رعایت نظافت نشانه شخصیت شماست

در هر جای دنیا که مشغول به زندگی باشید، قوانین و مقرارتی وجود دارد که ملزم به رعایت آن ها هستید.این قوانین می تواند مربوط به استفاده از یک مکان عمومی، پارک خودرو، برخورد با دیگران یا زندگی در یک ساختمان و آپارتمان باشد.اصولا افراد برای زندگی در ساختمان و آپارتمان نشینی لازم است تا یک سری از نکات اولیه را بدانند و آن ها را رعایت کنند.

 

یکی از اصلی ترین این نکات، رعایت نظافت ساختمان است.رعایت نظافت ساختمان نه تنها سبب می شود تا محیط زندگی شما تمیز و مرتب باشد، بلکه بیماری ها را نیز از شما دور می کند و جدا از آن رعایت نظافت ساختمان نشانه شخصیت افرادی است که در آن جا زندگی می کنند.هیچ کس دوست ندارد در جایی زندگی کند که همیشه بهم ریخته و کثیف است و بوی از تمیزی و نظافت ندارد.در این مقاله قرار است در مورد نظافت ساختمان و مواردی که برای حفظ نظافت ساختمان باید رعایت کنید، صحبت کنیم.پس اگر این موضوع برای شما نیز مهم است تا انتهای مقاله با هومتیک همراه باشید.

 

برای نظافت ساختمان چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

 

1.رعایت نظافت مشاعات ساختمان را جدی بگیریم.

از زمان های دور و حتی در کودکی و دوران مدرسه به ما آموخته اند که رعایت نظافت یکی از شروط اولیه زندگی است و باید این مورد را تمامی نقاط زندگی امان رعایت کنیم. در مورد زندگی در آپارتمان و ساختمان نیز این قانون وجود دارد و شما باید علاوه بر نظافت خانه شخصی خودتان، نظافت مشاعات ساختمان را نیز رعایت کنید.معمولا در ساختمان ها هرماه، مبلغی تحت عنوان شارژ باید پرداخت شود که برای رسیدگی و تمیز کردن مشاعات ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. برای رعایت نظافت مشاعات ساختمان باید به یاد داشته باشید که از انداختن ته‌سیگار، دستمال کاغذی، کاغذ بسته‌بندی خوراکی و هرگونه زباله دیگری خودداری کنید.

 

اگر شما این کار را انجام دهید به طور قطع حقوق سایر اهالی ساختمان را زیر پا گذاشته اید و همین موضوع می تواند سبب بروز اختلاف بین افراد ساکن  در ساختمان شود. البته در صورت بروز موارد این چنینی مدیر ساختمان این وظیفه را دارد که به فرد خاطی تذکر بدهد و اگر با وجود این کار فرد خاطی مجددا کار خود را تکرار کند با امضای حداکثر اهالی واحدها، مدیر می‌تواند از آن شخص به‌دلیل رعایت ‌نکردن نظافت، در مراجع قانونی شکایت کند.

 

2.بخش ورودی منزلمان را همواره تمیز نگه داریم.

معمولا فرآیند نظافت ساختمان در طول ماه ممکن است یک بار یا دو بار انجام شود. بنابراین حفظ نظافت در باقی روز ها ماه بر عهده ساکنین است.ضرب المثل قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود را همه افراد شنیده اند.بنابر، این ضرب المثل اگر هرکس وظیفه خود در حفظ نظافت ساختمان را بداند و آن را رعایت کند، احتمال کثیفی و آلودگی در ساختمان به حداقل می رسد. یکی از ساده ترین کارها این است که نظافت قسمت ورودی ساختمان و درب واحد خودمان را رعایت کنیم، چرا که قسمت ورودی واحدهای مسکونی به ‌دلیل تردد و عبور و مرور بیشتر نسبت به سایر مشاعات، زودتر کثیف می‌شود. بنابراین توجه به این موضوع کوچک و به ظاهر ساده می تواند تاثیر بسزایی در حفظ نظافت ساختمان داشته باشد.

 

3.زباله ها را به تفکیک دسته بندی کنیم.

در برخی از موارد رد آب زباله ها در راهروی ساختمان باقی می ماند، یا برخی از افراد کیسه های زباله را در راهرو بر روی زمین می کشند و همین موضوع می تواند سبب ایجاد لکه و کثیفی در راهروی ساختمان شود.ساده ترین راهکار این است که زباله ها را به تفکیک جدا کنیم و خصوصا زباله هایی که حاوی باقی مانده مواد غذایی است را به خوبی بسته بندی کنیم تا هنگام خروج از واحد مسکونی شیرابهٔ زباله در کف آسانسور، راهرو و پارکینگ باقی نماند.چنانچه این اتفاق رخ دهد، مسئولیت تمیز کردن آن با فرد خاطی می باشد و موظف است تا مسیر را تمیز کند.

 

4.زباله ها باید در زمان مقرر در محل مشخص شده خود، قرار بگیرند.

اصولا ساعت جمع آوری زباله ها توسط ماموران شهرداری بین ساعات، ۲۱ تا  ۲۳ می باشد که این افراد زحمت کش برای جمع‌آوری زباله به کوچه و خیابان‌های شهر مراجعه می‌کنند.بنابراین برای این که زباله ها در ساعات مقرر جمع آوری شوند و انبوه زباله ها در سطل آشغال ساختمان، سبب ایجاد بوی نامطبوع نشود. بهتر است تا چند دقیقه قبل از ساعت ۲۱ زباله ها بیرون گذاشته شوند تا ماموران آن ها را جمع آوری کنند.در برخی از موارد که البته تعداد آن ها نیز زیاد نیست، دیده می شود که برخی از اهالی سااختمان زباله‌ها را در طول روز پشت در ورودی ساختمان یا حتی گوشه حیاط و پارکینگ و راهرو می‌گذارند تا شب آن را در محل مورنظر قرار دهند. انجام این کار سبب ایجاد بوی نامطبوع می شود و علاوه بر آن جلوه ناخوشایندی را ایجاد می کند.بنابراین بهتر است زباله ها را در ساعت مشخص در محل مورنظر قرار داد و از بروز این مشکلات جلوگیری کرد و در صورتی که شخصی نیز این کار را انجام دهد باید به طور جدی با وی برخورد شود.

 

5.به روغن ریزی وسایل نقلیه در پارکینگ توجه کنیم.

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، پارکینگ به عنوان بخشی از مشاعات  ساختمان است که نظافت آن مسئله مهمی است و از جمله مواردی است که تمیز کردن و البته تمیز نگه داشتن آن موضوع مهمی است و مانند سایر مشاعات همه موظف به رعایت بهداشت در آن هستند. یکی از مواردی که می تواند نظافت پارکینگ را تهدید می‌کند و آنجا را آشفته و کثیف جلوه دهد، روغن‌ریزی وسایل نقلیه است.چنانچه خودرو یا موتورسیکلت هر یک از اهالی ساختمان روغن‌ ریزی داشته باشد، آن شخص موظف است که در کوتاه ترین زمان این مشکل را حل کند و به این موضوع نیز رسیدگی کند. علاوه بر آن باید به قسمت هایی از پارکینگ که آسیب رسانده است توجه کند و باقی ماننده لکه های روغن را تمیز کند.اگر فرد به این نکته توجه نکرد، مدیر ساختمان موظف ست تا به آن شخص اخطار دهد.

 

البته این نکته را در نظر داشته باشید که همه ی تذکرهای که اهالی از جانب مدیر ساختمان دریافت می کنند، باید کاملا دوستانه و با لحن مناسبی باشد و اهالی نیز موظف هستند که در نهایت احترام جواب مدیر ساختمان را بدهند.در صورتی که رفتارهای ناخوشایند، تکرارشود و موارد بهداشتی رعایت نشود. مدیر می‌تواند با جلب‌نظر موافق سایر اهالی مجتمع از شخص خاطی شکایت کند.البته برای جلوگیری از این موضوع مدیر می‌تواند اطلاعیهٔ مربوط به ساختمان را به اطلاع ساکنان برساند.

 

 سخن آخر 

در این مقاله سعی کردیم مهمترین نکاتی که در حفظ نظافت ساختمان باید رعایت شود، را بیان کنیم و در مورد آن ها صحبت کنیم. هم اکنون که در مورد اهمیت این موضوع در ساختمان اطلاع دارید، پس همواره نسبت به رعایت آن ها کوشا باشید.امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

 

بیشتر بخوانید : 

همه چیز در مورد نظافت ساختمان

نظافت ساختمان | انواع خدمات مراکز نظافت آپارتمان و نکات مهم در این رابطه

قانون رعایت نظافت در مشاعات

هزینه نظافت راه پله ساختمان چقدر است؟

هنگام انتخاب شرکت خدمات نظافتی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

Loading

4.5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن