معرفی محله سنگلج تهران، امکانات و قیمت خانه

معرفی محله سنگلج تهران، امکانات و قیمت خانه

تهران قدیم که امروزه تقریباً از میان رفته است، یکی از جذاب ترین بخش های این شهر می باشد که  تحت تاثیر گسترش شهرسازی مدرن روز به روز به دست فراموشی سپرده می‌شود و شما نمی توانید شور و حال این محله ها را در مکانهای دیگر مشاهده کنید. سنگلج یکی از محله های بسیار قدیمی تهران است که در ضلع جنوبی پارک شهر قرار گرفته و در میان تهرانی های قدیم به عنوان یکی از سمبل های اصلی این شهر به حساب می آید. برای بسیاری از کسانی که اولین بار اسم این محل را می شنوند، دلیل نامگذاری آن یکی از اصلی ترین مواردی می باشد که باید بگوییم از آنجایی که در این منطقه پیش از این آب رسانی از طریق پاره های سنگ صورت می گرفته، اصطلاح سنگ رج برای این منطقه در نظر گرفته شده که با گذر زمان  تحولات زبان شناسی سبب شده این لغت به سنگلج تغییر کند.

تاریخچه محله سنگلج تهران

اگر بخواهیم به صورت دقیق تاریخچه محله سنگلج را عنوان کنیم، باید به دوران قاجاریه بازگردیم که در آن زمان تحت تاثیر شرایط جغرافیایی تهران، سنگلج یکی از آباد ترین مناطق تهران بود که شاهان قاجار برای دیدار با عوامل مردم از آن عبور می کردند. تحت تاثیر این شرایط بود که اولین بازارچه مسقف تهران نیز در این مرحله راه‌اندازی گردید. نوشته های تاریخی نشان می دهد اولین ساخت و ساز در محله سنگلج به زمان ناصرالدین شاه بازمی‌گردد که او به دلیل علاقه خاصی که به شهر پاریس داشت، این منطقه را به عنوان یک محله لوکس در نظر گرفت و دستور داد مکان های خاصی در آن ساخته شود.  با ظهور رضاخان و تغییر شهرسازی در تهران، ساخت و ساز در این محل رونق پیدا کرد ولی ورود سربازان روسی و انگلیسی سبب شد این محله به صورت کامل تخریب شده و تا زمان محمدرضا پهلوی بازسازی آن آغاز نشود.  به همت خانواده صادق هدایت بود که بانوان تصمیم گرفتند با جمع کردن هزینه این محله را مجدد بازسازی کرده و رونق  سابق را به آن بازگرداند.

تاریخچه محله سنگلج تهران

موقعیت جغرافیایی محله سنگلج در تهران

امروزه محله سنگلج در منطقه ۱۲ شهر تهران قرار گرفته که ضلع شرقی آن را خیابان خیام،  ضلع غربی را ارگ سلطنتی یا همان شاپور محدود کرده اند. این محله از ضلع جنوبی به خیابان مولوی ختم می‌شود و شمال آن را خیابان سپه یا همان میدان امام خمینی محدود کرده است. با در نظر گرفتن شرایطی که به شما گفتیم، محله ها و مکان های مهمی مانند پارک شهر،  چال حصار،  بازارچه قوام الدوله و بیمارستان رازی در این محله قرار گرفته اند و شما برای دسترسی به آنها باید از طریق این محل اقدام کنید.

بافت مسکونی محله سنگلج در تهران

در صورتی که بخواهیم بافت اجتماعی این منطقه را مورد ارزیابی قرار دهیم، باید بگوییم سنگلج از تهرانی های قدیم و افرادی که در بازار تهران مشغول به کار بودند، تشکیل شده و ساختار خانه هایش نیز بافت سنتی هم این منطقه را دارا می باشد.  وجود کلیسای محبوب گئورک مقدس در این منطقه سبب شده برخی از  هموطنان مسیحی نیز در این منطقه ساکن شده و قومیت های مختلف را بتوانیم در آنجا مشاهده کنیم. خانه پدری دکتر حسابی نیز در این محل قرار گرفته که از همان بافت و ساختار خانه های سنتی تهران پیروی می کند.

بافت مسکونی محله سنگلج در تهران

دسترسی‌های به محله سنگلج در تهران

از آنجایی که محله سنگلج در مرکز تهران قرار گرفته، دسترسی به آن با خودروی شخصی به دلیل وجود طرح ترافیک می دشوار میباشد و پیشنهاد می کنیم حتما از تاکسی های خطی و یا اتوبوس های  تعبیه شده برای خود استفاده کنید. اگر از شمال شهر تهران به سمت این محله قصد دارید حرکت کنید، پیشنهاد می کنیم از ایستگاه تاکسی های ونک سوار  اتوبوس های پارک شهر شده و در آخرین ایستگاه پیاده شوید.  از جنوب شهر تهران نیز دو ایستگاه جوادیه و شاه عبدالعظیم به سمت این محل حرکت می کنند و می توانید با سوار شدن به این اتوبوس ها به سمت این محله بروید. علاوه بر این، راه اندازی ایستگاه مترو خیام و مولوی دسترسی به این محله را برای شما تسهیل کرده که می توانید به سادگی از تمام بخش های تهران به سمت این محل حرکت کنید

 

مراکز آموزشی و فرهنگی محله سنگلج در تهران

تحت تاثیر قدمت محله سنگلج است که می‌توانید بخش ها و اماکن متفاوتی را در این محله مشاهده کرده  و بر اساس علاقه خود به سمت آنها حرکت کنید.  پارک شهر که از آن به عنوان اولین پارک تهران یاد می کنند، در سال ۱۳۲۹ در این منطقه راه‌اندازی گردید و به دلیل اهمیت این پارک و موقعیت سوق الجیشی محله بود که شهرداری مرکز تهران نیز در کنار آن تاسیس شد. وجود موزه ها و آکواریوم بزرگ پارک شهر سبب شده بسیاری از افراد برای گذراندن اوقات به سمت این دو مرکز رفته و از شرایط خاص آن بهره‌مند شوند. تماشاخانه یا همان تئاتر سنگلج به عنوان اولین مرکز نمایش تهران یاد می‌شود که در سال ۱۳۴۴ و برای گسترش فرهنگ تئاتر راه اندازی گردید.  نمایش پهلوان اکبر که ساخته بهرام بیضایی بود به عنوان اولین نمایش در این تئاتر اجرا شد.

مراکز آموزشی و فرهنگی محله سنگلج در تهران

قیمت خانه در محله سنگلج در تهران

از آنجایی که محله سنگلج یکی از قدیمی ترین منطقه های تهران به حساب می‌آید، قیمت خانه در این محله نیز نسبت به دیگر بخش های تهران تا حدودی پایین می باشد و شما می توانید نسبت به مناطقی که پیش از این مورد ارزیابی قرار دادیم، هزینه کمتری بابت اجاره و خرید خانه پرداخت کنید.  البته عوامل مختلفی در این مرحله بر روی قیمت خانه تاثیر دارد که شما می توانید بر اساس معیارهایی که در نظر دارید، خانه مورد نظر خود را خریداری کنید.

 

 

بیشتر بخوانید:

محله های جنوب تهران،معرفی به همراه عکس

 

Loading

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن