راهنمای خرید بخاری برقی، انواع مختلف و مزایا و معایب

راهنمای خرید بخاری برقی، انواع مختلف و مزایا و معایب

زمانی که برادرزاده ام دلوان تازه به دنیا آمده بود، به دلیل سرمای زیاد خانه و عملکرد اشتباه سیستم گرمایش مرکزی با برادرم تصمیم گرفتیم بخاری‌ برقی خریداری کرده و از طریق آن، اتاق بچه را گرم کنیم. در ابتدا تصور می‌کردیم بخاری‌های برقی طیف گسترده‌ای ندارند و ما می‌توانیم به سادگی تمامی محصولات مد نظر را پیدا کرده و در کمترین زمان خریداری کنیم. برخلاف تصور اولیه، شرایط ما به گونه‌ای شد که در انتها با کارشناسان فروش وب سایت‌های مختلف به صورت مستمر در ارتباط بودیم تا بتوانیم بهترین گزینه را برای خانه خریداری کنیم. در نهایت نیز گزینه‌ای را انتخاب کردیم که امکانات متعددی را در اختیار ما قرار میداد و جریان برق آن نسبت به دیگر گزینه‌ها کمتر بود. از آنجایی که در فصل سرما ممکن است شما نیز به دنبال بهترین بخاری برقی باشید، در این مقاله قصد داریم گزینه‌های مختلف را بررسی کرده و نمونه‌ای که می‌تواند بسیار کاربردی باشد را معرفی کنیم.

 

بخاری برقی چیست؟

بخاری برقی فرآیند تبدیل جریان الکتریکی به انرژی گرمایی است. عنصر گرمایش درون بخاری برقی، مقاومت الکتریکی نامیده می‌شود و زمانی که جریان الکتریکی از مقاومت عبور می‌کند، در اینجا گرما ایجاد می‌شود. این فرآیند معمولاً در طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی در سراسر خانه از پخت و پز روی اجاق برقی، آب جوش در کتری و البته گرمایش خانه استفاده می شود.

از نظر بخاری‌ها و رادیاتورهای برقی، آنها دقیقاً مانند رادیاتورهای گرمایش مرکزی لوله‌کشی کار می‌کنند. ولی تفاوتی که دارند این است که بخاری برقی برای انتقال گرما به دیگ بخار و شبکه‌ای از لوله‌ها متکی نیستند. این ویژگی بخاری های برقی مفید است زیرا امکان کنترل بیشتر بر دمای هر واحد را فراهم می کند. عملکرد قابل اطمینانی را در اختیار شما قرار می دهد.

بخاری برقی چیست؟

مزایا و معایب استفاده از بخاری برقی

در داخل کشور به دلیل اینکه قیمت گاز طبیعی نسبت به برق، بسیار ارزان تر است، افراد کمتر ترجیح می دهند از بخاری های برقی استفاده کنند. ولی داستان همیشه به این صورت نبوده و شرایطی وجود دارد که مجبور هستید از بخاری های برقی استفاده کنید. یکی از این شرایط در خانه های ویلایی و یا کافه ها است که به دلیل عملکرد بسیار خاص این بخاری، به سرعت می توانید فضا را گرم کنید. از جمله مهم ترین مزیت ها و معایب این بخاری ها می توان به موارد پیش را اشاره داشت:

 

مزیت

معایب

بهره وری انرژی بخاری های برقی نسبت به بخاری های گازی بیشتر است گران بودن هزینه برق در ایران نسبت به گاز
نصب آسان بخاری های برقی نسبت به بخاری های گازی بخاری های برقی در هنگام قطع برق کار نمی کنند.
بخاری های برقی ایمن تر از بخاری های گازی هستند برخی از مدل ها می توانند هوا را خشک کنند و باعث ناراحتی، خشکی پوست، خشکی چشم و خشکی گلو شوند.
هزینه پایین راه اندازی و تصب هزینه خرید سیستم گرمایش برقی می تواند گران تر از روش های دیگر مانند دیگ بخار باشد.
عدم نیاز به استفاده از انرژی های فسیلی بخاری های برقی در فضاهای بزرگتر دارای محدودیت هایی هستند.
آلودگی کمتر فضا و محیط نیاز به بررسی شرایط برقی خانه و مینیاتوری
عدم انتشار مونواکسید کربن

 

بخاری برقی، مناسب چه فضایی است؟

شما به عنوان یک کاربر می توانید در هر فضایی از بخاری های برقی استفاده کنید. نکته ای که باید به آن توجه کنید، بحث امنیت و میزان برق مصرفی است. در برخی از خانه ها مینیاتور و یا جعبه برق، توان کشش بکار گیری از بخاری برقی را ندارند خرید آن ها می تواند صدمات بسیار زیادی وارد کنند. به عنوان مثال، ما پیش از خرید بخاری برقی از برق کار به عنوان مشاوره استفاده کردیم تا توان کشش برقی را برای خرید بخاری برقی مورد ارزیابی قرار دهد.

 

 

انواع بخاری برقی

تحت تاثیر پیشرفت های تکنولوژیکی که در طی چند سال اخیر اتفاق افتاده، مدل های مختلفی از بخاری های برقی نیز روانه بازار شده اند. از این رو شما باید بر اساس نیازی که در خانه مشاهده می کنید، بهترین گزینه را برای خود انخاب کنید. به عنوان مثال در کافه ها اگر دیده باشید، مخصوصا سمت باملند، از بخاری برقی های تابشی استفاده می کنند، ولی در ایران این گزینه کمتر محبوب است.

 

بخاری برقی تابشی

اگر به کافه های اکباتان و یا باملند رفته باشید، بدون شک نمونه ای از این بخاری ها را مشاهده کرده اید. بخاری های تابشی یکی از اصلی ترین سبک های بخاری در ایران هستند که طی یک دهه اخیر، مدل های مختلفی از آن روانه بازار شده اند. حسن استفاده از این بخاری برقی، تابش مستقیم گرما به یک نقطه و بی صدا بودن آن ها است. اگر بخواهیم از نقطه منفی این بخاری ها صحبت کنیم، باید به هزینه بالای برق اشاره کنیم که در بعضی از مدل ها این هزینه بسیار زیاد می باشد. بخاری های المنتی که در کارگاه ها و خوابگاه استفاده میشد، بهترین مثال از این بخاری ها می باشند.

بخاری برقی تابشی

بخاری برقی فن دار

یکی از مدل های بسیار کاربردی در بخاری های برقی است که معمولا برایجاهایی مورد استفاده قرار می گیرد که فضای بسیار بزرگی دارد و صدای فن نیز ساکنین را اذیت نمی کند. در این سبک از بخاری ها به دلیل پیچیدگی سیستم و استفاده از سنسورهای مختلف، قیمت محصول بالاتر می باشد که برای هر فردی قابل دسترسی نیستند.

بخاری برقی فن دار

بخاری برقی کانوکتور

در صورتی که دوست دارید دستگاهی را در اختیار داشته باشید که هر دو کاربرد را در اختیار شما قرار دهد، پیشنهاد می کنیم از سیستم های بخاری برقی کانکتوری استفاده کنید. این بخاری ها که بهترین مدل آن توسط شرکت پارس خزر تولید می شود، یکی از گزینه هایی است که به شما اجازه می دهد تا در هر شرایطی نیاز خود را بر طرف کنید.

بخاری برقی کانوکتور

نکات مهم درباره بخاری برقی

مانند تمامی سیستم های گرمایشی در دنیا، بخاری های برقی نیز شرایطی دارند که شما در هنگام خرید باید به آن ها دقت کنید. به عنوان مثال هر یک از بخاری ها دارای ظرفیت و حجمی هستند که هنگام خرید باید به آن ها دقت کنید. این گنجایش معمولا با عدد وات نشان داده می شود و پیش از خرید حتما باید آن را با کارشناسان فروش بررسی کنید. نکته دیگری که باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد، بحث مصرف انرژی است که بر اساس رتبه‌بندی EER مشخص می شود. بحث مصرف برق، یکی از اصلی ترین مواردی است که باید در هنگام خرید به آن دقت کنید. چون میزان هزینه ماهیانه شما را، تحت تاثیر قرار می دهد.

حالا که مباحث اولیه را در نظر گرفتید، دو عامل کلیدی دیگر نیز وجود دارد که باید در هنگام خرید آن ها را به شدت مورد ارزیابی قرار دهید. عامل اصلی بحث ایمنی است که می تواند سلامت شما و فرزندانتان را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. از آنجایی که بخاری برقی های تابشی و فن دار معمولا دارای گرمای مستقیم هستند، باید بحث امنیت و آتش سوزی را بسیار جدی بگیرید. مورد آخر هم صدای تولید توسط بخاری های برقی است که مختص به بخاری های فن دار بوده و می تواند شما را اذیت کند.

 

ویژگی‌های ایمنی بخاری برقی

برخی از بخاری های برقی، دارای سیستم های امنیتی هستند که باعث می شود حتی به صورت تصادفی از بروز آتش سوزی، جلوگیری کند. این ویژگی البته در تمامی بخاری های برقی مشاهده نمی شود و شما باید بر اساس مواردی که در نظر دارید، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

بهترین المنت بخاری برقی

المنت یکی از اصلی ترین بخش های بخاری های برقی است که گرما را از خود به محیط ساطع می کند. از این رو انتخاب بهترین نمونه از المنت، نقش بسیار کلیدی در عملکرد بخاری های برقی ایفا می کند. از میان مهم ترین بخاری برقی موجود در بازار، می توانیم به موارد پیش رو اشاره داشته باشیم که بر اساس بخاری برقی ای که خریداری کرده اید، باید بهترین گزینه را برای خود خریداری کنید. ولی تجربه ما ثابت کرده که المنت های سرامیکی می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

  • المنت شیشه‌ای
  • المنت سرامیکی
  • المنت میله‌ای
  • المنت تسمه‌ای (حلقه‌ای)
  • المنت فشنگی
  • المنت کویل هیتر
  • المنت فلنج دار
  • المنت استخری

 

بخاری برقی فن دار بهتره یا بدون فن

این مورد، یک مسئله شخصی می باشد که باید بر اساس نیاز و شرایط خانه، بهترین گزینه را در نظر داشته باشید. پیش از این تمامی مزیت های هر یک را برای شما به صورت کلی توضیح دادیم. ولی تصمیم نهایی بر اساس معیارهای شخصی و شرایط محیطی، بستگی دارد.

 

 

مطالب مرتبط پیشنهادی:

نکات مهم در مورد نصب و ایمنی بخاری گازی

نحوه کار و مزایا و معایب سیستم گرمایش خورشیدی

همه چیز در مورد سیستم گرمایش از کف

معرفی انواع بخاری نفتی، مزایا و معایب و نکات ایمنی

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن