تعمیر و سرویس آسانسور

سرویس و نگهداری آسانسور شامل چه مواردی است؟

تعمیر و سرویس آسانسور

سرویس نگهداری آسانسور شامل چه مواردی است؟

در مجتمع های مسکونی به دلیل اینکه افراد زیادی در آن زندگی می کنند و بصورت روزانه از آسانسور ها استفاده می نمایند ، خرابی و آسیب در آنها دور از ذهن نیست . در دهه‌ های گذشته آسانسور‌ ها بسیار حادثه‌ ساز بودند و سالانه چندین تن جان خود را به خاطر نقص در عملکرد آسانسور‌ ها از دست می ‌دادند . این امر مسئولین را به فکر واداشت و پس از بررسی‌ های فراوان متوجه شدند که بسیاری از این حوادث به‌خاطر برخوردارد نبودن آسانسور ها از سرویس‌ و نگهداری مناسب به ‌وجود آمده است . این امر موجب شد تا قانونی مبنی بر اجباری شدن سرویس و نگهداری آسانسور وضع شود . با این وجود همچنان بسیاری از افراد در سطح کشور از خدمات سرویس نگهداری آسانسور استفاده نمی ‌کنند. سرویس آسانسور از لحاظ قانونی و فنی باید ماهیانه ، توسط یک سرویسکار آسانسور مجرب انجام شود . نگهداری آسانسور به معنای داشتن قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور با یک شرکت معتبر سرویس نگهداری آسانسور است . در این مقاله به موارد مهمی خواهیم پرداخت تا بدانیم سرویس و نگهداری آسانسور شامل چه مواردی است و کدام موارد منجر به افزایش عمر مفید آن می شود .

 

منظور از سرویس و نگهداری آسانسور چیست ؟

آسانسور از قطعات و تجهیزات مختلف و متفاوتی تشکیل شده که این قطعات با هماهنگی یکدیگر فعالیت می کنند و خرابی در یک بخش آن باعث از دست دادن کارایی آن می شود . منظور از سرویس و نگهداری آسانسور ، بررسی قطعات آسانسور و نظارت کلی بر عملکرد آن است . هر سیستمی بعد از نصب شدن نیاز به نگهداری و سرویس دارد ، و این کار سبب عملکرد بهتر دستگاه و ایمنی آن در حین کار خواهد شد . توجه داشته باشید که خدمات نگهداری آسانسور به اندازه نصب آسانسور اهمیت دارد و لازم است به اندازه نصب برای آن وقت صرف شود . در صورت خرابی یک قطعه و تعویض سریع و به موقع آن سایر قطعات آسیب نخواهند دید و در نتیجه سیستم دچار آسیب‌ های کلی نخواهد شد .

 

خرابی در یک بخش آسانسور چه آسیبهایی به سایر بخش ها وارد میکند ؟

همانطور که قبلاً نیز به آن اشاره کردیم خرابی در یک بخش باعث می شود به سایر بخش ها نیز آسیب برسد دلیل آن هم این است که دیگر سیستم آن هماهنگی سابق خود را از دست می دهد و به بخش های مختلف آن فشار بیش از حد وارد می شود . برای مثال توجه کنید اگر سیم‌ های آسانسور و یا سیم بکسل دچار آسیب شده باشد ، همین مورد می‌ تواند سبب آسیب به فلک های کششی آسانسور شود ، درنهایت نیز امکان پارگی سیم بکسل و سقوط آسانسور نیز وجود دارد و صدمات مالی و جانی زیادی را به فرد وارد می ‌کند .

 

آیا تعمیر آسانسور به صرفه تر است یا سرویس و نگهداری آن ؟

برخی از افراد گمان می کنند که هر موقع آسانسور به تعمیر نیاز داشت همان موقع بهتر است تا تعمیر شود زیرا گمان این افراد این است که سرویس و نگهداری آسانسور یک هزینه اضافی است . در صورتی که سرویس و نگهداری آسانسور خیلی به صرفه تر است و باعث می شود تا از بروز آسیب های جدی جلوگیری کند و هزینه های مالی ان را کاهش دهد .

 

چه دلایلی باعث ایجاد آسیب در سیستم آسانسور می شود ؟

سیستم آسانسور نیز مانند سایر سیستم ها دارای یکسری از پارامتر ها است مثلا آسانسوری که تحمل سیصد کیلوگرم وزن را دارد ، مسلماً حمل وزن بالاتر از این مقدار ، می تواند به آسانسور آسیب جدی وارد کند . هر آسانسور برای اینکه بتواند به طرز صحیح به فعالیت خود ادامه دهد ، نیازمند رعایت اصولی فنی است تا کارایی آن مختل نشده و بالاترین کیفیت را از آن شاهد باشیم . در سیستم آسانسور باید به مواردی همچون ظرفیت مجاز افراد برای استفاده از آن و همچنین موارد دیگری مانند میزان سرعت مجاز ، مقدار ارتفاع ، کنترل درب ها ، مکان قرارگیری آسانسور و ولتاژ برق مورد نیاز آن تامین شود و مناسبترین اصول فنی برای سیستم آسانسور در نظر گرفته شود . مسلماً نمی ‌توان انتظار داشت بدون بررسی ‌های دقیق بر روی این پارامترها توسط مهندسین مربوطه دستگاهی با این عظمت ، طراحی و تجهیزات به‌کار رفته منظم ، بدون عیب ، با طول عمر بالا به فعالیت خود بپردازد.

 

تغییرات ناگهانی ولتاژ و قطع برق چگونه می تواند باعث آسیب به سیستم آسانسور شود ؟

تعمیر و سرویس آسانسور

مجتمع هایی که از سیستم آسانسور استفاده می کنند حتما باید نسبت به تامین ولتاژ این وسیله اقدام کنند . زیرا هر آسانسوری مطابق با ولتاژ مخصوص به خودش قادر به فعالیت کردن است . تغییرات ناگهانی ولتاژ برق می‌ تواند بر کارایی صحیح آسانسور ها تأثیر نامطلوب گذاشته و قطع‌ های پی ‌در پی آن باعث خرابی و ازکار افتادگی این تجهیزات ساختمان ‌ها گردد . افت فشار برق نیز به هر دلیلی رخ دهد امکان عملکرد مثبت را از این سیستم‌ ها صلب نموده و گاه به حدی می ‌رسد که نیاز به یک متخصص به‌ منظور عیب‌ یابی و رفع آن احساس می‌ شود .

 

آیا استفاده بیش از ظرفیت آسانسور می تواند به آن آسیب وارد کند ؟

همانطور که قبلاً نیز به آن اشاره شد استفاده بیش از حد از ظرفیت آسانسور می تواند آسیب جدی به سیستم کابل ها و سایر بخش های آسانسور وارد کند . بخش عمده خرابی ‌های آسانسور را استفاده نا به‌جا و بیش از ظرفیت و توان آنها به خود اختصاص داده است. هر آسانسور بطور دقیق گنجایش تعریف‌ شده‌ ای دارد که در صورت بی‌ توجهی به آن خرابی و صرف هزینه‌ های اضافه را به دنبال خواهد داشت .

 

آیا سرویس و نگهداری آسانسور باعث کاهش حوادث می شود ؟

سرویس و نگهداری آسانسور باعث می شود تا مشکلات جزئی آسانسور رفع شود و تداوم رسیدگی به آسانسور باعث بهبود در عملکرد و ایمنی آن می شود . تمام وسایل مکانیکی ، بسته به نوع ،‌ میزان و نحوه استفاده ما از آن‌ها به سرویس و نگهداری احتیاج پیدا می‌ کنند . آسانسور نیز از این قائده مستثنا نیست و برای کارکرد درست به سرویس و نگهداری آسانسور که به صورت ماهانه انجام می ‌شود نیاز دارد . سرویسکار در هر سرویس و نگهداری آسانسور اجزاء و قطعات مختلفی از آسانسور را بررسی می‌ کند تا از عملکرد درست آنها مطمئن شود و اگر قطعه ‌ای دچار نقص باشد آن را تعمیر و یا تعویض می‌ کنند. این امر باعث می‌شود که از برخی خرابی‌های آسانسور جلوگیری شود و آسیب ها را کاهش دهد . در برخی موارد نقص در عملکرد بخش کوچکی از آسانسور باعث خرابی‌های بزرگ و جبران ناپذیری در آسانسور می‌شود؛ این خرابی‌ها گاهی منجر به ایجاد حادثه نیز می‌شوند.

 

چه دلایلی باعث می شود تا سرویس دائمی آسانسور را جدی بگیریم ؟

سرویس و نگهداری مستمر آسانسور باعث می شود تا از خرابی های پی در پی جلوگیری کنیم و افراد مجتمع را با خرابی و متوقف شدن ناگهانی آسانسور و گیر کردن در آسانسور غافلگیر نکنیم . همانطور که اشاره شد ، استفاده نکردن از خدمات سرویس و نگهداری آسانسور در ظاهر کار ، باعث صرفه ‌جویی در هزینه‌ های ماهانه ساختمان می ‌شود ؛ اما شما باید بدانید که اگر آسانسور شما خراب شود و نیاز به تعمیر آسانسور داشته باشد ، به دلیل خرابی‌های پی‌درپی ، باید هزینه ‌ای بیشتر از یک ماه سرویس و نگهداری آسانسور را برای عیب ‌یابی به سرویسکار بدهید؛ چرا که امکان خرابی ‌های ناگهانی و طولانی‌ مدت آسانسور وجود خواهد داشت . قطعا هیچ ‌کسی دوست ندارد که یک ‌روز غافلگیر شود و در آسانسور گیر بیفتد .

 

در زمینه نگهداری و سرویس آسانسور باید به چه مواردی دقت داشت ؟

در زمینه سرویس و نگهداری آسانسور باید به بررسی موتورخانه آسانسور و تابلو فرمان و موتور گیربگس بیشترین توجه لازم را داشت .

 

1- بررسی و چک کردن تابلو فرمان آسانسور رفت تا تمام اتصالات آن چک شود و از لحاظ ایمنی مدار ها و قطعات الکتریکی متصل به هم اطمینان حاصل کنید . قطعات الکتریکی باید بررسی شوند تا اگر قطعه ای دچار سوختگی شده است را تعویض کنید . همچنین سیم کشی های تابلو فرمان نیز باید چک شود . باید بررسی شود که سیم ها دچار شل شدگی نشده باشند .

 

2- بعد از اینکه تابلوی فرمان بررسی شد باید سراغ بررسی روغن موتور گیربکس رفت . زیرا برای اینکه آسانسور بصورت روان حرکت کند و در حرکت آن اخلالی بوجود نیاید حتماً باید روغن موتور آن چک شود . این روغن باعث روانکاری و کاهش اصطکاک ، انتقال حرارت ، جلوگیری از زنگ ‌زدگی ، پاک کنندگی و تعلیق ذرات حاصل از سایش ، ضربه گیری ، کاهش مصرف انرژی می ‌شود .

 

3- در قدم بعدی باید سراغ بازدید از ترمز موتور رفت . در هر بازدید باید فنر ترمز ها و لنت ترمز بررسی شود .

 

4- بازدید از سیم بکسل ها و کشش انها جزء موارد مهمی می باشد که نباید فراموش کرد زیرا تمام وزن آسانسور و افراد داخل ان توسط همین کابل ها کشیده می شود . در کل سیم بکسل ، طنابی فولادی است که معمولا از طریق تاباندن تعدادی رشته سیم فلزی به دور یک هسته مفتولی شکل از جنس فولاد ساخته می شود ، که برای کشیدن آسانسور از آن استفاده می‌ شود.

 

5- بازدید از ریل ها ، روغن دان ها و کفشک ها باید به نحو احسن صورت بگیرد . هریک از این بخش ها نقش بسزایی در حرکت و انتقال آسانسور ها دارند . کفشک وسیله‌ ایست که باعث حرکت آسان ‌‌تر کابین آسانسور بر‌ روی ریل‌ ها می‌ شود . خرابی این قطعه بر روی حرکت آسانسور تاثیر گذاشته و خرابی یا نقص در کارکرد آن باعث خرابی و توقف‌ های مکرر در آسانسور می ‌شود .

 

6- از لیمیت سوئیچ های بالا و پایین بازدید صورت بگیرد . لیمیت سوئیچ‌ وسیله‌ ایست که زمان ایستادن آسانسور را تعیین می ‌کند . درست کار نکردن این قطعه تراز کابین را به هم میزند .

 

7- چاه آسانسور به دلیل اینکه محل عبور آسانسور می باشد بازرسی مستمری احتیاج دارد . چاه آسانسور جایی است که کابین و گاهی نیز بخشی از اجزای موتور و سیستم آسانسور در آن قرار داده می‌ شود و از این رو نیز مستلزم بازدید و نظارت است .

 

قانون استفاده از آسانسور در آپارتمان

هزینه تعمیر آسانسور بر عهده مالک است یا مستاجر؟

 

 

Loading

3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن