شارژ نفری متراژی چیست؟ (ساکنین آپارتمان و مجتمع ها)

شارژ نفری متراژی چیست؟ (ساکنین آپارتمان و مجتمع ها)

شارژ نفری متراژی چیست؟

اگر شما هم ساکن آپارتمان هستید حتما برایتان این سوال پیش آمده است که چرا بعضی از همسایگان قوانین و مقررات را رعایت نمی کنند؟ این مشکل می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. شاید یکی از مهم ترین دلایل آن، این باشد که ساکنان یک ساختمان آموزش های لازم در زمینه قوانین و مقررات آپارتمان را فرا نگرفته اند. از طرفی نیز ممکن است برخی قوانین را بدانند ولی ممکن است با هزینه های جاری و مشترک یا انواع روش های محاسبه شارژ آپارتمان آشنا نباشند. یکی از روش های متداول در محاسبه شارژ ساختمان ، شارژ نفری متراژی می باشد که مبلغ شارژ براساس تعداد افراد و متراژ واحد است.

ساکنان مجتمع های آپارتمانی موظفند برای پرداخت به موقع هزینه ها با هیئت مدیره و مدیر ساختمان در ارتباط باشند و برخی بایدها و نبایدها را رعایت کنند. عدم پرداخت به موقع هزینه ها توسط ساکنان یک آپارتمان قطعا باعث بروز اختلاف و محروم شدن از برخی امکانات ساختمان خواهند شد پس چه بهتر است که با آگاهی از برخی قوانین و خوش حساب بودن از وقوع برخی اختلافات جلوگیری شود.

 

راه های تعیین سهم شارژ

از دو راه کلی می توان سهم مالکان از هزینه های مشترک ساختمان و مبلغ شارژ را تعیین کرد؛

اول – راه قانونی

دوم – قراردادی

برای تعیین سهم مالکان از راه قانونی باید به سراغ ماده ی 4 قانون تملک آپارتمان ها رفت. در این ماده بیان شده است که حق شارژ باید با توجه به مساحت پرداخت شود.

البته به جز هزینه هایی که به دلیل عدم ارتباط با مساحت زیر بنا به صورت مساوی تقسیم خواهد شد. همچنین با توجه به تبصره 3 همین ماده، چنانچه چگونگی استقرار حیاط ساختمان یا بالکن یا تراس مجموعه به گونه ای باشد که تنها از یک یا چند واحد مسکونی، امکان دسترسی به آن باشد، هزینه حفظ و نگهداری آن قسمت به عهده استفاده کننده یا استفاده کنندگان است.

 

نحوه محاسبه شارژ ساختمان

در قانون مربوط به آپارتمان ‌نشینی، مشخص شده است که هر واحد مسکونی چه میزان هزینه باید پرداخت کند و نحوه محاسبه شارژ آپارتمان نیز توضیح داده شده است. هیئت مدیره ساختمان در قالب فرمی ، جدول شارژ آپارتمان را در اختیار بقیه واحد های آپارتمان قرار می ‌دهد .

 

شارژ نفر متراژی چیست؟

بیشتر مردم چنین تصور دارند که پرداخت هزینه‌ های ساختمان یا همان شارژ ساختمان با توجه به تعداد اعضای هر خانواده در یک واحد آپارتمانی محاسبه می‌ شود ، اما باید گفت، ملاک محاسبه شارژ این گونه نیست. یکی از موضوعات مشترک در هر مجتمع ، پرداخت ماهانه شارژ هر واحد آپارتمان است . گاهی این سؤال مطرح می‌ شود که آیا مساحت ملک بر هزینه شارژ تاثیر دارد ؟

این روش محاسبه مناسب آپارتمان هایی است که واحد های آن متراژ متفاوتی دارند و سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی دارند. این مجتمع‌ ها سیستم آب مشترک نیز دارند . بر خلاف آنچه اکثر افراد تصور می ‌کنند که ملاک پرداخت هزینه‌ های ساختمان با توجه به تعداد خانوار ساکن در آن واحد آپارتمانی محاسبه می ‌شود، باید گفت: در واقع متراژ هر واحد آپارتمانی در پرداخت هزینه شارژ تاثیر دارد. طبق قانون تملک آپارتمان‌ ها ، هزینه‌ های مشترک که ارتباط با متراژ زیربنای واحد مسکونی دارند مانند هزینه آب ، ایزوگام یا آسفالت پشت بام و …. متناسبت با مساحت آن واحد ، حق شارژ محاسبه و تعیین می شود.

اما در زمینه هزینه هایی که ربطی به اندازه مساحت زیربنا ندارد ، نظیر هزینه های مربوط به نگهبانی یا سرایداری یا تاسیسات ساختمان ، در چنین مواردی حق شارژ باید به طور مساوی بین مالکان تقسیم شود که محاسبه و تعیین شارژ بر عهده مدیریت ساختمان است .

هر چه متراژ واحد آپارتمان بیشتر باشد ، سهم مالک در هزینه‌ های قسمت‌های مشترک افزایش می‌ یابد. ضمناً در صورتی که بخش‌ هایی از ساختمان وجود دارد که فقط بین چند مالک مشترک است ، پرداخت هزینه‌ های آن بخش ها توسط همه ساکنان ضرورت ندارد.

بر اساس مدل شارژ نفری متراژی ، هر واحد براساس تعداد افراد و متراژ واحد در جدول شارژ ساختمان محاسبه می ‌شود . اصولا نحوه محاسبه هر کدام از این بخش ‌ها به صورت بیست به هشتاد است، یعنی میزان شارژی که برای متراژ تعیین می ‌شود باید نسبت بیست به هشتاد با شارژ نفری داشته باشد.

 

اگر واحدها برای پرداخت شارژ، باید نفری ده هزار تومان و برای هر متر، هشتصد تومان پرداخت کنند:

مثال(1) واحدی با متراژ صد متری که دو نفر ساکن دارد ، باید ماهانه صد هزار تومان پرداخت کند

مثال(2) واحدی با متراژ صد و پنجاه متری که چهار نفر ساکن دارد، باید ماهانه صد و شصت هزار تومان پرداخت کند.

مثال(3) واحدی با متراژ دویست متری که چهار نفر ساکن دارد ، باید ماهانه دویست هزار تومان پرداخت کند.

 

شارژ واحدی به همراه شارژ نفری متراژی

این روش محاسبه ، مناسب مجتمع‌ های مسکونی با واحد هایی با متراژ متفاوت و سیستم گرمایش و سرمایش، آب و گاز مشترک است. این روش نیز با روش بالا گاها اشتباه گرفته می شود اما متفاوت می باشد.

در این روش در کنار شارژ نفری متراژی شارژ ثابتی به عنوان شارژ واحدی باید پرداخت شود.

برای مثال، شارژ ثابت هر واحد پنجاه هزار تومان است و برای هر مترمربع باید هزار تومان و برای هر نفر، ده هزار تومان پرداخت شود.

مثال(1) واحدی با متراژ صد متری که دو نفر عضو دارن باید ماهیانه صد و هفتاد هزار تومان پرداخت کند .

مثال(2) واحدی با متراژ صد و پنجاه متری که چهار نفر ساکن دارد باید ماهیانه دویست و چهل هزار تومان پرداخت کند.

مثال(3) واحدی با متراژ دویست متری که چهار نفر ساکن دارد باید ماهیانه دویست و نود هزار تومان پرداخت کند.

 

حال که با شارژ نفری متراژی آشنا شدید باید مواردی را که بر مقدار این شارژ تاثیر دارد بدانید. برای نمونه، تکلیف شارژ نوزاد متولد شده در آپارتمان چیست؟ سهم شارژ پارکینگ ها در آپارتمان چطور محاسبه می شود؟ وجود آسانسور که افراد از آن استفاده می کنند در سهم شارژشان چگونه لحاظ می شود؟

 

آیا برای نوزاد هم باید حق شارژ پرداخت کنیم؟

در خصوص سهم شارژ برای نوزاد در قانون صحبتی نشده است . بنابراین، این موضوع بستگی به توافق مدیر یا هیئت مدیره ساختمان دارد. به صورت منطقی با ورود نوزاد مصرف آب، برق، گاز و … افزایش می یابد، بنابراین منطقی است که برای نوزاد هم حق شارژ پرداخت شود.
از آنجایی که نوزاد نمی تواند از همه امکانات آپارتمان استفاده کند ، با توافق مدیران می توان حق شارژ کمی پرداخت یا برای مدت چیزی پرداخت نکرد.

 

آیا برای استفاده از پارکینگ باید شارژ جداگانه ای پرداخت کنیم؟

در پاسخ به این سوال باید گفت در قبال بخش های اختصاصی ساختمان نظیر واحد مسکونی، پارکینگ، انباری و سایر متعلقات که متراژ و جزئیات آن نیز به طور دقیق در سند مالکیت ذکر شده است، قائدتاً شارژ پرداخت نمی شود. دلیل عدم پرداخت شارژ برای قسمت های اختصاصی آپارتمان آن است که این بخش ها بصورت خصوصی بوده و نگهداری یا هزینه های آن با مالک است.

قسمت های مشترک آپارتمان نظیر پارکینگ غیراختصاصی یا آب و برق راهروها، پشت بام و ایزوگام آن، برای همه واحد ها محسوب شده و شارژ آن پرداخت می شود.
حال پارکینگ اختصاصی هزینه شارژ برای مالک ندارد. از طرفی برخی مالکین پارکینگ اختصاصی ندارند یا توسط مالکان پارکینگ بصورت عمومی با حق شارژ تعیین می شود. در چنین مواردی مستاجرین یا مالکین بصورت دوره ای حق استفاده از پارکینگ را دارند.

مثلا برخی مالکین ، پارکینگ پیلوت را برای خود و پارکینگ حیاط را برای مستاجرین می دانند ولی به دلیل توافق مدیران در صورتی که پارکینگ اختصاصی نباشد، می توان برای استفاده از آن دوره تعیین کرد.

 

آیا وجود آسانسور بر مقدار شارژ پرداختی ساکنان ساختمان تاثیر می گذارد؟

فلسفه تعبیه آسانسور در ساختمان ها راحتی افراد است . اما گاهی این وسیله مشکلاتی را ایجاد می‌کند و موجب اختلاف نظرهایی در میان ساکنان آپارتمان‌ها می‌شود. یکی از این مشکلات شامل اجازه نصب آسانسور، پرداخت هزینه‌های نصب و تعمیر آن، تأثیر بالا و پایین بودن طبقات بر آسانسور و تأثیر خالی یا دارای سکنه بودن یک واحد برای پرداخت شارژ مربوط به آسانسور می‌شود .

شارژ نفری متراژی بخاطر تاثیر تعداد افراد استفاده کننده از آسانسور نیز مهم به نظر می رسد. از آنجایی که هرچه تعداد واحدی بیشتر باشد میزان استفاده از آسانسور افزایش می یابد باید نسبت به آن نیز مدیران تصمیم گیری نمایند. با این حال برخی از مالکان برای اجاره دادن واحد خود تعیین می کنند که مستاجر باید چند نفر باشد یا از چه تعداد بیشتر نباشد.

 

نتیجه گیری

طبق آنچه در بالا گفته شد شارژ نفری متراژی براساس تعداد اعضای واحد و متراژ آن می باشد. در این محاسبه تعداد اعضا و متراژ واحد تاثیر دارد. شارژ نفری متراژی برای ساختمان های مسکونی مناسب تر است و باعث می شود تا مبلغ شارژ عادلانه تر بین اعضای ساکن در یک آپارتمان تقسیم شود.

در این میان روش های دیگری نیز برای محاسبه مبلغ شارژ وجود دارد که می تواند به مدیریت در تعیین سهم شارژ هر واحد کمک کند.

واحد های خالی از سکنه نیز در این روش می توانند بخاطر عدم سکونت از پرداخت شارژ نفری معاف باشند و فقط هزینه شارژ متراژ را بپردازند. گاها توافقاتی با مدیریت برای این امر صورت می گیرد که سبب می شود تا واحدی فقط مقدار ثابتی شارژ پرداخت کند.

گاها شارژ واحدی توسط مدیریت در کنار شارژ نفری متراژی قرار می گیرد و مبلغ شارژ با جمع این سه روش تعیین می شود. شارژ واحدی کاربرد زیادی برای واحد های هم اندازه و گاها تجاری دارد اما وقتی در کنار شارژ نفری متراژی قرار می گیرد می تواند برخی از هزینه های مشترک آپارتمان را جبران نماید.

 

نرم افزار شارژ ساختمان

امروزه برای محاسبه شارژ ساختمان به روش نفری متراژی اپلیکیشن هایی تهیه شده است که می توانند براحتی میزان شارژ هر واحد را محاسبه کنند. نرم افزار هومتیک بهترین گزینه برای مدیریت ساختمان در تمام زمینه ها مخصوصا محاسبه شارژ با روش های مختلف و تهیه گزارش از آن می باشد. این نرم افزار به شما اجازه می دهد تا با هر روش که می خواهید شارژ واحد ها را حساب کنید و اطلاعات کاملی از ساکنین، شارژ های پرداخت شده و بدهی ساکنین داشته باشید. این نرم افزار زمینه ارتباط کامل مدیریت با ساکنان آپارتمان فراهم می کند.

 

Loading

4/5 - (4 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن