روش های جلوگیری از رطوبت و نم زدگی در خانه

یکی از مشکلاتی که ممکن است در خانه ها به خصوص خانه های قدیمی ایجاد شود، مشکلات مربوط به رطوبت و نم زدگی می باشد. این موضوع به نحوی است که علاوه بر وارد کردن خسارت به ساختمان و لوارم منزل می تواند موجب بیماری های حاد تنفسی و استخوانی نیز شود.شاید پیش آمده باشد که مشکل نم زدگی را در قسمت هایی از خانه دیده باشید اما بی توجه از کنار آن گذشته باشید، بی توجهی به همین موضوع کوچک ممکن است در آینده موجب وارد شدن خسارت های سنگین به شما چه در زمینه مالی و چه در زمینه جانی شود.در این مقاله ما قصد داریم در مرحله اول بیان کنیم که نم زدگی چطور ایجاد می شود و بعد از آن چند روش برای جلوگیری از رطوبت در خانه را برای شما بیان می کنیم تا چنانچه زمانی با این موضوع رو به رو شدید بتوانید به سادگی آن را حل کنید.

رطوبت و نم چطور در ساختمان ایجاد می شود؟

این موضوع که رطوبت و نم زدگی چطور در ساختمان ایجاد می شود می تواند به عوامل و شرایط مختلفی بستگی داشته باشد.وجود هر کدام از این عوامل می تواند برای ساکنین آپارتمان خساراتی را به وجود آورد. اصولا از بین دلایل مختلفی که برای رطوبت و نم زدگی ساختمان وجود دارد می توان به عوامل فنی و تاسیساتی و همچنین اشتباهات انسانی اشاره کرد، که در ردیف شایع ترین دلایل قرار گرفته است.در ادامه به طور مختصر توضیح می دهیم که ایجاد هر کدام از این موارد چطور می تواند به ساختمان آسیب وارد کند.

عوامل فنی و تاسیساتی چطور می تواند باعث ایجاد رطوبت در ساختمان شود؟

  • احتمالا در مورد این موضوع شنیده اید که در چند سال گذشته به علت زیبایی ساختمان سعی شد، تمامی لوله های آب و فاضلاب را از داخل دیوار، کف و سقف عبور دهند. در طی سال ها و با گذشت زمان این لوله ها می توانند دچار مشکلاتی از جمله فرسودگی، شکستگی و ترکیدگی شوند که به مرور زمان و بدون به جا گذاشتن هیج علامتی، رطوبت ناشی از شکستگی و پوسیدگی لوله ها در سایر نقاط پخش می شود. این نم و رطوبت می تواند به سرعت جذب دیوار شود و سبب پوسته پوسته شدن و یا ایجاد ترک های ریز در دیوار شود.
  • از دیگر موضوعاتی که می تواند باعث ایجاد نم و رطوبت در خانه شود، عایق کاری نادرست است. به خصوص در قسمت هایی است که با رطوبت سرو کار دارند. بنابراین دقت داشته باشید ایزوگام و قیرگونی آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام حتما باید به شکل اصولی و صحیح انجام شود.
  • ممکن است در سقف اثراتی ناشی از رطوبت و نم زدگی مشاهده کرده باشید که در این صورت مربوط به ایزوگام پشت بام است. در این حالت ممکن است ایزوگام سوراخ شده باشد یا درزهایی در آن ایجاد شده باشد بنابراین توصیه می شود در اولین فرصت نسبت به رفع این موضوع اقدام کنید.
  • معمولا نم و رطوبتی که سبب آسیب های جدی به ساختمان می شود، مربوط به مشکلاتی می شود که در زمان ساخت و ساز و بازسازی ایجاد شده است. مانند رعایت نکردن و نادیده گرفتن یک سری از اصول اولیه که اگر در نظر گرفته نشود می تواند خسارات غیر قابل جبرانی را وارد کند.

اشتباهات انسانی چطور می توانند  باعث ایجاد رطوبت در ساختمان شود؟

  • اولین مورد و البته شایع ترین در خصوص اشتباهات انسانی آن است که خانم های خانه دار اصولا به دلیل حساسیتی که نسبت به تمیز نگه داشتن منزل دارند، هر روزه اقدام به شست وشو دیوار، کف و سقف می کنند. انجام دادن همین کار به مروز زمان سبب از بین رفتن عایق دیوار می شود و در دراز مدت شما را با مشکل ایجاد نم زدگی و رطوبت روبرو می کند.
  • مورد دیگر این است که در آپارتمان ها و خانه هایی که فضایی مانند حیاط، تراس و یا بالکن ندارند عموما مجبور هستند که لباس ها را در فضای داخل خانه خشک کنند. انجام این کار باعث می شود که رطوبت حاصل از لباس در منزل پخش شود و سبب نم کشیدن دیوار شود. برای رفع یا کمتر کردن این مشکل می توانید قبل از این که لباس را پهن کنید با استفاده از خشک کن تا حد زیادی آب و رطوبت آن را جذب کنید یا پنجره را باز بگذارید.

 چند راه حل ساده برای جلوگیری از ایجاد رطوبت در ساختمان:

ما در این قسمت سعی کردیم ساده ترین و مهمترین روش ها برای جلوگیری از ایجاد رطوبت در ساختمان را بیان کنیم که در عین حال نیاز به صرف پرداخت و هزینه های زیادی ندارد.

1.از لوله های با کیفیت در تجهیزات ساختمان استفاده کنید:

یکی از ساده ترین و ابتدایی ترین کارهایی که می توانید انجام دهید، این است که در زمان انتخاب تجهیزات و لوله ها ی ساختمان سعی کنید از لولههای باکیفت و نسل جدید در سیستم لوله کشی استفاده کنید انجام این کار سبب می شود که نشتی و دراز مدت در مدت زمان طولانی ایجاد نشود و در کنارآن هرچقدر شکل و شمایل لوله استاندارد و مراحل نصب آن اصولی تر باشد این مشکلات کمتر رخ می دهند.

2.سیستم لوله کشی ساختمان به طور مداوم بررسی شود:

با بررسی و چک کردن مداوم سیستم لوله کشی ساختمان می تواند در طولانی مدت خیال خود را از بابت نشتی نداشتن و رطوبت زدگی ساختمان راحت کنید. سعی کنید هر چند وقت یک بار ازسلامت لوله های آشپزخانه، حمام، روشویی، سرویس بهداشتی و …. اطمینان حاصل پیدا کنید تا اگر با مشکلاتی نظیر نشتی و ترکیدگی لوله مواجه شده بودید در کوتاه ترین زمان ممکن آن را از بین ببرید.

3.بهتر است لوله های قدیمی را با لوله های جدید تعویض کنید.

اگر از زمان به کار گذاری و یا تعویض لوله های ساختمان زمان زیادی می گذرد و جنس لوله های قبلی به کار برده شده است، آهنی است بهتر است قبل از این که خساراتی به شما وارد شود نسبت به تعویض آن ها اقدام کنید. امروزه انواع مختلفی از لوله ها مانند لوله پلیکا، لوله پنج لایه و … در بازار وجود دارند که  از کیفیت بالاتر و عمر مفید بالایی نیز برخور دارند و در برابر رطوبت نیز بسیار مقاوم هستند.

4.از تهویه مناسب در داخل خانه استفاده کنید :

داشتن یک تهویه مناسب در محیط های مرطوب خانه نظیر حمام و سرویس بهداشتی می تواند تا حدود بسیار زیادی هوای نم دار را به خارج از محیط خانه هدایت کند. البته برخی از ساختمان ها دارای تهویه هستند اما محیط همچنان رطوبت دارد در این گونه شرایط پیشنهاد می شود که دستگاه تهویه موجود در ساختمان را با یک دستگاه پر قدرت تر تعویض کنند.

اگر احساس می کنید که محیط خانه ی شما بیش از اندازه رطوبت دارد، توصیه می کنیم تا می توانید خانه را گرم نگهدارید به خصوص در فصل های پاییز و زمستان استفاده از لوازمی مانند شیشه دوجداره و ترموستانت اتاقی می تواند در کاهش رطوبت منزل به شما کمک کند.البته هر از گاهی دیده می شود که در پشت مبلمان و اثاثیه ای که دیوارهای بیرونی لمس می کنند به خصوص در فصول سرد سال، رطوبت تشکیل می شود و این رطوبت در ایجاد و رشد کپک نقش دارد.برای جلوگیری از این مشکل سعی کنید مبلمان را چند سانتی متر از دیوارهای خارجی فاصله دهید تا فرآیند گردش هوا در بین آن ها صورت گیرد.

5.از عایق رطوبتی در ساختمان استفاده کنید.

یکی از راه ها یی که می توانید برای جلوگیری از ایجاد رطوبت در ساختمان استفاده کنید، به کار گیری عایق های ضد رطوبت نظیر انواع رنگ ساختمان، کاغذ دیواری و … می باشد به خصوص برای برای خانه هایی که در معرض رطوبت بیش از اندازه قرار دارند.

6.می توانید از نمک برای کاهش رطوبت استفاده کنید.

اگر تمام راه ها برای رفع رطوبت و نم زدگی را امتحان کرده اید و جوابی نگرفته اید، می توانید از نمک استفاده کنید.در این روش کافی است مقداری نمک را در یک ظرف ریخته و آن را در محل هایی که  در معرض رطوبت شدید هستند قرار دهید.نمک دارای خاصیتی است که می تواند رطوبت را به خود جذب کند که در صورت جذب رطوبت رنگ آن تغییر می کند و باید آن را تعویض کنید.

7.در زمان پخت و پز دقت کنید.

اصولا در زمان پخت و پز یا آب جوش گذاشتن میزان رطوبت زیادی تولید می شود که برای رفع و کم کردن این حرارت بهتر است پنجره ها را باز بگذارید و هود را روشن کنید تا میزان رطوبت اضافی از فضا خارج شود.

 

رفع رطوبت موجود در خانه

از بین بردن رطوب در خانه ها مخصوصا خانه های قدیمی بدون اعمال تغییرات گسترده و بازسازی بخش های مختلف غیر ممکن می باشد. مهندسین اروپایی اعلام می کنند در صورتی که قصد دارید رطوبت را از خانه های خود به کلی دفع کنید بهتر است در سرویس های بهداشتی و آشپزخانه از بهترین هواکش ها استفاده کتید. تحت تاثیر همین مسئله است که وجود هود به غیر از دفع بو تاثیر بسزایی بر روی از میان بردن رطوبت دارد. لری سوپر از شرکت EnviroVent پیشنهاد می‌کند: «خرید یک هواکش و دستگاه تهویه هوا مناسب در یک خانه شما یا رطوبت را از منبع اصلی استخراج می‌کند یا با استفاده از هوای تازه فیلتر شده از بیرون، هوای مملو از رطوبت را رقیق، جابجا و جایگزین می‌کند. از جمله روش های دیگری که این متخصص برای رفع رطوبت در خانه پیشنهاد می دهد شامل موارد پیش رو می باشد.

 

  • خانه خود را بدون گرمایش مرکزی گرم کنید
  • اگزاست فن ها را در خانه خود راه اندازی کنید
  • گیاهانی را پرورش دهید که رطوبت را جذب می کنند
  • از رطوبت زدای برقی استفاده کنید (برند ال جی و سامسونگ بسیار عالی می باشند)
  • آب را در روزهای مخصوصا مرطوب نجوشانید
  • فیلترهای تهویه هوای خود را تمیز کنید
  • فرش خود را تعویض کنید

 

 

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم راهنمایی در خصوص این که رطوبت در خانه چطور ایجاد میشود و چطور می توان نسبت به رفع آن اقدام کرد توضیحاتی را ارائه دهیم.با توجه به این موارد وجود نم و رطوبت تاحد زیادی می تواند سبب خسارات به ساختمان شود و علاوه بر خسارات مالی، صدمه های جانی نیز وارد کند. بنابراین اگر با این موضوع رو به رو شدید ، بهتر است که سریعا نسبت به رفع آن اقدام کنید.

 

 

بیشتر بخوانید:

کپک دیوار چیست و چگونه از بین می رود؟

نحوه سمپاشی آپارتمان و نکاتی که باید بدانیم

نکات مهم در مورد تعمیر و نگهداری تاسیسات ساختمان

Loading

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن