dimmer lamp

دیمر لامپ چیست؟ کاربرد آن در ساختمان ها

دیمر لامپ،  کلمه ای که شاید تا به حال آن را نشنیده باشید و در مورد آن اطلاعاتی نداشته باشید. برخی از افراد هستند که هر از گاهی دچار سر دردهایی می شوند که ناشی از قرار گرفتن در محیط های کم نور یا پر نور است! اینجاست که کاربرد دیمر بیشتر از گذشته خود را نشان می دهد. به همین دلیل در این مقاله قرار است به بررسی این موضوع بپردازیم که دیمر چیست و چه کاربردی دارد. پس اگر شما دوست دارید در این مورد اطلاعات مفیدی داشته باشید، پیشنهاد می کنیم که تا انتها با ما همراه باشید.

اگر بخواهیم خیلی ساده در مورد دیمر صحبت کنیم باید بگوییم که قطعه‌ای است که پروژه‌های الکترونیکی  و برق کشی ساختمان ها استفاده می‌شود. هدف استفاده از دیمر تنظیم نور لامپ‌ها در ساختمان است و اگر دوست دارید بدانید که این کار به چه صورت انجام می شود باید بدانید که این ابزار به‌صورت سری در مدار قرار می‌گیرد، از این‌رو امکان کنترل ولتاژ به‌وسیله آن‌ها ممکن است.استفاده از دیمر لامپ در خانه فضای دلنشینی با نور مناسب برای شما ایجاد می‌کند که با تنظیم نور دیگر چالشی نخواهید داشت.

 

مزایای استفاده از دیمر لامپ

تنظیم روشنایی محیط

یکی از ابتدایی ترین کارهایی که می توانید به واسطه استفاده از دیمر انجام دهید، تنظیم و تغییر میزان نور و روشنایی در خانه داشته باشید. شاید شما فکر کنید که به واسطه استفاده از دیمر می توانید نور را تا حد مشخصی تنظیم کنید. اما باید گفت که یکی از کاربرد دیمرها علاوه بر تنظیم میزان روشنایی، امکان ایجاد روشنایی مطلق یا تاریکی مطلق در خانه یا ساختمان است.

 

صرفه‌جویی در مصرف انرژی با به کارگیری دیمر

اگر شما جز افرادی هستید که صرفه جویی و استفاده درست از انرژی دغدغه شما است. بهترین کار برای صرفه جویی در مصرف انرژی برق استفاده از دیمر است. چرا که میزان نور در ساعت‌های مختلف شبانه‌روز تغییر می‌کند و به این روش می توانید خیلی بهینه از انرژی برق استفاده کنید. با به کار گیری دیمر می‌توانید فقط با چرخاندن یک پیچ میزان نور خانه خود را تنظیم کنید. البته دیمرها انواع متفاوتی دارند که در ادامه در مورد هریک از آن توضیح خواهیم داد.

 

افزایش طول عمر لامپ‌ها

راهکار ساده ای که به واسطه آن می توانید طول عمر لامپ های خانه خود را افزایش دهید، استفاده از دیمر است. . اگر از خراب شدن مداوم لامپ‌های خود خسته شده‌اید و به دنبال راهی برای افزایش طول عمر آن‌ها هستید، دیمر بهترین گزینه برای شما محسوب می‌شود. استفاده از دیمر سبب می شود تا لامپ ها بیش از اندازه گرم نشوند، قطعات آن ها به واسطه گرم نشدن فرسوده نشود و در نهایت سالم بمانند.

 

نورپردازی زیباتری داشته باشید

اگر شما قصد دارید که نورپرداز زیبایی داشته باشید، بهترین راه استفاده از دیمر است. دیمر ها با تنظیم نور آن هم به میزان دلخواه شما؛ می توانید نور پردازی زیبایی ایجاد کنید. البته این تنظیم نور می تواند هم در محیط خانه ایجاد شود و هم در نمای بیرونی! به هر حال یک روش جالب برای جلب توجه اطرافیان به ساختمان است در صورتی که در نما استفاده شده باشد.

 

انواع دسته بندی دیمر

شما می توانید امروزه دیمر ها را در انواع مختلفی خریداری کنید. چرا که علاوه بر کارایی، انواع مختلفی دارد که کاربران نیز از آن استقبال کرده اند.در ادامه به برخی از محبوب ترین مدل های دیمر اشاره می کنیم.

  • دیمر لمسی

شکل مدرن دیمرهای مکانیکی، دیمرهای لمسی هستند. البته عملکرد آن ها مانند تمامی  دیمر ها است و تنها از نظر ظاهری با یکدیگر تفاوت دارند و شکل مدرن تر و جدیدتری به خود گرفته است.این نوع دیمر ها بیشتر در ساختمان های لوکس و تازه ساخت مورد استفاده قرار می گیرند.

 

  • دیمر هوشمند

دیمرهای هوشمند از نظر ظاهری تقریبا مشابه با دیمرهای لمسی هستند، اما عملکرد آن‌ها بسیار با یکدیگر متفاوت است. یکی از مهمترین ویژگی های این نوع دیمر قابلیت تنظیم از راه دور است. راه کنترلی آن نیز از طریق اپلیکیشن و ریموت است.این دیمر به صورت اتوماتیک با توجه به میزان نور خورشید نور محیط را کم یا زیاد می‌کنند. معمولا از این دیمرها در آمفی تئاترها و سینماها استفاده می‌شود.

 

  • دیمر مکانیکی

ساده ترین نوع دیمری که وجود دارد، دیمرهای مکانیکی است که علاوه بر سادگی نصب راحتی نیز دارند. حتی برای نصب این نوع دیمر لازم نیست که تغییری در سیم‌کشی خانه خود انجام دهید. در این نوع دیمر از پیچی به منظور تنظیم نور استفاده می شود و به واسطه آن روشنایی محیط را می توانید تنظیم کنید.

 

چه نکات مهمی در زمان خرید دیمر لامپ وجود دارد؟

گر می خواهید در خانه یا ساختمان خود از دیمر استفاده کنید. در درجه اول باید ببینید که لامپ های خانه ی شما از چه نوعی است و متناسب با آن بهترین نمونه که سازگار باشد را انتخاب کنید. به عنوان نکته ای باید گفت که دیمر برای لامپ‌های رشته‌ای، ال ای دی، هالوژنی و smd به آسانی پیدا می‌شود و نصب و استفاده از آن کار سخت نیست. این درحالی است که لامپ‌های کم‌ مصرف فلورسنت قابل تنظیم با دیمر نیستند. پس چنانچه لامپ های خانه یا ساختمان شما از این نوع است بهتر است به سراغ انتخاب دیمر برای آن ها نباشید. برای استفاده از هر دیمری نیاز به تغییر سیم‌کشی ساختمان خود ندارید. همانطور که در بالا بیان کردیم اگر دیمرهایی که استفاده می کنید از نوع مکانیکی باشد تنها کاری که باید انجام دهید این است که کلید دیمر را جایگزین کلید معمولی کنید.

با توجه به نوع برق مصرفی باید از بین دیمرهای DC و AC یک مورد را انتخاب کنید. ویژگی هریک از دیمرها به شرح زیر است:

  • دیمر DC، در محدوده ولتاژ 12 تا 48 ولت کارایی دارد.
  • دیمر AC همان دیمر صنعتی است که 220 ولت نمونه‌ای از آن محسوب می‌شود.

 

قیمت خرید دیمر لامپ

بسته به نوع دیمری که انتخاب ی کنید و مساحتی که قرار است از دیمر استفاده کنید. قیمت تمام شده دیمر برای شما متفاوت خواهد بود. اما همانطور که گفتیم انواع متفاوتی دیمر وجود دارد که قیمت تمام شده هریک از آن ها متفاوت است. برای مثال بین همین نمونه هایی که معرفی کردیم، دیمرهای هوشمند قیمت بیشتری در مقایسه با دیمرهای مکانیکی و لمسی دارند و البته این تفاوت قیمت به دلیل امکانات و عملکرد متفاوت دیمر می باشد. اگر شما فکر می کنید که خرید دیمر در واقع پرداخت هزینه ای اضافه برای خانه است، تفکری کاملا اشتباه داردی چرا که دقیقا عکس این موضوع صادق است. هزینه‌ای که برای خرید این ابزار پرداخت می‌کنید، با صرفه‌جویی در میزان برق و طول عمر بالای لامپ‌ها جبران می‌شود.پس انجام این کار منطقی تر است.

 

نتیجه گیری

اگر به دنبال راهی برای صرفه جویی در مصرف انرژی و البته بهتر دیده شدن روشنایی ساختمان هستید، دیمر لامپ انتخاب مناسبی است. دیمر ها همانطور که گفته شد انواع متفاوتی دارد که بسته به مکانی که قرار است از آن استفاده کنید و قیمتی که در نظر گرفته اید، کاملا متفاوت است. در کل یک روش ساده برای افزایش طول عمر لامپ ها نیز می باشد. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

 

مطالب پیشنهادی

لامپ هالوژن چیست؟

Loading

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن