نکات مهم در مورد نصب و ایمنی بخاری گازی

سال 1386 بود که یکی از هم دانشگاهی های من به دلیل پخش شدن گاز مونو اکسید کربن برادر و مادر خود را از دست داد. بعد از این اتفاق تلخ بود که همیشه نسبت به بخاری های گازی حساس شده و همیشه موارد ایمنی را رعایت کرده ام. با وجود تمامی مزیت هایی که بخاری های گازی در پی دارند، همین مسئله می تواند باعث بروز مشکلات زیاد شود. بسیاری از افراد، مرگ توسط دود بخاری های گازی را مرگ خاموش نامیده اند که در شب  اتفاق می افتد و می تواند تبعات بسیاری را در پی داشته باشد. در این مقاله قصد دارم همراه با شما تمامی موارد حساسی که در مورد نصب و ایمنی بخاری گازی وجود دارد را مورد بررسی قرار دهیم.

 

هنگام خرید بخاری گازی به کدام موارد دقت کنیم؟

شاید در بسیاری از خانه های ایرانی، از سیستم حرارت مرکزی استفاده می شود، ولی هنوز نیز بخاری های گازی در بسیاری از خانه و ویلا ها کاربرد دارد و انتخاب مناسب می باشد. ولی به دلیل اطلاعات کمی که در مورد بخاری های گازی وجود دارد، خریداران نمی توانند تصمیم درستی را اتخاذ کنند. حالا زمان آن رسیده که برخی از مهم ترین مواردی را که می تواند بر روی تصمیم شما تاثیر مستقیم داشته باشد، مورد بررسی قرار دهیم.

 

نشان استاندارد

یکی از مواردی که هنگام خرید محصولات مختلف، به آنها توجه می کنم، بحث استاندارد و تاییده های دولتی است که تا حد زیادی می تواند بر روی تصمیم نهایی من تاثیر بگذارد. در مورد بخاری های گازی این مسئله تا حد زیادی می تواند بر روی ایمنی آن ها تاثیر داشته باشد. از آنجایی که استانداردهای دولتی بر روی موارد ایمنی بسیار حساس هستند، به نکاتی دقت می کنند که می تواند از دید بسیاری به دور مانده باشد.

 

برچسب انرژی

امروزه دیگر سال های قبل نیست که هزینه انرژی در ایران بسیار پایین باشد. از این رو ما باید نسبت به هزینه انرژی بسیار حساس بوده و با دقت بیشتری مصرف کنیم. به منظور اینکه بتوانید میزان مصرف یک بخاری گازی را مورد بررسی قرار دهید، بهتر است برچسب انرژی نصب شده بر روی دستگاه ها را مورد بررسی قرار دهید.

 

متراژ محل و نوع بخاری

به خانه خود نگاه کنید، تمامی شوفاژها و سیستم های حرارت مرکزی که در خانه هستند، بر اساس متراژ می باشند. همین مسئله در مورد بخاری های گازی نیز صادق است، هر چقدر خانه بزرگتر باشد، باید از بخاری بهتری استفاده کنید. حتی در برخی از خانه ها وجود تنها یک بخاری کافی نبوده و باید از چندین بخاری گازی بهره مند شوید.

 

برند کالا

شاید این مسئله برای بسیاری از شما مهم نباشد، ولی از نظر من که سال ها در بخش بازاریابی کار کرده ام برند می تواند تا حد زیادی بر روی امنیت شما تاثیر داشته باشد. از میان تمامی برندهایی که امروزه در بازار هستند، موردی را انتخاب کنید که بر اساس استاندارد، بهترین عملکرد را دارند.

نحوه نصب بخاری گازی با دودکش

یکی از بهترین انتخاب ها برای گرمایش خانه، استفاده از بخاری های دودکشی است که نه تنها امنیت خوبی دارند (در میان بخاری ها ولی به صورت کلی شوفاژ بهترین گزینه است) بلکه میزان گرماییش مناسبی را نیز ارائه می دهند. در هنگام نصب این بخاری ها، باید دودکش های مناسب را در انتهای بخاری نصب کرده و سپس انتهای دودکش را از خروجی درون دیوار خارج می کنید. ولی نصب این بخاری ها همراه با برخی از نکات ایمنی هستند که شما باید به آن ها نیز توجه کنید.

نحوه نصب بخاری گازی بدون دودکش

یکی ازکابوس های من استفاده از بخاری های گازی بدون دودکش است که با وجود تاکید بسیاری مبنی  بر سالم و امن بودن هنوز نیز اعتمادی به آن ها ندارم! میزان انتشار گاز مونواکسید کربن این بخاری ها به حدی نیست که به افراد زیان وارد کند و ترکیب مناسب اکسیژن با دیگر گازها سبب می شود گازهای خروجی از این بخاری ها تا حد زیادی امن هستند. جهت استفاده از این بخاریها، تنها کافی است آن ها را در جای مناسب گذاشته و دستور العمل های لازم را دنبال کنید.

نکات مهم در مورد نصب و ایمنی بخاری گازی بدون دودکش

اخبار مبنی بر مرگ خاموش را در اینترنت دنبال کنید و ببینید که در سال چندین نفر به دلیل مسائل عدم رعایت امنیتی مرتبط با نصب بخاری، جان خود را از دست می دهند. مشاهده خواهید کرد در صورت نادیده گرفتن این مسئله نه تنها با زندگی خود بازی می کنید، بلکه ممکن است جان فرزندان و اقوام خود را نیز به خطر بیاندازید.

 

  • تجربه ثابت کرده که در هنگام نصب بخاری های دودکش دار، نباید از لوله های آکاردئونی که خطرات زیادی دارند، استفاده کنید.
  • نکته بسیار حساسی که در مورد لوله بخاری و سیستم های پکیج داخلی وجود دارد، بحث هم اندازه بودن قطر لوله و سوراخ خروجی آن است. در صورتی که این دو با هم یکسان نباشند، ممکن است لوله از خروجی خارج شود.
  • در صورتی که قصد دارید از زانوهای متصل استفاده کنید، باید از آب بندی زانو ها اطمینان حاصل کنید.
  • در این بخش نیز حتما به استاندارد و سالم بودن دودکش توجه داشته باشید.
  • شیب لوله ها را در نظر داشته باشید که فاصله آن از زمین باید بیشتر از یک متر باشد.

نکات مهم در مورد نصب و ایمنی بخاری گازی دیواری

شما باید حساسیتی که در نصب بخاری های دودکشی معمولی را دارید، در این بخش نیز داشته باشید. مشکلی که بسیاری از افراد دارند این است که در بحث بخاری های دیواری فکر می کنند که انتشار گاز مونواکسید کربن در این بخاری های کمتر است. ولی باید بگوییم این باور اشتباه بوده و باید با دقت بسیار بالایی نسبت به نصب این بخاری ها اقدام کنید. علاوه بر این، به منظور اینکه امنیت خود را حفظ کنید هر چند وقت یک بار پیشنهاد می کنیم تمامی دودکش ها را چک کنید.

چگونه بفهمیم بخاری گازی درست کار میکند؟

حالا که در خانه خود از بخاری های گازی استفاده می کنید، باید برخی از موارد ایمنی را در بحث نگهداری از آن ها بدانید. از شما می خواهم ابتدا یک برگه A4 برداشته و یک چک لیست ماهیانه را ایجاد کنید. شاید برای شما این چک لیست بچگانه به نظر برسد، ولی مطمئن باشید این مورد می تواند شما را نجات دهد. از این رو موارد پیش رو به دقت حفظ کرده و یادداشت کنید.

 

گرم شدن لوله بخاری

به عنوان فردی که وسواس خاصی نسبت به بخاری های گازی دارد، همیشه تلاش کرده ام عملکرد بخاری را بررسی کنم. اولین و مهم ترین کاری که باید انجام دهید، داغ شدن لوله بخاری است. در صورتی که لوله بخاری نشتی نداشته باشد، دمای آن همیشه ثابت باید باشد و در صورت بالا و پایین شدن آن، باید سریعا جریان گرمایش را قطع کنید.

 

آزمایش کبریت و بررسی کارکرد بخاری

یکی از بهترین آزمایش هایی که می تواند به شما کمک کند تا از مرگ خاموش نجات پیدا کنید، آزمایش کبریت در کنار دودکش است. قانون فیزیک به ما می گوید در صورتی که شعله آتش را در کنار دودکشی که عملکرد سالم داشته باشد قرار دهید، باید شعله به سمت داخل حرکت کند. ولی در صورتی که هیچ تغییری مشاهده نکنید، بهتر است سریعا به یک فرد متخصص اطلاع دهید.

 

شعله آبی

اجازه دهید یک قانون بسیار ساده را بگویم که می تواند زندگی شما را در شرایط مختلف نجات دهد. فارغ از اینکه از چه بخاری قصد دارید استفاده کنید، شعله گرمایش های گازی در هر صورتی باید به رنگ آبی بسوزد. در صورتی که رنگ این بخاری ها به نارنجی و یا قرمز بزند، نشان از انتشار مونواکسیدکربن دارد و بدون فوت وقت باید با یک متخصص ارتباط بر قرار کنید.

شعله آبی

کدام آزمایش برای اطمینان از صحت عملکرد دودکش صحیح می باشد

از میان تمامی آزمایش هایی که در طی چندین سال گذشته معرفی شده است، به نظر من بحث رنگ آبی بهترین گزینه به حساب می آید. شما در هر شرایطی می توانید این آزمایش را انجام داده و از عملکرد صحیح بخاری خود اطمینان داشته باشید.

 

مسمومیت گاز مونواکسید کربن

مسمومیت با مونوکسید کربن (CO) یکی از شرایط کشنده است که در اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن بی رنگ، بی بو و بی مزه ایجاد می شود. این گاز از احتراق ناقص سوخت های حاوی کربن مانند چوب، بنزین، گاز طبیعی و نفت تولید می شود. مونوکسید کربن هنگام استنشاق به هموگلوبین خون متصل می شود و از رسیدن اکسیژن به اندام ها و بافت های حیاتی جلوگیری می کند. علائم مسمومیت با مونوکسید کربن شامل سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، گیجی و در موارد شدید، بیهوشی و مرگ است. داشتن تهویه مناسب و نگهداری منظم وسایلی که سوخت های فسیلی را می سوزانند برای جلوگیری از تجمع مونوکسید کربن بسیار مهم است.

 

 

مطالب مرتبط پیشنهادی:

نحوه کار و مزایا و معایب سیستم گرمایش خورشیدی

همه چیز در مورد سیستم گرمایش از کف

راهنمای خرید بخاری برقی، انواع مختلف و مزایا و معایب

معرفی انواع بخاری نفتی، مزایا و معایب و نکات ایمنی

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن