سیستم اعلام حریق

همه چیز در مورد سیستم اعلام حریق ساختمان 

امروزه یکی از مهمترین  بخش‌های ایمنی ساختمان به کارگیری سیستم اعلام حریق مطمئن و قابل اتکا است.  در طی سالیان اخیر شرکتهای متعددی سیستمهای اعلام حریق  را به داخل کشور وارد کرده اند ولی هنوز نیز اطلاعات بسیاری از مدیران و سازنده های ساختمان ها نسبت به این سیستم ها ناقص می باشد.  الزامات ایمنی بکار گرفته شده توسط شهرداری ها و سازمان آتش نشانی برج ها و ساختمان های بلند را موظف کرده است تا حداقل یکی از این سیستم ها را در مجتمع ها به کار بگیرند ، امروز ما قصد داریم  برای شما همراهان عزیز اطلاعات کاملی در مورد سیستم های اعلام حریق وارداتی ارائه کنیم و شما را در اتخاذ یکی از مهمترین تصمیم های مدیریتی ساختمان کمک کنیم.

 

سیستم اعلام حریق چیست؟

سیستم اعلام حریق به مجموعه دستگاه هایی گفته می شود که در یک ساختمان به کار گرفته می‌شوند تا از بروز اتفاق هایی همچون آتش سوزی و انفجار جلوگیری کنند.  سیستم های اعلام حریق از سه بخش اصلی تشکیل می‌شوند؛  بخش اول که به عنوان مغز اصلی این سیستم ها عمل می کند پنل کاربری است که تمامی دتکتورها به آن ختم می شود.  این پنل وظیفه دارد اطلاعات دریافتی از دتکتورها را پردازش کرده و به سمت آژیرها و در شرایط بسیار خاص آبپاش ها هدایت کند.  شاید شما نیز این پنل ها را در ساختمان های خود دیده باشید که به صورت فلزی و مملو از چراغ ها می باشد.  هر یک از این چراغ ها به نود  یا دتکتور متصل می شود و در صورتی که خطایی از یکی از این دتکتورها  اعلام شود شروع به اطلاع رسانی می کند.  بخش دوم که در زبان فارسی از آن به عنوان ویکتور و یا نود اعلام نیز یاد می شود.  این بخش از سیستم های اعلام حریق در  هر اتاق از یک خانه وصل می شود و وظیفه دارد حرارت بالا، دود و حریق را به پنل اطلاع دهد. همراه با این دتکتورها  یک چراغ قرمز و یک چراغ سبز وجود دارد که وضعیت سالم و خرابی را اعلام می‌کنند، در صورتی که در خانه تان با چراغ قرمز مواجه هستید پیشنهاد می شود سریعاً به مدیر ساختمان مراجعه کرده و اعلام خرابی را گزارش دهید. بخش سوم این دستگاه ها  خود به دو بخش اصلی تقسیم می شود بخش اول آژیر اطلاع رسانی و بخش دوم آبپاش های تعبیه شده برای خاموش کردن آتش می باشد.

 

تاریخچه سیستم اعلام حریق

اطلاع رسانی برای آتش سوزی یکی از اولین روش های بشریت برای ارسال پیام ها به دوردست بوده است.  اولین روشهای اطلاع رسانی را در کتب انگلیسی زبان  قرن  ۱۲ و ۱۳ میلادی مشاهده می کنیم که در آنجا کلیساها با استفاده از ناقوسهای بزرگ به تمامی اهالی شهر اطلاع می‌دادند که در منطقه‌ای آتش سوزی رخ داده است و باید سریعاً آنرا خاموش کنند.  پس از این دوران همیشه انسان به دنبال روش هایی بوده است تا بتواند دقیق تر و سریع تر پیام اضطراری خود را منتقل کند از این رو اختراع ساموئل مورس کمک شایانی را به بشریت انجام داد و کمک کرد انسان ها پیام کمک را به دهکده های نزدیک تر نیز ارسال کنند. اولین مرکز  اطلاع رسانی  آتش سوزی در سال ۱۸۴۷ در شهر نیویورک راه اندازی شد.  در این شهر آتش نشان ها با راه اندازی مرکزی از طریق تلگراف اعلام حریق را به بخشهای مختلف شهر منتقل می‌کردند، همین امر سبب شد شهرهای بزرگ دیگر همچون لندن،  پاریس و مسکونی نیز  از روش های مشابه بهره بگیرند تا سریعتر نسبت به اتش سوزی عکس العملی از خود نشان دهند. با توجه به پیشرفت های تکنولوژیکی در سرتاسر دنیا دیگر نیازی به تلگراف و یا ناقوس های کلیسا نیست شما تنها با یک وسیله می توانید اعلام حریق را نه تنها به صورت اتوماتیک به نزدیک ترین آتش نشانی گزارش دهید. بله با سیم کارت های تعبیه شده قادر هستید سیستم های اتفاع حریق خودکار ساختمان را نیز فعال کرده و از بروز سوانح مختلف جلوگیری کنید.

 

استانداردهای اصلی اعلام حریق

همانند تمامی سیستم های الکترونیکی به کار گرفته شده در دنیا این سیستم ها نیز دارای استانداردهای ویژه هستند که عملکرد آن ها را مورد بررسی قرار می دهد. یکی از اصلی ترین این استانداردها را کشور آمریکا با نام NFPA72 ارائه می دهد و آخرین نسخه آن نیز در سال 2022 روانه بازار شده است. برای مدیران ساختمانی که قصد دارند دانش به روزی از این سیستم ها داشته باشند این کتابچه می تواند راهنمای بسیار خوبی به حساب بیاید. این استاندارد به صورت کلی شامل نصب ، به کارگیری، جانمایی، عملکرد ، دوره بازرسی و مهمتر از همه تعمیر و نگهداری این سیستم ها می شود. استاندارد دومی که برای بسیاری از کاربران مهم است توسط کشور انگلستان ارائه می شود و برای بسیاری از کشورهای اروپایی مهمترین معیار سنجش عملکرد سیستم ها به حساب می آید. این استاندارد به که با نام bs5839 نیز از آن یاد می شود به حدی مشهور است که حتی توسط سازمان استاندارد ایران نیز به کار گرفته شده است. در سال 2013 نسخه به روز آن ترجمه گردید و توسط سازمان ملی استاندارد ایران چاپ و منشر شد.

 

قیمت راه اندازی سیستم اعلام حریق

از اصلی ترین دغدغه های ساختمان ها و برج های ایرانی برای به کارگیری یک سیستم اعلام حریق قیمت تمام شده آن است. از آنجایی که این سیستم ها بخش اصلی برای گرفتن تاییدیه آتش نشانی هستند باید ابتدا الزامات این سازمان را مشخص کرده و سپس براساس آن مدل و برند مد نظر خود را نیز انتخاب نمایید. هر یک از این سیستم ها با آپشن ها متفاوتی همراه هستند که هر یک از این امکانات می تواند هزینه بیشتری را نیز در دست شما بگذارد. از آنجایی که این سیستم ها به دو بخش متعارف و آدرس پذیر تقسیم می شوند و هر برند نیز با قیمت های متفاوتی در بازار عرضه می شوند به درستی نمی تواند یک قیمت دقیق را به شما همراهان عزیز اعلام کرد.

 

اجزای سیستم اعلام حریق

همانطور که پیش از این نیز ذکر شد این سیستم ها به سه بخش اصلی تقسیم می شوند؛

  • مرکز کنترل: که به عنوان مغز اصلی سیستم عمل می کند و وظیفه دارد تمامی اطلاعت ورودی را پردازش کرده و به خروجی ها دستور را ارسال کند.
  • بخش ورودی: این بخش را در زبان فارسی به دو دو اسم دتکتور و نود می شنانسد و شامل دستگاه های تشخیص دود ، حریق و حرارت می شود.
  • بخش هشدار دهنده: سومین بخش که شامل فلاشر ، آژیر و آب پاش می شود.

 

انواع کنترل پنل اعلام حریق در ایران

 ما به طور کلی اعلام حریق ها را به پنج دسته کلی تقسیم بندی می کنیم:

  1. اعلام حریق متعارف
  2. اعلام حریق آدرس پذیر
  3. اطفای حریق
  4. اعلام حریق وایرلس (بیسیم)
  5. ترکیبی

متخصصینی که این دستگاه ها را وصل می کنند بر اساس نیاز خود یکی از روش هایی که در بالا مرفی شده را انتخاب کرده و با توجه به نیاز و بودجه ساختمان این تجهیزات را وصل می کنند. توجه داشته باشید از آنجایی که در هنگام حریق های آنی نشات گرفته از الکتریسیته برق اصلی ساختمان به صورت آنی قطع می شود برای پنل از باطری یدکی استفاده کرده و اطراف پنل را نیز مملو از چراغ های اضطراری کنید. شما با این کار نه تنها دسترسی خود به سیستم را افزایش می دهید بلکه می توانید به اعضاء دیگر نیز این فرصت را بدهید که در صورت نیاز این سیستم را در مواقع ضروری کنترل کنند.

 

انواع دتکتورهای شایع در ایران

  • تشخیص دهنده دود نقطه ای
  • تشخیص دهنده دود خطی
  • تشخیص دهنده دود کانال
  • تشخیص دهنده دود مکشی
  • تشخیص دهنده دود ویدیویی

 

کنترل از طریق سیستم های هوشمند

اعلام حریق

امروزه بسیاری از سیستم های اعلام حریق در دنیا تحت تاثیر اینترنت آشیاء به یک سیستم هوشمند جامع متصل می شوند. این سیستم به کاربران اجازه می دهد تا در هر کجا که هستند بتوانند عملکرد سیستم اعلام حریق و اتفا را کنترل کرده و براساس نیاز هر یک از نودها را خاموش و یا غیر فعال کند. این سیستم های هشومند در برج هایی که بیش از 10 واحد دارند بسیار پر کاربرد بوده و می تواند از بروز مشکلات آتی جلوگیری کند.

 

بهترین سیستم اعلام

شرکت GST

یکی از مشهورترین شرکت های فعال در حوزه اعلام حریق و اتفاء که در شرق آسیا مستقر است. این شرکت در سالهای فعالیت خود به شدت محبوب بوده و نمایندگی های گسترده ای نیز در دنیا دارد.

 

شرکت ZETA

یکی از شرکت هایی که قدمت آن به سال 1985 میلادی باز می گردد. این سیستم که از کشور انگلستان به دنیا عرضه شده است یکی از بهترین و امن ترین سیستم ها در دنیا به حساب می آید.

 

شرکت ANGUS

یکی از قدیمی ترین شرکت های فعال در این حوزه آنگس می باشد که امروزه در بیش از 100 کشور دنیا نمایندگی فروش دارد. این شرکت که بیشتر به دلیل حمایت از محیط زیست شناخته می شود از انتخاب های خوب برای شما محسوب می شود

 

شرکت FESCO

از شرکت های تازه تاسیس در صنعت اعلام حریق که بر روی نوآوری و ارائه راه حل های نوین تمرکز دارد. این شرکت را بسیاری در ایران نیز می شناسند.

 

سخن آخر

مدیران و اعضاء ساختمان هایی که هنوز به سیستم اعلام حریق مطمئنی مجهز نشده اند می توانند از طریق نرم افزار مدیریت ساختمان هومتیک با تمامی اهالی ساختمان ارتباط برقرار کرده و بر روی یک برند تصمیم گیری کنند.

 

مطالب بیشتر

ضرورت وجود کپسول آتش نشانی برای ساختمان

Loading

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن