پرداخت شارژ ساختمان و شارژ آپارتمان

شارژ ساختمان | نحوه محاسبه شارژ آپارتمان | اطلاعات کامل

نحوه محاسبه شارژ ساختمان | چگونگی محاسبه شارژ آپارتمان | اطلاعات کامل

شارژ آپارتمان و جمع آوری آن توسط نرم افزار مدیریت ساختمان هومتیک که یک یک راه حل مدرن برای مدیریت ساختمان و جمع آوری شارژ آپارتمان و همچنین کم کردن دغدغه های همسایه ها می باشد، کار آسانی است. امروزه با تغییر ساختار شهرنشینی و افزایش روند زندگی آپارتمان نشینی، بسیاری از واژه ها از جمله «همسایه» به فراموشی سپرده شده و یا تغییر کرده است. این روزها افراد با زندگی در آپارتمان و تردد با آسانسور در داخل ساختمان و استفاده از خودرو، روابطشان قطع و یا در حد یک ملاقات کوتاه که به سلامی ختم شود، محدود گردیده و دیگر کمتر کسی همسایه اش را در داخل یا خارج ساختمان می شناسد! اما هیچ کدام از این ها موجب نادیده گرفته شدن حق همسایه ها در مقابل یکدیگر نمی شود.

چهاردیواری اختیاری اصطلاح غلطی است که متأسفانه سال‌هاست در فرهنگ ما ایرانی‌ها وجود دارد و گاه از آن استفاده کرده‌ایم، حتی در مواردی که زندگی ما چندان محصور به چهار دیوار خانه‌ی ما نبوده. مانند ایجاد سروصدا که ممکن است در خانه و حریم خصوصی ما انجام شود اما نتایج آن قطعاً دیگران را آزرده ‌خاطر خواهد کرد. اما آیا می‌دانستید درمرام ‌نامه‌های آپارتمان‌ نشینی، سروصدای مجاز تعریف خاص خود را دارد؟ برای مثال سروصدای میهمان معمولاً تا ساعت 24 مجاز است و بدرقه‌ی میهمان‌ها نیز در فضای خانه و نه در راه پله‌ها، انجام می‌شود. هم‌چنین فعالیت‌های ساختمانی پر سروصدا در روزهای غیر تعطیل و در بازه‌های زمانی تعریف‌شده‌ای انجام می‌شود. با رعایت قوانین و مرام‌نامه‌های ساختمان می‌توان به فضای مسالمت‌آمیزی برای زندگی آپارتمانی دست پیدا کرد. اما این بار نرم افزار مدیریت ساختمان هومتیک به شما کمک خواهد کرد تا مشکلات و مسائل ساختمان ها و مجتمع های مسکونی به کمترین مقدار برسند.

 

مدیریت ساختمان هومتیک و محاسبه اعداد و ارقام شارژ ساختمان

با استفاده از نرم افزار مدیریت ساختمان هومتیک می توان به سادگی شارژ ساختمان را محاسبه و به ساکنین ساختمان اعلام نمود و ساکنین ساختمان در هر لحظه از و از هر مکانی می توانند از میزان شارژ آپارتمان واحد خود مطلع شوند و شارژ ساختمان خود را آنلاین پرداخت کنند و این از قابلیت های نرم افزار ساختمان هومتیک می باشد . نرم افزار مدیریت ساختمان هومتیک به منظور سهولت و شفافیت در مدیریت ساختمان ها و مجتمع های مسکونی و تجاری و جمع آوری شارژ ساختمان طراحی و تولید شده است. از طرفی ساکنین ساختمان بطور کاملا شفاف در جریان امور و هزینه های ساختمان خواهند بود. ثبت نام در نرم افزار مدیریت ساختمان اندروید بسیار ساده است و شما فقط باید یک بار شماره موبایل را وارد کنید تا ثبت نام انجام شود و اگر شما به عنوان مدیر یک ساختمان وارد هومتیک شده اید، ازین پس شما به عنوان مدیرتعریف شده و وظیفه مدیریت ساختمان هومتیک به عهده شما خواهد بود. برای مدیر هر ساختمانی جمع آوری شارژ ساختمان ماهیانه از ساکنین کار دشوار‌ و پردردسری است.

همیشه افرادی پیدا می‌شوند که حتی پس از اینکه هزینه‌های ساختمان برایشان به طور کامل توضیح داده می‌شود، باز هم حاضر نیستند سهم‌شان را از این هزینه‌ها پرداخت کنند. مدیریت ساختمان هومتیک باید شرایطی فراهم کند که افراد با رضایت کامل شارژ آپارتمان ماهانه‌شان را پرداخت کنند و روش‌های مناسبی برای جریمه کردن افرادی که شارژ ماهانه‌شان را به‌موقع تحویل نمی‌دهند، در نظر داشته باشد تا حق سایر ساکنین ساختمان ضایع نشود. تمامی این موارد در نرم افزار مدیریت ساختمان هومتیک به صورت جز به جز مشخص گردیده تا تمامی ساکنین از آن مطلع گردند و از قوانین دیرکرد پرداخت شارژ ساختمان مطلع گردند. شارژ ساختمان، حمل بار و بازرسی آسانسور از جمله مواردی  هستند که همواره در زمینه مدیریت ساختمان مورد بحث و در بعضی موارد مجادله بین ساکنین می گردند. شکل زندگی جوامع بشری با گسترش شهرها و کلان شهرها تغییر چشمگیری داشته است.

دیگر خانه های ویلایی و حیاط دار رونق کمتری دارند. افراد در ساختمان هایی با طبقات زیاد زندگی می کنند و هرچه روند آپارتمان نشینی پیش می رود ساختمان ها بلند تر می شوند. با وجود این ساختمان های بلند و روند زندگی در آپارتمان ها و برج ها ، آسانسور کاربردی ترین وسیله برای حل بسیاری از مشکلات است که توجه و آشنایی با قانون آسانسور بسیار الزامی است. در بعضی موارد آسانسورها یکی از دلایل ساخته شدن برج‌های سر به فلک کشیده هستند و برای راحتی افراد ساکن در یک ساختمان تعبیه می‌شوند. اما گاهی این وسیله مشکلاتی را ایجاد می‌کند و موجب اختلاف نظرهایی در میان ساکنان آپارتمان‌ها می‌شود. این مشکلات شامل اجازه نصب آسانسور، پرداخت هزینه‌های نصب و تعمیر آن، تأثیر بالا و پایین بودن طبقات بر آسانسور و تأثیر خالی یا دارای سکنه بودن یک واحد برای پرداخت شارژ ساختمان مربوط به آسانسور می‌شود. در ادامه موارد مربوط به قانون آسانسور در آپارتمان‌ها به صورت کامل توضیح داده می‌شود.

 

تأثیر طبقه بر پرداخت هزینه‌ شارژ آپارتمان و قوانین استفاده از آسانسور

آیا ساکنین طبقه همکف و یا طبقه اول می‌توانند از پرداخت هزینه‌های آسانسور مانند هزینه نصب و تعبیه کردن آن و پرداخت شارژ ساختمان و هزینه‌های تعمیر و بازرسی خودداری کنند؟ ممکن است این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که طبق ماده ۲۳ قانون تملک آپارتمان‌ها در مورد قوانین استفاده از آسانسور، اعتراض ساکنین طبقات همکف و یا اول مبنی بر عدم پرداخت هزینه‌های مربوط به آسانسور به علت استفاده نکردن از آن، قابل پذیرش نیست. در ادامه مثالی برای روشن شدن بهتر مسئله امتناع از پرداخت شارژ ساختمان توسط ساکنین طبقات همکف و یا اول می‌زنیم. اگر در ساختمانی سه یا چهار طبقه، مالکین طبقه سوم و دوم (و چهارم در مورد ساختمان چهار طبقه)، قصد نصب آسانسور داشته باشند و مکانی هم برای تعبیه شدن آسانسور از پیش تعیین شده است، در صورت مخالفت ساکنین طبقه اول و طبقه همکف می‌توانند برای نصب آسانسور اقدام کنند.طبق ماده چهارم قانون تملک آپارتمان‌ها، اگر مجموع مساحت طبقات بالایی یعنی طبقات سوم و دوم (و چهارم) از مساحت واحد طبقه اول و همکف بیشتر باشد، سایر مالکین می‌توانند به صورت قانونی حق‌السهم نصب آسانسور را به همراه خسارات احتمالی از مالکین معترض دریافت کنند.

 

تأثیر خالی بودن و عدم استفاده مکرر از واحد آپارتمان بر پرداخت شارژ ساختمان برای آسانسور

ممکن است واحدی مسکونی یا تجاری به دلایل مختلفی مانند مسافرت، عدم حضور ساکنین در آن واحد و به اجاره نرفتن واحد، خالی بماند. در این هنگام ساکنین آپارتمان در رابطه با پرداخت شارژ آپارتمان با مشکلات و ابهاماتی مواجه می‌شوند. طبق ماده چهارم قانون تملک آپارتمان‌ها و قوانین آسانسور، پرداخت حق شارژ ساختمان‌ به صورت ماهانه الزامی است و استفاده و عدم استفاده از آن تأثیری بر نحوه پرداخت و یا عدم پرداخت حق شارژ آپارتمان ندارد. حق شارژ ساختمان ربطی به حضور ساکنین در ساختمان ندارد و همه موظف به پرداخت هزینه‌های قسمت­­ های مشترک هستند. خواه این پرداخت از طریق نرم افزار مدیریت ساختمان صورت گیرد خواه به صورت سنتی و دستی. حق شارژ آپارتمان وظیفه ای بر گردن تمام اهالی ساختمان است.

 

آیا شارژ نگهداری از حیاط خلوت بر عهده طبقات فوقانی نیز می باشد؟ 

همانگونه که ساکنین طبقه اول تلاش می کنند نسبت به پرداخت هزینه شارژ خودداری کنند همین مسئله نیز در مورد حیاط خلوت و ساکنین طبقات بالا وجود دارد. بسیاری بر این باور هستند حق پرداخت شارژ نگهداری از حیاط خلوت تنها بر عهده ساکنین طبقه اول می باشد ولی این در صورتی است که هزینه حیاط خلوت باید بین تمامی ساکنین تقسیم شده و به صورت برابر هزینه ها را پرداخت کنند. این هزینه ها می تواند شامل نگهداری از گیاهان ، تعمیر و نگهداری و بهینه سازی این بخش باشد.

 

چالش محاسبه شارژ بخش های تجاری

در برخی از مجتمع های مسکونی بخش های زیرین به واحدهای تجاری اختصاص داده می شود که نحوه محاسبه هزینه شارژ آن ها نسبت به دیگر بخش های مجتمع متفاوت می باشد. چالش مدیر ساختمان زمانی بیشتر می شود که شما متوجه می شوید این واحدهای تجاری به منظور تامین هزینه های خود از تبلیغات محیطی نیز استفاده می کنند و در اصل برای خود درآمد زایی دارند. تحت تاثیر همین مسئله است که یک نرم افزار مدیریت ساختمان می تواند تا حد زیادی مسئله محاسبه این بخش ها را برعهده بگیرد.

 

وظایف مدیر ساختمان در جمع آوری شارژ ساختمان برای آسانسور

مدیر ساختمان وظیفه دارد تمام ساختمان را در مقابل خطرات احتمالی بیمه کند. سهم هر یک از واحدها از حق بیمه، بر اساس ماده ۴ قانون تملک آپارتمان‌ها، توسط نرم افزار ساختمان و متناسب با متراژ هر واحد تعیین می‌شود. مدیر وظیفه دارد برای جمع‌آوری شارژهای ماهیانه و هزینه‌های مقطعی اقدام کند و هزینه‌های مربوط به آسانسور (هزینه تعمیرات و …) و درج شده در قانون آسانسور هم در همین دسته می‌گنجد.
از محل درآمدها یا شارژ ساختمان هزینه‌های زیر قابل پرداخت است:

  • هزینه‌های برق عمومی که شامل برق آسانسور هم می‌شود
  • هزینه‌های آب
  • هزینه‌های تعمیرات و نگهداری که شامل هزینه تعمیرات و نگهداری آسانسور هم می‌شود
  • هزینه نگهداری از باغچه و زیباسازی که از شارژ ساختمان تامین می گردد
  • هزینه‌های مرتبط با سرایدار
  • هزینه‌های مرتبط با گاز
  • هزینه‌های لوازمی چون مواد شوینده، لامپ و …

مدیر وظیفه دارد برای تعمیرات و نگهداری از آسانسور ساختمان با شرکتی معتبر قرارداد سالانه منعقد کند و لوازم حفظ و نگهداری آسانسور ساختمان را از محل درآمد شارژ ساختمان ماهیانه تهیه کند. این لوازم شامل لوازم شوینده، لامپ و روغن برای روغن­کاری آسانسور می‌شود.­

 

دریافت خسارت وارد شده به آسانسور ساختمان علاوه بر شارژ آپارتمان

در صورتی که ساکنین یکی از واحدها و یا بستگانشان خسارتی به آسانسور و هر یک از اموال عمومی وارد کنند، آن واحد موظف است بر اساس تصمیمات مدیر ساختمان و قانون آسانسور در آپارتمان‌ها علاوه بر مبلغ شارژ ساختمان، خسارت وارد شده را نیزجبران کند.

 

تأثیر آسانسور بر افزایش قیمت واحدها و شارژ آپارتمان

مسلماً هر چه امکانات یک ساختمان بیشتر باشد، مبلغ شارژ ساختمان و قیمت آن نیز طبیعتاً بالا می‌رود؛ اما آیا این افزایش قیمت بر واحدهای همکف و یا زیرزمین و طبقه اول نیز اعمال می‌شود؟ بله اما باید توجه داشته باشید که این افزایش قیمت بیشتر بر طبقات بالاتر اعمال می‌شود و افزایش قیمت چندانی برای طبقات همکف، زیرزمین و طبقه اول ندارد.

 

جمع آوری شارژ ساختمان توسط مدیر و اشتباهاتی که مدیر ساختمان ممکن است انجام دهد

طبق ماده ۱۴ قانون تملک آپارتمان ها، مدیر ساختمان که از سوی مالکان برای اداره امور مجموعه ساختمان از جمله جمع آوری شارژ ساختمان انتخاب می شود و کتبا یا عملا این مسئولیت را می پذیرد، به واسطه پذیرش مسئولیت به صورت ضمنی یا طی صورتجلسه، مسئولیت مدیریت ساختمان و جمع آوری شارژ ساختمان را قبول نموده و قانونا مسئول امور ساختمان می گردد. از جمله اشتباهاتی که ممکن است مدیر ساختمان مرتکب شود :

    ۱- نداشتن صورتجلسه مدیریت ساختمان

به موجب ماده ۱۲ آئین نامه، کلیه تصمیمات مجمع عمومی شرکاء باید در صورتجلسه نوشته شده و بوسیله مدیر یا مدیران نگهداری گردد. بنابراین تمامی صورتجلسات مجامع عمومی باید حفظ و در مواقع لزوم به مبادی ذیربط ارائه واستناد شود، زیرا این صورتجلسات به امضای کلیه حاضرین رسیده و مفاد آنها از مهمترین مدارک قابل استناد در برابر مالکین، مدیران، ‌اشخاص ثالث، مراجع ثبتی، مراجع قضائی و اداری است. بدیهی است کلیه صورتجلسات و مدارک ساختمان با تغییر مدیر یا مدیران، به مدیر یا مدیران بعدی ساختمان، می بایست تحویل گردد. یکی از مهم ترین صورتجلسات جلسه انتخاب مدیر ساختمان یا مدیران ساختمان می باشد. در مجموع این صورتجلسات باید همیشه حفظ و نگهداری شود و از مهمترین وظایف مدیر می باشد.

    ۲- نداشتن بیمه مدیر ساختمان

طبق ماده ۱۴ قانون تملک آپارتمان ها، مدیری که اقدام به بیمه مدیر ساختمان ننماید، مسئول جبران خسارات وارده به مالکان یا ساکنان می باشد؛ این مسئولیت اگر چه از نوع کیفری نیست یعنی مجازات ندارد ولی این حق را برای مالکان ایجاد می کند که علیه او به دادگستری مراجعه و خسارت هایی که در اثر آتش سوزی به مال یا جان آنها وارد شده است را مطالبه کند. البته اگر خسارات وارده تا پنج میلیون تومان باشد، مرجع صلاحیتدار برای رسیدگی به مطالبه خسارت، شورای حل اختلاف خواهد بود. به هر حال ساکنان مجموعه آپارتمانی می توانند از مدیری که در بیمه کردن ساختمان کوتاهی و آن ساختمان را بیمه نکرده است خسارت دریافت کنند.

 

 بیمه مدیر ساختمان

بدنبال بروز خسارات متعدد و محکومیت مدیران ساختمان بیمه نامه مسئولیت مدیر/ هیئت مدیره ساختمان توسط شرکت های بیمه ارائه گردید. این بیمه نامه مسئولیت بیمه گذار را در قبال ساکنین واشخاص ثالث در قبال حوادث موضوع بیمه و تا حدود تعهدات مندرج در بیمه نامه می نماید. موضوع بیمه نامه عبارت است از بیمه مسئولیت بیمه گذار در قبال ساکنین واشخاص ثالث . بدین معنی که چنانچه در نتیجه استفاده از :

۱- آسانسور
۲- استخر و سونا
۳- پارکینگ ساختمان
۴- آتش سوزی در مشاعات
۵- دربکارگیری نظافتچی و سرایدار
۶- سقوط اشیاء در محوطه ساختمان واطراف ساختمان
۷- ایجاد خسارت به ساختمان های مجاور ناشی از آتش سوزی، ترکیدگی لوله آب، نشت و ریزش چاه، خسارتی وارد آید

بیمه گر پس از احراز مسئولیت بیمه گذار ودر صورت لزوم طبق رای مراجع قضایی نسبت به پرداخت خسارت اقدام می نماید.

    ۳- نداشتن بیمه آتش سوزی ساختمان

طبق ماده ۱۴ قانون تملک آپارتمان ها، مدیر ساختمان که از سوی مالکان برای اداره امور مجموعه ساختمان انتخاب می شود و کتبا یا عملا این مسئولیت را می پذیرد، مسئولیت دارد کل ساختمان را در مقابل حادثه آتش سوزی نزد یکی از شرکت های بیمه گر، بیمه کند.

    ۴- نداشتن قرار تعمیر و نگهداری

حفظ و اداره ساختمان عنوان کلی وظایف مدیر یا هیات مدیره است، به عبارتی تمام اقدامات و مساعی مدیر یا مدیران صرفاً جهت حفظ ساختمان از هرگونه آسیب و خرابی و انجام امور جاری مربوط به آن است. مدیر یا مدیران برای اداره امور ساختمان تابع تصمیمات مجمع عمومی مالکین می باشند. بدیهی است چنانچه به علت نداشتن مسئول تعمیر و نگهداری ساختمان خسارت یا حادثه ای رخ دهد مسئولیت به عهده مدیر ساختمان است

    ۵-شارژ آپارتمان و نداشتن بیمه آسانسور به دلیل پرداخت نکردن به موقع آن

هر دستگاه آسانسور مشغول به کار در ساختمان های اداری، تجاری و یا مسکونی توسط شرکتی ساخته می شود و توسط عده ای بهره برداری می گردد و ممکن است این آسانسور توسط پیمانکاری بصورت دوره ای بازرسی و نگهداری شود. همه ی این موارد منوط به جمع آوری بموقع شارژ آپارتمان و سایر هزینه ها و همکاری ساکنین در پرداخت در زمان مقرر می باشد.

مقصرین حادثه آسانسور و ارتباط آن شارژ ساختمان

در صورت بروز حادثه آسانسور می تواند چهار مقصر داشته باشد:

۱- سازنده آسانسور که از استاندارها و قطعات مناسب استفاده نکرده باشد.

۲- نگهداری کننده آسانسور که بموقع و صحیح نگهداری نکرده باشد.

۳- مدیر مجتمع اداری یا تجاری و مسکونی که نظارت بر عملکرد آسانسور نداشته است.

۴- استفاده کننده آسانسور که بطور ناصحیح از آسانسور استفاده کرده باشد.

در صورت بروز حادثه ممکن است تقصیر بصورت ترکیبی و درصدی شامل کلیه ۴ مقصر باشد که هریک باید بر اساس قوانین جبران خسارت جانی و مالی را بعهده بگیرند. مقصر یا مقصرین حادثه در صورت داشتن بیمه نامه متناسب و معتبر می توانند از طرق شرکت بیمه نسبت به پرداخت خسارت اقدام نمایند. در این صورت است که همکاری ساکنین در پرداخت بموقع هزینه ها و شارژ ساختمان، تمدید بیمه آسانسور را به تعویق نخواهد انداخت.

 

جمع آوری شارژ ساختمان و تعمیر و نگهداری‌ دوره‌‌ای‌

امروزه‌ آسانسورها در ساختمان‌های‌ تجاری‌ و مسکونی ‌، جزء تاسیسات‌ اساسی‌ به‌ شمار می‌روند. هر چند که‌ تعمیر و نگهداری‌ دوره‌‌ای‌ آسانسورها از ط‌رف‌ مالکین‌ انجام‌ می‌ شود ولیکن‌ بروز حوادث‌ ناشی‌ از سهل‌‌انگاری‌ در نگهداری‌ آنها سبب ورود صدمات‌ جانی‌ به‌ استفاده‌کنندگان‌ از آسانسور می‌‌گردد. با جمع آوری بموقع شارژ ساختمان و هزینه ها، مدیران امکان تامین هزینه های تعمیر و نگهداری و حتی بیمه ساختمان را به راحتی خواهند داشت.

بیمه مسئولیت مدنی نگهداری آسانسور

بیمه مسئولیت مدنی نگهداری آسانسور‌ غرامت‌ فوت‌ و نقص‌عضو سرنشینان‌ آسانسور را در صورت‌ وقوع‌ حوادث‌ جبران‌ می‌نماید.

با توجه به شرایط مندرج در بیمه نامه ممکن است خطرات در یکی از سطوح ذیل مورد پوشش قرار گیرد:

غرامت فوت ، نقص عضو و هزینه پزشکی

در آسانسورهای باربر مالک آسانسور می تواند علاوه بر پوشش جانی، پوشش مالی را نیز در بیمه نامه خود پیش بینی کند.

انجام دادن تمامی کارهای محاسباتی ساختمان توسط نرم افزار مدیریت

با توجه به یکپارچه نبودن سیستم‌های فعلی مدیریت ساختمان‌ها و عدم وجود ارتباط کافی بین مدیران، حسابداران و ساکنین، محاسبه و اطلاع‌رسانی مبلغ شارژ و دریافت وجوه و ارائه رسید پرداخت برای بسیاری از مدیران و ساکنین، زمان بر است. همچنین مدیریت و ساکنین این مجتمع‌ها با توجه به سلایق و نظرات متفاوت و فرآیندهای کاری فی‌مابین با مشکلاتی روبرو هستند که تمامی آنها با بهره‌ گیری از پیشرفت تکنولوژی و سامانه آبونمان، قابل حل می‌باشد. نرم افزار مدیریت ساختمان  روش های ثبت اطلاعات را به گونه ای بی نظیر تغییر داده است، به شکلی که در عین حفظ سادگی نرم افزار همه کارها بصورت میانبر انجام می شود، یعنی مدت زمانی که شما باید برای ثبت هزینه ها و شارژ های پرداختی واحدها مصرف می شود، بسیار کم است.

هزینه های مشترک از این طریق به سادگی قابل محاسبه می باشد و باید پرداخت شوند، اما در آپارتمان ها این موضوع نیز گاهی موجب ایجاد تنش و اختلاف می شود. این هزینه های مشترک از یک آپارتمان به آپارتمان دیگر نیز متغیر است به طوری که بعضی ساختمان ها تنها قبوض مشترک و هزینه نظافت راه پله ها را دارند و بعضی آپارتمان ها هزینه هایی چون هزینه های چاه آب، پمپ، منبع آب، مرکز حرارت و تهویه، رختشویخانه، تابلوهای برق، کنترل ها، تلفن مرکزی، انبار عمومی ساختمان، اتاق سرایدار، آسانسور، چاه های فاضلاب، گذرگاه های شوت زباله، زنگ اخبار و شیرهای آتش نشانی. تمامی این موارد در یک نرم افزار مدیریت ساختمان رایگان قابل تعریف می باشد.

اما امکانات مشترک یک ساختمان هر اندازه که باشد تفاوتی در نحوه پرداخت و لزوم آن ندارد بلکه فقط باید از قبل وظیفه مالکان، مستاجران و مدیر ساختمان معین شده باشد. به این ترتیب اگر در قرارداد اجاره، پرداخت هزینه های مشترک بر عهده مالک باشد و مالک از پرداخت آن خودداری کند، مستاجر می تواند از محل اجاره بها هزینه ها را بپردازد و اگر در قرارداد این هزینه ها بر عهده مستاجر باشد، مدیر ساختمان از او مطالبه می کند و در صورت خودداری به مالک اصلی رجوع می کند. پس در بحث هزینه های مشترک آپارتمان ها و این که بر چه مبنایی تعیین می شوند و آیا قابل اعتراض هستند، گفته می شود تعیین نحوه محاسبه هزینه های مشترک قبل از هر چیز به اراده و تصمیم اهالی ساختمان برمی گردد که می توانند آن را به هر نحوی تعیین کنند و در نرم افزار مدیریت ساختمان رایگان جای دهند، اما اگر ساکنان روش خاصی برای این کار تعیین نکرده اند تعیین سهم هر یک از مالکان و استفاده کنندگان از هزینه های مشترک به دو روش انجام می شود. در روش اول آن بخشی که با مساحت زیربنای قسمت اختصاصی ارتباط دارد مثل آب، گاز، گازوئیل، آسفالت پشت بام و… به نسبت مساحت واحد به مجموع مساحت قسمت های اختصاصی ساختمان محاسبه می شود و در روش دوم سایر مخارجی که ارتباطی به میزان مساحت زیربنا ندارد مثل هزینه های مربوط به سرایدار، نگهبان، متصدی آسانسور، هزینه نگهداری شوفاژخانه و تاسیسات، تزئینات قسمت های مشترک ساختمان، نظافت محوطه و… به طور مساوی محاسبه می شود. اما در هر صورت اگر هر یک از واحدها در مورد سهمیه یا میزان هزینه مربوط به سهم خود معترض باشند می توانند به مدیر ساختمان مراجعه و تقاضای رسیدگی کنند و در صورت رد اعتراض یا ترتیب اثر ندادن به اعتراض به دادگستری مراجعه کنند.

 

پیشنهاد

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کاملی در خصوص شارژ ساختمان در اختیار شما قرار دهیم.عموما شارژ ساختمان یکی از مهم ترین موارد و منابع در آمد ساختمان است. بنابراین مدیر یا مدیران ساختمان توجه ویژه ای به این موضوع دارند.شارژ ساختمان را می توان بر اساس معیارهای متفاوتی محاسبه کرد و همه ی ساکنان موظف به پرداخت آن هستند. راهکار ساده ای که شما می توانید برای محاسبه شارژ ساختمان استفاده کنید، استفاده از نرم افزار مدیریت ساختمان هومتیک است.

این نرم افزار در عین رایگان بودن به شما این امکان را می دهد که تمام واحدهای ساختمان را تعریف کنید و میزان شارژی که هر واحد باید پرداخت کند را مشخص کنید. همچنین می توانید میزان شارژ پرداختی هر واحد را از طریق این اپلیکشن به ساکنان اطلاع دهید. برای راحتی کار ساکنان نیز کیف پول اعتباری و درگاه بانکی ایمن در امکانات هومتیک قرار داده شده است تا افراد راحت تر بتوانند مبلغ مورد نظر را پرداخت کنند و از همه مهم تر این نرم افزار در هر جا و مکانی قابل دسترسی و استفاده است. شما می توانید از طریق لینک زیر به نرم افزار مدیریت ساختمان هومتیک دسترسی داشته باشید و از امکانات بی نظیر آن در زمینه شارژ ساختمان استفاده کنید.

 

می توانید نرم افزار مدیریت ساختمان هومتیک را از این لینک دانلود نمایید.

 

 

سوالات متداول

چطور شارژ ساختمان را مدیریت کنیم؟

با استفاده از اپلیکیشن رایگان هومتیک به راحتی هزینه ها و شارژ ساختمان را محاسبه و پرداخت کنید.

 

بهترین اپلیکیشن پرداخت شارژ ساختمان رایگان کدام است؟

با استفاده از هومتیک می توانید به صورت رایگان تمامی هزینه های ساختمان را مدیریت کنید.

 

 

بیشتر بخوانید:

شارژ واحد تجاری در مجتمع مسکونی، نحوه محاسبه و قوانین

نحوه اعتراض به شارژ ساختمان

Loading

4.5/5 - (91 امتیاز)

۴ در مورد “شارژ ساختمان | نحوه محاسبه شارژ آپارتمان | اطلاعات کامل”

  1. سلام، با توجه به اینکه به دفعات اعلام کردم ترازنامه ارائه بدید، آیا در صورت عدم شفاف سازی هزینه ها و عدم ارائه صورت حساب ماهیانه توسط هیت مدیره یا مسول مالی، قانونا می‌توان از پرداخت شارژ ماهیانه که مبلغ کمی هم نیست خودداری کرد تا هیت مدیره مجبور به ارائه صورتحساب ماهیانه شود؟
    با تشکر

  2. سید ابوالقاسم هاشمی

    سلام
    بخشی از هزینه های ساختمان به صورت برابر بدون در
    نظر گرفتن متراژ ساختمان باید پرداخت شود
    لطفا در مورد این نوع هزینه ها توضیح دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن