تعمیرات ساختمان

آیا برای تغییرات و بازسازی ساختمان نیاز به اخذ مجوز است؟

آیا برای تغییرات و بازسازی ساختمان نیاز به اخذ مجوز است؟

منزل یکی از پراهمیت مکان هایی است که در زمان شب و روز در محیط  آن قرار گرفته ایم؛ درنتیجه محیط زیبا و راحت خانه از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین تعداد زیادی از افراد خواستار خانه‌های شیک و مدرن می‌باشند تا برای خود محیط آرام و راحت ایجاد کنند. گاهی در بعضی خانه‌ها، تنها کافی است که تغییراتی جزئی ایجاد شود تا زیبایی خانه را دو چندان کند. در نتیجه با پرداختن به مطالبی در مورد تعمیرات ساختمان و مواردی که به آن مربوط است، می توانیم نکات خوبی را بررسی و اجرا کنیم تا با محیطی جدید مواجه باشیم. تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

 

برای تعمیرات و تغییرات ساختمان به مجوز نیاز هست؟

بعضی از تعمیراتی که ساختمان ها به آن نیاز دارند، باید دارای مجوز باشد ولی بعضی از تغییرات می تواند به سادگی و بدون داشتن مجوز صورت بگیرد. در ادامه ی مطالب به برخی از تعمیراتی که به مجوز نیاز دارند یا ندارند، اشاره می کنیم.

 

تعمیراتی که نیازمند مجوز هستند

برای تغییر و تعمیراتی مانند جابه جایی راه پله، برداشتن و حذف کردن جداکننده های داخلی که ممکن است باعث ریزش ساختمان شود، ایجاد یا جابه جایی دیواری که منجر به حذف پارکینگ می شود و در آخر جابه جایی بخش هایی از ساختمان که به قوانین شهرسازی مربوط است، لازم است که از شهرداری مجوزی کسب شود و بعد از دریافت مجوز تغییرات و تعمیرات صورت بگیرد.

 

تعمیراتی بدون نیاز به داشتن مجوز

به بررسی مواردی که نیاز به دریافت مجوز از شهرداری نیاز ندارند و شامل تعمیرات جزئی ساختمان می شوند، اشاره می کنیم که عبارت است از:

  • مرمت کردن بام: تعویض کردن قیرگونی و آسفالت، نصب کردن موزاییک، تعویض یا مرمت کردن شیروانی
  • تعمیرات و تعویض کردن کفسازی زیرزمین و طبقات، انجام سفید کاری، نقاشی، نصب کاشی، نماسازی ساختمان یا حیاط، محوطه سازی
  • نصب و تعمیرات مربوط به سرویس بهداشتی : با رعایت شرط عدم تغییر نظام فنی، معماری و کاربری ساختمان
  • تعویض کردن درب و پنجره: با رعایت شرط عدم تغییر نظام فنی، معماری و کاربری ساختمان.
  • لوله کشی آب،  فاضلاب، گاز
  • نصب کردن شوفاژ: با رعایت شرط عدم نیاز موتورخانه به احداث ساختمان جدید

 

برای دریافت مجوز، نیازمند چه مدارکی می باشید؟

درصورتی که تعمیرات و تغییرات نیاز به دریافت مجوز دارد، برای کسب مجوز باید مدارک زیر را داشته باشید:

  • داشتن اصل و کپی سند مالکیت ملک
  • همراه داشتن کارت ملی مالک
  • داشتن کپی بنچاق ملک
  • جوابیه بیمه
  • جوابیه آتش نشانی
  • تکمیل کردن فرم درخواست مجوز تعمیرات

در صورتی که ساختمان و بنای مورد نظر در بافت فرسوده قرار گرفته باشد، نیاز است که از سازمان میراث فرهنگی نیز، مجوز کسب کند.

 

تخمین تقریبی بودجه برای تعمیرات ساختمان

یکی از ابتداترین موضوعاتی که مورد نیاز است بدانید، این است که برای تغییر و تعمیر ساختمان نیاز به پرداخت هزینه ی بسیاری می شوید چرا که مصالح و سایر هزینه های مربوط به ساختمان، افزایش قیمت داشته اند. قبل از هرتغییر و تعمیری باید لیستی از تعمیراتی که قرار است صورت بگیرد و همچنین هزینه های احتمالی مصالح و دستمزدها، تهیه کنید. هزینه ی جدایی برای پرداخت هزینه های اضافی احتمالی نیز، در نظر بگیرید. می توانید برای مدیریت مالی خود از مصالحی با قیمت های به صرفه تر استفاده کنید، البته که مقصود استفاده از مصالح بی کیفیت نیست، چون پیشنهاد ما به کیفیت است تا درنظر گرفتن هزینه. با مدیریت بهینه هزینه می توان از مصالحی با کیفیت مناسب و هزینه ی مطلوب استفاده کرد.

 

برترین نرم افزار مدیریت ساختمان 2020 | دانلود رایگان

تفاوت بازسازی و نوسازی چیست؟

بازسازی و نوسازی ساختمان، تعریف های متفاوتی دارد. به نقل از یک کلینیک تعمیرات ساختمان: بازسازی به معنای انجام مجموعه کارهایی است که که یک بنای قدیمی را ترمیم و مرمت می‌کنند، اما تفاوت زیادی در ظاهر آن ایجاد نخواهد کرد. همچین کاری مانند کاری است که برای ساختمان‌های تاریخی قدیمی انجام می‌دهند.

در مقابل آنچه که گفته شد، مفهوم نوسازی قرار می گیرد که به معنی ایجاد کردن تغییرات بسیاری برای ایجاد کردن تغییراتی بر روی ظاهر و باطن یک ساختمان می باشد. بعد از انجام دادن این فرایندها نمای بیرونی، نمای داخلی، تاسیسات و نقشه خانه دچار تغییر شده است و به در حالتی کلی تر خانه به بنایی نو و زیباتر  تبدیل می شود. باتوجه به آنچه گفته شد، بازسازی تنها درصورتی انجام می شود که منجر به بالابردن پایداری ساختمان شود. با این حال برخی از افراد که از اصطلاح بازسازی استفاده می‌کنند، مقصود آن ها نوسازی می باشد  و خواستار عملیات نوسازی هستند.

 

چگونگی انجام تعمیرات ساختمان

دو راه برای انجام دادن تعمیرات و تغییرات ساختمان، وجود دارد، راه اول این است که خودتان دست به کار بشوید و تعمیرات و تغییرات رو انجام بدهید و راه دومی که وجود دارد این است که با پیمانکاری قرداد ببنید. نکته ی مهمی که باید به آن توجه کرد این است که برای بستن قرارداد باید دقت کنید و بهتر است که با مشاوری مشورت کنید.

شرکت های بسیاری برای راهنمایی کردن چنین مواردی وجود دارد و به صورت کلی کار بازسازی را انجام می دهند. تعمیرات ساختمان در غرب تهران از راه بستن قرارداد انجام می شود و در این قرارداد، جزئیاتی مانند: تعیین سهم مالک و پیمانکار برای تهیه تجهیزات، هزینه انجام پروژه، مدت زمان پروژه، اجرای نقشه توافق شده، دریافت مجوزها و… ذکر خواهند شد. باید توجه داشت در قرارداد،تکمیل کار و جبران خسارت‌ها، مورد ضمانت باشد.

 

موارد مهم در تعمیرات ساختمان

یکی از ابتدایی ترین نکاتی که باید به آن توجه داشت این است که، آیا منزل فعلی شما برای بازسازی مناسب است یا خیر. برای نمونه اگر اسکلت ساختمانی زنگ زده باشد یا ساختمان دچار نشت باشد، باید برای تعمیرات تخصصی‌اقدام کنید. در نظر داشته باشید که باید بررسی کنید که آیا اسکلت ساختمان پس از  بازسازی در برابر زلزله مقاومت خواهد داشت یا خیر.

در نتیجه در بعضی موارد پیشنهاد بر این است که ساختمان از ابتدا ساخته شود؛ چرا که هزینه بازسازی آن زیاد است و بازسازی آن به صرفه نمی باشد. درنیتجه مناسب ترین کاری که می‌توان پیش از بازسازی ساختمان انجام داد، این است که از کلینیک های تعمیرات ساختمانی و یا سایر افراد متخصص مشورت بگیرید تا بهترین اقدامات را انجام بدهید و از لحاظ مالی مدیریت خوبی داشته باشید.

 

نتیجه گیری

رویای داشتن خانه زیبا سخت و دشوار نیست. حتی با شرایطی که بودجه اندکی داشته باشید نیز هم، میتوان به انجام تعمیرات ساختمان تا آنجا که ممکن است بپردازید. تلاش ما بر این است که در این مطلب راهنمایی‌هایی برای انجام این کار ذکر کنیم. اگر شما هم تجربه‌ای در این زمینه تعمیرات و تغییرات دارید، با ما به اشتراک بگذارید. اگر هم مواردی بوده که از قلم ما جاافتاده است با ما به اشتراک بگذارید.

 

Loading

3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن