حسابداری مجتمع مسکونی و چالش های آن

همانطور که احتمالا اطلاع دارید حرفه حسابداری، یک فعالیت پیچیده و حساس است که به توجه و دقت زیادی در حین کار نیازمند است و نداشتن دقت کافی می تواند سبب ایجاد ضرر های مالی هرچند کوچک شود.نکته ی دیگری که وجود دارد این است که در حرفه حسابداری با تعدد شاخه کاری و حیطه فعالیت رو به رو هستیم و به همین دلیل باید برای هر فعالیت، حسابداری خاص خود طراحی و اجرا شود که این موضوع شامل حسابداری در هر زمینه ای می شود.

 

در این مقاله ما قرار است در مورد حسابداری مجتمع های مسکونی و چالش هایی در این زمینه که با آن روبه رو هستیم صحبت کنیم. چرا که با توجه افزایش جمعیت شهر ها، تمایل مردم به زندگی در آپارتمان ها و ترویج آپارتمان نشینی همواره مدیران ساختمان به دنبال راهی برای محاسبه دقیق هزینه های مربوط ساختمان، گزارش گیری های ماهیانه و سالیانه، گردش صندوق و…می باشند و به شخصی نیاز دارند تا بتواند این موارد را به طور دقیق محاسبه کند و به مدیر ساختمان و هیئت مدیره گزارش دهد.پس اگر شما هم برای حسابداری مجتمع مسکونی دچار مشکل شده اید و با چالش های گوناگونی در این زمینه رو به رو شده اید، مطالعه این مقاله می تواند برای شما بسیار کمک کننده باشد. پس تا انتهای مطلب با هومتیک همراه باشید.

 

درآمد مجتمع های مسکونی از چه راهی می باشد؟

در مرحله اول و قبل از شروع بحث باید این موضوع را بدانید که اصلی ترین درآمد مجتمع های مسکونی که از آن برای پرداخت هزینه های جاری، مصرفی و همچنین هزینه های عمرانی ساختمان استفاده می کنند، دریافت شارژ از ساکنان مجتمع مسکونی می باشد.اصولا پرداخت شارژ ساختمان به صورت ماهیانه انجام می شود اما از آن جا که قوانین ساختمان ها با یک دیگر متفاوت است که ممکن است در برخی از ساختمان ها پرداخت شارژ به صورت سه ماهه یا سالیانه پرداخت شود.پرداخت شارژ ساختمان از سال 1343 و با بیان شدن در قانون تملک آپارتمان ها به تصویب رسیده است و در کل هزینه شارژ ساختمان باید به مدیر ساختمان پرداخت شود.نکته ی دیگری که وجود دارد این است که جدا از شارژ ساختمان، برخی از مجتمع های مسکونی ممکن است از راه های دیگری نیز درآمد داشته باشند که می توان به

  • درآمد حاصل از اجاره اماکن تجاری مجتمع
  • درآمدها حاصل شده به تناسب موقعیت و ظرفیت مجتمع مسکونی

اشاره کرد که که تمامی این درآمدها باید به صندوق مجتمع مسکونی واریز شود و مسئولیت ورود و خروج، کنترل و ثبت آن بر عهده حسابدار می باشد.برای نحوه محاسبه شارژ ساختمان نیز راه های متفاوتی وجود دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

 

نحوه محاسبه شارژ مجتمع های مسکونی به چه صورت است؟

 

1.پرداخت شارژ به صورت نفری

نحوه محاسبه این نوع شارژ بر اساس تعداد نفرات ساکنین هر واحد مسکونیمی باشد و بیشتر برای مجتمع هایی که سیستم آب مشترک دارند مناسب است چرا که سنگین ترین هزینه هر مجتمع مسکونی هزینه می باشد.

 

2.پرداخت شارژ به صورت متراژی

نحوه محاسبه این نوع شارژ بر  اساس متراژ هر واحد مسکونی می باشد و بیشتر برای مجتمع هایی سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی دارند مناسب است همچنین این روش محاسبه شارژ می تواند برای مجتمع با متراژ یکسان مناسب باشد.

 

3.پرداخت شارژ به صورت ثابت واحدی

براساس این نوع پرداخت شارژ، یک مبلغ شارژ ثابت برای تمامی واحدهای مجتمع مسکونی در نظر گرفته می شود و بیشتر برای مجتمع هایی که واحدهای یکسانی دارند و کنتورهای مستقل آب، گاز و برق دارند مناسب است.

 

4.پرداخت شارژ به صورت شارژ نفری+شارژ متراژی

نحوه محاسبه این نوع شارژ بر اساس تعداد نفرات ساکنین هر واحد مسکونی و همچنین بر اساس متراژ هر واحد مسکونی می باشد. البته باید بدانید که این روش برای محاسب شارژ بیشتر برای مجتمع هایی که واحدهایی با متراژ مختلف دارند مناسب است. همچنیم مجتمع های مسکونی که دارای سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی هستند و سیستم آب آن ها نیز مشترک است می توانند از این روش برای محاسبه شارژ ساختمان استفاده کنند.

 

5.پرداخت شارژ به صورت شارژ واحدی+شارژ متراژی

در این روش محاسبه شارژ بر اساس شارژ ثابت هر واحد و همچنین بر اساس متراژ هر واحد مسکونی انجام می شود و کارایی آن برای مجتمع هایی است که واحدهایی با متراژ مختلف دارند و یا این که مجهز به سیستم سرمایش و گرمایش هستند.

 

6.پرداخت شارژ بر اساس هزینه های ثبت شده

در این روش شارژ ساختمان بر اساس هزینه هایی که ثبت می شود، بین واحدها تقسیم می شود که اصولاهزینه آب به صورت نفری، هزینه گاز به متراژی و هزینه برق به صورت واحدی محاسبه می شود.همچنین سایر هزینه ها به تناسب تقسیم می شود. شما می توانید از این روش برای تمامی مجتمع های مسکونی استفاده کنید.البته باید این نکته را بدانید که در برخی از ساختمان ها و مجتمع های مسکونی برای دریافت شارژ از ساکنین به عنوان شارژ ثابت، میانگین هزینه ها گرفته می شود و بر اساس آن مبلغ شارژ مشخص می شود و برای سال های آتی نیز درصدی با توجه به نرخ تورم به آن اضافه می گردد و باز هم میانگین آن به عنوان مبلغ شارژ ثابت در نظر گرفته می شود.

 

طبق مواردی که گفته شد نیاز به حسابداری که بتواند هزینه های شارژ ساختمان را بر حسب یکی از مواردی که در بالا ذکر شد، محاسبه کند ضروری است و برای این که این که دچار خطا نشود باید حتما از فردی که در این زمینه مهارت دارد، کمک گرفت.پس تا اینجای کار با یکی از اصلی ترین درآمد های مجتمع های مسکونی آشنا شدیم و نکاتی که لازم بود در مورد آن بدانیم را بیان کردیم. اما یکی از چالش های پیش رو در حسابداری مجتمع های مسکونی همانطور که گفتیم نیاز به شخصی است که مسئولیت انجام این کار را به طور تخصصی برعهده گیرد.

 

نظارت بر درآمدها و هزینه ی مجتمع مسکونی برعهده چه کسی است؟

اصولا نظارت بر عهده‌ی هیات مدیره مجتمع خواهد بود. البته جدا از مواردی که در بالا ذکر شد اگر یک از افراد ساکن در ساختمان آسیبی به قسمتی از ساختمان وارد کند هزینه های مربوط به تعمیرات بر عهده همان شخص خواهد بود و جزء شارژ ساختمان محاسبه نمی شود.در کل هزینه هایی که در یک مجتمع مسکونی وجود دارد و باید محسابه شود به شرح زیر است:

  • هزینه های مصرفی که شامل هزینه های پرداخت قبوض آب، برق و گاز مشاع مجتمع مسکونی می شود و سایر هزینه های مرتبط با این قضیه می باشد.
  • هزینه های عمرانی که شامل هزینه ایزوگام پشت بام ، هزینه تعمیر نمای ساختمان، تعمیر داخل ساختمان و تعمیرات جزئی و هزینه خرید دوربین مداربسته و نصب آسانسور می باشد.
  • هزینه های جاری که شامل هزینه حقوق و دستمزد سرایدار، هزینه نظافت مجتمع مسکونی، هزینه های موتورخانه، هزینه بیمه آتش سوزی و سایر بیمه های مرتبط ساختمان و موارد مرتبط می شود.

 

 وظایف حسابدار مجتمع مسکونی چیست؟

اصولا شخصی که به عنوان حسابدار در مجتمع مسکونی فعالیت می کند به طور کلی وظایف زیر را برعهده دارد:

  • ثبت اطلاعات مالی
  • نگهداری از اسناد و کنترل حساب های بانکی مربوط به مجتمع مسکونی
  • صدور اسناد دریافتی و پرداختی
  • نگهداری از تنخواه و پرداخت آن به قسمت های مورد نظر با دریافت اسناد
  • صدور چک
  • ارائه چک های دریافتی به بانک
  • ثبت و نگهداری از اسنادی چون پرداخت حقوق کارکنانی چون، باغبان، سرایدار، نگهبان و سرویس کار تأسیسات
  • جمع آوری اطلاعات و ثبت درامد های ناشی از وجود امکانات متنوع مجتمع مسکونی
  • تهیه گزارشات و ارائه آن به مدیریت ساختمان در صورت نیاز
  • تعیین حق شارژ ساختمان به صورت تفکیک شده برای مالک و مستأجر، ساکن و غیر ساکن

 

تعیین میزان شارژ ساختمان یکی از اصلی ترین وظایف حسابدار مجتمع مسکونی می باشد و مطابق با قانون تملک آپارتمان ها حسابدار در مجتمع های مسکونی وظیفه محاسبه حق شارژ واحد های مسکونی و ابلاغ آن را بر عهده دارد البته تعیین مبلغ با مشارکت مدیر ساختمان و بر حسب توافقات وی با ساکنان صورت می گیرد.مشخص کردن واحد های بدهکار و بستانکار و ارائه گزارشات مربوط به اطلاعات آن ها به مدیریت ساختمان جهت پیگیری از وظایف حسابدار مجتمع مسکونی بوده استبر طبق قانون و اساسنامه های مجتمع های مسکونی حضور مستمر و مرتب حسابدار در جلسات عمومی ضروری است و وی موظف به ارائه گزارشات مالی دوره ای در این جلسات جهت اجرای بهتر برنامه های مربوطه به مجتمع مسکونی می باشد.

 

هومتیک، جایگزینی ایمن و بدون خطا

اصولا در مجتمع های مسکونی کوچک و ساختمان هایی که واحدهای کمی دارد استخدام یک حسابدار و پرداخت هزینه به او برای محاسبه هزینه های مربوط به ساختمان و اموری که در بالا ذکر شد امری منطقی به نظر نمی رسد.اما ما برای حل این موضوع نیز راه حلی در نظر گرفته ایم.شما می توانید برای حل این مشکل از نرم افزارهای حسابداری که متخص این امور طراحی و ساخته شده اند استفاده کنید اما راه حل بهتر استفاده از نرم افزار هومتیک است.نرم افزار هومتیک یک نرم افزار مخصوص مدیریت ساختمان است که علاوه بر امور مدیریتی ساختمان می توانید حسابداری ساختمان را نیز با خیال راحت و بدون خطا به او بسپارید.

خدمات هومیتک در زمینه حسابداری ساختمان شامل:

  • تعیین شارژ ساختمان
  • اطلاع رسانی به ساکنان بابت پرداخت شارژ
  • اطلاع رسانی به واحدهایی که در پرداخت شارژ خود تاخیر داشته اند
  • پرداخت شارژ ساختمان به صورت آنلاین و از طریق درگاه ایمن
  • اطلاع از گردش مالی صندوق
  • امکان گزارش گیری مالی به تفکیک تراکنش ها و اعضا
  • محاسبه هزینه های جاری بر اساس متراژ، تعداد افراد ساکن در یک واحد و تعداد پارکینگ و…

 

به طور کلی شما می توانید با استفاده از نرم افزار هومتیک بیشتر فعالیت هایی که بر عهده ی حسابدار مجتمع های مسکونی است را فقط از طریق گوشی موبایل یا سیستم انجام دهید و به مهارت خاصی نیز نیاز دارید.انجام این فعالیت ها در هر لحظه و هر جا امکان دارد و با انجام آن علاوه بر این که می توانید در هزینه های خود صرفه جویی کنید، بابت صرفه جویی در زمان نیز می شود.

شما می توانید از طریق لینک زیر اپلیکیشن هومتیک را دریافت کنید و از خدمات بی نظیر آن در زمینه حسابداری مجتمع مسکونی استفاده کنید.

 

برای دریافت اپلیکیشن هومتیک کلیک کنید

Loading

2.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن