هزینه تعمیر و سرویس آسانسور با مالک یا مستاجر

هزینه تعمیر آسانسور بر عهده مالک است یا مستاجر؟

هزینه تعمیر آسانسور بر عهده مالک است یا مستاجر؟

در چند دهه ی اخیر به دلیل گسترش زندگی شهرنشینی و افزایش جمعیت در شهرها لزوم استفاده ی بیشتر از آپارتمان ها و آسمان خراش ها جهت اسکان این تعداد از جمعیت ، بیش از پیش احساس می شود . برای اینکه افراد ساکن در این مجتمع ها بصورت آسان و سریع به محل زندگی خود رفت و آمد کنند ، آسانسورهایی تعبیه شده است که افراد را می تواند به تمامی طبقات انتقال دهد . آپارتمان نشین شدن نیاز به تغیر سبک زندگی و تغیر عادت های قدیمی دارد به همین خاطر قوانین برای آپارتمان نشینی وضع و افراد ملزم به انجام آن شدند تا بتوانند در کنار یکدیگر زندگی آرام‌ تری داشته باشند و با همسایگان خود به مشکل بر‌نخورند . این قوانین شامل رعایت حق همسایگان، رعایت نظافت ساختمان، پرداخت شارژ ساختمان و… می باشد؛ در این میان همواره بر سر پرداخت هزینه سرویس و نگهداری آسانسور و هزینه تعمیر آسانسور میان ساکنین اختلافات وجود داشته است. در این مقاله می‌خواهیم به این موضوع می پردازیم که آیا هزینه تعمیر آسانسور مستاجر بر عهده خود مستاجر می باشد یا باید توسط صاحب خانه پرداخت شود ؟

 

علت خرابی آسانسور چیست ؟

قبل از پرداختن به هزینه های تعمیراتی که آسانسور می تواند داشته باشد ، به دلایل خرابی آسانسور می پردازیم که علت خرابی را مشخص کنیم تا ببینیم این آسیب دیدگی از جانب مستاجر است یا به دلیل استهلاک و فرسایش طبیعی قطعات پیش آمده است . عوامل زیادی در خرابی آسانسورها نقش دارند و باید به این نکته توجه داشت که به دلیل وجود قطعات مختلف در آسانسور، عیب‌یابی از آن کار بسیار مشکل و پیچیده‌ای می‌باشد. بدین منظور لازم است که تعمیرکار علاوه بر شناخت قطعات، از تاثیر متقابل هر یک از قطعات آسانسور نسبت به یکدیگر، آگاهی کاملی داشته باشد.

 

ایجاد تکان های شدید در کابین آسانسور

گاهی به دلیل ایجاد مشکلاتی در قطعات داخلی آسانسور باعث می شود تا در کابین آسانسور تکان های شدیدی احساس شود و در ابتدا باید دلیل آنرا در گیربکس آسانسور جستجو کنید اگر این امر اثبات گردد باید بدانیم برطرف نمودن آن بسیار پیچیده است و نیازمند ورود فردی متخصص در این موضوع است . توجه داشته باشید که در مواردی که گیربکس آسانسور به هر نحوی مشکل داشته باشد باید سریعاً و بدون فوت وقت اقدام کنید زیرا کم ترین بی توجهی در این امر مهم خطرناک بوده و ممکن است باعث سقوط آسانسور شود .

 

خراب بودن درب و برد آسانسور

بعضی وقت ها خرابی گیربکس دلیل تکان های شدید کابین آسانسور نمی باشد بلکه دلیل آن می تواند خرابی در درب آسانسور یا برد آن باشد بدین منظور تعمیر کار که فرد متخصصی است باید تلاشی متفاوت را برای رفع آن منظور دارد زیرا ایرادات برد آسانسور اغلب به علت استهلاک بیش از حد آن بوده و ورود و خروج آمپر و ولتاژ نامناسب باعث ضعیف شدگی قطعات برد شده است که برای پرهیز از چنین اتفاقی باید رسیدگی و بررسی مداوم برد بصورت ماهانه انجام شود . تا بدین صورت باعث افزایش طول عمر این قطعه گردد و هزینه ای روی دست مستاجر یا صاحب خانه نگذارد .

 

استفاده بیش از حد مجاز از ظرفیت

هزینه تعمیر و سرویس آسانسور

برخی از ساکنین ساختمان برای جابجایی و انتقال وسایل خود از آسانسور استفاده می کنند که استفاده نادرست از این وسیله باعث ایجاد مشکلاتی در آن می‌شوند . به عنوان مثال استفاده بیش از حد مجاز از ظرفیت آسانسور یا در هنگام اسباب‌کشی، ضعیف‌تر شدن موتور آسانسور را به همراه دارد . مسئول خرابی آسانسور در این حالت همان شخص خاطی چه مستاجر باشد یا صاحب خانه باید هزینه های تعمیراتی را پرداخت کند .

 

گیر کردن آسانسور

بعضی اوقات به دلیل ایراد فنی که در گیربکس ایجاد می شود یا اینکه سیم های فولادی نگهدارنده آسانسور جمع بشوند و در برخی مواقع به خارج شدن کابین از ریل ارتباط دارد که باعث گیر کردن آسانسور می شود .

 

آتش سوزی در آسانسور

برخی افراد به دلیل پایین آوردن هزینه های تعمیراتی آسانسور اقدام به استفاده از قطعات بی کیفیت می کنند . در صورت نصب قطعات بی کیفیت و غیر استاندارد در آسانسور باعث آتشسوزی می شود . البته این اتفاق گاهی به دلیل فرسودگی قطعات نیز رخ می‌دهد .

 

توقفات ناگهانی و بی مورد آسانسور

به دلیل خرابی که احتمال دارد در چشمی آسانسور بوجود امده باشد باعث می شود تا آسانسور توقفات ناگهانی داشته باشد که دلیل این امر بی‌تدبیری و عدم سرویس به موقع است . این غفلت موجب خرابی آسانسور و توقف‌های ناگهانی آن می گردد. هنگامی که عیب‌ یابی این موضوع توسط کارشناسان آسانسور انجام می‌شود ، مشخص می‌گردد که خطاها و معایب الکتریکی عامل اصلی این توقفات هستند . در آسانسورها از دو نوع فتوسل و یا چشمی استفاده می‌شود که بصورت فتوسل چشمی و فتوسل پرده‌ای می‌باشند . در صورت متوقف شدن آسانسور در طبقه‌ای و حرکت نکردن آن ، ممکن است چشمی آسانسور دچار مشکل شده باشد و یا بطور کامل خراب باشد ، که در این صورت فتوسل آن بایستی تعویض گردد .

 

باز نشدن درب آسانسور

در برخی حالات خرابی و عمل نکردن وسایل مکانیکی بکار رفته در آسانسور می تواند دلیل باز نشدن درب آسانسور شود . این حالت زمانی اتفاق می افتد که درب کابین باز می ‌گردد اما درب آسانسور بسته مانده است و باز نمی‌شود . در مورد این مساله باید موضوع اختلال در عملکرد قفل دربازکن را مورد بررسی قرار داد . این اتفاق زمانی می‌افتد که دستگیره قفل طبقه با کمان دربازکن فاصله زیادی دارد . گاهی نیز شاهد آن هستیم که کابین در طبقه مورد نظر توقف کرده اما درب اتومات آن باز نمی‌شود . سرویسکاران علت این مساله را چسبیده شدن لته‌های درب اتوماتیک کابین آسانسور به روی ریل‌ها و یا ضعیف شدن موتور سر درب کابین می‌دانند . گاهی اوقات نیز بررسی سیم‌ های مربوط به کابینمی تواند در حل این مشکل کارساز باشد . هنگام روبه‌رو شدن با کند و یا تند حرکت کردن درب کابین ، می‌توان به راحتی و از روی درب اتومات ، سرعت را تنظیم کرده و یا گزینه ریست را انتخاب کرد .

 

خراب شدن موتور آسانسور

یکی از مهم ترین بخش هایی که ممکن است برای آسانسور ساختمان مشکل ایجاد کند ، خرابی موتور است به نحوی که باعث روشن نشدن موتور این دستگاه می‌ شود . در صورت بروز این مشکل باید سیم‌های رابط ، اتصالات ، کلیدها ، دوشاخه و پریز را مورد بررسی قرار داد . احتمال آنکه قسمتی از مدار الکتریکی قطع شده باشد بسیار زیاد است . عمده اشکالاتی که در موتور آسانسور رخ می‌ دهد به گیربکس آن مربوط می‌شود . لرزش‌ های اتاقک آسانسور می ‌تواند یکی از عوامل نشان ‌دهنده خرابی در موتور گیربکس آسانسور باشد . در این صورت می‌بایستی موتور گیربکس را کاملا بررسی کرد و پس از عیب‌یابی به تعمیر آن پرداخت .

 

حرکت و توقف های شدید آسانسور

به دلیل مشکلاتی که برای فنر ها گیربکس یا …آسانسور ایجاد شده باعث می گردد کابین آسانسور با تکان‌های شدیدی در هنگام ایستادن و یا حرکت همراه باشد . که از عوامل ایجاد آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • تنظیم نبودن فنرهای مگنت ترمز موتور آسانسور
  • بالانس نبودن وزن کابین با وزن کادر بدنه
  • مشکل گیربکس آسانسور

 

حال که با دلایل خرابی آسانسور آشنا شدیم این سوال در ذهن مخاطب ایجاد می شود که

هزینه سرویس و نگهداری آسانسور به عهده مالک است یا مستاجر؟

هزینه تعمیر و سرویس آسانسور

طبق قوانین موجود در این زمینه پرداخت هزینه های تعمیراتی یا دیگر هزینه ها بر طبق یکسری تقسیم بندی هایی انجام می شود که قانون در این مورد به صورت واضح توضیح داده است . در تمام ساختمان ها برخی هزینه ‌های جاری مثل پول آب ، گاز در صورت مشاع بودن ، هزینه‌ برق مشاع( روشنایی لابی راهروها و برق آسانسور) حقوق و حق الزحمه سرایدار، هزینه‌ نظافت مشاعات ساختمان ، هزینه‌ سرویس و نگهداری آسانسور و… وجود دارد که برای پرداخت این هزینه‌ها مبلغی به عنوان شارژ ساختمان تعیین می شود که تمام ساکنین ملزم به پرداخت آن هستند . در زمان اجاره ملک ، مستاجر از تمام امکانات ساختمان در زمان اجاره استفاده می‌کند و پرداخت شارژ ساختمان که شامل هزینه‌ سرویس و نگهداری آسانسور نیز می‌باشد بر عهده مستاجر است .

 

آیا ساکنین طبقه همکف و اول باید هزینه سرویس و نگهداری آسانسور را پرداخت کنند ؟

با بالا رفتن برخی از هزینه ها در مورد سرویس آسانسور در بسیاری از مجتمع های مسکونی ، ساکنین طبقه همکف و اول بر سر پرداخت هزینه‌ سرویس و نگهداری آسانسور اختلاف دارند و بر این اعتقاداند که به دلیل استفاده کم و یا استفاده نکردن آن‌ها از آسانسور نباید هزینه‌ سرویس و نگهداری آسانسور را پرداخت کنند .
اما طبق ماده 23 قانون تملک آپارتمان‌ها در مورد قوانین استفاده از آسانسور ، اعتراض ساکنین طبقه همکف و اول مبنی بر عدم پرداخت هزینه‌های مربوط به علت استفاده نکردن از آن ، قابل پذیرش نیست و تمام ساکنین ملزم به پرداخت هزینه سرویس و نگهداری آسانسور هستند حتی واحد‌هایی که در بیشتر ایام سال خالی و بلا استفاده هستند ملزم به پرداخت شارژ آسانسور و در نتیجه هزینه سرویس و نگهداری آسانسور هستند .

 

در مورد هزینه های جاری و جزئی که یک مجتمع مسکونی می تواند داشته باشد صحبت کردیم و دریافتیم که شارژ ساختمان هزینه ی سرویس و نگهداری آسانسور را نیز شامل می شود و باید مستاجر بصورت ماهانه آنرا پرداخت کند .

حال در مورد هزینه های کلی و اساسی صحبت میکنیم که تعمیرات آسانسور مستاجر نیز شامل آن می شود .

 

پرداخت هزینه تعمیرات آسانسور مستاجر بر عهده کیست ؟

تمام قطعات مکانیکی و غیر مکانیکی که در آسانسور استفاده شده با گذشت زمان و استفاده مستمر از آن دچار فرسودگی می شود و آن کارایی که سابق داشت را دیگر ندارد . آسانسور حتی با وجود استفاده از خدمات سرویس و نگهداری حرفه ‌ای و منظم ، قطعات آسانسور دچار فرسودگی شده و نیاز به تعمیر و یا تعویض پیدا می‌کنند ، که هزینه‌ تعمیر آسانسور بین تمام ساکنین ساختمان تقسیم می شود ؛ حال این سوال ایجاد می شود که آیا پرداخت هزینه تعمیر آسانسور بر عهده مالک است یا مستاجر؟

از آنجایی که تعمیرات آسانسور مستاجر جز تعمیرات کلی و اساسی ساختمان محسوب می شود پس در مورد پرداخت این گونه هزینه ها مسئولیتی متوجه مستاجر نیست . بعبارتی بهتر است در مواجهه با این گونه از سوالات پاسخ داد که ، تعمیر و تعویض قطعات مهم و اساسی آسانسور باعث افزایش ارزش آسانسور و در نتیجه افزایش ارزش ملک می شود پس پرداخت هزینه تعمیر آسانسور بر عهده مالک می باشد . هم چنین هزینه‌ های مربوط به تزئنات داخلی کابین آسانسور(تعویض قطعاتی از آسانسور که در زیبایی آسانسور نقش دارند مانند شاستی کلید ها ، کف آسانسور ، کابین آسانسور و…) و بازسازی آسانسور (تعویض و تعمیر اجزای مکانیکی آسانسور) برعهده مالک است . لازم به ذکر است که اگر خسارت بر آسانسور وارد شود که به علت بی توجهی مستاجر و یا بستگان ایشان ایجاد شده باشد نه تنها پرداخت هزینه بر عهده مالک نیس بلکه مستاجر باید خسارت کامل تعمیر و یا تعویض قطعه خراب شده را بپردازد .

 

نتیجه گیری

با توجه به موارد ذکر شده در بالا، باید در هر عیب متخصص یا مستاجر و مالک تشخیص دهند که مشکل از کدام بخش است و مربوط به چه جزئی از قرارداد اجاره می شود. آنچه مسلم است هزینه های اساسی می باشد. اگر آسانسور هزینه ای اساسی در بردارد مالک مسئول است اما اگر مشکلاتی ست که به گفته متخصص بخاطر استفاده نادرست ساکنین صورت پذیرفته ، همه ساکنین و مستاجر مسئول هستند. باید دید مشکل از چه نوعی می باشد.

 

پیشنهاد

اگر به دنبال یک متخصص تعمیرات و نگهداری آسانسور هستید اپلیکیشن هومتیک بهترین و مورد اعتمادترین افراد را در زمینه مذکور می تواند به شما معرفی کند . با نرم افزار موبایلی مدیریت ساختمان هومتیک در هر جا و هر زمان با مدیر ساختمان در ارتباط باشید و مشکلات ساختمان را مطرح و حل کنید.

 

 

مطالب پیشنهادی:

هزینه تعمیر جک درب پارکینگ با مالک است یا مستاجر؟

هزینه تعمیر پمپ آب با مالک است یا مستاجر ؟

هزینه تعمیر پکیج بر عهده مستاجر یا مالک؟

هزینه تعمیر کولر بر عهده مستاجر است یا موجر؟

 

Loading

4.6/5 - (5 امتیاز)

۵ در مورد “هزینه تعمیر آسانسور بر عهده مالک است یا مستاجر؟”

  1. در بحث نتیجه گیری مقاله :
    آیا حرف متخصص ملاک عمل است یا قانون
    با عنایت به قانون تملک آپارتمان ها و آیین نامه اجرایی آن ( ماده ۴ فصل دوم – قسمت های مشترک ) ( بخش دوم – تبصره واحده ماده ۲۳ و ماده ۲۵ فصل سوم ) و نیز ماده ۴۹ و ۵۰ و ۴۸۳ و ۴۸۶ و ۴۹۳ قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران ، بر عهده مستاجر یا استفاده کننده نمی باشد و مالک یا موجر موظف به پرداخت هزینه های مربوطه است.

  2. ابراهیم رنجبر

    سلام و درود بر شما.
    هزینه مربوط به تعویض دکمه های آسانسور با چه کسی ست؟

    مثال؛ دکمه آسانسور مربوط به طبقه ۵ واحد ۵ (ساختمان تک واحدی) خراب میشود، و حال مدیرساختمان دکمه را تعویض می نماید. هزینه مربوطه باید از شارژ ساختمان پرداخت گردد یا مستاجر/مالک طبقه ۵ باید هزینه را پرداخت نماید؟

    مممون میشم از عزیزان اگر کسی پاسخ را میداند، اینجا در اختیار بنده و سایر دوستان بگذارد،، تشکر فراوان

  3. هزینه تعمیرات و بازسازی آسانسور بین واحد ها بر چه اساسی تعیین می شود؟ آین مبنا مساحت است یا این هزینه مساوی بین واحدها تقسیم می شود. ماده قانونی چیست؟

  4. با سلام واحد آپارتمانی خودم رو در پنجم بهمن هزارو چهارصد فروختم و سند اون رو در اسفندماه بصورت شش دانگ به خریدار انتقال دادم. در همون اواسط اسفندماه مدیر ساختمان مدعی شد که هزینه استاندارد سازی و تعمیرات کلی آسانسور که در فروردین ۱۴۰۱ انجام خواهد شد باز به عهده من هست و اصرار داره که مبلغ یک و نیم میلیون تومان رو از من بگیره چون همسایه های دیگه این مبلغ رو پرداخت کردند.من آخر فروردین واحد رو تحویل خواهم داد و الان سند بنام خریدار هستش. خریدار یا همون مالک جدید هم میگه که من تا زمانیکه تو اون واحد مستقر نشم ریالی نخواهم پرداخت این درحالی هست که هنوز اقدامی شروع نشده برای تعمیر آسانسور و من در واقع مالک این واحد نیستم.لطفا راهنمایی بفرمایید.

  5. سلام اگر به هنگام تخلیه آپارتمان، قصد تعمیر آسانسور رو داشته باشند، مستاجر باید هزینه تعمیر آسانسور رو پرداخت کنه؟!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن