قطع آب و برق توسط مدیر

قطع انشعابات توسط مدیر ساختمان امکان پذیر است؟

معمولا مدیران ساختمان توسط مجمع عمومی ساختمان انتخاب می شوند. این مجمع شامل مالکان واحد های ساختمان تشکیل می شود و در مورد مسائل مهم ساختمان تصمیم گیری می کند. روند تشکیل آن در قانون تملک آپارتمان ها تشریح شده است. مدیران انتخاب شده توسط این مجمع وظیفه رسیدگی به امور ساختمان را دارند. شارژ ساختمان مبلغی ست که هر ساکن یا مالک باید برای هزینه های مشاع ساختمان پرداخت کند. اگر یکی از ساکنین از پرداخت امتناع کند ، قطع انشعابات توسط مدیر ساختمان در دستور کار قرار می گیرد. این عمل توسط مدیر شامل مراحلی ست که در این مقاله بیان شده است.

 

اختیارات مدیر ساختمان

برای آن که بدانیم مدیر چطور می تواند با ساکنینی که شارژ پرداخت نمی کنند برخورد کند ابتدا باید بدانیم مدیر چه اختیاراتی دارد؟ از وظایف و اختیارتی که یک مدیر ساختمان دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیمه آتش سوزی ساختمان
  • تعیین زمان و مبلغ شارژ ساختمان
  • حفاظت عمرانی از ساختمان
  • اخذ شارژ از واحد ها
  • تعیین قوانین ساختمان و ابلاغ آن به ساکنین
  • رسیدگی به تخلفات ساکنین و اختلافات آنها
  • صورت برداری از جلسات مجمع عمومی ساختمان
  • اجرای مصوبات مجمع عمومی ساختمان
  • تایید و رسید پرداخت هزینه های شارژ ساختمان

 

خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم : مدیریت ساختمان | بهترین روش مدیریت ساختمان چیست؟

 

همانطور که اشاره شده مدیر ساختمان وظیفه اخذ شارژ را دارد. حال اگر یکی از ساکنین شارژ را پرداخت نکند چه باید کرد؟

 

دلایل عدم پرداخت شارژ از طرف ساکنین

برای آن که بدانیم چرا یکی از ساکنین هزینه شارژ را پرداخت نمی کند باید بدانیم چه دلیلی برای این کار دارد. گاها مدیر ساختمان در حساب و کتاب ها اشتباه کرده است و مبلغ بیشتری دریافت نموده است که در این صورت واحد مربوطه می تواند از پرداخت امتناع نموده و از بستانکاری خود تقاضای پرداخت دهد.

گاهی مبلغ شارژ با هزینه های ساختمان مطابقت ندارد. در این صورت نیز یکی یا چند واحد با عدم پرداخت شارژ ، تقاضای ارائه گزارش از مدیر ساختمان را دارند.

در برخی مواقع هزینه های شارژ توسط ساکنین به دلیل عدم مقبولیت مدیر پرداخت نمی شود. در این زمینه امکان دارد اختلافاتی با مدیر و برخی ساکنین وجود داشته باشد. گاها هم یکی یا چند تن از ساکنین عمدا از پرداخت شارژ امتناع می کنند. در چنین شرایطی مدیر باید موضوع را به هیئت مدیره اطلاع دهد. هیئت مدیره به عنوان نماینده کل ساختمان باید اقداماتی را انجام دهد.

 

روش برخورد مدیر با ساکن خاطی در مورد پرداخت شارژ

از آنجایی که مدیر ساختمان مسئول تمامی امور ساختمان است و جهت حفظ و نگاهداری ‏ساختمان و تأسیسات و تجهیزات مربوطه باید تلاش کند در مواردی که مشکلی به وجود بیاید می تواند اقداماتی را انجام دهد. یکی از این موارد عدم پرداخت شارژ توسط یک یا چند تن از ساکنین است. ابتدا مدیر می تواند با آرامش از واحد خاطی بخواهد تا بدهی خود را پرداخت کند. اگر این اقدام موثر نبود می تواند به شورای محل مراجعه کند.

 

در مرحله آخر به دادگاه مراجعه کرده و اظهارنامه بنویسد

ماده ۱۰ مکرر قانون آپارتمان نشینی بیان می دارد که در صورت امتناع مالک یا استفاده‌کننده از ‏پرداخت سهم شارژ خود مدیر یا هیئت‌مدیره ، به وسیله ‏اظهارنامه ، با ذکر مبلغ بدهی و صورت ریز برای مطالبه به واحد مربوط ارسال شود. به این صورت که اظهار نامه یک رسمیتی دارد که می تواند بعدا در صورت عدم پرداخت شارژ ، در مراجع قضایی قابل پیگیری باشد. این به معنای اعلام رسمی مدیر به واحد متخلف در پرداخت شارژ است. مدیر یا مدیران مکلف هستند بدهی مالک یا استفاده‌کننده را به وسیله ‏اظهارنامه رسماً مطالبه نماید . اظهارنامه بر روی فرمهای مخصوصی که از ‏دادگاه تهیه می‌شود وسیله مدیر ساختمان در سه نسخه تنظیم و ذیل آن امضاء ‏می‌شود سپس در دفتر دادگاه به ثبت رسیده و توسط مامور ابلاغ به بدهکار ‏ابلاغ می‌شود .‏

اگر واحد ساختمانی متخلف ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ نسبت به پرداخت اقدام نکند مدیر یا مدیران می توانند نسبت به قطع خدمات مشترک این واحد اقدام کنند . یادتان باشد که خدمات مشترک فقط باید قطع شود و اگر خدمات اختصاصی قطع شود مدیر جرم مرتکب شده است. بدیهی است مدیر یا مدیران نمی‌توانند و نباید پیش از ابلاغ ‏اظهارنامه ، مالک یا استفاده‌کننده بدهکار را ، از خدمات مشترک محروم کنند .‏

اگر کماکان واحد مذبور به پرداخت شارژ مبادرت نکرد ، مدیران با مراجعه به ‏اداره ثبت محل وقوع آپارتمان تقاضای وصول وجه اظهارنامه کرده و برایشان اجرائیه صادر می شود. پس از ‏ابلاغ اجرائیه توسط دفتر اسناد رسمی ، معادل مبلغ بدهی بدهکار، اموال او ‏بازداشت‌ شده و قیمت اموال بازداشت ‌شده توسط کارشناس ، ارزیابی و سپس ‏به حراج و مزایده گذاشته می‌شود . با فروش این اموال بدهی واحد متخلف به مدیران ساختمان پرداخت می شود.

 

نتیجه گیری

همانطوری که گفته شد مدیر ساختمان اختیارات و وظایفی دارد که در قبال ساختمان باید انجام دهد. این اختیارات باعث می شود تا بتواند در صورت بروز مشکل به فکر راه حل بیوفتد. یکی از شایع ترین این اتفاقات پرداخت نکردن شارژ توسط برخی ساکنین است که مدیر وظیفه دارد آن را اخذ کند. برای حل این مشکل مدیر راه حل هایی دارد. بهترین راه حل صحبت کردن حضوری با فرد خاطی است. در اکثر موارد این کار باعث می شود تا فرد به پرداخت اقدام کند اما گاها مشکل فراتر از یک صحبت معمولی است.

در این صورت مدیر باید با اقدامات رسمی به اخذ شارژ بپردازد. ابتدا نامه کتبی به فرد خاطی و سپس مراجعه به دادگاه برای اقدام قضایی که اخرین مرحله می باشد.
فرد خاطی نیز می تواند در صورت تشکیل دادگاه با ارائه ادله خود دلیل عدم پرداخت را عنوان کند.

 

پیشنهاد
برای این که بتوانید بهتر به امور ساختمان رسیدگی کنید و در وضعیت پرداخت شارژ و بدهی های مربوط به ساختمان باشید می توانید از نرم افزار مدیریت ساختمان هومتیک استفاده کنید. در درجه اول باید بگوییم که این نرم افزار کاملا رایگان است و می تواند سبب صرفه جویی در هزینه های ساختمان نیز شود.
شما با استفاده از هومتیک می توانید فرآیند بررسی و ارزیابی پرداخت ها و بدهکاری های ساکنین ساختمان را انجام دهید و به طور کامل در جریان این موضوع باشید. همچنین می توانید برای تعیین و پرداخت شارژ ساختمان نیز از آن استفاده کنید. مدیران می توانند با اپلیکیشن هومتیک با مالکان و ساکنان در ارتباط باشند و در هر ساعت از شبانه روز در دسترس قرار بگیرند. شما می توایند با استفاده از لینک زیر هومتیک را دانلود کنید و از امکانات متنوع این برنامه در زمینه مدیریت ساختمان استفاده کنید.

 

دانلود اپلیکیشن هومتیک

 

Loading

5/5 - (2 امتیاز)

۲ در مورد “قطع انشعابات توسط مدیر ساختمان امکان پذیر است؟”

  1. با سلام
    مجتمع ۶۰ واحدی هستیم که تعدادی انباری ندارند الان مدسر درب اکاردئونی گداشته و هزینه انرا دریافت نموده ولی کلید نمیدهد هر کس انباری کار دهشت بیاد کلید بدم ایا میتواند کلید ندهد
    با سپاس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن