تمیز کردن کاغذ دیواری، پاک کردن دوده و سیاهی و خودکار

اولین باری که کاغذ دیواری را در خانه ای دیدم، به سال 1374 بر می گردد که در یکی از خانه های اقوام بود و از طرح های زیبایی برای کاغذ دیواری استفاده شده بود. این طرح ها که تصویر امواج اقیانوس را نشان می داد، از یک برند مطرح آمریکایی بود که قابل شستشو نیز بودند. در آن زمان کاغذ دیواری های قابل شستشو در ایران بسیار کم بودند و در صورت دردسترس بودن، قیمت گزافی داشتند. امروزه در مورد این مسئله نگرانی وجود ندارد و می توانید با قیمت بسیار معقول کاغذ دیواری های قابل شستشو را برای خانه خود خریداری کنید. البته در اختیار داشتن این کاغذ دیواری ها به این معنی نیست که به هر روشی که دوست دارید آن ها را بشویید و باید برخی از موارد را رعایت کنید.

انواع مختلف کاغذ دیواری در خانه

قبل از اینکه بخواهید شستشوی کاغذ دیواری را آغاز کنید، بهتر است در اولین قدم نسبت به نوع کاغذ دیواری ای که در خانه خود دارید، اطلاعات دقیقی را بدست بیاورید. در این بخش قصد داریم برای شما مهم ترین موارد را ذکر کنیم.

وینیل: یکی از بادوام ترین محصولاتی است که می توانید برای خانه خریداری کنید. به دلیل مقاومت زیاد آنها،  بیشتر در حمام و دستشویی مورد استفاده قرار می گیرند.

فایبرگلاس: یکی از بهترین نوع کاغذدیواری که در برابر مواد شوینده و آب، بسیار مقاوم است. تحت تاثیر مواد اولیه این محصول است که طرح های بسیار جذاب بر روی آن اجرا می شود و در مراکز تجاری کاربرد بسیار زیادی دارد.

نبافته: کاغذهای نبافته، الیاف مصنوعی و طبیعی مشابه فیلترهای قهوه را در تولید آن ترکیب می کنند. کاغذ دیواری های نبافته معمولا بسیار ارزان قیمت هستند و امکان شستشوی آن ها وجود ندارد! در صورتی که از این نوع کاغذ دیواری استفاده می کنید، از مواد شوینده استفاده نکنید.

کاغذ دیواری سلولزی: سلولز از الیاف گیاهی تشکیل شده است که از خمیر چوب به دست می آید. بیشتر کاغذ دیواری های قدیمی از سلولز ساخته شده اند که در طول زمان به راحتی مخصوصاً در معرض نور خورشید خراب می شوند. از دیگر مشکلات کاغذ دیواری های سلولزی، تخریب آن ها در صورت تماس با آب است. نسخه‌های جدید کاغذ دیواری سلولزی، الیاف پنبه‌ای را به ترکیب اضافه می‌کنند و نوعی کاغذ دیواری مایع را درست می‌کنند که روی آن نقاشی می‌شود که سازگار با محیط زیست است. علی رغم اینکه گفته می شود این کاغذ دیواری ها قابل شستشو هستند، ولی باید نسبت به استفاده از شوینده ها محتاط بود.

علف‌های طبیعی و بامبو: از اجزای طبیعی مانند جوت، سیزال، کنف یا نی ساخته شده‌اند. کاغذ دیواری بامبو از بامبو طبیعی که به پشت کاغذ چسبانده شده است، ساخته می شوند. این نوع کاغذ دیواری در مقابل آب یا محصولات تمیز کننده سنتی، مقاومت نمی کنند.

پارچه: کاغذ دیواری های پارچه ای مواد زیادی دارند. محبوب ترین آنها عبارتند از: پارچه جناغی، کتان، مخمل، ساتن، ابریشم، توید، بوم، و حتی شاه ماهی. استفاده از رطوبت زیاد باعث از بین رفتن چسب این کاغذ دیواری ها می شود، ولی می توانید از آب صابون برای شستن آن استفاده کنید.

کاغذ دیواری موقت: بیشتر کاغذ دیواری های موقت از وینیل یا پلی استر ساخته شده اند و در برابر آب و صابون ملایم مقاوم هستند. از برس های اسکراب یا پاک کننده های ساینده دوری کنید، زیرا باعث حذف الگو یا تصویر چاپ شده روی کاغذ دیواری می شوند.

از کجا بفهمیم کاغذ دیواری قابل شستشو است؟

برای تعیین اینکه بدانید آیا کاغذ دیواری قابل شستشو است یا نه، ابتدا برچسب یا اطلاعات سازنده روی بسته بندی یا رول را که نشان می دهد “قابل شستشو” یا “روکش وینیل” است، بررسی کنید. اگر چنین اطلاعاتی در دسترس نیست، مواد کاغذ دیواری را شناسایی کنید. کاغذ دیواری های مبتنی بر وینیل معمولاً قابل شستشو هستند. در حالی که کاغذهای بافت دار یا ظریف ممکن است قابل شستشو نباشند. اگر مطمئن نیستید، یک ناحیه کوچک و نامشخص را با مرطوب کردن ملایم آن با پارچه یا اسفنج آزمایش کنید. اگر رنگ یا بافت کاغذ دیواری تغییر کند یا آسیب ببیند، ممکن است قابل شستشو نباشد. برای رفع شبهه، با سازنده آنها مشورت کنید یا از یک نصاب حرفه ای کاغذ دیواری مشاوره بگیرید.

هر چند وقت یکبار کاغذ دیواری را تمیز کنیم؟

بسیاری از ما ایرانی ها بر این باور هستیم برخلاف دیوارهای رنگ شده، کاغذ دیواری نیاز به تمیز کردن مکرر ندارد. این باور کاملا اشتباه است! باید هر ماه یک بار کاغذ دیواری ها را گردگیری کرده و با توجه به میزان کثیفی خانه، نسبت به شستن آنها اقدام کنید. متخصصین نظرات متفاوتی نسبت به فواصل زمانی تمیز کردن کاغذ دیواری دارند. برخی از متخصصین آلمانی بر این باور هستند که باید هر سال یک بار دقیقا مانند خانه تکانی نسبت به تمیز کردن آنها اقدام کنید، ولی برخی نیز هر شش ماه را پیشنهاد می دهند. هنگام تمیز کردن کاغذدیواری ها حتما به گوشه های دیوار که دو نوع کاغذ دیواری به هم وصل می شوند دقت کنید.

 

روش های تمیز کردن بر اساس نوع کاغذ دیواری

تولیدکنندگان کاغذ دیواری معمولاً دستورالعمل‌های مخصوص به خود را برای مراقبت از آنها دارند. بنابراین قبل از تمیز کردن باید برچسب‌ها و دستورالعمل‌ها را بررسی کنید. اگر کاغذ دیواری شما قابل شستشو است، یک محلول ساده از صابون یا آب روی آن بکشید تا گرد و غبار و کثیفی را از بین ببرد – و اگر اینطور نیست، باید کاملاً از آب اجتناب کنید.

پاک کردن دوده از کاغذ دیواری

مواد مورد نیاز برای تمیز کردن کاغذ دیواری

بسته به نوع کاغذ دیواری خود، به برخی ابزارها و پاک کننده های زیر نیاز دارید:

  • اسفنج نرم
  • پارچه میکروفیبر
  • سطل
  • صابون ظرفشویی شفاف و بدون رنگ
  • آب گرم
  • جاروبرقی با سری برس نرم

 

 

نحوه تمیز کردن کاغذ دیواری قابل شستشو

به یاد دارم یکی از اقوام به دلیل اینکه بر روی دستورالعمل شستشوی کاغذ دیواری مطلبی نوشته نشده بود مقدار زیادی آب را بر روی آن ها ریخته بود. این مسئله سبب شده بود که کاغذدیواری سریعا از سطح دیوار جدا شود. باید در نظر داشته باشید زمانی که تولید کننده اعلام می کند کاغذ دیواری قابل شستشو است، به این معنا نیست که با هر ماده ای که دوست دارید، می توانید آن را بشویید. باید مواد مناسب را انتخاب کرده و از مقدار مناسب استفاده کنید.

افراد معمولاً مایع تمیزکننده را مستقیماً روی کاغذ دیواری می‌پاشند، یا خیلی سخت می‌مالند و از پارچه یا اسفنجی استفاده می‌کنند که برای کاغذ دیواری ظریف خیلی زبر است. از مالش دادن سخت باید اجتناب شود، زیرا می‌تواند به بافت کاغذ دیواری آسیب برساند و حتی رنگ را تحت تأثیر قرار دهد، که دائمی خواهد بود. با توجه به اینکه هدف از بین بردن گرد و غبار روی سطح است، پاک کردن آن با ملایمت برای تمیز نگه داشتن و ظاهر خوب آن برای مدت طولانی کافی است.

متخصصین این مراحل را برای مخلوط کردن محلول و پاک کردن کاغذ دیواری قابل شستشو پیشنهاد می کند:

  • یک سطل تمیزکننده 2 لیتری را تا نیمه با آب گرم پر کنید.
  • 2 قاشق غذاخوری صابون ظرفشویی شفاف و بدون رنگ اضافه کنید.
  • یک اسفنج نرم را در آب صابون خیس کنید و آن را بچرخانید تا فقط مرطوب شود.
  • کاغذ را با حرکت های بالا و پایین پاک کنید، که به شما کمک می کند اسفنج روی درز گیر نکند.
  • کاغذ را با یک پارچه میکروفیبر تمیز خشک کنید.

نحوه تمیز کردن کاغذ دیواری غیر قابل شستشو

اگر کاغذ دیواری شما از موادی با مقاومت کمتر و غیر وینیل ساخته شده است، ممکن است سازنده تکنیک های تمیز کردن با آب را تایید نکرده باشد. پس تنها وسیله ای که می توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید، جاروبرقی (آرام) است. ظرافت کاغذ دیواری را نیز باید در نظر گرفت. به عنوان مثال، کاغذ دیواری ابریشمی نیاز به تمیز کردن دقیق تری نسبت به وینیل دارد. برای کاغذ دیواری هایی که به دلیل مواد ظریف آن نباید از آب استفاده شود، به وسیله شیلنگ مربوط به برس نرم جاروبرقی، گرد و غبار را به آرامی از روی سطح کاغذ پاک کنید.

 

پاک کردن دوده از کاغذ دیواری

برای تمیز کردن دوده از کاغذ دیواری، با پوشیدن لباس محافظ، دوده ساده را با استفاده از یک برس نرم یا یک اسفنج خشک به آرامی جدا کنید. اگر کاغذ دیواری قابل شستشو است، یک پارچه تمیز را با آب گرم مرطوب کنید و به آرامی لکه های دوده را پاک کنید. از بیرون به داخل انجام دهید و مراقب باشید که بیش از حد اشباع نشود. برای لکه های سرسخت، می توانید یک صابون ظرفشویی ملایم به آب اضافه کنید، اما همیشه ابتدا یک ناحیه کوچک و نامشخص را آزمایش کنید. پس از تمیز کردن، کاغذ دیواری را با یک پارچه تمیز و مرطوب بشویید تا بقایای آن پاک شود و اجازه دهید در هوا خشک شود. برای جلوگیری از آسیب دیدن کاغذ دیواری، از مالش یا استفاده از مواد ساینده خودداری کنید.

 

رفع سیاهی کاغذ دیواری

برای از بین بردن تیرگی یا لکه ها از کاغذ دیواری، اول علت و نوع لکه را شناسایی کنید. برای لکه های مایع، مانند قهوه یا غذا، به آرامی لکه را با یک پارچه تمیز و مرطوب یا اسفنج با استفاده از محلول شوینده ملایم پاک کرده، سپس آن را بشویید و خشک کنید. برای لکه‌های سخت یا روغنی، مانند جوهر یا گریس، سعی کنید از الکل مالشی یا لکه‌بر مخصوص کاغذ دیواری استفاده کنید. همیشه ابتدا یک ناحیه کوچک و نامحسوس را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که به کاغذ دیواری آسیب نمی رسد. برای لکه های دود یا نیکوتین، مخلوط آب و سرکه می تواند موثر باشد. در طول فرآیند تمیز کردن، برای جلوگیری از آسیب رساندن به کاغذ دیواری با ملایمت کار کنید و برای اطمینان از پاک شدن کامل لکه، عجله نکنید. اگر هیچ کدام از اینها جواب نداد، ممکن است لازم باشد ناحیه لکه‌دار را با یک وصله بپوشانید یا قسمت آسیب دیده کاغذ دیواری را جایگزین کنید.

رفع سیاهی کاغذ دیواری

روش پاک کردن خودکار از روی کاغذ دیواری

برای تمیز کردن لکه خودکار از کاغذ دیواری، ابتدا یک ناحیه کوچک و نامشخص را آزمایش کنید تا مطمئن شوید روش انتخابی شما به کاغذ دیواری آسیب نمی رساند. برای کاغذ دیواری قابل شستشو، به آرامی جای قلم را با مخلوطی از مایع شوینده ملایم و آب روی یک پارچه تمیز و سفید که از بیرون به داخل کار می کند، پاک کنید. با یک پارچه مرطوب بشویید و خشک کنید. برای کاغذ دیواری غیر قابل شستشو، از یک پاک کن سفید نرم یا اسفنج خشک شویی استفاده کنید و به آرامی لکه ها را بمالید. اگر آثار خودکار باقی ماند، سعی کنید الکل را روی یک گلوله پنبه ای بمالید، اما ابتدا آن را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که کاغذ دیواری آسیب نمی بیند. برای علائم سخت، می توانید از یک خودکار یا نشانگر تعمیر کاغذ دیواری استفاده کنید که با رنگ کاغذ دیواری مطابقت دارد تا علائم را به دقت پنهان کنید. همیشه ملایم و صبور باشید تا به کاغذ دیواری آسیب نرسانید.

 

اسپری پاک کننده کاغذ دیواری

تحت تاثیر گسترش خرید کاغذ دیواری در کشور، بسیاری از برندهای شستشو در ایران مواد شوینده متعددی را برای کاربران معرفی کرده اند. از این میان برخی از برندها عملکرد بسیار بهتری دارند که مهم ترین آن ها را معرفی می کنیم.

برند اکو واش

برند آی کلین

برند یونی کرن

برند وان تیک

برند دیف

 

بیشتر بخوانید:

راهنمای انتخاب بهترین کاغذ دیواری

روش های از بین بردن انواع لکه روی دیوار

Loading

3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن