ایستگاه راه اهن تهران

ایستگاه راه آهن تهران کجاست؟

یکی از مکانهای خاطره انگیز تهران که با دیدن آن، به یاد گذشته های دور می افتم، ایستگاه راه آهن تهران است که انصافاً به زیبایی تمام، ساخته شده است. این ایستگاه در یکی از محله های جنوب تهران، یعنی جوادیه که زمانی در آنجا ساکن بودیم، بنا شده است. هنوز هم وقتی از میدان راه آهن عبور می کنم، به یاد سوت بلند قطار می افتم که از صبح تا پاسی از شب شنیده می شد و ما در عالم کودکی، آرزو می کردیم که با این وسیله نقلیه، به مسافرت برویم. به یاد دارم که وقتی با قطار، سفر می کردیم، چه ذوق و شوق وصف نشدنی داشتیم و لذت آن تا سالها در ذهن و خاطرات ما باقی می ماند. و اکنون همانطور که قطار مسافربری از ایستگاه راه آهن تهران به حرکت در می آید تا به مقصد برسد، قطار عمر ما هم به مقصد ابدیت در حال حرکت است و ما بی خبر از این حرکت سریع قطار زندگی خود هستیم. حالا همراه با شما قصد دارم تمامی مواردی را که در مورد این ایستگاه می دانم، به اشتراک بگذارم.

 

تاریخچه و معماری ایستگاه راه آهن تهران

بنای ایستگاه راه آهن تهران در سال 1306 و در زمان رضا شاه آغاز شد و معماری آن را یک معمار اکراینی بر عهده داشت که به سبک اکسپرسیونیسم (آرمان گرا)  و با الهام از شکوه و جلال معماری ایران قدیم، ساخته شد. از آن تاریخ به بعد، تغییرات فراوانی در داخل و خارج ایستگاه راه آهن انجام شده که نشان از عظمت این مکان است. گفتنی است که ساختمان ایستگاه راه آهن تهران در سال 1379 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. به یاد دارم که برای تهیه بلیط، باید ساعتها در محوطه داخل ایستگاه راه آهن، در صف خرید بلیط می ایستادیم تا نوبت ما می شد. بعد از گذشت سالها و به علت افزایش مسافرت با قطار، آژانسهای مسافرتی هم فروش بلیط قطار را به عهده گرفتند. اکنون با پیشرفت تکنولوژی، به راحتی از طریق اینترنت، می توانیم در خانه، بلیط تهیه کنیم. در حال حاضر، می توانیم از طریق قطار به شهرهای گوناگون ایران مسافرت کنیم و به خارج از کشور مانند آنکارا و وان ترکیه می توان رفت. البته زمانی ، سرویس هایی به مقصد مسکو و سوریه هم در حرکت بود.

 

اطلاعات راه آهن تهران

زمانی که از درب های ورودی ایستگاه راه آهن وارد می شوید، دو بخش اطلاعات وجود دارد که می توانید تمامی اطلاعات مورد نظر را دریافت کنید. البته به لطف پیشرفت های تکنولوژیکی، دیگر نیازی نیست برای کسب اطلاعات دقیق به میدان راه آهن بروید. تلفن و راه های ارتباطی که در این ایستگاه راه اندازی شده است، به نحوی می باشد که می توانید آخرین اخبار را به راحتی کسب کنید.

 

شماره تلفن راه آهن تهران

از آنجایی که ایستگاه راه آهن تهران قلب تمامی خطوط ریلی ایران می باشد ، سازمان رجا تصمیم گرفته روش های دسترسی متعددی را برای شما در نظر بگیرد. مهم ترین روشی که می توانید با استفاده از آن آخرین اطلاعات این مرکز را در اختیار داشته باشید، تلفن است که ما برای شما تمامی این روش ها را آماده کرده ایم؛

سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۳۰۰

کد پستی: ۱۱۸۹۶۱۵۵۸۱

سامانه صدای مسافر: ۵۱۴۹-021

شماره فکس: ۵۵۱۲۴۳۲۳-021

شماره تماس اطلاعات راه‌آهن: ۵۵۱۲۱۱۱-021

سامانه اطلاع‌رسانی راه‌آهن تهران: ۵۵۱۲۱-021

 

پارکینگ راه آهن تهران

چنانچه قصد دارید با استفاده از خودروی شخصی، به سمت میدان راه آهن حرکت کنید، در ضلع شمال شرقی ایستگاه (توجه داشته باشید ایستگاه راه آهن و نه خود میدان) پارکینگ عمومی در نظر گرفته شده است که همیشه مملو از خودرو است. این پارکینگ که به صورت 24 ساعته به شما خدمات رسانی می کند، قابلیت میزبانی از 250 خودرو را دارا می باشد. اگر به امید پارک کردن خودرو در این پارکینگ با خودروی شخصی به سمت میدان راه آهن می روید، بهتر است کمی نسبت به این تصمیم تجدید نظر کنید.

 

مسیرهای دسترسی به ایستگاه راه آهن تهران

از آنجایی که میدان راه آهن یکی از اصلی ترین مراکز تهران است، پیش از انقلاب هم مسیرهای دسترسی به این مرکز در نظر گرفته شده بود. به عنوان مثال تنها 5 خطوط اتوبوسی که به سمت جنوب تهران در حرکت بود، از این میدان حرکت می کرد. امروزه روش های دسترسی به ایستگاه راه آهن به کلی متحول شده و می توانید با استفاده از روش های مختلف به سمت این میدان حرکت کنید.

 

ایستگاه مترو راه آهن

یکی از بهترین خدماتی که شهرداری تهران در طی چند وقت اخیر برای میدان راه آهن در نظر گرفته است، راه اندازی ایستگاه مترو راه آهن است. شما می توانید با استفاده از خط 3 (خط آبی کم رنگ) که از قائم به سمت آزادگان حرکت می کند، به سمت میدان راه آهن و ایستگاه قطار حرکت کنید. درب ورودی این ایستگاه در ضلع شمال غربی قرار گرفته است.

ایستگاه راه اهن تهران

دسترسی به ایستگاه راه آهن تهران از طریق اتوبوس

پایانه اتوبوس رانی راه آهن در کنار ایستگاه قرار گرفته که به صورت مستقیم تا میدان تجریش حرکت می کند. در صورتی که قصد دارید با استفاده از اتوبوس به سمت میدان راه آهن حرکت کنید، می توانید از طرق این پایانه به سمت تمامی نقاط تهران حرکت کنید.

 

دسترسی به ایستگاه راه آهن تهران با استفاده از تاکسی

به لطف موقعیت مهم میدان راه آهن، تعداد تاکسی هایی که برای این میدان در نظر گرفته شده است، نسبت به دیگر مناطق تهران بسیار بیشتر است. اگر قصد دارید به تمام مناطق تهران حرکت کنید ، تاکسی ها و خودروهای شخصی که به سمت میدان بهمن و نازی آباد حرکت می کنند، در کنار بیمارستان بهارلو قرار دارند. از سوی دیگر اگر می خواهید به سمت غرب ، شرق و مرکز نیز تردد کنید، ماشین های خطی برای شما در نظر گرفته شده است.

 

موقعیت ایستگاه راه آهن نسبت به فرودگاه های تهران

در تهران دو فرودگاه اصلی وجود دارد که پروازهای داخلی و خارجی از طریق این دو انجام می شود. فاصله میدان راه آهن با فرودگاه مهرآباد، کم است و حتی می توانید از طریق مترو و تاکسی های خطی بین این دو تردد داشته باشید. فاصله این دو مرکز کلیدی تهران 11.6 کیلومتر است و فرودگاه دقیقا در غرب این ایستگاه قرار گرفته است.

 

فاصله فرودگاه امام تا راه آهن تهران

دومین فرودگاهی که در تهران قرار دارد و برای سفرهای خارج از کشور راه اندازی شده، در جاده قم است که نزدیک به 45.5 کیلومتر با راه آهن فاصله دارد. نکته جالب در مورد این دو مرکز این است که می توانید از اتوبوس نیز بین این دو تردد کنید و هزینه آن در قیاس با تاکسی بسیار ناچیز است.

 

راه آهن تهران خرید بلیط

زمانی، برای خرید بلیط های نوروزی، ساعت ها در صف قرار می گرفتیم و در نهایت مشخص نبود به ما بلیط برسد یا نه! ولی امروزه سایت رجا خدماتی را در نظر گرفته که می توانید با استفاده از سایت ها و تلفن، نسبت به رزرو و حتی خرید بلیط مد نظر اقدام کنید. علاوه بر این، سایت های شخص ثالث نیز وجود دارند که خدمات بسیار نوینی را برای شما ارائه می دهند.

 

آدرس ایستگاه راه آهن تهران

به منظور اینکه بتوانید به سمت میدان راه آهن تهران حرکت کنید، برای شما آدرس دقیق این ایستگاه را مشخص کرده ایم تا راحت تر بتوانید به مقصد برسید.

خیابان ولیعصر، ضلع جنوبی میدان راه آهن، ایستگاه راه آهن تهران

تهران ، منطقه 16 ، شمال جوادیه ، ظلع جنوب میدان راه آهن

 

 

مطالب مرتبط:

تهرانسر کجاست؟ تاریخچه محله + امکانات و دسترسی ها

معرفی پارک پردیسان تهران، دیدنی ها و خدمات و آدرس

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن