راهنمای انتخاب سایز تلویزیون با توجه به اندازه اتاق

راهنمای انتخاب اصولی سایز تلویزیون

حدود 5 سال پیش قصد خرید تلویزیون برای خانه داشتم. پس از تحقیقات فراوان در نهایت یک ال ای دی 49 اینچی ال جی خریدم. پس از مدتی احساس کردم سایز تلویزیون با ابعاد خانه مناسب نبوده و باید یک تلویزیون 55 اینچی می خریدم. بعد از آن، تصمیم گرفتم که اگر یکی از دوستان قصد خرید تلویزیونی را دارد، با اطلاعاتی که از خرید خود داشتم، به او کمک کنم. با توجه به تجربه‌ ای که داشتم، راجع به دکوراسیون داخلی و مفاهیم ریاضی، تحقیقات گسترده ای انجام دادم. در این مقاله تصمیم گرفتم تا نتایج این تحقیقات را در اختیار شما قرار دهم.

 

چرا اندازه و وضوح تلویزیون مهم است؟

بدیهی است که سایز تلویزیون، بستگی به برند و مدلی است که آن را می پسندید. بیشترین سایز تلویزیون که خریداری می شوند، 42، 49، 50، 55، 65 و 75 اینچ هستند (همه به صورت مورب اندازه گیری می شوند). ممکن است برخی از مدل‌های دلخواه خود را در بین این اندازه‌ها پیدا کنید، اما تغییر سایز تلویزیون، مخصوصا در سایزهای بزرگ‌، امکان پذیر نیست. پیکسل هایی که تلویزیون 4K دارد، به اندازه یک چهارم پیکسل های تلویزیون 1080p است. بنابراین، برای مشاهده پیکسل ها باید خیلی به آن تلویزیون نزدیک شوید. در حقیقت می توانید در فاصله کمی از تلویزیون 4K بنشینید و البته این نزدیکی، هیچ آسیب جدی به چشمان شما وارد نمی کند. در مورد تلویزیون‌های 8K نیز این مورد وجود دارد. بر اساس تحقیقات زیادی که در این باره انجام داده ام، پیشنهاد می کنم نسبت به خرید این نوع تلویزیونها هیچ عجله ای از خود نشان ندهید.

راهنمای انتخاب سایز تلویزیون با توجه به اندازه اتاق

چگونه سایز صفحه تلویزیون مناسب برای اتاق خود را اندازه گیری کنید

در زمانی که تلویزیون‌های HD 1080p معمول بودند، انجمن مهندسین فنی و تصویر متحرک (SMPTE) توصیه می‌کرد که محل تلویزیون باید نسبت به جایی که نشسته اید، در زاویه 30 درجه‌ای از چشمان شما قرار داشته باشد، در حالی که سازمان THX قوس 40 درجه را پیشنهاد می‌کرد. اکنون، با ساخت مدل‌های 4K، به راحتی می توانید به تلویزیون نزدیک شوید و تصویر آن را بدون توجه به پیکسل های جداگانه تماشا کنید. بنابراین می‌توانید حداقل در زاویه 40 درجه تلویزیون بنشینید .

لازم است بدانید که صفحه های تلویزیون به صورت مورب اندازه گیری می شوند. بنابراین اگر به طور مورب از یک گوشه بالا به گوشه پایین تلویزیون نگاه کنیم، اندازه آن بیشتر از 55 اینچ دیده می شود. اما ابعاد واقعی آن، تقریباً 49 اینچ عرض و 29 اینچ ارتفاع دارد. اندازه صفحه نمایش رابطه مستقیمی با فاصله دید بهینه دارد. تلویزیونهای دارای سایز بالا را بهتر است از دور تماشا کنید. در غیر این صورت، نمی توانید تمام صفحه آن را نگاه کنید. اگر خیلی به تلویزیون نزدیک شوید، از نظر تشخیص رنگ و غیره، دچار مشکل خواهید شد.

شما باید کیفیت تصویر تلویزیون را در نظر بگیرید. امروزه تلویزیون‌ها دارای سه گزینه رزولوشن 1080p، 4K و 8K هستند. هرچه رزولوشن کیفیت بهتری داشته باشد، می توانید نزدیکتر بنشینید. این بدان معناست که می‌توانید تلویزیون 4K (3840 x 2160) را از نزدیک ببینید، ولی تلویزیون 1080p را باید کمی دورتر نگاه کنید. برای اینکه فاصله تلویزیون را در اتاق خود بررسی کنید، به جدول پیش رو دقت کنید؛

 

  • فاصله قرار گیری تلویزیون را نسبت به مبلی که روی آن می نشینید، اندازه گیری کنید(اینچ) ، سپس آن عدد را بر 1.4 تقسیم کنید. این تقسیم بندی، اندازه واقعی تلویزیون شما را مشخص می کند.

راهنمای انتخاب سایز تلویزیون با توجه به اندازه اتاق

حداقل اندازه صفحه نمایش برای فاصله تا مبل

اندازه صفحه نمایش فاصله تا مبل
32 اینچ 70 تا 80 سانتی متر 
43 اینچ ۹۰ سانتی متر 
49 اینچ ۱ متر 
55 اینچ ۱ متر 
65 اینچ ۱.۲ متر
75 اینچ ۱.۴ متر 
85 اینچ ۱.۶ متر 

طبق این محاسبات، اگر کاناپه شما 1.5 متر از مکانی که  تلویزیون خود را قرار می دهید فاصله داشته باشد، اندازه نمایشگر شما باید حداقل حدود 55 اینچ باشد. اگر کاناپه در فاصله 2 متری قرار داشته باشد، می توانید از یک تلویزیون 65 اینچی یا حتی بزرگتر استفاده کنید.

 

روش های دیگر برای محاسبه اندازه صفحه تلویزیون

شرکت THX پیشنهاد می کند اندازه صفحه نمایش خود را بر 0.835 تقسیم کنید تا حداکثر فاصله ای را که می توانید به راحتی آن تلویزیون را تماشا کنید، پیدا کنید. احتمالاً معمولاً چون از کاناپه‌ به تلویزیون نگاه می‌کنید، آن عدد را در 0.835 ضرب کنید. بنابراین، اگر کاناپه شما پنج فوت از تلویزیون شما (60 اینچ) فاصله دارد، از یک تلویزیون 50 اینچی می توانید به راحتی استفاده کنید. اگر فاصله هفت فوت است، یک مدل 70 اینچی انتخاب کنید  ( صفحه نمایش 75 اینچ، رایج تر است).

 

 

مطالب پیشنهادی:

راهنمای دکوراسیون اتاق خواب مدرن

معرفی انواع مدل مبل (کلاسیک ، مدرن ، اسپرت ، چستر و . . .)

Loading

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن