مزایا و معایبکولر آبی و گازی

مزایا و معایب کولرهای آبی و کولرهای گازی

یکی از بحث های رایج در مورد سرمایش و گرمایش خانه های ایرانیان استفاده از کولر آبی و گازی می باشد. بسیاری از ما ایرانی ها به دلیل حس نوستالژیکی که نسبت به کولرهای آبی و سرمایش آن داریم ترجیح می دهیم از آنها برای خانه های خود استفاده کنیم. ولی تکنولوژی جدیدی تحت عنوان  کولرهای گازی وجود دارد که به کاربران اجازه می دهد از مزیت های مختلفی بهره مند شوند. به منظور اینکه در انتخاب بهترین سیستم سرمایشی به شما همراهان هومتیکی کمک کنیم قصد داریم تمامی جنبه های مثبت و منفی این دو کولر را بررسی کرده و اعلام کنیم کدام یک را می توانید برای خانه خود انتخاب نمایید.

 

بررسی مزایا و معایب کولرهای آبی

مزایا و معایب کولر آبی

کولرهای آبی یکی از روش های رایج در بحث سرمایش می باشد که با استفاده از تکنولوژی سرمایش تبخیری یعنی تبخیر آب و هوا تلاش می کند هوای یک منطقه بسته را خنک کند. با وجود اینکه این تکنولوژی بسیار قدیمی و سنتی می باشد ولی هنوز در میان بسیاری از کشورها مخصوصاً ایران طرفداران متعددی دارد. همانند تمامی روش های سرمایشی این تکنولوژی نیز دارای مزایا و معایبی می باشد که با هم نگاهی به تمامی آنها می‌اندازیم.

پیش از اینکه بخواهیم در مورد معایب این سیستم صحبت کنیم بهتر است ابتدا نیم نگاهی به مزایای این کولرها بیاندازیم ، پس در ادامه برای اطلاع از مزایای کولرهای آبی با ما همراه باشید.

 

مزایای کولرهای آبی

هزینه پایین این کولرها

از آنجایی که این کولرها توسط مهندسین ایرانی بومی سازی شده اند و شرکت های مختلف داخلی نیز آن ها را تولید می کنند هزینه استفاده از آنها نسبت به سیستم های دیگر از جمله کولرهای گازی بسیار پایین تر می باشد. در نظر داشته باشید شما با تهیه یک کولر آبی و کانال کشی به راحتی تمامی خانه را پوشش می دهید ولی با نصب یک کولر گازی این امکان برای شما فراهم نیست و باید برای هر اتاق یک سیستم مجزا نصب کنید.

 

سازگاری با محیط زیست

از آنجایی که کولرهای آبی از تبخیر آب سرما تولید می کنند همانند فناوری های دیگر مواد سمی برای لایه ازون تولید نمی کنند و همین مسئله نیز این کولرها را سازگار با محیط زیست می کند.

 

تعمیر و نگهداری با هزینه پایین

علاوه بر اینکه تهیه کردن این کولرها بسیار ارزان قیمت می باشد تعمیر و نگهداری آن ها نیز مقرون به صرفه می باشد. شما برای راه اندازی این کولر تنها به تعویض دو سال یک بار پوشال ها نیاز دارید که این مسئله نیز هزینه آنچنانی در بر ندارد.

 

بهترین گزینه برای کشور ایران

از آنجایی که ایران یک اقلیم گرم و خشک دارد استفاده کولرهایی که می تواند رطوبت هوا را افزایش دهد برای مردم بسیار مفید می باشند. این کولرها بر خلاف دیگر وسایل سرمایشی می توانند فضای خانه را خنک کنند.

 

مصرف انرژی برق کمتر

امروزه هزینه انرژی در ایران نسبت به سالهای گذشته بسیار افزایش یافته و افراد ترجیح می دهند از وسائل سرمایشی ای بهره بگیرند که هزینه برق را به شدت کاهش دهد. این کولرها به دلیل ماهیت خود مصرف برق بسیار ناچیزی در قیاس با دیگر تکنولوژی ها دارند.

 

دسترسی آسان به قطعات یدکی

همانگونه که پیش از این نیز گفتیم کولرهای آبی در داخل کشور تولید می شوند از این رو دسترسی به قطعات نیز علاوه بر اینکه بسیار ارزان می باشد ، قابل تهیه و در دسترس نیز می باشند. در تمامی ابزار فروشی های کشور شما می توانید لوازم یدکی این کولرها را پیدا کنید.

 

معایب کولرهای آبی

با وجود اینکه این کولر ها مزایای بسیاری دارند ولی خالی از عیب نیز نیستند. از این رو بهتر است نیم نگاهی نیز به معایب آن ها بیاندازیم.

میزان زیاد آب مصرفی

کمتر شهری امروزه در ایران وجود دارد که با مشکل کم آبی مواجه نباشد از این رو در برخی از شهرهای جنوبی استفاده از این کولرها خیلی به صرفه نمی باشد.

 

احتمال بالای زنگ‌زدگی و خوردگی قطعات

از آنجایی که قطعات فلزی به کار رفته در این کولرها در معرض آب هستند امکان زنگ زدگی در آن ها بسیار بالا می باشد.

 

بوی نامطبوع و تحریک حساسیت فصلی

از آنجایی که در فصل های بسیار گرم این کولرها به صورت 24 ساعته کار می کنند ، استفاده مداوم از آنها بوی زننده ای را ایجاد می کند که باعث تحریک حساسیت فصلی در میان افراد می شود.

 

ایجاد آلودگی صوتی

همانگونه که در جریان هستید یکی از بزرگترین معایب این کولرها ایجاد صدای بسیار زیاد و اذیت کردن گوش های افراد می باشد.

هزینه تعمیر کولر بر عهده مستاجر است یا موجر؟

 

بررسی مزایا و معایب کولرهای گازی

مزایا و معایب کولر گازی

از اواخر دهه 70 بود که برخی ایرانی ها به منظور تهویه هوا و سرد کردن فضای خانه تصمیم گرفتند از دستگاه های جدید تحت عنوان کولر گازی بهره بگیرند. در ادامه با بررسی بهترین روش ایجاد سرما در خانه ما قصد داریم کولرهای گازی رو مورد ارزیابی قرار دهیم.

رایج ترین کولرگازی هایی که در سرتاسر کشور وجود دارند به سه دسته کلی تقسیم می شوند : پنجره‌ای ، اسپیلت و ایستاده. هر یک از این کولرها دارای کاربردهای متفاوتی هستند و اغلب نیز مزیت ها و معایب متفاوتی را نیز به همراه دارند.

 

مزایای کولر گازی

مجهز بودن به فیلترهای مخصوص تصفیه هوا و صد حساسیت

سازنده های این دستگاه ها به منظور اینکه بتوانند تهویه هوا را به نحو احسنت انجام دهند از فیلتر های مخصوصی استفاده کرده اند که نه تنها به خوبی هوا را تصفیه می کند بلکه برای ساکنین خانه حساسیت نیز ایجاد نمی کنند.

 

تنظیم درجه هوای مد نظر

از آنجایی که این دستگاه دو کاربرد دارد ، افراد می توانند بر اساس نیاز خود دمای مد نظر را تنظیم نمایند.

 

قابلیت خنک‌کنندگی فضا درزمانی کوتاه

بر خلاف کولرهای آبی که زمان زیادی برای خنک کردن هوا نیاز دارند ، در این کولرها شما در کمترین زمان ممکن می توانید تمامی فضای خانه را خنک کنید.

 

بی صدا بودن و عدم ایجاد آلودگی صوتی

یکی از منحصر به فردترین ویژگی های این دستگاه ها بی صدا بودن آن ها می باشد که کمک می کند ساکنین حتی در زمان استراحت نیز از آنها استفاده کنند.

 

عدم ایجاد رطوبت

همان گونه که پیش از این نیز عنوان شد کولرهای آبی تحت تاثیر تبخیر آب ، سرما تولید می کنند که در مناطق شمالی و جنوبی کشور که سطح رطوبت بسیار بالا می باشد می تواند خیلی مناسب نباشد. ولی کولرهای گازی از آنجایی که از گاز کولر و کمپرسور سرما تولید می کند هیچ رطوبتی در خانه ایجاد نمی کند و وسیله بسیاری مناسب در مناطق مرطوب می باشد.

 

معایب کولرهای گازی

بی شک تمامی ابزارهای سرمایشی در دنیا علاوه بر اینکه مزیت هایی دارند دارای معایبی نیز هستند که با هم نگاهی به آن ها می اندازیم.

 

عدم سازگاری با محیط زیست

از آنجایی که کولرهای گازی هنگام فعالیت گازهای متعددی را تولید می کنند این گازها می تواند برای لایه ازون و محیط زیست بسیار مضر باشند.

 

مصرف بالای برق در خانه ها

اگرچه در مدل های به روز این کولرها از روش های مختلفی برای پایین آوردن میزان مصرف برق استفاده شده است ولی با این وجود هنوز نیز در قیاس با دیگر روش ها کولرهای گازی میزان مصرف نسبتا بیشتری دارند.

 

قیمت بسیار بالای دستگاه

بزرگترین عدم مزیت این کولرها قیمت بالای آن می باشد که همین مسئله نیز سبب شده است تا آن ها را در بسیاری از خانه ها مشاهده نکنیم.

سرویس کولر گازی شامل چیست؟

 

سخن آخر

اگر قصد دارید برای سیستم سرمایشی خانه خود یکی از این دو کولر را استفاده کنید بهتر است ابتدا با در نظر گرفتن محیط خانه و شرایط آب و هوایی محل زندگی خود بهترین کولر را انتخاب کرده و سپس در هنگام خرید محصول مدنظر به مصرف برق و مواردی دیگر همچون تولید گازهای سمی آن نیز دقت بفرمایید.

Loading

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن