قوانین کلی مربوط به پشت بام ساختمان

هرساختمان یا مجتمع مسکونی دارای بخش های اختصاصی و مشاعات است. پشت بام در ساختمان یا مجتمع های مسکونی جزء مشاعات ساختمان به حساب می آید و در مورد استفاده از پشت بام قوانینی وجود دارد که با رعایت آن ها هم می توان روابط بین ساکنان را بهبود بخشید و هم این که می توان قوانین در ساختمان را به شکل بهتری اجرا کرد. در این مقاله قرار است به موارد و قوانینی که در مورد پشت بام ساختمان وجود دارد، اشاره کنیم. پس اگر این موضوع نیز برای شما مهم است تا انتها با هومتیک همراه باشید.

 

قسمت های اختصاصی و مشاعات در ساختمان کدامند؟

قبل از این که به سراغ موضوع اصلی بحث برویم، بهتر است که در مورد قسمت های اختصاصی و مشاعات در ساختمان صحبت کنیم. قسمت های اختصاصی ساختمان در واقع بخش هایی هستند که فرد می تواند آن ها را تحت تملک خود داشته باشد. این قسمت ها برای هر مالک، در سند ملک مشخص شده است. در مقابل بخش های مشاعات ساختمان است که تمامی اهالی و ساکنان می توانند از آن قسمت ها استفاده کنند. معمولا قسمت های مشاعات در سند مالکیت ذکر نمی شود و مختص یک یا چند نفر از افراد ساکن در ساختمان نیست، بلکه تمامی ساکنان می توانند از آن بخش ها استفاده کنند. معمولا بخش هایی از ساختمان مانند راه پله، آسانسور، حیاط، لابی و… جزء مشاعات ساختمان به حساب می آید.البته پشت بام ساختمان نیز جز مشاعات ساختمان به حساب می آید.

 

در مورد استفاده از مشاعات ساختمان قوانینی وجود دارد که هیچ یک از ساکنان نمی تواند آن ها را زیر پا بگذار یا رعایت نکند. برای مثال هیچکدام از ساکنان این حق را ندارند که مشاعات ساختمان را تحت تصرف خود در آورند.یا اگر قصد داشته باشند فعالیتی را در پشت بام ساختمان انجام دهند باید نظر تمام ساکنان را بداند. به طور کلی در مورد استفاده از پشت بام ساختمان قوانینی وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

 

قوانین استفاده از پشت بام ساختمان چیست؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، هیچکدام از ساکنان حق تصرف هیچ قسمتی از مشاعات ساختمان را ندارند و این موضوع درمورد پشت بام نیز صادق است. افراد ساکن در ساختمان نمی توانند پشت بام را تحت تصرف خود درآورند و اگر این کار را انجام دهند، می توان به صورت قانونی با آن ها برخورد کرد.

 

اگر بخواهیم به طور کلی بیان کنیم هزینه نگهداری و تعمیر مشاعات با همه ی اعضای ساختمان می باشد، مگر این که صدمه ای که به این قسمت ها وارد می شود عمدی باشد که در این صورت مسئولیت تعمیر با فرد خاطی است. در مورد پشت بام نیز همین قانون وجود دارد. با یک مثال این موضوع را شفاف تر می کنیم. برای مثال اگر قصد ایزوگام کردن پشت بام وجود داشته باشند همه واحدها باید هزینه ها را پرداخت کنند و در صورتی که یک یا چند واحد از انجام این کار خودداری کنند می توان از طریق شورای حل اختلاف یا دادگاه پیگیری کرد.

 

چنانچه واحدی با قرار دادن اشیاء در پشت بام یا استفاده نامتعارف از این قسمت، سبب ایجاد صدمه به پشت بام شود، باید هزینه ی تعمیرات را به طور کامل پرداخت کند.

 

نکته ی بعدی در مورد استفاده افراد از پشت بام است.باید بگوییم که استفاده از پشت بام و فضاهای مشاعات ساختمان برای همۀ ساکنین ازاد است و مانعی وجود ندارد به شرط این ساکنان قوانین مربوطه را رعایت کنند. همچنین مدیر ساختمان و سایر مالکان نمی توانند بدون هماهنگی و کسب رضایت از ساکنین آپارتمان در پشت بام را قفل کنند و به نحوه ای مانع تردد ساکنان شوند.

 

هرگونه تغییر در پشت بام یا به طور کلی مشاعات ساختمان باید با هماهنگی کامل تمامی اعضای ساختمان انجام شود و هیچ کس نمی تواند بدون هماهنگی این کار را انجام دهد. البته قبل از آن هماهنگی ها باید در جلسات ساختمان به تصویب رسیده باشد و همه نیز باید امضا کرده باشند.

 

چه نکاتی در مورد استفاده از پشت بام ساختمان وجود دارد؟

یکی از مواردی که معمولا افراد ساکن در طبقه آخر ساختمان فکر می کنند که مربوط به واحد آن ها می شود و می توانند آن را تصرف کنند، پاگرد آخر مربوط به پشت بام است. در صورتی که آن بخش نیز جز مشاعات ساختمان است و نه ساکنان و نه مالکان نمی توانند آن بخش را تصرف کنند.

 

شستن وسایل در پشت بام مانند شستن فرش ممنوع است، حتی اگر با رضایت ساکنان و مدیر ساختمان باشد.

 

برخی از افراد ساکن در ساختمان علاقه دارند که فضایی مانند روف گاردن را در پشت بام ایجاد کنند، لازم به ذکر است که برای انجام این کار نیز باید رضایت ساکنان وجود داشته باشد. حتی باید برای انجام این کار جلسه ای تشکیل شود و صورت جلسه ی آن نیز نوشته شود و تمام ساکنان نیز نظر خود را باید اعلام کنند. تنها در این حالت امکان اجرایی شدن این موضوع وجود دارد.

 

همچنین برای نصب وسایل و مواردی مانند آنتن مخابراتی بر روی پشت بام لازم است تا با هیئت مدیره در میان گذاشته شود و پس از صحبت های لازم این کار انجام شود.

 

ساخت انباری در پشت بام نیز نیازمند دریافت رضایت ساکنان ساختمان است و حتی بعد از آن نیز باید پروانه ساخت دریافت کنند و نمی توانند اینکار را سرخود انجام دهند.

 

به عنوان سخن آخر باید گفت که…

در این مقاله سعی کردیم مواردی که در مورد استفاده از پشت بام وجود دارد را بیان کنیم و قوانین کلی را بازگو کنیم.البته بسته به ساختمانی که در آن زندگی می کنید و مدیریتی که دارد ممکن است یک یا چند از این قانون متغیر باشد اما کلیت آنها یکسان است.

 

 

هزینه ایزوگام پشت بام به عهده کیست؟ +نحوه محاسبه

چگونه روی پشت بام باغچه (روف گاردن) درست کنیم ؟

قانون انباری آپارتمان ،همه چیز درباره انباری ساختمان

ممانعت از ورود به پشت بام

Loading

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن