انواع نورگیر در ساختمان با عکس

انواع نورگیر در ساختمان، کاربرد ها

انواع نورگیر در ساختمان، کاربرد ها

آیا از یک اتاق کسل کننده و کم نور رنج می برید که باعث می شود احساس خفگی کنید؟ هیچ راهی بهتر از استفاده از نورگیر برای روشن کردن یک اتاق تاریک وجود ندارد. نورگیرها می توانند فضایی به ظاهر مرده را زنده کنند و حس باز بودن را به افراد القا کنند.

نورگیرهای سقفی با تامین نور طبیعی خورشید در صورت نیاز، در انواع اشکال و اندازه‌ها از ابتدایی‌ترین تا مبتکرانه‌ترین نوع آن می تواند برای شما بهترین فضا را ایجاد کند. برای مثال، یکی از نمادین‌ترین و جذاب‌ترین طرح‌های نورگیر جهان، بالای دهلیز موزه Solomon R. Guggenheim اثر فرانک لوید رایت است. استفاده آگاهانه از نور خورشید یکی از اصلی ترین ابزارهایی است که یک معمار می تواند در هر طراحی از آن استفاده کند. در این مقاله قصد داریم برخی از اصلی ترین نکات را به شما توضیح داده و سپس نسبت به معرفی انواع نورگیر اقدام کنیم

دهلیز موزه

چگونه یک نورگیر را انتخاب کنید؟

امروزه مدل های مدرن نورگیر به طور قابل توجهی بیشتر از مدل های موجود سنتی هستند. این طرح ها مدرن، جدید و هیجان انگیز بوده اما طراحی تنها عاملی نیست که باید هنگام انتخاب نورگیر مناسب در نظر بگیرید. در اینجا چند مورد از مهم ترین مواردی که باید هنگام اضافه کردن نورگیر به یک ملک به آنها توجه کنید، آورده شده است:

 

  1. ارزش زیبایی شناختی در مقابل نور طبیعی

در اولین مرحله باید به مسائل دکوراسیون داخلی و زیبایی خانه توجه کنید. با وجود اینکه بسیاری از افراد نسبت به این مورد بی توجه هستند، ولی تحقیقات نشان داده استفاده از المان های زیبایی شناختی می تواند تا حد زیادی بر روی فروش و قیمت خانه تاثیر مستقیم بگذارد. از این رو قبل از اینکه فردی بخواهد  نورگیری را برای شما نصب کند، پیشنهاد می کنیم به این مسئله دقت کنید

انواع نورگیر در ساختمان با عکس

  1. موقعیت یابی

استفاده از نور طبیعی خانه می تواند برای شما مزیت های بسیاری را در بر داشته باشد. به عنوان مثال می توانید در مصرف انرژی تا حد زیادی صرفه جویی کنید. ولی باید در نظر داشته باشید در برخی از مناطق تابش نور آفتاب بیشتر از یک میزان نیز مناسب نمی باشد. این مسئله می تواند سبب شود تا فرش ها و وسایل نخی با مشکلات زیادی مواجه شوند. از این رو نقطه ای از خانه را که قصد دارید نورگیر در آنجا نصب شود، به درستی مورد ارزیابی قرار دهید

انواع نورگیر در ساختمان با عکس

  1. اندازه + شکل اتاق

بر اساس علم معماری، پیش از اینکه بخواهید نورگیر خانه را طراحی کنید، باید به عوامل مختلفی مانند اندازه و شکل اتاق خود نیز دقت کنید. برای بسیاری از افراد پخش شدن نور در سراسر خانه امر حیاتی می باشد و این مسئله را باید در حین راه اندازی نورگیر به خوبی در نظر گرفت.

 

  1. قابلیت عملکرد

عملکردی که شما از یک نورگیر انتظار دارید تحت تاثیر بودجه و سبکی که قرار است اجرا شود، بستگی دارد. پیش از اینکه نسبت به اجرای نورگیر اقدام کنید، پیشنهاد می کنیم عملکرد مورد نظر را با مهندس معماری در میان گذاشته و سپس از او بخواهید بر اساس معیارهایی که در نظر دارید، طراحی را اجرا کند. به عنوان مثال در شهر های کویری ایران، راه اندازی نورگیر گنبدی از قرن ها پیش بسیار رایج بوده و این سبک نه تنها جلوه شهرهایی مانند یزد را تغییر داده، بلکه به یک سنت قدیمی نیز تبدیل شده است.

انواع نورگیر در ساختمان با عکس

  1. لعاب کاری

در سبک نورگیر سنتی به یک بخش کمتر اهمیت داده شده است و آن نیز تاثیر نور آفتاب بر روی سلامتی بدن است. اشعه های ماورای بنفش می تواند تا حد زیادی چشم ها و پوست شما را درگیر کند و همین مسئله نیز سبب شده هنگام نصب نورگیر، معمارها توجه زیادی به لعاب کاری داشته باشند. در این سبک، افراد دو لایه شیشه را به نحوی طراحی می کنند تا کمترین میزان  UV وارد خانه شود و در نتیجه به شما آسیب کمتری وارد شود.

 

  1. هزینه و نصب

نکته مهمی که باید به آن دقت کنید، بحث هزینه می باشد. در صورتی که نسبت به بودجه خود مطمئن نیستید، پیشنهاد می کنیم ابتدا با یک متخصص در این حوزه ارتباط براقرار کرده و سپس نسبت به راه اندازی نورگیر مد نظر اقدام کنید.

انواع نورگیر در ساختمان با عکس

بهترین مکان برای قرار دادن نورگیر کجاست؟

نورگیرهای سقفی برای اتاق هایی که نور طبیعی خورشید کافی دریافت نمی کنند یا شاید در جایی که نصب پنجره های سنتی تر گزینه ای نیست، ایده آل هستند.

آنها همچنین می توانند به عنوان یک شاهکار هنری معرفی شوند تا یک عامل شگفت انگیز در خانه شما ایجاد کنند.

برخی از رایج ترین مکان ها برای نصب نورگیر عبارتند از:

  • بالای تخت
  • سقف شاه نشین
  • آشپزخانه/اتاق غذاخوری
  • حمام ها
  • اتاق های خانوادگی
  • اتاق های خواب
  • بالای پله ها

انواع نورگیر در ساختمان با عکس

تفاوت بین پنجره سقفی و نورگیر چیست؟

نورگیرها و پنجره سقفی پنجره‌هایی هستند که روی سقف نصب می‌شوند تا از نور روز استفاده کنند. با این حال، تفاوت های قابل توجهی بین این دو وجود دارد.

باید در نظر داشته باشید نورگیر با سقف همسطح نخواهد بود. در عوض، کمی از سطح بیرون می زند و می تواند در یک سقف صاف یا شیبدار گنجانده شود. با این حال، پنجره سقفی همسطح کاشی‌های شما قرار می‌گیرند و فقط می‌توانند روی سقف‌های تخت نصب شوند.

انواع نورگیر در ساختمان با عکس

یکی دیگر از تفاوت های این دو، روند نصب آنها است. همانطور که نورگیرها روی یک حاشیه نصب می شوند، نور خورشید از سطح سقف بالا می رود. از سوی دیگر، چراغ‌های سقفی معمولاً مستقیماً روی سقف نصب می‌شوند و زمانی که نور خورشید بالای سقف باشد، بیشترین نور را وارد می‌کنند.

با وجود این تمایزات، هدف از سقف و نورگیر یکی است. آنها یک راه کم هزینه و بدون دردسر برای شاداب کردن ملک شما، افزایش ارزش آن و ایجاد نمایش هایی از نور روز در اطراف خانه شما هستند.

انواع نورگیر در ساختمان با عکس

انوع نورگیر پشت بام

در کشور ما مخصوصا شهر های شمالی، افراد برای داشتن یک فضای دنج نورگیرهای سقفی را بر روی پشت بام قرار  می دهند که به آنها اجازه می دهد به راحتی از نور بهره مند شوند. حالا همراه با شما هومتیکی های عزیز نگاهی به انواع نورگیر سقفی می اندازیم و در انتها به ما اعلام کنید کدام گزینه برای شما بهتر است؛

  • نورگیرهای ثابت

نورگیرهای ثابت، پنجره های نورگیر معمولی هستند که باز نمی شوند. آنها نور را فراهم می کنند و می توانند منظره ای زیبا از آسمان یا مناظر دیگر ارائه دهند. نورگیرهای ثابت معمولاً روی سقف بلندی نصب می شوند که نمی توانید به آنها دسترسی پیدا کنید. از آنجا که آنها باز نمی شوند، کنترل رطوبت را برای یک اتاق فراهم نمی کنند.

انواع نورگیر در ساختمان با عکس

  • نورگیرهای تهویه شده

نورگیرهای دارای تهویه مانند نورگیرهای ثابت هستند، اما می توان آنها را با دست یا با کنترل الکترونیکی باز کرد. بنابراین، نورگیرهای دارای تهویه، انتخاب خوبی هستند که در آن تراکم یا رطوبت بیش از حد نگران کننده است. به عنوان مثال، آنها می توانند رطوبت را در اتاق های کلیدی مانند حمام و آشپزخانه کنترل کنند. آنها همچنین ممکن است به عنوان خروجی اضطراری در شرایط بسیار خاص مورد استفاده قرار بگیرند. اما نورگیرهای دارای تهویه هوا نسبت به نورگیرهای ثابت گرانتر هستند.

 

  • نورگیرهای لوله ای

نورگیرهای لوله ای که نورگیرهای خورشیدی نیز نامیده می شوند، پنجره های نورگیر سنتی نیستند. در عوض، آنها لوله های بلندی هستند که برای جذب و انعکاس نور به داخل خانه طراحی شده اند. بنابراین برای فضاهای کوچک مانند حمام، راهرو و کمد مناسب هستند. همچنین نصب نورگیرهای خورشیدی آسان تر است، به خصوص در جاهایی که اتاق زیر شیروانی یا سقف با سیم کشی یا هواکشی پوشیده شده است، زیرا بین موانع قرار می گیرند.

نورگیرهای خورشیدی ممکن است دارای نورکاه هایی برای کنترل میزان نوری باشند که ارائه می کنند. آنها ممکن است دارای فن های اگزوز برای کمک به کنترل رطوبت نیز باشند. و آنها می توانند فیلتری برای جلوگیری از نور UV داشته باشند. نورگیرهای لوله ای انتخاب خوبی هستند که حفظ حریم خصوصی در اولویت قرار دارد. با این حال، آنها برخلاف پنجره های نورگیر، منظره ای به بیرون ارائه نمی دهند.

انواع نورگیر در ساختمان با عکس

  • نورگیر سفارشی

نورگیرهای سفارشی برای ارائه توزیع نور بهینه و در عین حال به حداقل رساندن تابش خیره کننده و افزایش شخصیت طرح های معماری طراحی شده اند. آنها را می توان تقریباً به هر شکل و اندازه ای ساخت. نورگیرهای سفارشی را می توان با خطوط مستقیم برای ایجاد اشکال هندسی ساخت. آنها همچنین می توانند با ترکیبی از بخش های لعاب ثابت، متحرک و حتی انباشته در چارچوب خود ساخته شوند. ساختن نورگیرهای سفارشی زمان بیشتری می برد، بنابراین مهم است که از قبل برنامه ریزی کنید.

 

  • نورگیر هرمی

نورگیرهای هرمی نوعی نورگیر هستند که دارای پایه مربع یا مستطیل شکل هستند و تا نقطه ای از قسمت بیرونی پنجره، مخروطی می شوند. آنها معمولاً بر روی حاشیه های سقف های مسطح نصب می شوند. نورگیرهای هرمی را می توان برای بالا بردن ساختمان ها یا در سطح زمین برای پخش نور در تاسیسات زیرزمینی استفاده کرد. شکل زاویه دار آنها نور خورشید را جذب می کند.

نورگیر هرمی

  • نورگیر گنبدی شکل

نورگیر گنبدی شکل که به عنوان نورگیر گنبدی یا به سادگی گنبد نورگیر نیز شناخته می شود، نوعی عنصر معماری است که برای تامین نور طبیعی و تهویه فضاهای داخلی و در عین حال افزودن زیبایی منحصر به فرد در طراحی ساختمان استفاده می شود. بر خلاف نورگیرهای سنتی مسطح یا شیبدار، نورگیرهای گنبدی شکل دارای طرحی منحنی، گرد یا نیمه کروی هستند که وقتی از پایین به آنها نگاه می شود شبیه یک گنبد یا نیم کره است.

نورگیر گنبدی شکل

نورگیرهای گنبدی شکل معمولا در انواع ساختمان ها از جمله منازل مسکونی، ساختمان های تجاری، موزه ها، آتریوم ها و مراکز خرید استفاده می شوند. اندازه آنها می تواند متفاوت باشد، از گنبدهای تزئینی کوچک تا تاسیسات بزرگ و کاربردی که بخش های قابل توجهی از سقف را در بر می گیرند.

هنگام در نظر گرفتن نصب نورگیر گنبدی، همکاری با معماران، مهندسان و متخصصان نورگیر برای اطمینان از طراحی مناسب، یکپارچگی سازه و نصب برای به حداکثر رساندن مزایا و ایمنی چنین ویژگی ضروری است. علاوه بر این، قوانین و مقررات محلی ساختمان ممکن است الزامات خاصی را برای نصب نورگیر برای اطمینان از ایمنی و بهره وری انرژی دیکته کند.

 

 

حتما بخوانید:

راهنمای دکوراسیون اتاق خواب مدرن

انواع پنجره های مدرن برای ساختمان و ویلا

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن