کاهش مصرف انرژی در ساختمان ها

روش های کاهش مصرف انرژی در ساختمان

روش های کاهش مصرف انرژی در ساختمان

انرژی های مصرفی در ساختمان شامل برق و گاز می باشد. گاز و برق در زندگی ما نقش بسیار مهمی دارد. ما برای پخت و پز ، استفاده از وسایل برقی و غیره به این دو انرژی مهم نیاز داریم. اما این انرژی ها روز به روز گران تر می شود. از طرفی این منابع باید برای آیندگان نیز ذخیره شود. در چنین شرایطی شرکت های تولید کننده محصولات نیازمند مصرف گاز و برق به دنبال آن هستند تا حد زیادی محصولاتی کم مصرف تر تولید کنند. همین مسائل موجب شده است تا مردم به کاهش مصرف انرژی در فکر کنند تا در مصرف انرژی صرفه جویی نمایند. در این مقاله با روش های کاهش مصرف انرژی در آپارتمان و خانه خود آشنا می شوید.

 

مراقبت از مصرف انرژی

برای کاهش مصرف انرژی بهترین راه صرفه جویی است. در کنار آن توجه به برچسب انرژی محصولات نیز تاثیر زیادی در کاهش هزینه ها دارد. نگاه به آینده و سرنوشت آیندگان ما را مجبور به حفظ منابعی می کند که رو به پایان است. مثلا گاز برای تشکیل شدن به زمان زیادی نیاز دارد یا برای تولید برق هزینه های فراوانی مصرف می شود. هر چند روش های جدید باعث شده است تا نگرانی ها کمتر شود اما باز هم ما در مقابل آیندگان مسئول هستیم. برای همین باید از اسراف در انرژی دوری کنیم.
گرم شدن زمین می تواند دلیل دیگری بر آن باشد که چرا باید مصرف انرژی را کاهش داد. استفاده از برخی از انرژی‌ها موجب گرم شدن زمین و در نتیجه آسیب‌رسانی به آن می‌شود و این مشکلی بزرگ است. مشکلی که دیگر به یک کشور یا چند کشور مربوط نمی شود بلکه یک مشکل جهانی و برای همه انسانها می باشد.

 

درجه حرارت خانه و کاهش مصرف انرژی

بیشتر از نصف انرژی مصرفی یک خانه بخاطر سیستم گرمایشی و سرمایشی آن است. برای همین باید دقت شود تا از هدر رفت انرژی گرمایشی و سرمایشی در خانه جلوگیری کرد. در چنین شرایطی اولین اقدام نصب دماسنج در خانه می باشد. براساس استاندارهای جهانی و توصیه های سازمان بهداشت جهانی درجه مناسب حرارت در اتاق برای افراد 20 الی 21 درجه سانتی گراد می باشد. هوای خانه نباید خیلی گرم و خیلی سرد باشد. با رعایت دمای استاندارد خانه، وقتی در زمستان احساس سرما کنید، می‌توانید از لباس‌های گرم بیشتری استفاده کنید و در مقابل آن تابستان نیز از لباس‌های خنک و پنبه‌ای استفاده نمایید

 

دلایل صرفه جویی در مصرف انرژی

  • کم کردن میزان هزینه ها با توجه به افزایش قیمت خدمات آب، برق، گاز و …
  • مسئولیت در مقابل آیندگان و نسل های بعدی
  • پایان پذیر بودن برخی انرژی ها مانند نفت و گاز
  • گرمایش جهانی و گرم شدن زمین
  • کاهش سطح آلودگی هوا
  • کاهش نیازمندی به سوخت های فسیلی و تجدید ناپذیر
  • حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی

 

راهکارهای کاهش مصرف انرژی در خانه

1- خاموش کردن لامپ ها و وسایل برقی

یکی از مهمترین بخش های مصرفی در خانه لامپ ها هستند. لامپ ها معمولا هر شب مورد استفاده قرار می گیرد. از طرفی در مکان های کم نور خانه نیز گاها لامپ روشن می باشد. برای آن که بتوان بطور چشمگیر از مصرف انرژی برق جلوگیری کرد باید لامپ های اضافی را خاموش کرد. خاموش کردن لامپ ها در خانه باید به یک عادت تبدیل شود. همچین استفاده از وسایل برقی باید کاهش یابد تا مصرف و هزینه برق کم گردد.

 

2- استفاده از وسایل با برچسب مصرف انرژی A

سعی کنید از لوازم خانگی ای استفاده کنید که دارای برچسب مصرف انرژی A باشند . برای آن که بتوانید مصرف برق یخچال را کاهش دهید درجه حرارت آن را در 38-42 درجه فارنهایت و دمای فریزر را در 0-5 درجه فارنهایت تنظیم کنید. اگر یخچال شما حالت صرفه جویی در انرژی دارد، آن را فعال کنید. همواره نوار دور در یخچال و فریزر را بررسی کنید تا از اتلاف انرژی در این وسیله جلوگیری کنید. استفاده درست و بهینه از وسایل برقی علاوه بر کاهش انرژی، طول عمر آنان را نیز افزایش می دهد.

 

3- استفاده از ظرف با اندازه ی مناسب برای پخت

برای تهیه غذا حتما به ظرف خود توجه کنید. پختن غذا را با این روش اگر انجام دهید به کاهش اتلاف انرژی کمک می کنید. باید دقت کنید که جوش آمدن آب در قابلمه ای بزرگ به مقدار زیادی انرژی گرمایی نیاز دارد. علاوه بر این برای گرم کردن مواد غذایی کم به جای گاز از مایکروفر استفاده کنید. این کار مصرف انرژی گرمایی را کاهش می دهد.

 

4- مراقبت در استفاده از ماشین ظرف شویی

ماشین ظرف شویی یکی از تکنولوژی های روز است که کمک می کند تا شستش ظرف ها راحت تر شود. با این حال این وسیله برق مصرف می کند. برای استفاده از آن سعی کنید که تا زمانی که کامل پر نشده است آن را روشن نکنید. تا جایی که می توانید سطح استفاده از آن را کاهش دهید.

 

5- شستن لباس ها با آب سرد

در ماشین لباسشویی لباس ها را با آب سرد بشویید. این کار سبب کاهش مصرف انرژی می شود.

 

6- استفادها از درزگیرها

درز در و پنجره را با درزگیرها بگیرید تا نگذارید موجب هدر رفت انرژی شود. سرما در تابستان و گرما در زمستان از این درزها خارج می شود. در چنین شرایطی باید این نقاط شناسایی شود و از اتلاف انرژی جلوگیری گردد.

 

7- تنظیم درجه حرارت مناسب در خانه و اتاق ها

20 درجه بهترین درجه حرارت در زمستان و تابستان است . شما با یک دماسنج می توانید آن را تنظیم کنید. راهروها همواره سردتر از فضاهای داخلی هستند، برای گرم کردن آنها نیازی نیست دمای وسایل گرمایشی را افزایش دهید. در اتاق هایی را که استفاده نمی کنید ببندید تا خانه زودتر گرم یا سرد شود. در زمستان جلو پنجره ها از پرده های ضخیم استفاده کنید و در طول روز برای گرم کردن خانه پرده ها را کنار بزنید و از نور خورشید استفاده کنید. پوشاندن دریچه ی کولر نیز برای کاهش هدر رفت انرژی موثر است.

 

راهکار برای کاهش مصرف انرژی در موتورخانه و تاسیسات

مصرف انرژی در تاسیسات ساختمان ها و صرفه جویی درآن بسیار مهم می باشد. موتورخانه ها بیشترین میزان انرژی را مصرف می کنند و باید مراقب بود تا از هدر رفت انرژی در آن جلوگیری شود. گاهی این صرفه جویی ها فقط یک بار هستند اما به نوعی سرمایه‌گذاری همیشگی به شمار می‌روند و برخی دیگرکارهای هستند که هر روز می‌توان آنها را تکرار کرد.

 

– عایق‌کاری اولین راهکار در کاهش مصرف انرژی در تاسیسات

همه تاسیسات و موتورخانه را وارسی کنید و نقاطی که اتلاف انرژی صورت میگیرد را شناسایی نمایید. سپس با روش مناسب درزها را بگیرید و عایق نمایید. برخی مصالح مصرفی ساختمان‌ها عمر مفیدی دارند و در اثر گذر زمان دچار اصطحلاک شده و باید به صورت مداوم تحت بازدید و در صورت لزوم، بازسازی قرار گیرند. سقف، درب‌ها و پنجره‌های ساختمان از جمله مناطقی در ساختمان هستند که بیشترین درز هوا از این نواحی صورت می‌گیرد. بنابراین عایق کردن آنها امری ضروری در حفظ و کاهش مصرف انرژی در تاسیسات ساختمان محسوب می‌شود. علاوه بر آن ، به دلیل کاهش ساعت کارکرد تاسیسات ساختمان، عمر مفید آنها نیز افزایش پیدا میکند.

 

– پنجره های بخش تاسیسات را کنترل کنید

قاب‌هایی از جنس وینیل برای جلوگیری از اتلاف انرژی در برابر انتقال جریان هوا مقاوم هستند. اکثر بخش های موتورخانه در زیر زمین هستند و پنجره هایی با قاب آلومینیومی دارند که باعث هدر رفت انرژی می شود. پنجره‌های دوجداره همواره از گزینه‌های مناسب برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی هستند. به پنجره‌های خود رنگ دودی بزنید. اگر این مساله شما را نگران نمای بیرونی ساختمان کند، برای رفع این نگرانی نیز می‌توانید رنگ دودی را از داخل به پنجره‌های خود بزنید. این کار باعث جلوگیری از تلف شدن انرژی سرمایشی یا گرمایشی در فصول مختلف می‌شود. در طول روز پرده‌های خانه‌ی خود را به کناری بزنید تا نه تنها از نور آفتاب، بلکه از گرمای آن نیز، بهره ببرید. استفاده از برچسب های شفاف کاهش دهنده میزان تشعشع خورشید از پنجره ها ، از ورود گرمای خورشید به داخل جلوگیری نمایید. با این روش اولا ساعت کارکرد فن کویل ها کاهش می یابد. در ثانی ساعت کارکرد و هزینه انرژی مصرفی تجهیزات تاسیسات ساختمان و موتورخانه نیز کاهش می یابد.

 

– وسایل جدید مورد نیاز تاسیسات را تهیه و استفاده نمایید

برای تاسیسات حتما از وسایل جدید استفاده کنید. وسایل قدیمی چند مشکل اساسی دارند. اولین مشکل این وسایل آن است که مصرف انرژی بالاتری دارند و کاملا بهینه نیستند. دوما هدر رفت انرژی در این وسایل به دلیل کهنگی بیشتر است.بدیهی است که موتورهای وسایل قدیمی، مصرف انرژی بالاتری نسبت به انواع جدیدتر آنها دارند. با جایگزین کردن این موتورهای قدیمی، گام بلندی در مسیر کاهش مصرف انرژی در تاسیسات و کاهش مبالغ قبض‌های خانه‌ی خود برخواهید داشت. هنگام خرید محصولات جدیدی از قبیل پکیج‌های گرمایشی، کولرهای گازی یا آبی، چیلر ، ماشین ظرف‌شویی، ماشین لباسشویی و … حتما توجه کنید که برچسب انرژی بر روی محصول حک شده باشد

 

– اصلاح سیستم گرمایشی در تاسیسات

در بیشتر خانه‌های امروزی از سیستم‌های گرمایشی پیشرفته‌ ای به نام پکیج استفاده می‌شود. این سیستم های مدرن همواره بهتر از سیستم های قبلی بهینه شده اند و اتلاف انرژی آنان تا حد زیادی کاهش یافته است. اما هر سیستم مدرن و پیشرفته‌ای نیز در اثر گذر زمان و اصحطلاک، نیاز به بازبینی و اصلاح دارد. در ادامه به معرفی چند روش برای اصلاح سیستم گرمایشی خانه، خواهیم پرداخت. فراموش نکنید که نکات زیر، صرفا به معرفی این روش‌ها می‌پردازد و جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارد و برای اقدام به هرکدام از آنها، حضور نیروی متخصص آن، امری ضروری به حساب می‌آید. تاسیسات گرمایشی خود را به روز کنید. دستگاه‌های جدیدتر با بازدهی و راندمان حرارتی بالاتر، گاز کمتری می‌سوزاند، کربن کمتری تولید می‌کند و در نهایت داغ‌تر می‌سوزد.

فیلترهای هوای دستگاه خود را عوض کنید. تعویض فیلترهای هوای کثیف و جایگزین آن با فیلترهای نو و تمیز، باعث راحت‌تر شدن گردش هوا در دستگاه شما و در نتیجه کاهش مصرف انرژی در تاسیسات می‌شود. عایق کردن لوله‌کشی خانه‌‌ی خود را فراموش نکنید. این کار باعث می‌شود که جریان متناوب گرمای خانه‌ی شما تا رسیدن به مقصد خود (شیرآب و …) گرمای خود را به بهترین شکل ممکن، حفظ کند. همچنین می توانید از سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه قابل برنامه‌ریزی استفاده کنید. این دستگاه‌ مدرن در غیاب شما در خانه، تاسیسات گرمایشی شما را خاموش و برای ایجاد فضای گرم قبل از حضور شما، خانه را گرم می‌کند.

 

– کاهش دمای ترموستات در تاسیسات

یکی از بهترین روش ها برای کاهش مصرف انرژی در تاسیسات ، کاهش دمای ترموستات می باشد. ما فرض را بر این نمی‌گیریم که شما در مناطق یخ زده زندگی می‌کنید اما چند درجه دمای پایین تر آسیبی به شما نخواهد رساند. در واقع بر اساس اظهارات انجمن های معتبر، تجربیات نشان می‌دهند که با هر یک درجه کاهش دمای ترموستات، شما می‌توانید ۳% از هزینه‌های قبوض خود کاهش دهید. و علاوه بر آن اگر شما هنگامی که در خانه حضور ندارید و یا شب‌ها ( حداقل ۱۶ ساعت در روز) دمای آن را ۱۰ درجه کاهش دهید، تا حدود ۱۴% در هزینه‌ی گاز صرفه جویی کرده‌اید. و اگر احیاناً فراموش می‍‌کنید که این کار را انجام دهید، ترموستات قابل برنامه ریزی نصب کنید تا بتوان زمان های کاهش و افزایش دما را به وسیله‌ی آن تنظیم کرد. در این صورت شما مجبور نیستید که هربار از منزل خارج می‌شوید یا به خانه برمی‌گردیدآن را تنظیم کنید.

 

نتیجه گیری

با توجه به مواردی که ذکر شد باید توجه داشت که تا حد امکان از اتلاف انرژی در ساختمان جلوگیری شود. این روشها به شما کمک می کنند تا مصرف انرژی را تا حد زیادی کاهش دهید. با این راهکارها به سلامت محیط کمک می کنید و هزینه های خود را نیز کاهش می دهید. زندگی سالم امروزی و داشتن آینده روشن برای فرزندان ما در گرو کاهش استفاده از انرژی ها می باشد. افزایش جمعیت و مصرف بی رویه انرژی ها نسل آینده بشر را دچار مشکل خواهد کرد. هم چنین مسئله گرمایش جهانی که امروزه یکی از دغدغه های بزرگ کشور ها می باشد نیز بخاطر سطح بالای انرژی در جهان است. هر خانواده با کاهش مقداری از مصرف انرژی ها می توانند قدمی در کاهش گرمایش جهانی و گرم شدن زمین بردارند.

 

 

 

Loading

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن