انواع کولر گازی

انواع کولر گازی ایرانی و خارجی برای فضاهای مختلف

فصل گرما در راه است و ما ایرانی ها با دنبال بهترین روش برای سرد کردن خانه های خود هستیم. استفاده از روش های سنتی مانند کولرهای آبی و پنکه به دلیل تغییرات اقلیمی، دیگر گزینه مناسبی نبوده و یا مصرف آب آن ها به صرفه نمی باشد. برای اینکه بتوانید بهترین کولر را برای خانه خود خریداری کنید، باید اطلاعات بسیار دقیقی از انواع کولرهای گازی داشته و سپس نسبت به ثبت خرید خود اقدام کنید. به عنوان مثال آیا تفاوت کولرهای گازی دیواری را با کولرهای گازی مرکزی می دانید؟ آیا می دانید بر اساس حجم خانه ای که دارید، بهترین گزینه ظرفیتی کدام کولر گازی می باشد؟ در این مقاله قصد داریم برای شما تمامی موارد را به صورت دقیقی مورد ارزیابی قرار دهیم.

 

بررسی انواع کولر گازی

کولرهایی که امروزه در بازار موجود هستند، هر یک بر اساس شکل و ظرفیتی که دارند، تقسیم بندی می شوند و خریداران باید بر اساس مولفه های مختلفی که در نظر دارند، یکی را انتخاب کنند. بسیاری از ما ایرانی ها در هنگام خرید کولرهای گازی، تنها به ظرفیت توجه می کنیم ولی به غیر از ظرفیت، عوامل چندگانه دیگری نیز وجود دارند که در ادامه آن ها را ارزیابی می کنیم؛

 

انواع کولر گازی براساس کاربرد

یکی از اصلی ترین معیارهایی که باید در هنگام خرید به آن توجه داشته باشیم، نوع کولری است که باید در نظر داشته باشیم. به عنوان مثال در بسیاری از کافه ها و رستوران ها برای ایجاد سرما و ایجاد فضای مناسب از کولرهای گازی ایستاده استفاده می کنند. ولی آیا برای خانه هم این مورد، گزینه مناسبی می باشد؟

 

کولر گازی دیواری

معمول ترین کولر گازی ای که در بازار ایران و دنیا می توانید مشاهده کنید، از یک ساختار دو تیکه درونی و بیرونی برخوردار است. به دلیل اینکه این کولرها گازی بیشتر در خانه و یا فضاهای بسیار کوچک مورد استفاده قرار می گیرد، بیشترین حجم آن 36000 بوده ولی بر اساس موقعیت خانه و محل مورد استفاده می توانید ابعاد مختلف آن را در نظر داشته باشید. این کولرها معمولاً شامل یک اواپراتور داخلی و یک واحد کندانسور در فضای باز هستند که توسط لوله های مبرد که از دیوار عبور می کنند، به هم متصل می شوند.

معایب مزایا
صرفه جویی در فضا پیچیدگی نصب
زیبایی بسیار زیاد تحرک محدود
نصب دائمی تغییرات ساختاری بالقوه
امنیت بالا عدم انعطاف پذیری
بهره وری انرژی عدم خنک کردن اتاق ها

کولر گازی دیواری

کولر گازی ایستاده

کولر گازی ایستاده که با نام های تهویه مطبوع برجی یا زمینی نیز شناخته می شود، سیستم های مستقلی هستند که برای تامین سرمایش در یک منطقه خاص بدون نیاز به نصب دائمی طراحی شده اند. این واحدها معمولاً به صورت عمودی روی زمین می ایستند و برای جابجایی آسان، به چرخ مجهز هستند و به کاربران امکان می دهند در صورت نیاز آنها را بین اتاق ها جابجا کنند. سیستم های تهویه مطبوع ایستاده اغلب دارای طراحی جمع و جور با دستگیره های داخلی برای حمل و نقل راحت هستند. آنها معمولاً شامل یک اواپراتور، کمپرسور، کندانسور و فن هستند که همگی در یک واحد قرار دارند. برخی از مدل ها همچنین ممکن است دارای ویژگی های اضافی مانند عملکرد کنترل از راه دور، تایمرهای قابل برنامه ریزی و جهت جریان هوا قابل تنظیم باشند.

معایب مزایا
قابل حمل بودن ظرفیت خنک کننده محدود
بدون نیاز به نصب سر و صدا
طراحی صرفه جویی در فضا بهره وری انرژی
راه اندازی آسان

کولر گازی ایستاده

کولر گازی مرکزی

کولرها گازی مرکزی، سیستم های خنک کننده ای هستند که با توزیع هوای مطبوع از طریق شبکه ای از کانال ها، خنک کننده کل خانه یا کل ساختمان را فراهم می کنند. این سیستم ها از یک واحد بیرونی شامل یک کمپرسور، کویل کندانسور و فن، و همچنین یک واحد داخلی که کویل اواپراتور و هواگیر را در خود جای می دهد، تشکیل شده است. دستگاه داخلی به طور معمول در یک منطقه کاربردی مانند زیرزمین، اتاق زیر شیروانی یا کمد قرار دارد، در حالی که واحد خارجی در خارج از خانه یا ساختمان قرار می گیرد.

معایب مزایا
خنک کننده کل خانه هزینه اولیه بالا
کارکرد بی صدا نیاز به نصاب حرفه ای
بهره وری انرژی عدم وجود دریچه های مناسب در برخی از خانه ها
بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان الزامات تعمیر و نگهداری
کنترل راحت وابستگی به داکت کشی

کولر گازی مرکزی

کولر گازی پنجره ‌ای

کولرهای گازی پنجره ای واحدهای مستقلی هستند که برای خنک کردن اتاق های تکی یا فضاهای کوچک طراحی شده اند. این سیستم ها معمولاً بر روی یک پنجره یا از طریق یک دهانه دیوار نصب می شوند، به طوری که بخش خنک کننده کولر رو به اتاق است و پشت آن بیرون زده است. این سیستم های خنک کننده از یک کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، فن و ترموستات تشکیل شده‌اند که همگی در یک محفظه قرار دارند.

معایب مزایا
مقرون به صرفه محدودیت های فضای پنجره
نصب آسان ظرفیت خنک کننده محدود
صرفه جویی در فضا سر و صدا
بهره وری انرژی امنیت پایین
خنک کردن بخش خاص عدم زیبایی

کولر گازی پنجره ‌ای

کولرگازی کاستی

یکی از بهترین گزینه ها برای خانه هایی که فضای زیادی جهت نصب کولرهای گازی ندارند و مجبور هستند از کمترین فضا نیز استفاده کنند. این کولرهای گازی که در ایران دیگر کمتر از آن استفاده می شود، برای شرایطی که اتاق ها نیاز به تهویه هوای مناسب دارند، به عنوان گزینه بسیار جذاب به حساب می آید

معایب مزایا
طراحی بسیار شیک پیچیدگی نصب
خنک کنندگی کارآمد هزینه
کارکرد بسیار بی صدا عدم دسترسی به تعمیر و نگهداری
حفظ فضا نیاز به فضای مورد سقفی
کنترل از راه دور

کولرگازی کاستی

کولر گازی پرتابل (قابل حمل)

کولرها گازی پرتابل، سیستم های مستقلی هستند که برای تامین سرمایش در اتاق های یک نفره یا مناطق کوچک طراحی شده اند. برخلاف سیستم های تهویه مطبوع پنجره ای یا مرکزی، کولرهای گازی پرتابل نیازی به نصب دائمی ندارند و در صورت نیاز به راحتی از اتاقی به اتاق دیگر منتقل می شوند. این سیستم ها معمولاً از یک کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، فن و شیلنگ اگزوز تشکیل شده‌اند که همگی در یک محفظه منفرد قرار می‌گیرند که برای تحرک روی چرخ‌ها نصب شده است.

معایب مزایا
قابل حمل بودن ظرفیت خنک کننده محدود
نصب آسان عملکرد پر سر و صدا
طراحی صرفه جویی در فضا الزامات تهویه خاص
تطبیق پذیری  

کولر گازی پرتابل (قابل حمل)

کولر گازی ژئوترمال

سیستم های کولرهای گازی ژئوترمال که به عنوان پمپ های حرارتی منبع زمینی نیز شناخته می شوند، سیستم های گرمایشی و سرمایشی بسیار کارآمدی هستند که از دمای پایدار زیرسطح زمین برای تامین آسایش داخل ساختمان استفاده می کنند. این سیستم ها از سه جزء اصلی تشکیل شده اند: واحد پمپ حرارتی، لوله کشی زیرزمینی (حلقه های عمودی یا افقی)، و سیستم توزیع (مانند کانال کشی یا گرمایش از کف تابشی). این سیستم ها برای سرد کردن خانه از یک ساختار بسیار جالب استفاده می کنند که در آن گازهای مبرد در سرتاسر خانه جریان دارند که گرمای داخل خانه را جذب کرده و از سوی دیگر به دلیل گردش دما دقیقا مانند کولرهای آبی خانه را خنک می کنند.

معایب مزایا
بهره وری انرژی هزینه اولیه بالا
مزایای زیست محیطی محدودیت های سایت
طول عمر و دوام پیچیدگی نصب
عملکرد ثابت چالش های مقاوم سازی

کولر گازی ژئوترمال

انواع کولر گازی براساس ظرفیت

تا بدین نقطه در مورد شرایط فیزیکی و کاربردهایی که کولرهای گازی به شما ارائه می دهند، صحبت کردیم. در کنار این مورد باید ظرفیت و قدرت آن ها را در نظر داشته باشید. به عنوان مثال ما در خانه خود از کولر گازی 24 هزار اینورتر استفاده می کنیم که فضای پذیرایی را به خوبی خنک می کند. ولی در اتاق های خانه، این کولر به هیچ عنوان کارایی ندارد. به همین دلیل برای اتاق ها از کولر پرتابل بهره گرفته ایم. به صورت کلی کولرهای گازی از نظر ظرفیت به صورت پیش رو می باشد؛

  • کولر گازی 8000
  • کولر گازی 9000
  • کولر گازی 12000
  • کولر گازی 24000
  • کولر گازی 30000
  • کولر گازی 36000
  • کولر گازی 48000
  • کولر گازی 55000
  • کولر گازی 60000

 

بهترین کولر گازی

افراد در هنگام خرید کولرهای گازی به دنبال بهترین گزینه ها هستند؛ ولی باید در نظر داشته باشید کولرهای گازی که برای خانه شما مناسب می باشند، برای همسایه و مغازه شما مناسب نیستند. باید بر اساس موقعیت مسکونی ، اداری و محیط خانه بهترین مورد را انتخاب کنید. به عنوان مثال، در خانه هایی که مساحت زیادی دارند، باید به دنبال کولرهای گازی مرکزی باشید تا تمامی بخش ها را خنک کنید. ولی در خانه های کوچک استفاده از گزینه های پرتابل به نظر مناسب تر می باشد.

 

مطالب مرتبط:

سرویس کولر گازی شامل چیست؟

مزایا و معایب کولرهای آبی و کولرهای گازیکولر گازی ژئوترمال

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن