قوانین پارکینگ آپارتمان

قوانین پارکینگ آپارتمان ، متراژ ، شماره گذاری ، قید در سند

قوانین پارکینگ آپارتمان

آن دسته از مجتمع های مسکونی که دارای پارکینگ می باشند ف هر کدام از افرادی که از پارکینگ استفاده می کنند باید تابع یکسری از قوانین باشند تا بتوانند در کنار سایر ساکنین زندگی آرامی را در مجتمع داشته باشند . در واقع قسمت‌ های اختصاصی ساختمان ، واحد های جداگانه ساختمان همراه سایر متعلقات مانند قوانین پارکینگ و انباری و … است که متراژ و جزئیات آن نیز به طور دقیق در سند مالکیت ذکر شده است . ابتدا لازم است قسمت‌ های مختلف ساختمان را بشناسید . یادتان باشد که قانون تملک آپارتمان‌ها ، مالکیت در آپارتمان ‌ها را به دو قسمت اختصاصی و مشترک تقسیم می ‌کند : اول قسمت‌ های اختصاصی یک ساختمان که برای هر مالکی در سند مالکیتش مشخص می‌شود . در آیین‎ نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان ‌ها ، در ماده ۱ آمده است : قسمت‌هایی از بنا اختصاصی است که عرفاً برای استفاده انحصاری مالک معینی یا قائم مقام او اختصاص یافته باشد .در این مقاله به قوانین پارکینگ آپارتمان می پردازیم تا با جنبه های مختلف آن آشنا شویم .

 

در کنار بخش های اختصاصی که در سند مالکیت هر فرد به این قسمت ها اشاره شده و حق استفاده از آن قسمت ها فقط مختص مالکین آن قسمت ها است . در بخش دوم قسمت‌ هایی از ساختمان قرار دارد که با سایر اهالی مشترک است . این بخش را در حقوق مشاعات می ‌نامند . طبق ماده ۲ قانون تملک آپارتمان‌ ها ، قسمت ‌های مشترک آپارتمان ، قسمت‌ هایی از ساختمان است که حق استفاده از آن منحصر به یک یا چند آپارتمان یا محل و پیشه مخصوص نیست و به تمام مالکان به نسبت قسمت اختصاصی آنها تعلق می ‌گیرد . به طور کلی قسمت‌ هایی که برای استفاده اختصاصی تشخیص داده نشده است یا در اسناد مالکیت ملک ، اختصاص به یک یا چند نفر از مالکان ندارد ، از قسمت‌ های مشترک آپارتمان است . بر این اساس قسمت ‌های مشترک ساختمان ، راهروها ، پلکان ها ، فضا های داخل پارکینگ یا پارکینگ‌ های اضافه‌ ای که مالکی آن را فروخته و از محل رفته باشد ، باغچه ، حیات و پشت بام را در بر می‌ گیرد .

 

فروشنده هر آنچه که در سند مالکیت قید شده است را باید تحویل خریدار دهد

در مواقعی که یک ملک بین مالک و فروشنده معامله می شود باید طرفین معامله نسبت به مفاد آن پایبند باشند و تمام موارد ذکر شده در سند را عملی بسازند . به طور کلی اگر خانه ‌ای را خریده‌ اید و در سند عادی یا همان مبایعه ‌نامه آن قید شده است که فروشنده ملزم به واگذاری خانه ، همراه با پارکینگ و انباری به شماست ، اما زمان تحویل ، فروشنده از انجام این کار خودداری می‌ کند و خانه‌ ای بدون پارکینگ به شما تحویل می ‌دهد ، اصلا خودتان را ناراحت و نگران نکنید ، به راحتی می‌ توانید علیه او اقامه دعوی کنید و حقتان را بگیرید . برای این کار باید به دادگاه مراجعه و دادخواست الزام به انجام تعهد بدهید . طبق این دادخواست ، دادگاه خریدار را مجبور و ملزم به ارائه خدماتی که در سند قید شده است ، می‌ کند . حتی اگر فروشنده ، فضای پارکینگ را در ساختمان پیش ‌بینی نکرده باشد ، باید مبلغ آن را به خریدار بپردازد و این مبلغ نیز با نظر کارشناس دادگستری تعیین می ‌شود . زیرا قیمت پارکینگ در هر منطقه‌ ای از شهر متفاوت است و بنابراین بستگی به ارزش منطقه‌ ای آپارتمان ، رقمی که به شما تعلق می‌ گیرد کم یا زیاد می ‌شود .

 

پارکینگ متعلق به چه کسی است ؟

با توجه به اینکه وجود پارکینگ برای بسیاری از افرادی که قصد سکونت در یک مجتمع مسکونی را دارند مهم می باشد ، این گونه افراد قبل از خرید ملک و سکونتشان در آنجا باید قضیه ی مالکیت پارکینگ را مشخص نمایند . بسیار پیش می ‌آید که در زمان خرید آپارتمانی ، متوجه می‌ شوید واحدی که قصد خریدش را دارید ، قوانین پارکینگ ندارد . شاید از خود می ‌پرسید که چطور می‌ شود واحدی پارکینگ نداشته باشد یا در اصل ، پارکینگ چگونه بین واحد ها تقسیم می ‌شود ؟ در این مورد خوب است بدانید که تقسیم پارکینگ به دو صورت انجام می ‌شود : صورت اول ، تعلق اختصاصی است ، که مانند انباری ، با تعیین موقعیت و مساحت آن ، محل دقیق آن در صورت مجلس تفکیکی و سند رسمی قید می‌ شود و در حقیقت ملک اختصاصی صاحب آپارتمان به حساب می‌ آید . صورت دوم ، تعلق پارکینگ به هر واحد به طور مشاع است . به این معنا که این پارکینگ ‌ها در صورت‌ جلسه تفکیکی واحد هایی که می ‌توانند به صورت مشاع از قوانین پارکینگ ساختمان استفاده کنند ، نام برده می‌ شوند . در این صورت فقط آپارتمان ‌هایی که حق استفاده از پارکینگ مشاع برای آن ها شناخته شده است ، می ‌توانند از پارکینگ ساختمان به طور مشاع استفاده کنند .

 

از بروز هر گونه دعوا و منازعه باید پرهیز شود

افراد ساکن در یک مجتمع مسکونی مطابق با آنچه در سند مالکیت ملکشان قید شده باید از امکانات آپارتمان استفاده کنند و اگر در زمینه ی پارکینگ های مشاع حقی برای آنها در نظر گرفته نشده است نباید از این قسمت ها استفاده کنند . فراموش نکنید که ممکن است بعضی از واحد های یک آپارتمان ، حق استفاده از پارکینگ مشاع را داشته باشند و بعضی دیگر نه . همچنین ممکن است تمامی واحد های آپارتمانی ساختمان ، به نحو اختصاصی در سند مالکیت ، پارکینگی برایشان مشخص نشده باشد و حق استفاده مشاعی از پارکینگ ساختمان را داشته باشند . در این وضعیت، هر کدام از واحدها می‌توانند اتومبیل خود را در هر قسمت از پارکینگ که می‌خواهند بگذارند، بدون این که کسی به توقف او در قسمت خاصی از پارکینگ مشاعی اعتراض کند . یادتان باشد که در چنین حالتی ، مالکان برای ایجاد نظم و انضباط در ساختمان ، می ‌توانند محل معینی را برای مدت معینی به طور موقت، به هر یک از واحدها اختصاص دهند و برای رعایت عدالت ، وقتی این مدت معین به پایان رسید ، آن را با واحد دیگری تعویض کنند تا بین مالکان هم رنجش یا تنش به وجود نیاید .

 

همیشه توافق کارساز نیست

در بیشتر اوقات بین ساکنین مجتمع های مسکونی بر سر استفاده از پارکینگ ساختمان اختلافاتی بوجود می آید و برای حل این گونه اختلافات ، افراد دست به اقداماتی می زنند که هیچ جنبه ی قانونی ندارد . شاید آپارتمان شما هم از آن دسته ساختمان‌ هایی است که پارکینگ آن با رای ساکنان تقسیم شده است . در مورد قانونی بودن یا نبودن این کار بهتر است بدانید که ، حتی با توافق اکثریت ساکنان ساختمان هم نمی ‌توان این کار را انجام داد و حتما باید همه مالکان رضایت داشته باشند . طبق ماده ۱۰ قانون مدنی ، اگر تقسیم پارکینگ بین مالکان ، با توافق همه مالکان باشد ، اشکال قانونی ندارد ، اما فراموش نکنید که نحوه شماره‌ گذاری و پلاک‌ گذاری پارکینگ ، توسط مامور و نماینده سازمان ثبت انجام می ‌شود . روند کار هم به این صورت است که از بالاترین طبقه آپارتمان کار پلاک‌ گذاری را شروع می‌ کنند و بعد از آن ، از پایین ‌ترین نقطه آپارتمان ، واگذاری پارکینگ را انجام می‌ دهند . در واقع ، مالکان با توافق نمی‌ توانند داشتن یا نداشتن پارکینگ را تعیین کنند ، بلکه فقط می‌ توانند در مورد این‌که کدام پارکینگ را بردارند ، توافق کنند .

 

چه کسانی حق رفت و آمد در پارکینگ را دارند ؟

تمام افراد ساکن در یک مجتمع مسکونی حق استفاده از قسمت ورودی پارکینگ را دارند و نباید هیچ یک از همسایگان مانع از عبور و مرور سایر افراد از قسمت های مشاع ساختمان شوند که بخش ورودی پارکینگ نیز جزء مشاع ساختمان حساب می شود . به طور کلی اگر با همسایه‌ تان سر حق عبور و مرور در پارکینگ یا مسایل این‌ چنینی به مشکل برخورده‌ اید ، بهتر است بدانید که رفت و آمد از ورودی پارکینگ ، حق همه افراد ساکن ساختمان ، حتی کسانی که پارکینگ ندارند ، هم هست ، زیرا با اینکه طبق قانون تملک آپارتمان ‌ها ، پارکینگ متعلق به یک شخص و این موضوع در سند خانه نیز آمده است ، اما فضای اطراف آن جزو مشاعات یا همان قسمت‌ های مشترک ساختمان است و با اینکه این فضا به مالک تعلق دارد ، اما به این علت که برای دیگران مزاحمت ایجاد می ‌کند ، نمی ‌تواند باقی ساکنان ساختمان را از ورود به پارکینگ یا عبور و مرور در آن منع کند یا حتی در فضای پارکینگ خود چادر بزند و ضایعات ساختمانی در آن تخلیه کند .

 

ممانعت از استفاده از ورودی پارکینگ

کسی نمی تواند همسایگان را از عبور و مرور در پارکینگ منع کند. در صورتی که یکی از همسایگان باعث مزاحمت شود و مانع از عبور و مرور افراد از قسمت ورودی پارکینگ شود ، سایر همسایگان می توانند از او شکایت کنند . البته در این مورد استثنایی هم وجود دارد . در مورد واحدی که پارکینگ آن به حیات خلوت راه داشته باشد و در آن ترددی وجود نداشته باشد ، شاید بتوان این کار را انجام داد ، اما بر اساس قانون ، این پارکینگ جزو مشاعات است و همه حق استفاده از آن را دارند ، مگر این که در سندشان قید شده باشد .

 

همسایه ای که بدون اجازه از پارکینگ دیگری استفاده می کند

در مواقعی که یکی از ساکنین مجتمع در محل زندگی خود حضور نداشته باشد ، دیگر همسایگان حق استفاده ی بدون اجازه از پارکینگ وی را ندارند زیرا این گونه رفتار ها قابلیت پیگیری قانونی را دارند . همانطور که گفته شد ، در صورتی‌ که یکی از واحد‌ های آپارتمان ، برای مدتی خالی از سکنه باشد و همسایه‌ ها از پارکینگ آن استفاده کنند ، اگر بدون اجازه صاحب پارکینگ باشد ، پس از اینکه مالک در خانه خود سکونت کرد ، می‌ تواند اجاره مدت استفاده از پارکینگش را از استفاده کننده درخواست کند . اما اگر خود مالک اجازه یا به اصطلاح حقوقی برای تصرف پارکینگ اش به مدیر ساختمان یا شخص استفاده کننده ، اذن داده باشد ، نمی ‌تواند چنین ادعایی کند . اما در کل فراموش نکنید که پارک بدون اجازه در پارکینگ همسایه ، به نوعی خلاف قانون است و با اقامه دعوا از سوی مالک ، باید اجرت المثل (اجاره مدت تصرف) که با نظر کارشناس دادگستری تعیین می ‌شود ، به مالک پرداخته شود .

همچنین اگر شخصی در پارکینگ همسایه بدون اجازه او ، ماشین خود را پارک کند و با درخواست مالک ، حاضر به ترک آن نشود ، جرمش تصرف عدوانی است و مجازات آن می ‌تواند از جزای نقدی تا حبس و رفع تصرف و مطالبه خسارات وارده به مالک باشد .

 

نتیجه گیری

نکته قابل توجه در بحث پارکینگ آن است که اگر در زمان عقد قرارداد اجاره پارکینگ عنوان نشود مستاجر حق استفاده از پارکینگ را ندارد. این بدان دلیل است که یا توافق قبلی بر عدم استفاده از پارکینگ صورت گرفته است یا این که مستاجر تقاضای دریافت پارکینگ ندارد. متاسفانه در قرارداد های اجاره برخی از مالکان سعی در کاهش تعهدات خود نسبت به مستاجر دارند اما تمایل به کم کردن هزینه آن ندارند. در چنین مواردی مستاجر باید تمام و کمال متوجه این امر باشد که مبادا مالک هزینه پارکینگ را اخذ کند ولی پارکینگی به وی اختصاص ندهد. محل پارکینگ زیر از اهمیت بالایی برخودار است و کسی که واحدی را می خرد یا اجاره می کند باید بداند کدام قسمت از پارکینگ برای وی می باشد. پارک کردن در جای سایر همسایگان باعث مشکلات عدیده ای می شود که مدیر ساختمان باید آن را رفع کند.

 

پیشنهاد

با نصب نرم افزار مدیریت ساختمان هومتیک مدیران آپارتمان می توانند براحتی در دسترس باشند و به مشکلات ساکنین رسیدگی کنند .

 

 

هزینه تعمیر جک درب پارکینگ با مالک است یا مستاجر؟

 

 

Loading

4.5/5 - (4 امتیاز)

۸ در مورد “قوانین پارکینگ آپارتمان ، متراژ ، شماره گذاری ، قید در سند”

  1. باسلام .اگر کسی به جز جای پارک خودش از مشاعات بدون اجازه بقیه واحدها یک ماشین دیگر پارک کند و واجازه ندهد کسی دیگر از آن قسمت مشاعات استفاده کند حکمش چیست؟آیا بقیه مالکین میتونن اجاره ۴ سال استفاده از پارکینگی که حق او نبوده و همه واحدها سهم داشتن رو بگیرن؟

  2. سلام ما در یک آپارتمان ۵ طبقه و ۵ واحدی سکونت داریم ساختمان دارای دو طبقه مجزای پارکینگ هستند که پارکینک طبقه همکف متعلق به دو واحد مسکونی ط اول و ط ۴ می‌باشد و درب خروجی و ورودی پارکینگ مجزا با ریموت مجزا دارد و پارکینگ طبقه زیرزمین ساختمان متعلق به ۳ واحد مسکونی ط ۲ و ۳ و ۵ می‌باشد و دربخروجی و ورودی مجزا با ریموت مجزا و متفاوت با پارکینگ قسمت همکف دارد , و چندین سال طبق تقسیم پارکینگ‌ها طبق سندهای متعلق به واحد‌های مسکونی از پارکینگ‌ها استفاده می‌شده است ( در ضمن طبق توافق چندین ساله سه واحد مسکونی ط۲ و ۳ و ۵ که پارکینگهایشان در ط زیرزمین ساختمان می‌باشد ماشینهای اضافی با توافق و بدون مزاحمت برای هر ۳ واحد که پارکینگشان طبق سند در زیرزمین ذکر شده است ازفضای دور زدن خودروهای خود که در آن پارکینک استفاده میکنن بدون اینکه حتی مزاحم همدیگر شوند اختلاف ساکنین دو واحد ۱ و ۴ که پارکینگشان در ط همکف می‌باشد با سه واحد مسکونی ۲ و ۳ و ۵ که پارکینگشان در طبقه زیرزمین می‌باشد بر سر استفاده از فضای دور زدن خودروهای متعلق به سه واحد مسکونی پارکینگ ط زیرزمین می‌باشد که آنها میگوین و اعتراض دارند که ما نباید طبق توافق بین خودمان یعنی واحد‌های ۲ و ۳ و ۵ از فضای دورزدن پارکینگ زیر زمین استفاده کنیم حالا خواهشمند هستیم که اینجانب آن را راهنمایی بفرمایید تا این اختلاف با کمترین هزینه حل و بر طرف شود لازم به ذکر است که ساختمان دارای دو پارکینگ کاملا مجزا و متفاوت با ورودیگ و خروجی مجزا و متفاوت با ریموت های مجزا و متفاوت می‌باشد ممنون از حسن توجه شما با تشکر

  3. با سلام
    ایا مالکی حق واگذاری پارکینگ مشاعی خود رو بدون رضایت دیگر مالکین می تواند در اختیار دیگری قرار دهد؟

  4. عبدالشفیع میرشکاری

    سلام واحد مسکونی دارای پارکینگ رسمی سند دار دارم طبقه دوم همسایه طبقه اول بدون اجازه موتور اسپیلت رو در محدوده پارکینگ من نصب کرده لطفا از حیث قانونی راهنمایی بفرمایین

  5. عبدالشفیع میرشکاری

    سلام دارای واحد اپارتمان طبقه دوم و دارای پارکینگ سند دار هستم همسایه طبقه اول پایین موتور اسپیلت رو در محدوده پارکینگ من نصب کرده لطفا از حیث قانونی راهنمایی بفرمایین

  6. باسلام و عرض ادب
    با توجه باینکه دریک مجتمع۵ واحدی همه دارای یک پارکینگ اختصاصی هستند، آیا می توان از فضای داخل حیاط جهت پارک اتوموبیل های اضافی استفاده کرد؟در مجتمع ما ۴ واحد موافق هستن و یک واحد مخالف.آیاقانون از رای اکثریت حمایت می کند یا از فرد

  7. سلام وقت شما بخیر،، ساختمان ما ۹واحد دارد،و فقط ۲واحد پارکینگ اختصاصی دارد ک یکی متعلق ب بنده میباشد، آیا واحدهای دیگر ک درسندشان نوشته پارکینگ مشاع، حق استفاده از پارکینگ را دارند، البته بعضیها طوری پارک میکنند ک اگر بنده و وآن همسایه ی دیگر ک پارکینگش اختصاصیسیت پارک کنیم راه ورود وخروج پارکینگ بسته خواهدشد، لطفا بنده را راهنمایی بفرمایید،، سپاس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن