فرش دستبافت بهتر است یا فرش ماشینی؟ مزایا و معایب هرکدام

فرش دستبافت بهتر است یا فرش ماشینی؟ مزایا و معایب هرکدام

فرش بخشی از تاریخ 7 هزار ساله ایران به حساب می آید که در تار و پود هر یک از فرشهای بافته شده، تاریخچه با شکوه این کشور نمایان می شود. فرش های باقی مانده از دوران گذشته به حدی با ارزش هستند که در موزه های شخصی از آن ها حفاظت می شود. در طی چند دهه اخیر با رونق گرفتن فرش های ماشینی و گران شدن قیمت فرش های دست بافت، رویکرد مصرف کننده های ایرانی نیز تغییر کرده و کمتر به خرید فرش های ایرانی تمایل نشان می دهند.

 

ویژگی فرش دستبافت

بر اساس تحقیقاتی که بر روی فرش پازیریک انجام شده است، باید بگوییم هنر فرش بافی در ایران به زمان هخامنشیان و یا حتی پیش از آنها می رسد. تحت تاثیر قدمت این هنر در ایران است که بسیاری از کارشناسان زمانی که از فرش های لاکچری صحبت می کنند، منظور آن ها تنها فرش های نفیس ایرانی است که طرح و رنگ بی نظیری دارند. در قرن 16 و 17 میلادی بود که روند فروش فرش ها و قالی های ایرانی در اروپا آغاز شد و فرش های قدیمی ایرانی در بازارهای لاکچری ایرانی هویت پیدا کردند.

از مهمترین ویژگی هایی که سبب شد فرش دست باف ایرانی در اروپا جایگاه ویژه ای پیدا کند، هارمونی طراحی آن بود. در طراحی های فرش ایرانی از المان های فرهنگی متعددی مانند حیوانات و میوه جات استفاده می شود. از آنجایی که فرش دست بافت ایرانی از مواد اولیه بسیار با کیفیتی بافته می شوند، با گذر زمان نه تنها کیفیت خود را از دست نمی دهد، بلکه ارزش آن بیشتر می شود. این ویژگی فرش دست بافت ایرانی است که آن را در دنیا بی نظیر کرده است. اگر شما در خانه، فرش دست بافت داشته باشید، می دانید که در زمستان، این فرش ها گرم و در تابستان خنک هستند. در فرش های ایرانی از نخ و پشمی استفاده می شود که زبر و خشن نبوده و به راحتی جارو می شوند.

ویژگی فرش دستبافت

معایب فرش دستبافت

با وجود تمامی مزیت هایی که استفاده از فرش های دست بافت دارد، عاری از عیب نبوده و برخی از مشکلات را نیز دارد. به عنوان مثال اصلی ترین عاملی که در چند سال اخیر سبب شده است فرش های دست بافت در ایران از رونق بیافتد، قیمت بالای این فرش ها است. عامل دومی که به عنوان عیب این فرش ها در نظر گرفته می شود، بحث شست و شوی آن هاست. فرش های دست بافت به دو چیز بسیار حساس هستند یکی نور و دیگری شست و شوی اشتباه که می توان عمر آن ها را به شدت کاهش دهد. بحث دیگری که در فرش های غیر ابریشم وجود دارد، وزن سنگین آن هاست. فرش های دست بافت به دلیل ماهیتی که دارند، معمولا تا شدن آن ها دشوار بوده و وزن بالایی نیز دارند.

 

ویژگی فرش ماشینی

فرش های ماشینی که تولید آن ها بعد از انقلاب صنعتی از انگلستان آغاز شد، برخلاف فرش های دست بافت به دلیل تولید به وسیله ماشین آلات صنعتی، سرعت بسیار بالای دارند. این فرش ها به علت استفاده از ماشین آلات، علاوه بر سرعت، از طرح های خاص و متنوعی نیز برخوردار هستند و به همین دلیل در طی سال های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. به دلیل استفاده از الیاف اکریلیک معمولا وزن این فرش ها نسبت به فرش های دست بافت بسیار کمتر است و حتی یک فرد به تنهایی می تواند آن ها را جابجا کند. در قیاس با فرش های دست بافت، رنگ های کمتری را در فرش ماشینی مشاهده می کنید که این مسئله نیز به دلیل کارکرد ماشین ها می باشد. شاید تنها دلیلی که سبب می شود افراد نسبت به خرید فرش های ماشینی تمایل داشته باشند، قیمت ارزان آن نسبت به فرش های دست بافت است.

ویژگی فرش ماشینی

معایب فرش ماشینی

همانگونه که می دانید فرش های ماشینی عمر بسیار کوتاهی نسبت به فش های دست بافت دارند. ما فرش هایی را در موزه ها داریم که از زمان صفویان سالم باقی مانده اند، ولی عمر فرش های ماشینی شاید به زور به 20 سال برسد. بحث بهداشتی نیز در فرش های ماشینی وجود دارد. الیاف موجود در فرش های ماشینی باعث ایجاد آلرژی می شود و این مسئله برای بسیاری خطرناک است. برخلاف فرش های دست بافت که گذر زمان آن ها را ارزشمند می کند، در مورد فرش های ماشینی داستان به صورت دیگر است و حتی بعد از یک سال ارزش آنها به کلی از بین می رود.

 

فرش دستبافت یا ماشینی

پاسخ به این سوال تا حد زیادی به بودجه شما بستگی دارد. اگر یک فرش دست بافت با یک فرش ماشینی در یک سطح قیمت باشد، به شما پیشنهاد می کنیم بدون شک فرش دست بافت را خریداری کنید. علاوه بر بحث ارزش مالی در آینده، زمانی که پا بر روی فرش های دست بافت می گذارید، حسی که به شما القاء می شود، غیر قابل قیاس با فرش های ماشینی است. اگر محدودیت بودجه ای دارید و تنها گزینه شما فرش ماشینی است، بهتر است اندازه فرش را کوچک تر کرده، تا باز هم بتوانید فرش دست بافت بخرید. پیش رو برای شما این بحث را بیشتر باز می کنیم؛

 

کیفیت فرش های دستباف و ماشینی

اگر از  نظر کیفیت صحبت کنیم، بدون شک فرش های دست بافت به دلیل ظرافتی که دارند، قابل قیاس با فرش های ماشینی نیستند. قالی بافان با دقت خاصی طرح های مختلفی را بر روی دار اجرا می کنند. دقتی که به خرج می دهند، قابل قیاس با دیگر هنر نیست. این کیفیت، تنها در کار قالی بافان ایرانی مشاهده می شود و هیچ جای دنیا این هنر را به اندازه قالی بافان ایرانی ندارند.

قیمت فرش های دستباف و فرش های ماشینی

قیمت فرش های دست بافت با فرش های ماشینی قابل قیاس نبوده و فرش های دست بافت با فاصله زیادی از فرش های ماشینی گران تر هستند. دلیل اصلی این مسئله نیز زمان زیاد و الیافی هستند که در آن ها بکار می رود.

 

ارزش خرید فرش دستباف بیشتر است یا فرش ماشینی؟

بدون شک خرید فرش های دستبافت از نظر هنری ، زیبایی شناسی و حتی سرمایه گذاری بسیار ارزشمندتر هستند. اصطلاحی در بازار فرش فروشان تهران وجود دارد که عنوان می کند فرش دست بافت مانند پول نقد است که هر زمان بخواهید، خریدار وجود دارد. در مورد فرش های ماشینی داستان بدین صورت نیست! زمانی که فرش ماشینی خریداری می کنید، صاحب اول و آخر آن خود شما هستید و اگر کسی نیز از شما خریداری کند، با قیمت بسیار پایین خرید می کند.

 

بیشتر بخوانید:

آیا شستن خودرو و فرش در آپارتمان کار درستی است؟

طریقه نصب تابلو فرش روی دیوار؛ راهنمای نصب

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن