انواع نور مخفی سقف کدامند

انواع نور مخفی سقف کدامند؟ مزایا و معایب

تصویر گرانترین خانه در کشور پرتغال را که به تازگی توسط کریستیانو خریداری شده است، مشاهده کرده اید؟ اگر به تصاویر منتشر شده دقت کنید، متوجه می شوید تمامی خانه از نورپردازی خاصی بهره گرفته که در شب، جلوه بسیار زیبایی به ویلا می دهد. این سبک از نورپردازی که از سال 2011 در دنیا محبوب شده به عنوان نور مخفی شناخته می شود که امروزه به بخش اصلی دکوراسیون داخلی تبدیل شده است. از آنجایی که این سبک در سرتاسر دنیا بسیار طرفدار پیدا کرده، قصد داریم به صورت کلی نگاهی به جزئیات آن انداخته و از نقطه نظرات مختلف، آن را بررسی کنیم.

ویلای رونالدو گرانترین خانه در پرتغال

 

اصول نور مخفی در سقف

اصولی که در پشت نورپردازی سقف مخفی وجود دارد، با هدف بهبود فضای کلی یک فضا، کاهش سایه‌های خشن و ارائه توزیع یکنواخت‌تر نور است. با پنهان کردن ابزار نورپردازی، تمرکز از خود منبع به سطوح نورانی تغییر می‌کند و حس وسعت و پیچیدگی را تقویت می‌کند. علاوه بر این، نورپردازی مخفی باعث انعطاف پذیری در ایجاد حالات مختلف در داخل اتاق می شود و در عین حال ظاهر تمیز و مرتب آن را حفظ می کند و به زیبایی طراحی معاصر، کمک می کند. تحت تاثیر همین مسئله پیش از اینکه بخواهید از این سبک استفاده کنید ابتدا به چند پرسش پاسخ دهید؛

کجا را می خواهید روشن کنید؟

متراژ خانه و اتاق را بررسی کنید؟

چه نوع نوری را قصد دارید استفاده کنید؟

 

نکات مهم استفاده از نور مخفی

عوامل مختلفی می تواند استفاده از نور مخفی دکوراسیون را تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال با انتخاب وسایلی که با عملکرد و زیبایی فضا هماهنگ هستند، طراحی هدفمند را در اولویت قرار دهید. برای تطبیق پذیری، رویکرد نورپردازی لایه ای را انتخاب کنید و ابزار پنهان را با سایر عناصر نورپردازی ترکیب کنید. از نورپردازی کنترلی برای تنظیم نور استفاده کنید و دمای رنگ را با دقت انتخاب کنید تا حالت دلخواه را تنظیم کنید.

با بررسی متراژ و رنگ خانه، تکنیک‌های پنهان‌سازی مؤثر را پیاده‌سازی کرده و سپس وسایل را به طور یکپارچه در عناصر معماری ادغام کنید تا وسایل کلیدی خانه را برای افزایش المان های بصری برجسته کنید. از یک نصاب حرفه ای جهت توزیع یکنواخت نور دوری کنید و برای خرید محصولات مد نظر، حتما از فروشنده های بازار لاله زار و یا میدان توپخانه اطلاعات دقیق کسب کنید. این کارشناسان بر اساس تجربه خود، اطلاعات دقیقی از میزان مصرف برق و بازدهی محصولات دارند.

 

انواع مدل های نور مخفی سقف

امروزه استفاده از مدل های نور مخفی در سقف، یکی از لازمه های اصلی طراحی دکوراسیون به شمار می رود که سبب می شود محیط خانه شما به کلی تغییر کند. معمارها و طراحان دکوراسیون داخلی به منظور استفاده از نورپردازی ، گاهی اوقات تغییرات زیادی بر روی فضای خانه ایجاد می کنند. از این رو پیش از اینکه طراح بخواهد بازسازی را کلید بزند، حتما نمونه کارهایی را که قبلاً انجام داده از او بخواهید و سپس بر اساس معیارهایی که در ذهن دارید، تصمیم گیری کنید. در این بخش قصد داریم برای شما برخی از مهم ترین سبک های استفاده از مدل های نور مخفی را معرفی کنیم؛

 

 

نور مخفی سقف دور تا دور

تصویری که در شبکه های اجتماعی به عنوان گران ترین خانه ایران منتشر شده را دیده اید؟ در تمامی کناره های این خانه از کناف و نورهای داخل آن استفاده شده که از آن به عنوان نور مخفی سقف دور تا دور یاد می شود. در این سبک، در داخل سقف با استفاده از فضای بین کناف ها، ریسه های LED قرار می گیرند که رنگ ریسه ها بر اساس علایق شما متغیر می باشد. حسن استفاده از این ریسه ها کم مصرف بودن و هزینه پایین تعویض آن ها می باشد.

 

نور مخفی سقف هالوژنی

یکی از سبک های نورپردازی دفاتر اداری است که بهترین نمونه آن را در سریال محبوب Suits (تصویر پایین) مشاهده می کنید. برای اجرای این سبک در دفاتر، ابتدا فضای مستطیلی را دور تا دور با هالوژن مزین می کنند و می توانید برای نوردهی بیشتر فضای خالی وسط را نورهای سقفی دیگر استفاده کنید. در بخش خانه نیز از این هالوژن ها برای نورپردازی سقف آشپزخانه و ورودی خانه استفاده می شود.

نور مخفی سقف هالوژنی

 

نور مخفی سقف لانه زنبوری

یکی از سبک های مدرن نور پردازی است که بیشتر برای استودیو و فضاهایی که به جلوه های بصری خاص نیاز است، استفاده می شود. در این سبک از نورپردازی سقفی، بر اساس کیت های از پیش تعیین شده، سقف مزیت می شود که شما می توانید چند رنگ متعدد را در اختیار داشته باشید. علی رغم اینکه این سبک بسیار متنوع می باشد، ولی به دلیل ماهیت طرح های زنبوری در فضای اداری و مسکونی استفاده نمی شود.

 

نور مخفی خطی

نظر شخصی من استفاده از نور مخفی خطی، بهترین روش دکوراسیون داخلی به حساب می آید که فضای سالن شما را متحول می کند. در این سبک از نورپردازی، طراح بر اساس معیارهای خاصی که دارد می تواند بخشی از خانه را مشخص کرده و به صورت تکه تکه از مهتابی های تو کار مستطیل شکل استفاده کند. این سبک نورپردازی، امروزه در خانه های مسکونی و واحدهای اداری به شدت محبوب شده و حتی در دیوارهای چوبی نیز به کار می رود.

 

معایب نورپردازی مخفی سقف

در حالی که نورپردازی مخفی سقف می تواند از نظر زیبایی شناسی محیطی براق و دلپذیر ایجاد کند، معایبی نیز وجود دارد که باید در نظر گرفت. یکی از اشکالات اصلی این سبک دکوراسیون، هزینه بالقوه مربوط به نصب مخصوصا در خانه های قدیمی است. تصور کنید شما در یک خانه بسیار قدیمی زندگی می کنید. هزینه بازسازی خانه و راه اندازی کناف بر روی سقف های قدیمی می تواند بسیار بالا تمام شود. علاوه بر این، هزینه تعویض این ریسه ها نیز می تواند برای بسیاری پر هزینه باشد و حتی برخی به دلیل همین هزینه ها، استفاده از آنها را کنار بگذارند.

 

مزایای نورپردازی مخفی سقف

شاید یکی از دلایلی که سبب می شود بسیاری از طراحان، از نورپردازی مخفی سقف بهره بگیرند، مسئله تمرکز زدایی نور است. در شرایطی که لوسترها و نورپردازی های سنتی با استفاده از لامپ های مختلف به صورت متمرکز نور را منتشر می کردند، در سبک های جدید، در تمامی بخشها نور ثابتی دارید که سایه ای را ایجاد نمی کند. همین مسئله سبب می شود چشم افراد در هنگام نگاه مستقیم خسته نشده و المان های دکوراسیون داخلی بهتری داشته باشد. در سنت اسکاندیناوی از شمع های کم نور برای این کار استفاده می شد تا تاثیر زیادی بر روی مخاطب ایجاد کند.

مزایای نورپردازی مخفی سقف

 

بهترین رنگ نور مخفی سقف

زمانی که در مورد بهترین رنگ نور مخفی صحبت می کنید، باید عوامل متعددی را در خانه در نظر داشته باشید. به عنوان مثال اولین و کلیدی ترین عاملی که می تواند رنگ مناسب نور مخفی خانه شما را مشخص کند، رنگ خود خانه و مبلمان است. ترکیب رنگ زرد با وسایل چوبی می تواند جلوه مینیمالیست به خانه بدهد  و فضا را تا حد زیادی زنده کند. مجدداً نگاهی به خانه کریس رونالدو میاندازیم که در داخل خانه از رنگ های مهتابی یا همان سفید استفاده شده، ولی در بیرون خانه برای نشان داده جلوه سنگ های کار شده، رنگ زرد به خوبی بکار گرفته شده است. در اصل می توان استدلال کرد که رنگ مناسب برای نور مخفی بر اساس المان های داخل خانه و سبک بکار گرفته شده، متغیر می باشد.

 

کلام آخر

در طی 10 سال اخیر و به لطف پیشرفت های چشمگیری که در عرصه الکترونیک صورت گرفته، بسیاری از طراحان داخلی از نورپردازی های مخفی سقف برای تاثیر گذاری و جذب مشتری در بخش های اداری و تجاری استفاده کرده اند. به دلیل موفقیت این سبک بود که رویکرد نوینی نیز در طراحی دکوراسیون داخلی به کار گرفته شد و تصمیم گرفتند از آن برای جلوه دادن به وسایل داخل خانه استفاده کنند که بازدهی بسیار خوبی نیز به همراه داشته است.

 

 

مطالب پیشنهادی دیگر:

کناف سقف چیست؟انواع مختلف و مزایا و معایب

سقف کاذب چیست؟

انواع لامپ نورپردازی نمای ساختمان و انواع روش ها

اصول نورپردازی نمای ساختمان

 

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن