سقف کاذب

سقف کاذب چیست؟

معمولا داشتن دکوراسیون شیک و جذاب در خانه یکی از مواردی است که افراد زیادی به آن توجه می کنند و دوست دارند خانه ی آن ها در نهایت زیبایی دیزاین شود. معمولا به جزء وسایل که می تواند تاثیر به سزایی در طراحی داخلی خانه داشته باشد، المان های داخلی مانند سقف و دیوار ها نیز از مواردی هستند که در دکوراسیون خانه اثر گذار هستند. این روزها متدهای جدیدی برای طراحی سقف ایجاد شده است که در بین آن ها می توان به سقف کاذب اشاره کرد. البته سقف کاذب انواع و مدل های گوناگونی دارد که می توانید متناسب با خانه خود از آن مدل ها استفاده کنید. در این مقاله قرار است در مورد همین موضوع صحبت کنیم و به معرفی سقف کاذب و انواع آن بپردازیم. پس اگر شما نیز علاقمند به شناخت روشی برای دیزاین سقف هستید یا بین انتخاب انواع سقف های کاذب دچار سردرگمی شده اید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

سقف کاذب چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، سقف کاذب در دسته بندی انواع متریالی قرار می گیرد که می توانید از آن ها برای طراحی داخلی ساختمان استفاده کنید. این روزها سقف کاذب به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد و به دلیل نمای زیبایی که در خانه ایجاد می کند توانسته است طرفداران زیادی پیدا کند. نکته ای که باید بدانید این است که نصب سقف کاذب تنها برای ساختمان های مسکونی نیست و ساختمان شما با هر کاربری اعم از اداری، تجاری، اجتماعات باشد، می توانید از این نوع سقف برای دیزاین استفاده کنید. امروزه انواع سقف کاذب در بازار موجود هستند و تنوع بسیار بالایی در طرح و رنگ ها نیز وجود دارد. به گونه ی که هر شخص با هر سلیقه می تواند از سقف های کاذب در طراحی ساختمان خود استفاده کند.

اگر بخواهیم در مورد ویژگی های سقف کاذب صحبت کنیم باید بگوییم در درجه اول زیبایی را برای محیطی که در آن به کار می رود به ارمغان می آورد. جدا از زیبایی و ایجاد نمای منحصربه فرد این گونه سقف در برابر حرارت و آتش سوزی مقاومت بالایی دارد چرا که مواد اولیه به کار رفته در آن از مقاومت بالایی در برابر حرارت برخوردار است. همچنین این سقف ها می توانند بهعنوان عایق حرارتی عمل کنند و تاحدودی از هدر رفتن انرژی جلوگیری می کنند. حالا ه صحبت از عایق شد باید اضافه کنیم که سقف های کاذبی که با استفاده از چوب، بتن و آجر ساخته می شوند می توانند عایق خوبی برای صدا باشند. همچنین ترکیب گچ با مواد مصنوعی نیز می تواند گزینه خوب عایق صدا باشد. جدا از این ویژگی ها سقف های کاذب وزن کمی دارند و به همین دلیل مراحل نصب آن ها بسیار راحت  و در زمان کوتاهی انجام می شود.

 

انواع سقف کاذب

امروزه تولید و دسته بندی انواع سقف کاذب بسیار گسترده است و شما می توانید متناسب با نیاز خود و خانه ساختمان مدنظرتان از انواع آن ها در طراحی و دیزاین استفاده کنید که در ادامه قرار است به معرفی انواع آن بپردازیم:

  • سقف کاذب چوبی
  • سقف کاذب رابیتس
  • سقف کاذب کناف
  • سقف کاذب آلومنیومی
  • سقف کاذب شیشه ای
  • سقف کاذب پی وی سی مشبک
  • سقف کاذب آکوستیک

 

سقف کاذب چوبی

یکی از انواع سقف های کاذب است که از زیبایی خاصی برخوردار است. همانطور که از نامش پیدا است این نوع سقف از جنس چوب است و می توانید با به کار گیری آن یک نوع دیزاین کلاسیک را ایجاد کنید. به کار گیری سقف کاذب چوبی ویژگی های خوبی دارد مانند :

  1. امکان پنهان کردن تاسیسات در آن
  2. امکان ایجاد نظر نورپردازی مناسب
  3. جذب صدا
  4. مقاومت کافی در مقابل آتش و رطوبت
  5. صرفه جویی در مصرف انرژی

 

سقف کاذب رابیتس

سقف رابیتس را می توان جزء یکی از قدیمی ترین سقف های کاذب  در نظر گرفت که نظر زیبایی واقعا جذابیت دارد . ایننوع سقف کاذب بشتر شبیه به کناف سقف است با این که روش نصب و اجرای آن تا حدودی تفاوت دارد. لازم است بدانید که نصب سقف رابیتس در مراحل نازک کاری ساختمان انجام شود. چرا که بعد از ساخت سازه نمی توان گفت گزینه مناسبی برای بازسازی داشته باشد. مراحل اجرا و نصب این نوع سقف نیز بدین صورت است که در ابتدا باید میلگردها به سقف جوش داده شود بعد از آن فویل های رابیتس به میلگردها جوش داده شود. مدت زمان اجرای این نوع سقف در حد متوسط است یعنی نه زمان بر است نه کوتاه!

 

سقف کاذب کناف

سقف کاذب کناف تقریبا از نمونه های جدید سقف کاذب است که می تواند زیبایی و طراحی خاصی را ایجاد کند.این نوع سقف اولین بار در شرکت المان تولید شد اما امروزه در ایرا نیز محبوبیت بالایی پیدا کرده است و بیشتر از این مدل استفاده می شود. سقف کناف دارای پوشش گچی است و در حالت کلی این نوع سقف به دو شکل کناف مشبک یا طرح دار و سقف کناف یک پارچه در بازار موجود است.

 

سقف کاذب آلومینیومی

نوعی دیگر از سقف کاذب است که از آلومینیوم ساخته می شود. از ویژگی های این نوع سقف این است که حالت یکپارچه دارد و می تواند در برابر ضربه و حرارت مقاومت بالایی از خود نشان دهد. اصولا سقف های کاذب آلومنیومی از اتصال ورق های گالوانیزه ایجاد می شوند و از پشم شیشه برای عایق سازی ان ها استفاده می شود.این نوع سقف کاذب در دو دسته بندی سپر نمایان و سقف آلومینیومی سپر پنهان وجود دارند. سقف های کاذب سپر نمایان زمانی که دسترسی به تاسیسات پشت سقف لازم باشد به کار می روند در حالی نوع پنهان این طور نیست  و از ویژگی های آن نیز این است که چون ورق های میانی در آن ها وجود ندارد، بسیار زیباتر و شیک تر به نظر می رسد.

 

سقف کاذب شیشه ای

سقف کاذب شیشه ای نیز از سایر مدل های سقف کاذب است. در این نوع سقف کاذب  شیشه یکی از متریال اصلی ساخت است. این مدل سقف کاذب نیز در بازار تنوع بالایی دارد و بیشتر در محیط های به کار می رود که نیازمند نور هستند و کمبود نور دارند. یکی از مکان هایی که سقف کاذب شیشه ای در آنجا استفاده می شود مکان هایی مانند تی وی روم، پذیرایی و آشپزخانه است. همچنین در هتل ها و رستوران ها و مکان های شیک نیز استفاده می شود.

 

سقف کاذب pvc مشبک

نوع دیگری از سقف کاذب است که از اتصال سپری هایی که کلیک نامیده می شوند و ابعاد متفاوتی نیز دارد ساخته می شود که یکی از مهمترین آن ها پی وی سی است. این نوع سقف بیشتر در آشپزخانه، سرویس بهداشتی، پارت بندی مراکز تجاری و … به کار می رود و می توان نورپردازی های زیبایی را در آن ایجاد کرد. از ویژگی های این سقف این است که مقاومت بالایی در برابر رطوبت و مایعات دارد و در مکان های گوناگون می توان آن را نصب و اجرا کرد.

 

سقف کاذب آکوستیک

در واقع سقف آکوستیک یکی از بهترین سقف های عایق صدا به حساب می آید و به دلیل این که می تواند عایق مناسبی برای سروصدا باشد مورد توجه بسیاری قرار دارد. این نوع سقف بیشتر در سینماها و سالن های تاتر و تمااخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد. نصب این سقف بسیار ساده است و یکی از ویژگی هایی که دارد این است که می تواند به سادگی نور را عبور داده و بازتاب کننده آن است.

 

نتیجه گیری

باید گفت که همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم و در طول مقاله نیز چندین بار گفتیم سقف کاذب در طرح های مختلف و متنوعی وجود دارد که با توجه به دکوراسیون خانه و محلی که قصد دارید سقف را در آنجا استفاده کنید می توانید از مدل های متنوع استفاده کنید. استفاده از این نوع سقف می تواند زیبایی و انسجام چشم نوازی را ایجاد کند. درخصوص این که قیمت این نوع سقف به چه صورت است باید گفت که کاملا به این بستیگ دارد که کدام مدل را انتخاب م یکنید و این که فضایی که قصد دارید پیاده سازی را انجام دهید چه متراژی دارد، متناسب با این ویژگی ها قیمت نهایی برای شما مشخص خواهد شد. اما در نهایت با توجه به کاربری که در نظر گرفته اید سعی کنید نزدیک ترین گزینه را انتخاب کنید. در این مقاله سعی کردمی به طور مفید و مختصر شما را با سقف کاذب و انواع آن آشنا کنیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

 

مطالب بیشتر

در صورت نشت آب از طبقه بالا و نم دادن سقف آپارتمان باید چکار کنیم؟

کدام تغییرات در ساختمان نیاز به اجازه شهرداری دارند؟

Loading

4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن