دکوراسیون مناسب سالمندان

دکوراسیون مناسب سالمندان

نزدیک به 23 سال، مادر پدرم با ما زندگی کرد و با وجود تمامی چالش هایی که نگهداری از یک سالمند به همراه داشت، دقت کردن به برخی از موارد در دکوراسیون خانه مشکلات ما را به حداقل می رساند. به عنوان مثال افراد سالمند به دلیل کهولت سن، مشکلات بینایی زیادی را تجربه می کنند و ما برای اینکه در هنگام نماز صبح و یا شب های تاریک، تردد مادر بزرگ را راحت کنیم، مسیر رفت و آمدش را کاملا باز نگه داشته بودیم. به همین دلیل، زمانی که سالمندان فامیل را در خانه افراد می بینم، همیشه راهکارهایی را که در آن زمان به کار می بردیم، با آن ها در میان میگذارم. حالا قصد دارم در وب سایت هومتیک مانند همیشه روشهای دکوراسیون خانه ای را آموزش دهم که می توانند تا حد زیادی مشکلات شما را به حداقل برسانند.

 

اهمیت دکوراسیون منزل سالمندان

بر اساس آماری که توسط بسیاری از مراکز نگهداری از سالمندان ارائه شده است، بحث دکوراسیون داخلی ، رنگ و استفاده از المان های متنوع از دو نقطه نظر روحی و جسمی می تواند برای سالمندان مفید باشد. در ابتدا استفاده از ابزار مناسب مانند تخت خواب مخصوص ، لامپ های بسیار روشن و سطح زمین غیرلغزنده می تواند سلامت جسمی آن ها را تا حد زیادی بهبود ببخشد. از سوی دیگر استفاده از رنگ بندی، همراه با وسایل بهداشت مناسب، روحیه آن ها را تا میزان زیادی بالا می برد. به عنوان مثال در بسیاری از کشورهای اروپایی استفاده از رنگ سفید در خانه های سالمندان ممنوع اعلام شده و همین مسئله نشان می دهد رنگ تا چه حدی برای رفاه حال این افراد مهم است.

اهمیت دکوراسیون منزل سالمندان

مواردی که باید در دکوراسیون خانه سالمندان به آن دقت کرد

شاید برخی از مواردی که در این بخش اعلام می شود، برای شما بی معنی باشد. ولی مطمئن باشید اگر قصد دارید از سالمندی مراقبت کنید، این نکات می تواند به شدت برای شما کارساز باشد. فارغ از اینکه قصد دارید از پدر و یا مادر پیر خود مراقب کنید و یا نگهداری از سالمندان، حرفه شما به حساب می آید، تحت هر شرایط این نکات را به خوبی در نظر داشته باشید.

 

حتما از تکنولوژی استفاد کنید

قرن 21 دیگر زمانی نیست که شب تا صبح بالا سر یک سالمند بیدار نشسته و شرایط او را بررسی کنید. شما می توانید با استفاده از دوربین هایی که شرکت های مختلف دنیا تولید می کنند، شرایطشان را به صورت 24 ساعته چک کنید. علاوه بر این، نرم افزارهایی مانند گوگل کلندر نیز به شما کمک می کنند تا زمان دارو دادن به آن ها را به خوبی تحت کنترل قرار دهید. در صورتی که اقوامی دارید که صحبت با آن ها حال سالمندان را بهبود می ببخشد، می توانید از طریق پیام رسان ها ارتباط تصویری برقرار کنید.

 

استفاده از رنگ های متضاد ولی روشن

تحقیقات روان شناسی نشان می دهد که رنگ بر روی روحیات کلی سالمندان تاثیر مثبتی دارد. به همین دلیل،مجموعه رنگ بندی هایی را معرفی می کنند که می توانند تا حد زیادی بر روی حال آن ها تاثیر داشته باشد. به عنوان مثال می توانید از رنگ کرم برای اتاق آن ها استفاده کنید. ولی برای ایجاد تضاد در سرتاسر اتاق از تابلوهای سرمه ای نیز برای ایجاد تضاد بهره بگیرید.

استفاده از رنگ های متضاد ولی روشن

تردد سالمندان را در نظر داشته باشید

حفظ سلامت جسمی سالمندان، یکی از اصلی ترین وظیفه های ماست که باید دقت زیادی به آن داشته باشیم. در صورتی که از فرشهای لیز استفاده می کنید، سرعت گیر فرش بکار ببرید تا مانع لیز خوردن افراد سالمند شوید. پیشنهاد می کنیم برای راحتی آن ها حتما از دمپایی های ابری استفاده کنید تا از صدمه وارد شدن به پاشنه پای آن ها جلوگیری کنید. از سوی دیگر، باید به کف خانه نیز دقت داشته باشید تا از سنگ های مناسب برای آن استفاده کرده و حتما گرمایش از کف را برای خانه خود در نظر داشته باشید.

 

به مبلمان بسیار دقت کنید

یکی از مشکلات متعددی که برای سالمندان ایجاد می شود، بحث مشکلات بینایی و برخورد با پایه های مبل است. به همین دلیل باید مسیر تردد آن ها را بررسی کرده و مبلمان را از مسیر آن ها خارج کنید. این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که سالمندان برای تردد از دسته های این مبل ها استفاده می کنند. پس، از تکون نخوردن آن ها مطمئن شوید. نکته آخر در این بخش تعادل رنگی بین مبلمان و دیوار است که تاثیر مستقیمی بر روی روحیه آن ها دارد.

به مبلمان بسیار دقت کنید

استفاده از نورپردازی مطمئن

در بخش پیشین گفتیم که چشم سالمندان به دلیل مشکلاتی مانند آب مروارید ممکن است به مرور زمان ضعیف شده و نتوانند به درستی موانع را ببینند. استفاده از نورپردازی مطمئن می تواند تا حد زیادی به سالمندان کمک کند تا فضا را بهتر دیده و راحت تر در خانه حرکت کنند.

استفاده از نورپردازی مطمئن

بکار گرفتن فضای مناسب برای انباری

استفاده از انباری ها و فضاهای مناسب برای نگهداری از وسایل سالمندان، یکی از بهترین روش ها برای نگهداری از آنهاست. معمولا سالمندان همراه با خود وسیله هایی دارند که باید از بهترین روش برای نگهداری آن ها استفاده کنید. به همین دلیل استفاده از کمد دیواری و یا روش های دیگر برای آرامش آنها و تسهیل نگهداری مناسب است.

 

استفاده از گلکاری در خانه

به منظور حفظ سلامت روحی سالمندان، باید از بهترین وسایل در خانه خود استفاده کنید. یکی از این راهکارها استفاده از گلکاری های مناسب با فضای خانه است؛ تجربه من، استفاده از گل هایی مانند زامیفولیا را بسیار مناسب نشان می دهد. در صورتی که فضای خانه شما برای گل های مختلف مناسب نیست، مطلب گل های آپارتمانی را که پیش از این نوشته بودیم مطالعه کنید

استفاده از گلکاری در خانه

دکوراسیون اتاق نشیمن منزل سالمندان

برای اینکه فضای مناسبی را در داخل اتاق نشیمن برای سالمندان ایجاد کنید، بهتر است از سبک مینیمال در خانه استفاده کنید. در این سبک از دکوراسیون، نیاز نیست از وسایل شلوغ کننده در خانه استفاده کنید و اتاق نشیمن را بسیار ساده طراحی می کنید. استفاده از نورپردازی مناسب و ایجاد فضایی برای ورود نور خورشید نیز در این دکوراسیون بسیار کارآمد می باشد.

دکوراسیون اتاق نشیمن منزل سالمندان

دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی منزل سالمندان

بخشی که به شدنت باید به آن اهمیت دهید، دکوراسیون سرویس بهداشتی و حمام است. مطلبی را که در مورد لیز بودن خانه عنوان کردیم، باید آن را در سرویس های بهداشتی چندین برابر دقت کنید. در حمام برای سالمندان از دمپایی های سرعت گیر استفاده کنید تا راحت تر بتوانند از امکانات استفاده کنند. به شما پیشنهاد می کنیم سینک هایی را که در طرح چوبی ارائه می شوند، خریداری کرده و وسایل را در جایی قرار دهید که برای آنها قابل دسترسی باشند. به همین دلیل باید حوله ها ، دستمال کاغذی و شامپو را بر اساس قد شرایط آن ها در حمام قرار دهید.

 

دکوراسیون راه پله های منزل سالمندان

شاید افراد کمی به این مسئله دقت می کنند، ولی استفاده از وسایل مناسب برای بالا رفتن از پله ها می تواند تا حد زیادی به سلامت جسمی سالمندان کمک کند. به عنوان مثال استفاده از بالابرهای کنار پله می تواند یکی از بهترین روش ها برای خانه های بدون آسانسور باشد. ولی اگر خانه شما آسانسور دارد، حتما به سالم بودن آن ها پیش از رفت و آمد توجه کنید.

دکوراسیون راه پله های منزل سالمندان

 

بیشتر بخوانید:

نکات ایمنی خانه سالمندان

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن