شرایط وام ودیعه (اجاره) مسکن در سال 1401

در حال حاضر افراد برای اجاره مسکن لازم است تا بودجه ی زیادی را کنار بگذارند و از آنجایی که قیمت خانه و اجاره خانه به خصوص در کلان شهرها همواره در حال افزایش است، ممکن است تا به افراد به آن تارکتی که برای خود گذاشته اند، نرسند.در این شرایط می توانند از وام ودیعه مسکن استفاده کنند و به واسطه آن بتوانند صاحب خانه شوند. اما دریافت وام ودیعه مسکن شرایط خاص خود را دارد که باید آن ها را بدانید و سپس نسبت به دریافت وام اقدام کنید.در این مقاله قرار است در مورد این موضوع صحبت کنیم، پس اگر این موضوع برای شما نیز مهم است تا انتهای مقاله با هومتیک همراه باشید.

 

وام ودیعه مسکن چیست؟

اگر بخواهیم به طور دقیق در مورد وام ودیعه مسکن بگوییم، در واقع تسهیلاتی است که به منظور کمک به مستاجران کشور در قانون بودجه پیش بینی شده است  و پرداخت آن توسط دولت از محل منابع تسهیلات تخصیصی به واحدهای کسب و کارهای آسیب‌ دیده کرونا آغاز شده است.در سال 1400 این امکان برای مستاجران ایجاد شده است تا بتوانند از خدمات ودیعه مسکن استفاده کنند و صاحب خانه شوند.البته برای این که بتوانید از وام ودیعه مسکن استفاده کنید در مرحله اول لازم است تا در سایت مربوطه ثبت نام کنید.

 

در سال 1401 چه مبلغی بابت تسهیلات وام مسکن پرداخت می شود؟

در سال 1401 مبلغی که بابت تسهیلات ودیعه مسکن به افراد تعلق می گیرید به میزان سال قبل است و تغییری نداشته است. مطابق با سال گذشته این مبلغ برای افرادی که در تهران زندگی می کنند 70 میلیون تومان است، برای سایر کلان شهر ها این مبلغ به 40 میلیون تومان می رسد و در نهایت سایر شهر ها می توانند 25 میلیون تومان بابت وام ودیعه مسکن دریافت کنند.

 

شرایط دریافت وام ودیعه مسکن به چه صورت است؟

شما برای این که بتوانید از خدمات وام ودیعه مسکن استفاده کنید بایستی متاهل یا سرپرست خانوار باشید که این موضوع شرط اصلی برای دریافت این نوع وام است.همچنین متقاضی این وام باید دارای کد رهگیری، اجاره نامه رسمی یا اجاره نامه ثبتی در سامانه ثبت معاملات باشد.بعد از این که مدارک شخص درخواست دهنده به تایید برسد، متقاضی تا حداکثر دو هفته از تاریخ معرفی به شعب بانکی می تواند  نسبت به تکمیل مدارک خود اقدام کند و ضامنین را به بانک معرفی کند. در صورتی که شخص در فاصله این دو هفته این کار را انجام ندهد به طور خودکار رد درخواست انجام می شود.

 

آیا مجردین نیز می توانند وام ودیعه مسکن دریافت کنند؟

همانطور که در بالا ذکر کردیم سامانه جامعی که از طریق آن می توانید وام ودیعه مسکن را ثبت کنید اعلام کرده است که فقط افراد متاهل می توانند از این تسهیلات استفاده کنند اما در قسمت ثبت نام در سامانه دو دسته دیگر به جز افراد متاهل را شامل می شود:

  • زن خود سرپرست
  • زنان مجرد بالای 35 سال

علاوه بر این دو دسته که ذکر شد، در برخی از رسانه ها و شبکه های اجتماعی نیز این اخبار وجود داشت که  افرادی که در گذشته سابقه سرپرستی خانواده را داشتند اما در حال حاضر تحت این شرایط نیستند نیز می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

 

به چه صورت می توان وام ودیعه مسکن را دریافت کرد؟

اگر قصد داشته باشید که از تسهیلات ودیعه مسکن استفاده کنید، انجام این کار به دو صورت برای شما امکان پذیر خواهد بود:

 

1.روش اول:

در روش اول شما می توانید تسهیلات کمک ودیعه مسکن، در اختیار مالک قرار دهید و مستأجر سود و کارمزد آن را طی یکسال به بانک یا صندوق مربوطه پرداخت می کند.

 

2.روش دوم:

در روش دوم دریافت وام کمک ودیعه مسکن، وامبه طور مستقیم در اختیار مستأجر قرار  می گیرد  و مسئولین پرداخت اقساط نیز برعهده خود آن شخص است. در مورد نحوه و شرایط باز پرداخت نیز باید بگوییم که انجام این کار نیز به دو صورت امکان پذیر است. شما یا می توانید وام یک ساله را دریافت کنید که به میزان 13 درصد به صورت ماهیانه سود را پرداخت می کنید و در نهایت بعد از گذشت یکسال اصل مبلغ را به بانک باز می گردانید. راهکار دوم این است که افراد وام را به صورت پنج ساله دریافت کنند که که باید هم اصل و هم فرع سود پول را به بانک باز گردانند.

 

به عنوان سخن آخر نیز باید گفت که

دریافت وام ودیعه مسکن یک راهکار خوب برای خانه دار شدن افرادی است که بودجه ی کافی ندارند و می تونند از این شرایط نهایت استفاده را داشته باشند. اما انجام این کار باید به طور حساب شده باشد و باید بسنجند که شرایط دریافت رادارند و آیا می توانند اقساط مربوطه را پرداخت کنند یا نه! و سپس تحت این شرایط نسبت به دریافت تسهیلات مسکن قدام کنند. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

 

بیشتر بخوانید :

همه چیز در مورد استعلام سند ملک

Loading

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن