لامپ هالوژن

لامپ هالوژن چیست؟

قطعا اختراع لامپ در زندگی انسان ها یک پیشرفت چشم گیر بود و می توان گفت به دلیل وجود آن است اگر اکنون توانسته ایم به دست آوردهایی دیگری در این زمینه برسیم. اما امروزه لامپ ها بسیار متفاوت تر از آن چیزی هستند که سال ها پیش ادیسون آن را اختراع کرد. امروزه لامپ ها شکل متفاوت و متنوعی به خود گرفته اند و در دسته بندی های متفاوتی وجود دارد. یکی از دسته بندی لامپ ها، هالوژن است. اگر شما تا به حال در مورد لامپ هالوژن نشنیده اید و اطلاعاتی در این مورد ندارید. در این مقاله قرار است به طور کامل به بررسی این موضوع بپردازیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

نسبت به زمان های گذشته طراحی لامپ ها و انواعی که دارند کاملا متفاوت و متنوع شده است. اگر شما وارد یک مغازه خرید لوازم الکترونیکی شوید، قطعا با منظره پر نور و خیره کننده ای رو به رو می شوید. در این بین قطعا جذب لامپ هایی خواهید شد که از نظر شکل و اندازه کاملا نسبت به نمونه های قبلی متفاوت و جدید هستند. که لامپ های هالوژن نیز در این دسته بندی قرار می گیرند. اگر بخواهیم در مورد لامپ های هالوژن صحبت کنیم باید بگوییم که این نوع از لامپ ها تا حدودی به لامپ های رشته ای شباهت دارند و از گازهای هالوژنی مانند برم، ید و گازهای خنثی و فشرده استفاده می کنند. لامپ های هالوژن به گونه ای طراحی شده اند که درون یک محفظه مناسب قرار گرفته و در آن ها از رشته های تنگستن برای ساخت استفاده شده است. یکی از کاربردهای لامپ های هالوژن این است که می توانید از آن برای تنظیمات نور پردازی محیط استفاده کنید.

 

استفاده از لامپ های هالوژن چه مزایا و معایبی دارد؟

  1. معمولا لامپ های هالوژن به دلیل ابعاد و اندازه ای که دارند در محیط های گوناگون و برای کاربردهای متنوع می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین این لامپ های می توانند در نور پردازی نمای داخلی و خارجی ساختمان استفاده شوند اما به دلیل کوچک بودن باید از تعداد زیادی از آن ها استفاده شود تا محیط را زیبا کند و نور لازم را ایجاد کند.
  2. این لامپ ها در مدل های متنوع  برای مثال رنگی و ساده تولید می شوند، کیفیت نور دارند و این قابلیت را دارند تا نور را به صورت یکنواخت در محیط پخش کنند و جلوه زیبایی ایجاد کنند.
  3. شما برای این که این لامپ ها را تهیه کنید نیاز به صرفه هزینه ی بالایی ندارید و می توانید با قیمت مناسبی آن ها را تهیه کنید.از آنجایی که مصرف کمی نیز دارند تا حدودی در هزینه ها صرفه جویی می شود.
  4. همچنین شما می توانید تنظیم درجه نور هالوژن ها را انجام دهید.به گونه ای که با تنظیم نور می توانید مشخص کنید در چه زمانی چه میزان نور داشته باشند.
  5. هرچیزی در کناز مزایای که دارد، معایبی نیز به همراه دارد. بریا مقال در لامپ های هالوژن گازهایی که درون این لامپ ها تولید می شوند، سمی هستند. بنابراین اگر لامپ در محیط دچار شکستگی شوند نباید به آن دست زد و سعی کرد خورده لامپ را جمع کرد.
  6. همچنین لامپ های هالوژن بسیار حساس هستند و اگر این لامپ ها زیاد لمس شوند، به سرعت دچار آسیب خواهند شد.

 

لامپ های هالوژن در چه مکان هایی کاربرد دارند؟

بعد از این که با لامپ های هالوژن و مزایا و معایب آن آشنا شندیم زمان آن فرا رسیده است که بیان کنیم این لامپ ها در کجا کاربرد دارند. لازم به ذکر است که بگوییم این لامپ ها هیچ محدودیتی در استفاده ندارند. این لامپ ها به دلیل طول عمر بالا و مصرف انرژی کم، داشتن نور مناسب ، می توانند در قسمت هایی مانند

  • دکوراسیون داخلی،
  • خانه ها و محیط های کاری
  • نورپردازی نمای ساختمان
  • همچنین شما می توانید از لامپ های هالوژن بر روی دیوار، کف و هم سقف نصب نیز استفاده کنید. انتخاب مدلی که قصد استفاده از آن را دارید تا حد زیادی به مکانی که می خواهید استفاده کنید، بستگی دارد.

کاربرد دیگر لامپ های هالوژن نصب بر روی کناف کاری است و علت /ان نیز کم مصرف بودن و توکار بودن است. این امر سبب جذابیت بیشتری در طراحی و نمای ساختمان می شود.علاوه بر آن این لامپ ها را می توان در مغازه ها برای جذب بیشتر مشتری نصب کرد. زیرا لامپ های هالوژن فضای جذابی به محیط بخشیده و منجر می شوند در فروشگاه ها اجسام و محصولات بهتر به نظر برسند.

 

معرفی انواع لامپ های هالوژن

از آنجایی که لامپ های هالوژن طرفدارهای زیادی دارد در انواع متفاوتی ساخته می شود که در ادامه قرار است در مورد مدل های متفاوت آن به طور مختصر توضیحاتی را ارائه دهیم.

  • لامپ های هالوژن SMD

اولین دسته بندی لامپ های هالوژن که به آن اشاره می کنیم، لامپ های SMD است. طراحی این نوع از هالوژن بر اساس تکنولوژی SMD  انجام شده است  از چیپ های ال ای دی برخوردار هستند که با سیم به هم متصل شده اند. در مورد نوع و میزان مصرف انر ی باید بگوییم که لامپ هالوژن SMD از سایر مدل های هالوژن کمتر است. به همین دلیل نسبت به سایر مدل ها برای نورپردازی در طراحی دکوراسیون استفاده می شود. همچنین قیمت مناسب و طول عمر بیشتری نسبت به سایر نمونه ها دارند.

 

  • لامپ های هالوژن COB

در مورد هالوژن های COB می تان گفت شباهت زیادی به لامپ های LED دارند و همچنین طراحی زیبا و خاصی دارند. به دلیل زیبایی ظاهری در دکوراسیون استفاده می شوند. مصرف برق کمی دارند اما نسبت به نمونه قبلی که معرفی کردیم اندکی پر مصرف تر است اما پر نور ذتر از SMD ها  هستند. لامپ های COB از طول عمر بالایی برخوردار هستند و به همین دلیل بهترین انتخاب برای نصب توکار و دکوراسیون داخلی به شمار می روند و می توانید تا مدت ها بدون هیچ مشکلی از آن ها استفاده کنید.

 

  • لامپ های هالوژن LED

اخرین مدلی که از لامپ های هالوژن قصد معرفی آن را داریم؛ هالوژن های LED هستند.در ساخت این هالوژن ها از دیودهای نورافشان استفاده شده که این دیوها سبب ایجاد جریان برقر و در نهایت روشنایی هالوژن می شوند. نکته ای که باید بدانید این است که هر چقدر میزان دیودهایی که در لامپ های LED وجود دارد بیشتر باشد بر روی نوردهی آن تاثیر می گذارد. یک هالوژن با دیود بیشتر برابر است با نور بیشتر! لامپ های هالوژن LED نیز نور خوبی دارند به دلیل کافی و عدم تولید اشعه مضر همچون اشعه فرابنفش و مادون قرمز، بهترین گزینه برای استفاده در طراحی دکوراسیون و ساختمان به شمار می رود. همچنین مصرف کمی دارند

 

نتیجه گیری

معمولا ایجاد یک نمای زیبا و دوست داشتنی برای ساختمان، موضوعی است که سبب می شود علاوه بر لذت بردن سایر افراد از ساختمان شما در قیمت آن نیز تاثیر گذار باشد و فاکتور مهمی است. شما با به کار گیری لامپ هالوژن در محیط بیرونی ساختمان می توانید به این جذابیت اضافه کنید. همچنی به کار بردن این لامپ های کوچک اما کم مصرف و پر نور یک راه خوب برای صرفه جویی در هزینه ها و همچنین مصرف انرژی است. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

 

مطالب پیشنهادی:

دیمر لامپ چیست؟ کاربرد آن در ساختمان ها

Loading

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن