قوانین نصب دوربین مدار بسته در مشاعات آپارتمان

قوانین نصب دوربین مدار بسته در مشاعات آپارتمان

قوانین نصب دوربین مدار بسته در مشاعات آپارتمان

با گسترش زندگی شهرنشینی و افزایش ساخت و سازها در حوزه منازل مسکونی ، لزوم تامین امنیت این مجموعه ها نیز بیش از پیش احساس می شود. از آنجایی که امنیت یکی از اساسی‌ترین نیازهای یک جامعه محسوب می‌شود و مجتمع های مسکونی نیز مثل سایر بخش های جامعه نیازمند به تامین امنیت هستند. برای این امر می توان از دوربین های مدار بسته استفاده کرد در یک دهه ی گذشته استفاده از دوربین های مدار بسته رشد چشمگیری داشته است و بسیاری از اماکن دولتی یا خصوصی برای حفظ بیش ‌از پیش امنیتِ خود اقدام به نصب دوربین ‌های مداربسته کرده ‌اند . هر کسی باید با قوانین نصب دوربین مدار بسته در مشاعات آپارتمان آشنا باشد.

 

امروزه دوربین‌های مداربسته ، با تکیه ‌بر قابلیت ‌های فراوان خود، یکی از مقرون به ‌صرفه‌ ترین و پرکاربردترین راه‌ های برقراری امنیت و کاهش جرائم در مکان ‌های مسکونی، اداری و حتی عمومی محسوب می ‌شوند. حال با توجه به این‌که این دوربین ‌ها علاوه بر نقش امنیتی خود، می ‌توانند نظارت کاملی بر تمامی اعمال و رفتار ما داشته باشند ، این سوال مطرح می شود که آیا هر کسی می‌ تواند ‎، در محل زندگی خود یا قسمت های مشاع و غیر مشاع دوربین مداربسته نصب کند؟ آیا محدودیتی برای استفاده از این دوربین ‌ها در مکان‌ های عمومی یا مسکونی وجود دارد؟

 

قوانین نصب دوربین در مشاعات آپارتمان

در ادامه با ما همراه باشید تا به‌ تمامی سؤالات شما پیرامون قوانین نصب دوربین‌های مداربسته در قسمت های مشاع و شخصی مجتمع های مسکونی پاسخ دهیم .
گاهی اوقات ممکن است بسیاری از افراد تصمیم بگیرند که در ساختمان محل زندگی خود دوربین ‌های مدار بسته را نصب کنند، اما باید به این نکته توجه کرد که نصب دوربین مدار بسته در مشاعات ساختمان تنها با تصویب هیئت مدیره ساختمان امکان پذیر است و هر فردی نمی‌تواند به تنهایی تصمیم به نصب دوربین مدار بسته بگیرد.
نصب دوربین در قسمت‌هایی که مربوط به حریم شخصی افراد است هم نیاز به مجوز قانونی دارد و افراد نمی‌توانند در قسمت‌هایی که مربوط به حریم افراد است، دوربین نصب کنند.

به طور کلی نصب دوربین به صورت مخفی و به هر شکل خصوصی، عمومی یا مشاعات نیازمند مجوز قانونی است و در صورت نصب دوربین مخفی بدون داشتن مجوز قانونی، فرد مجرم به حساب می‌آید و امکان پیگرد قضایی او وجود دارد.

برای دریافت مجوز نصب دوربین مخفی یا نصب دوربین در اماکن غیر مجاز باید از نیروی انتظامی یا مراجع قضایی مجوز لازم را دریافت کرد. علاوه بر آن باید در مکان ‌های عمومی و در ورودی آسانسور‌ها ذکر شود که مجهز به دوربین هستند و به گفته قانون این سخت‌گیری‌ ها به علت سوء استفاده ‌هایی است که سال‌ها پیش رخ داده است.

 

آیا نصب دوربین مداربسته منع قانونی دارد؟

قوانین نصب دوربین مدار بسته در مشاعات آپارتمان

 

قانون مجازات اسلامی کشور ما به صورت دقیق و مشخص اعلام نکرده است که استفاده از دوربین های مداربسته در بخش مشاعات و ساختمان های عمومی شامل مجازات و جزای کیفری می شود و یا خیر. با این حال بر اساس ماده 690 قانون مجازات اسلامی هرگونه تصرف عدوانی که بدون اجازه تمامی ساکنین آپارتمان و یا مجتمع باشد شامل مجازات کیفری بوده و نسبت به رفع تصرف عدوانی باید اقدام نشود. در اصل با وجود اینکه قانون گذار به صراحت نسبت به استفاده از دوربین مدار بسته برای کاهش جرم  تصویق می کند ولی به دلیل حفظ حریم خصوصی تمامی ساکنین اعلام می کند این مسئله یک پیشنهاد بوده و باید همراه با رضایت تمامی ساکنین و واحدها باشد. تحت تاثیر همین مسئله هست که در برج های ساختمانی به منظور جلوگیری از ناسازگاری ها و عدم رضایت هیات مدیره به تصویب مصوبه و با کسب رضایت از تمامی اعضاء نسبت به نصب دوربین مدار بسته اقدام می کند.

 

آیا می‌توان در آسانسور دوربین مداربسته نصب کرد؟

در صورتی که شما رضایت تمامی اعضاء ساختمان را جلب کردید و قصد دارید در آسانسورهای آپارتمان خود دوربین مدار بسته تصب کنید باید در نظر داشته باشید از نظر فنی این امر امروزه قابل انجام می باشد ولی با چالش هایی نیز مواجه است. آسانسورها به دلیل نوع کاربرد خود همواره یکی از پر رفت و آمد‌ترین مکان‌ های آپارتمان ‌ها به شمار می‌روند . از همین‌ رو در بسیاری از موارد مدیران ساختمان و حتی ساکنین ترجیح می ‌دهند ، به‌منظور افزایش امنیت ساکنین، در آسانسور دوربین‌ مداربسته نصب شود. با توجه به ساختار متفاوت و تحرک فراوان آسانسورها ، نصب دوربین در آن‌ها با دشواری فراوانی همراه است ، به همین دلیل مهارت و تجربه بیشتری نیز را می‌طلبد..

بسته به نیاز می‌توان از یکی از سیستم‌های مداربسته آنالوگ HD و تحت شبکه در چنین مواردی استفاده کرد. در برخی مجتمع ها از آسانسور هایی که دارای محلی از پیش طراحی ‌شده برای نصب دوربین مداربسته توکار هستند استفاده می شود. دوربین‌ های مداربسته توکار معمولاً در دیواره آسانسور و بالاتر از دکمه ‌های طبقات قرار می‌گیرند . گاها نیز این دوربین ها در سایر دیواره ها قرار دارند. در چنین دوربین ‌های مداربسته ای که توکار می باشند فقط قسمت لنز دوربین توسط کاربر قابل‌ مشاهده است و از یک پوشش نشکن برای محافظت لنز استفاده می ‌شود .

گاها در کابین آسانسور ، فضایی برای نصب دوربین ‌های مداربسته توکار به ‌صورت پیش ‌فرض در نظر گرفته نشده است اما باز هم می‌توان از دوربین مداربسته توکار مخصوص آسانسور به همراه محفظه نگه ‌دارنده برای نصب در سقف یا دیواره آسانسور استفاده نمود.

 

برخی از پرکاربرد ترین دوربین ‌های مدار بسته ای که در آسانسور ها استفاده می ‌شود :

  • دوربین مدار بسته سه ‌گوش مخصوص آسانسور
  • دوربین مدار بسته دام
  • دوربین مدار بسته مکعبی
  • دوربین مدار بسته مخفی

 

شاید استفاده از دوربین ‌های دام و سه ‌گوش، که در بالا از آن ها نام بردیم ، متداول‌ترین روش نصب دوربین در آسانسورها باشد، اما نباید فراموش کرد با توجه به ارتفاع بسیار کم سقف اغلب آسانسورها ، این دوربین ‌ها به‌راحتی می‌توانند توسط افراد سودجو قطع یا دزدیده شوند. به همین منظور پیشنهاد می‌ شود برای جلوگیری از چنین مواردی در داخل آسانسورها از دوربین ‌های توکار و مخفی استفاده کنید . البته نباید فراموش کرد که نصب دوربین در آسانسور بدون برچسب هشدار دهنده ، جرم محسوب می شود و تجاوز به حقوق شهروندی تلقی می ‌گردد . همچنین باید گفت که اگر قصد دارید دوربین‌ نصب‌ شده در آسانسور تمام فضای داخلی را نمایش دهد، حتما باید برای این کار از دوربین‌هایی با لنز واید (۲٫۸ میلی‌متر) استفاده نمایید تا تمام آسانسور قابل رویت باشد.

 

هزینه نصب دوربین‌ مداربسته در مشاعات چگونه پرداخت می شود ؟

قوانین نصب دوربین مدار بسته در مشاعات آپارتمان

هزینه نصب و راه اندازی دوربین مدار بسته در مشاعات بر عهده مالکین ساختمان است و مستاجر وظیفه ای در پرداخت هزینه های مربوطه ندارد . میزان مبلغی که مالکین ملزم به پرداخت آن هستند نیز با توجه هزینه نصب دوربین و نگهداری آن توسط مدیر برآورد شده و در هزینه شارژ مربوط به مالکین هر واحد لحاظ می شود. از نظر عرف باید مالک مسئول پرداخت هزینه چیزی باشد که پس از مستاجر نیز از منافعش منتفع می شود تحت تاثیر همین ماده قانونی است که مدیر ساختمان وظیفه دارد بدون درگیر کردن مستاجر نسبت به دریافت هزینه مالک را در جریان گذاشته و هزینه را نیز دریافت کند.

 

نصب دوربین مدار بسته در پارکینگ مجتمع

نصب دوربین مداربسته میتواند در پارکینگ نیز انجام شود بخصوص در مجتمع های مسکونی که فاقد حیاط هستند و پارکینگ آنها در قسمت جلوی درب ورودی ساختمان قرار گرفته است . معمولا ساکنین چنین ساختمان هایی برای امنیت و حفظ و حراست از خودروها ، اقدام به نصب دوربین مداربسته می نمایند. نصب دوربین مداربسته در پارکینگ آپارتمان ها بهتر است از انواعی باشد که قابلیت دید در شب را نیز دارند ، زیرا بعضی ساختمان ها نگهبانی نداشته و در شب نیاز به مراقبت از خودروها دارند . لذا نصب دوربین مداربسته در این چنین مکان هایی بسیار کاربردی می باشد .  پارکینگ ها به دلیل اینکه تعداد زیادی خودرو در آن پارک میشود همیشه باید زیر نظر قرار بگیرد و کار نظارت بر آن شبانه روزی انجام شود . لذا انواع دوربین دید در شب بهترین دوربین برای این مکان ها به حساب می آید.نصب دوربین مداربسته هم میتواند داخل پارکینگ و در جلوی درب ورودی و درب خروجی آن قرار بگیرد تا در صورت نیاز به مشاهده بتوان تمامی محیط را تحت پوشش قرار داد.

 

بهترین برندهای دوربین مدار بسته در ساختمان

در طی چند سال گذشته صنعت دوربین های مدار بسته با پیشرفت های زیادی روبرو شده و برندهای متعددی نیز روانه بازار شده اند یکی از بهترین برندهایی که امروزه در ایران فعالیت می کند برند داهوا تکنالوجی هست ولی از نظر امکانات و خدمات بدون شک هیچ برندی قابل قیاس با پاناسونیک نمی باشد. انتخاب یک برند برای دوربین های مدار بسته تا حدی زیاد به زیر ساخت ها و بودجه شما بستگی دارد و ممکن است از یک ساختمان به ساختمان دیگر متفاوت باشد. از جمله مهم ترین برند های این محصول می توان به موارد پیش رو اشاره کرد.

  • شیائومی
  • پاناسونیک
  • داهوا تکنالوجی
  • آزلو
  • ویونت

 

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی قوانین مربوط به نصب دوربین مداربسته ، استفاده صحیح از آن و غیره پرداختیم و تمامی باید ها و نباید های آن را بیان کردیم . در یک جمع‌بندی کلی می‌توان چنین گفت : بهتر است قبل از تهیه و نصب دوربین ‌های مداربسته، ابتدا به بررسی کامل قوانین و مقررات مربوط به استفاده از آن ‌ها بپردازید و در راه استفاده صحیح از این وسیله ، تلاش کنید.

اصل ۲۵ قانون اساسی هرگونه نظارت و استراق سمع بر زندگی مردم را منع می‌کند. بنابراین قبل از نصب هرگونه سیستم نظارتی باید برای دریافت مجوز قانونی آن اقدام نمایید. به دلیل تنوع بالای دوربین‌های مداربسته و تجهیزات وابسته به آن پیشنهاد می‌شود پیش از تهیه این تجهیزات حتما با افراد متخصص و با تجربه مشورت کنید.
نصب این دوربین ‌ها در ظاهر کار ساده و پیش ‌پا افتاده ‌ای به نظر می ‌رسد، اما در واقع نصب آن‌ ها تنها باید توسط نصاب‌ هایی صورت گیرد که دارای پروانه کسب باشند تا امنیت محل کار یا سکونت شما دچار تزلزل نشود.

پس از نصب دوربین، یکی از مهم ‌ترین اقداماتی که باید انجام دهید، اطلاع‌ رسانی به اطرافیان و افرادی است که در آن محل زندگی یا رفت ‌و آمد می‌ کنند که راحت ‌ترین راه برای این کار استفاده از تابلو های اطلاع ‌دهنده است . پس از نصب این دوربین ها نیاز به نگه داری دارند. هزینه نصب و نگه داری این دوربین ها توسط مالکین باید پرداخت شود. زیرا دوربین ها در جهت حراست از اموال مالکان نصب می گردد. گاها مستاجری که ماشین دارد یا اموالی در مشاعات ساختمان دارد در هزینه نگه داری دوربین های مدار بسته سهیم است.

 

مطالب پیشنهادی:

مشاعات ساختمان شامل چیست؟ قانون هزینه های مشاعات

 

 

Loading

4/5 - (4 امتیاز)

۷ در مورد “قوانین نصب دوربین مدار بسته در مشاعات آپارتمان”

    1. سلام بزرگوار در تمام دنیا قانون میگه هزینه های کلی و ماندگار محل مورد اجاره به عهده مالک و هزینه های دائمی مربوط به استفاده و نگهداری مورد اجاره مثل نظافت… به عهده مستاجر هست، در نتیجه مستاجر دلیلی نداره در خرید دوربین مداربسته با شما همصدا باشه.

  1. سلام
    به علت نداشتن امنیت جانی و ایجاد مزاحمت برای یک خانم مسن، توسط همسایه ، نیاز داریم در ورودی واحدمون رو دوربین بزنیم طوری کع فقط در ورودی خودمون رو بگیرد . آیا از دادسرا مجوز باید بگیریم؟؟

    1. شدیداً جرم است علی شاکی .
      خداوندا ما را از شر پشت کوه نشینان مهاجرت کرده به شهر محافظت بفرما… آمین

  2. نصاب دوربین مداربسته

    اصولا نصب دوربین مداربسته در مشاعات عملی غیر قانونی نیست البته به شرطی که حریم خصوص کسی مورد تعارض قرار نگیرد ، من نصاب دوربین هستم و تجربه چندین مورد را دارم، بهترین کار این است که ابتدا یک قرارداد به امضای مدیر ساختمان و یکی دیگر از اعضای ساختمان به عنوان شاهد گرفته شود و سپس اقدام به نصب دوربین در مشاعات شود.

  3. سلام
    چند روزی هست که در پارکینگ اپارتمان ۱۰واحدی ،،،دوربین مدار بسته نصب شده ،واز طریق وایرلس در داخل گوشی میتوان دوربینها را نظارت کرد ،،ولی فقط مالکان اپارتمان میتوانند استفاده کنند ومدیر ساختمان گفته که ،به مستاجر این امکان داده نمیشود ،،ایا اینکار ضایع کردن حق مستاجر نیست؟

  4. سلام.در مورد اینکه دستگاه dvrآسانسور در چه مکانی باید باشد،سوال دارم.مدیریت قبل،دستگاه رو در منزل خودش داشت ،الان که مدیریت عوض شده میگه کابل کشی و هزینه مجدد انجام بشه و دستگاه به منزل اون منتقل بشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن