قوانین تغییر در نمای ساختمان

تعویض در و پنجره واحد مسکونی ،قوانین تغییر نمای ساختمان

تعویض در و پنجره واحد مسکونی ،قوانین تغییر نمای ساختمان

در زندگی شهری و آپارتمان نشینی همواره مردم برای بهره مند شدن از نور طبیعی خورشید و گردش جریان هوای آزاد در محیط‌ های داخلی چاره‌ ای اندیشیده‌ اند . استفاده از انواع پنجره نیز یکی از نتایجی است که برای تهویه و ورود و خروج هوای آزاد و استفاده ساکنین از نور طبیعی به کار گرفته می‌شود که در نتیجه به آسایش ساکنین و بهره‌وری فضاهای داخلی کمک می‌کند. انواع پنجره ساختمان معایب و مزایای خود را دارند. از پنجره آهنی گرفته تا چوبی و دوجداره در ساختمان استفاده می‌شود . فارغ از ویژگی های در و پنجره واحد مسکونی ، تعویض آنان یک مسئله مهمی محسوب می شود زیرا در آپارتمان ها باعث اذیت و آزار همسایگان است.

همچنین یکی از نکات مهمی که در خرید یک خانه همواره مد نظر قرار می‌گیرد بحث نورگیری و روشنایی آن خانه است . کم بودن میزان روشنایی در یک خانه حتی می‌تواند موجب افسردگی و بی‌حالی ساکنان آن شود و به کار گرفتن یک پنجره نا مناسب در کنار مشکلاتی که برای ورود نور به خانه ایجاد می‌کند بر روی تهویه منزل، چشم انداز خانه و زیبایی محل زندگی فرد نیز تاثیرگذار است .

 

استفاده مناسب از انواع پنجره در حوزه ساخت و ساز ، تاثیر بسیاری بر روی آرامش و روحیه ساکنان آن دارد. استفاده از انواع پنجره در طول زمان با رشد تکنولوژی در حوزه ساخت و ساز همگام شده است که نتیجه آن بهره‌ مندی بیشتر ساکنین از نور طبیعی با کیفیت بالاتر است .همچنین برای جلوگیری از هدر رفت انرژی در فضا های داخلی ساختمان و زیبایی آن می توان پنجره مناسبی را انتخاب کرد. همچنین انتخاب یک پنجره با متریال مناسب از هدر رفت انرژی در فضا های داخلی نیز جلوگیری کرده و خانه را زیباتر می ‌سازد. مهندسان ساختمانی با توجه پارامترهای مختلف اقدام به طراحی مجتمع های مسکونی می کنند . یکی از این حوزه ها که در ساخت آن توجه خاصی می شود طراحی نمای خارجی ساختمان است که این نمای خارجی با توجه به موقعیت و نوع کاربری که دارد متفاوت می باشد . مهندسان و طراحان این حوزه روی مشخصات ظاهری متریالی که در ساخت نمای خارجی از آنها استفاده میکنند دقت می کنند تا با هم هماهنگی داشته باشند و از یک هارمونی خاصی پیروی کنند یکی از این موادی که به آن باید توجه ی ویژه ای داشت نوع مدل و رنگ در و پنجره ها می باشد .

درب ورودی هریک از واحدها و پنجره ها جز نمای خارجی محسوب می شوند که نوع رنگ و مدل آنها در بین تمام طبقات و کل ساختمان یکسان است .حال سوال پیش می آید که درب و پنجره ساختمان و در کل نمای خارجی ساختمان جز املاک شخصی محسوب میشود یا جز املاک مشاع ؟

در این مقاله به برخی سوالات پیرامون تغییر در نمای آپارتمان خواهیم پرداخت که تعویض درب و پنجره مجتمع های مسکونی را نیز شامل می شود .

 

از قوانین مربوط به تغییر نمای ساختمان چه می‌دانید؟

اگر دوست دارید از قوانین مربوط به تغییر در نمای ساختمان ها آگاه شوید می توانید به قانون تملک آپارتمان ها مراجعه کنید . قانون تملک آپارتمان ‌ها ذیل ماده 9 چنین بیان کرده است : « هیچ یک از ساکنین و مالکان یک ملک، اجازه اعمال تغییر در قسمت مشاعات (همچون تغییرات نمای خارجی ساختمان یا سردر آن) که از بیرون قابل مشاهده است را بدون اطلاع و موافقت تمام ساکنین ساختمان ندارند ».

البته این موضوع ، مختص آپارتمان ‌های چند واحدی است و شامل املاک ویلایی نمی ‌شود، زیرا که این مدل ساختمان ها ، یک مالک داشته و هیچ قسمت مشاع یا مشترکی با شخص دیگری ندارند ؛ در واقع تصمیم ‌گیرنده نهایی جهت تغییر نمای ساختمان، تنها یک نفر است. در صورتی که صاحب یک ملک ویلایی، قصد اعمال تغییر نمای آپارتمان خود را داشته باشد و تغییرات با قوانین شهرداری ، هیچ ‌گونه منافاتی نداشته باشد ؛ انجام اصلاحات طبق تصمیم مالک امکان ‌پذیر است. برای اطلاع از قوانین مربوط به تغییر نمای ساختمان در ادامه با ما همراه باشید.

 

بخش‌های مختلف یک آپارتمان

برای آنکه با قوانین آپارتمان ‌نشینی و محدوده خصوصی خود بیشتر آشنا شوید تا در جهت اعمال تغییرات در ساختمان بهتر است که ابتدا، بخش ‌های مختلف و مجزای آن را بشناسید . قسمت‌های مختلف یک ملک به سه بخش خصوصی، مشترکات و مشاعات تقسیم‌ بندی می‌شود که در این بخش، هر یک را به اختصار توضیح می ‌دهیم:

 

1) حریم خصوصی

هر آنچه که در سند مالکیت یک واحد آپارتمان، به ‌صورت کاملا واضح به ‌نام شخص مالک ثبت شده؛ به عنوان بخش خصوصی ساختمان محسوب می‌شود. مالکین در حریم شخصی خود، بدون نیاز به کسب اجازه از همسایه‌ ها و البته با رعایت قوانین (دخل و تصرف در مشترکات یا مشاعات ، عدم ایجاد سر و صدای آزار دهنده و هر گونه مزاحمتی) می‌توانند دست به تغییرات مدنظر خود بزنند.

 

۲) بخش مشترک آپارتمان

به بخش ‌هایی از یک ساختمان (مثل انباری یا پارکینگ مشترک) که بین دو یا چند واحد آپارتمانی به ‌صورت اشتراکی استفاده می ‌شود گویند و در سند ثبت شده ” قسمت مشترکات ملک ” می ‌نامند. هر گونه تغییری در این بخش از ملک ، باید طبق نظر و توافق مالکین آن (دو یا چند نفر) انجام شود.

 

۳) بخش مشاعات آپارتمان

به بخش‌ هایی از یک آپارتمان که تک ‌تک مالکین در آن سهم دارند و در سند آن‌ ها، تحت عنوان ” مشاعات ” به ‌ثبت رسیده؛ قسمت مشاع ساختمان می‌ گویند. در واقع هر گونه استفاده یا تغییری در این قسمت‌ ها، نیاز به رضایت و توافق تمام مالکین دارد.

 

در چه بخش‌ هایی از ملک، اجازه تغییر نما بدون رضایت تمام ساکنین آپارتمان وجود ندارد؟

سوالی که این روزها در بین ساکنین آپارتمان ها بسیار مطرح می شود ، این است که ” آیا می توان بخشی از ملک را بدون نیاز به اجازه سایر ساکنین آپارتمان ، تغییر داد؟ ” که در زیر مفصل بیان شده است.

در موارد زیر نمی توان بدون رضایت سایر ساکنین تغییری ایجاد کرد:

  • نصب یا تغییر حفاظ پنجره های راهرو یا حتی واحد شخصی
  • رنگ‌آمیزی پنجره‌ها (واحد و راهرو) و انواع درب‌ها (در ورودی، واحدها و انباری)
  • نصب هرگونه تابلو، بنر و هر وسیله تبلیغاتی روی دیوار بیرونی واحد مسکونی
  • هرگونه تغییری روی سردر اصلی ساختمان

 

قوانین تغییر نمای آپارتمان

کسی نمی‌تواند پنجره واحد خود را که در نمای ساختمان است با پنجره‌ ای غیرمشابه تعویض کند و یا با وسایل غیر متعارف مانند حصیر، رخت آویز… تغییر دهد. البته اگر پنجره جدید ساخته شده مشابه پنجره قدیمی (نه دقیقا به همان شکل) باشد، تعویض پنجره قدیمی بدون ایراد است. مالک یک واحد بدون کسب موافقت اکثریت مالکین حق ندارد رنگ شیشه پنجره‌های خود را دودی یا رفلکس‌ کند. اما با توافق اکثریت مالکان، امکان ایجاد تغییرات در نمای خارجی ساختمان وجود دارد.

یک آپارتمان چهار طبقه را فرض کنید که چندین پنجره در واحد ها و راهرو دارد؛ هر یک از این پنجره‌ ها رنگ متفاوتی داشته یا برخی از آن‌ ها، دارای حفاظ و بعضی دیگر فاقد آن‌ هستند. حتی با تصور کردن همچین شرایطی هم، اولین چیزی که توجه را جلب می‌کند؛ عدم هماهنگی و یک ملک با ظاهر زشت است؛ پس نتیجه می‌گیریم که قوانین، تنها در راستای دو هدف « زیبایی شهر » و « رضایت همه اعضای ساختمان » وضع شده ‌اند.

نکته مهم دیگری که جدا از رضایت همسایگان در تغییر نمای ساختمان اهمیت دارد، موضوع زیبایی ظاهری آپارتمان و شهر است ؛ زیرا که تغییر در هر بخشی از ملک بدون هماهنگی با قسمت ‌های دیگر، توازن و هماهنگی آن را از بین می ‌برد.

 

قوانین کلی تغییرات در آپارتمان

انجام تغییرات در داخل واحد، تنها زمانی که در دید عمومی نباشد، ممنوعیتی ندارد. به طور مثال تغییر در رنگ یا خود درب واحد که از بیرون قابل مشاهده است و همچنین زیبایی و هماهنگی راهرو را تحت تاثیر قرار می ‌دهد؛ قانونی نبوده و نیاز به اجازه تک‌ تک مالکین آپارتمان دارد. بعضی از تغییرات در صورت موافقت بخش اعظمی از مالکین ساختمان، قابل انجام هستند. در زمینه تغییراتی در نمای ساختمان که به اعضای ملک، این اجازه را می‌دهد که اگر با اکثر همسایگان خود به اتفاق نظر برسند؛ مشاعاتی همچون نمای آپارتمان را تغییر بدهند. برای اعمال بعضی از تغییرات در ساختمان ، نیاز به کسب مجوز از شهرداری است. جدا از رضایت ساکنین جهت تغییرات کلی در نمای آپارتمان، موافقت شهرداری نیز ضروری است. بنابراین در این شرایط، باید پس از هماهنگی و کسب رضایت همسایگان خود به شهرداری مراجعه کرده تا مجوز لازم را دریافت کنید.

 

نیاز به اخذ مجوز جهت بازسازی نمای ساختمان قدیمی

همانطور که داخل ساختمان با گذشت زمان، نیاز به رنگ ‌آمیزی و تغییرات دیگری دارد؛ نمای آپارتمان که درب و پنجره را نیز شامل می شود پس از مدتی به دلیل وجود آلاینده‌ های شهری، دچار تغییراتی در ظاهر آن شده یا اینکه قدیمی و فرسوده می ‌شوند. در این شرایط، بازسازی و نوسازی آن امری لازم و ضروری است.

 

مراحل تغییر در نمای ساختمان بصورت قانونی

مراحل لازم برای بازسازی نمای قدیمی آپارتمان

  1. کسب اجازه و هماهنگی با تمام مالکین ساختمان
  2. دریافت مجوز از شهرداری بابت متریال قابل استفاده در نمای جدید ملک
  3. ارائه نقشه و طرح نمای جدید به دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری
  4. کسب تاییدیه از کمیسیون‌ های مربوط در شهرداری بابت نقشه
  5. دریافت مجوز ترمیم ساختمان از شهرداری و شروع به اعمال تغییرات، متناسب با جواز

 

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد تغییرات در نمای ساختمان نیازمند قانون است زیرا بخشی مشاع در آپارتمان محسوب می شود. طبق ماده 9 قانون تملک آپارتمان ها، هیچ یک از مالکین حق ندارند بدون موافقت اکثریت مالکین ، تغییراتی در محل یا شکل در ، یا سر در ، یا پنجره یا نمای خارجی در قسمت اختصاصی خود که در مرئی و منظر دیگران باشد بدهد. اما با توافق اکثریت مجمع عمومی مالکان ساختمان ، امکان ایجاد تغییرات در نمای خارجی ساختمان وجود دارد .

اگر مالک یکی از واحد ها ، پنجره اختصاصی خود را طوری تعویض کند که با پنجره سایر واحد ها متفاوت باشد و در نتیجه ، نمای اولیه ساختمان را بهم بزند ، برای جلوگیری از این کار ، ابتدا باید مدیر مجموعه از طریق اظهار نامه رسمی به مالک متخلف تذکر دهد . در صورتی که مالک یاد شده همچنان بر این عمل خود اصرار ورزد ، مدیر مجموعه مکلف است با تقدیم دادخواست به دادگاه حقوقی ، او را وادار به نصب پنجره هم شکل با سایر پنجره های ساختمان بنماید . دادگاه با بررسی موضوع و عندالزوم ،با جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری ، در صورتی که تخلف مالک آپارتمان را احراز کند ، نامبرده را به قلع پنجره غیر همسان و نصب پنجره مشابه با دیگر واحد های ساختمان خواهد کرد .

 

پیشنهاد

حتما شما هم دوست دارید بخشی از نمای ملکی را که خریده اید عوض کنید یا تغییراتی در دکوراسیون داخلی ایجاد کنید. رنگ در و پنجره را تغییر دهید یا تغییرات کلی زیادی در واحد خود داشته باشید. موارد بالا را به دقت بخوانید تا با قوانین این تغییرات آشنا شوید. همچنین ما در هومتیک می توانیم در زمینه این تغییرات به شما کمک کنیم. اپلیکیشن هومتیک به آسانی می تواند متخصصین دکوراسیون را به شما معرفی کند تا با خیال راحت هر تغییری که مد نظر دارید در واحد یا ساختمان تان داشته باشید. نرم افزار مدیریت ساختمان هومتیک همچنین امکانات بی نظیری در زمینه هماهنگی با سایر ساکنین را برای شما فراهم کرده است.

 

 

Loading

4.6/5 - (38 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن