محله های جنوب تهران،معرفی به همراه عکس

همانگونه که در مقالات پیش از این عنوان نمودیم تهران به چهار بخش اصلی تقسیم می شود که جنوب آن قدیمی ترین و سنتی ترین بافت را به خود اختصاص داده و شامل محله های بسیار مهمی میشود که امروز قصد داریم در وب سایت هومتیک همراه با شما نگاهی به مهم ترین محله های جنوب تهران انداخته و آنها را از نقطه نظرات اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی ارزیابی نماییم.

 

امیریه شاپور امیربهادر منیریه
خراسان سیروس مولوی بازار تهران
شوش افسیره مشیریه دروازه غار
شهرک مسعودیه اتابک نازی آباد یاخچی آباد
خزانه جوادیه امام زاده حسن آذری
فلاح شهرک فردوس شهرک ولیعصر یافت آباد
شهرک شریعتی عبدل آباد شهرک رسالت خانی آباد نو
صالح آباد نعمت آباد 13 آبان کیان شهر
دولت آباد شهر ری    

 

جنوب تهران شامل کدام مناطق می شود؟

محله های جنوب تهران شامل ۶ منطقه اصلی می‌شود که به ترتیب از منطقه ۱۵ شروع شده و به منطقه ۲۰ خط می شود حتی برخی از مناطق 12 و 13 نیز بخشی از جنوب تهران می شود. مشهورترین محله های تهران شامل نازی آباد ، شهر ری و منیریه می شود. حالا همراه با یکدیگر نگاهی به محله های اصلی جنوب تهران انداخته و آن را از نقطه نظرات مختلف ارزیابی می کنیم.

نازی آبادنازی آباد

نازی آباد یکی از قدیمی‌ترین و مهم ترین محله های جنوب تهران می باشد که بسیاری از آن به عنوان عروس جنوب تهران یاد می کنند و لقب جردن جنوبی را به آن داده اند. بسیاری تصور می‌کنند دلیل نامگذاری این محله به دلیل ساخت و ساز هایی می باشد که در زمان رضاشاه آلمانی‌ها انجام داده اند ولی این محله بیشتر به دلیل اینکه نازخاتون یکی از سوگلی های ناصرالدین شاه مالک آن بوده نامگذاری شده و تا سال ۱۳۳۰ این محله “ناز آباد” خوانده می شده است. در این محله وسیع بیش از ۷۰ میدان وجود دارد که مهمترین میدان این منطقه بازار دوم می باشد که به خیابان اکبر مشهدی (پارس قدیمی) و ته خط متصل می باشد. در راستای خیابان نازی آباد مغازه های متعددی ساخته شده و آن را به بورس خرید لباس تبدیل کرده است. بسیاری این محله را به عنوان اصلی ترین بخش جنوب تهران به حساب می آورند.

 

شهر ریشهر ری

یکی از قدیمی ترین مناطقی که تا به امروز در دنیا کشف شده است شهر ری می باشد که بنا به اطلاعات باستان شناسان قدمت آن به ۸ هزار سال پیش از میلاد می رسد. این محله که پیش از آن به عنوان راگا ، رغه، ارشکیه، رام اردشیر، راکس ، راگ، ام‌البلاد، ری شهر، شیخ البلاد و محمدیه شناخته می شده است امروزه جمعیتی بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر دارد و در حکومت زیاریان و سلجوقیان نیز پایتخت ایران انتخاب شده است. در کتاب مقدس زرتشتیان اوستا عنوان شده است که ری سیزدهمین شهر ساخته شده در دنیا می باشد که در آن زمان بزرگترین شهر شناخته شده دنیا بوده است. امروزه  این ممحله شامل منطقه ۲۰ تهران شده و از نظر بافت اجتماعی ، یک بافت مذهبی و سنتی را در خود جای داده است.

 

مولوی

مولوی

یکی از قدیمی ترین و اصیل ترین مراکز تهران که امروزه به عنوان محله اصلی فروش پارچه و پرده شناخته می شود و پس از شاعر بزرگ ایرانی نامگذاری شده است. این محله تهران که قدمتش به سال ۱۲۴۶ میرسد حد فاصله میدان رازی و میدان قیام قرار گرفته و با وجود تمامی تحولات دویست سال اخیر به عنوان یکی از مهمترین خیابان ها و محله های تهران معرفی شده است. با وجود اینکه ناصرالدین شاه این خیابان را تاسیس نمود ولی اقدامات رضاشاه بود که آن را به شرایط کنونی رساند.

 

یاخچی آباد

یاخچی آباد

یاخچی آباد که یکی از محله های مشهور منطقه ۱۶ تهران می باشد امروزه بیشتر به دلیل مدرن سازی سریع که در آن آغاز شده است شناخته می شود. این محله که در جنوب نازی آباد قرار گرفته از شمال به خیابان تولایی و از جنوب به بزرگراه آزادگان ختم می شود و بسیاری از افرادی که در آن زندگی می کنند آذری زبانانی هستند که از شهرهای شمال غربی کشور مهاجرت کرده و در آنجا سکونت گزیده اند. یاخچی در زبان آذری به معنی خوب و یا زیبا می باشد که به فضاهای سبز پیشین قرار گرفته در این منطقه اشاره دارد. از طرفی بسیاری از افراد عنوان می‌کنند اسم اصلی این منطقه یاغچی‌آباد می باشد به معنی منطقه ای که تحت تأثیر کارخانه روغن سازی نام گذاری شده است.

 

 

13 آبان

13 آبان

یکی از محله های جنوبی تهران که در منطقه 20 قرار گرفته و از سال 1342 تاسیس شده ولی پیش از این بیشتر به عنوان نهم آبان شناخته می شده است. علت نام گذاری این محله به عنوان 9 آبان تولد فرزند محمد رضا پهلوی بوده ولی این محله پس از روز دانشجو نامگذاری شده است. بسیاری از افراد این محله را به عنوان اولین بخشی از تهران قلمداد می کنند که قابلیت استفاده از گاز طبیعی را برای ساکنین فراهم آورد.

 

کیان شهر

از محله های منطقه 15 تهران که در کنار اتوبان آزادگان قرار گرفته که پیش از انقلاب اسلامی بیشتر به عنوان یک محله آلونک نشین شناخته می شده و آغاز ساخت و ساز در آن به سال 1360 باز می گردد که اهالی این محله در راستای گسترش شهرنشینی تهران با دریافت وام و مجوزهای لازم شروع به ساخت و سازهای گسترده کردند و امروزه این محله به عنوان یکی از اصلی ترین محله های جنوب تهران شناخته می شود.

 

آذری

آذری

از محله های منطقه ۱۷ تهران که پیرامون یکی از امامزاده های مشهور تهران ایجاد شده و قدمتی بیش از ۵۰ سال را دارد. پیش از این که ساخت و ساز در این منطقه آغاز شود بیشتر تهرانی ها به منظور کشاورزی و اداره باغ ها به این منطقه مراجعه می‌کردند. امروز سه راه آذری نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده و تهرانی ها آن را به عنوان یکی از مراکز خرید در جنوب شهر می شناسند که قیمت های بسیار خوبی را برای خریداران ارائه می دهد. از نکات منفی در مورد سه راه آذری بحث کم بودن امکاناتی مانند مدرسه های مناسب می باشد که چند وقت اخیر برای بسیاری از ساکنان این مشکل آفرین بوده است

 

خزانه

خزانه

از مهم ترین محله های تهران که در شرق نازی آباد قرار گرفته و به عنوان یکی از مناطقی قلمداد می‌شود که سرعت پیشرفت آن بسیار بیشتر از دیگر محله ها بوده است. بر اساس داده های شهرسازی تا سال ۱۳۴۶ این منطقه بخشی از تهران نبوده و بیشتر به عنوان اراضی کشاورزی و بخشی از روستای علی آباد شناخته می شده است. این منطقه که در کنار کارخانه چیت سازی و روغن نباتی قو ساخته شده است برای اسکان کارگران و کارمندان این دو کارخانه راه اندازی شد ولی امروزه کاربرد شهرنشینی متفاوتی را در بر دارد. این منطقه در کنار دو اتوبان رجایی و بعثت قرار گرفته و فرایند ساخت آن از سال 1347 آغاز شده است. امروزه این محله به دلیل بافت سنتی و ساختار مذهبی آن شناخته می شود و در مراسم دینی و به عنوان یکی از مراکز اصلی تلقی می شود.

 

جوادیه

جوادیه

جواد فرد دانش را کمتر کسی در تهران می شناسد ولی این فرد در سال ۱۳۱۰ اراضی ای که در اختیار خود داشت را به محله مسکونی تبدیل کرد و کمک کرد بسیاری از تهرانی‌هایی که صاحب خانه نبودن با هزینه های بسیار پایین اسکان داده شوند. این محله امروزه به عنوان جوادیه شناخته می شود و یکی از مشهورترین محله های تهران می باشد و ریشه های سنتی تهران هنوز در آن مشاهده می‌شود.

جوادیه بر اساس مساحت بیشترین تراکم جمعیت را دارد و ورزشکاران متعددی از جمله فوتبالیست ها و کشتی گیران از این منطقه مسیر شهرت خود را آغاز کرده اند.  جوادیه از سمت جنوب به بزرگراه تندگویان ، سمت غرب به بزرگراه نواب و شمال به محله راه آهن محدود می شود. وجود بوستان ولایت ، فرهنگسرای بهمن و بیمارستان بهارلو در کنار این محله سبب شده از نظر امکانات نسبت به دیگر محله های جنوب شهر وضعیت بهتری داشته و این محله را از شرایط جزیره ای خود خارج کند. مهمترین  خیابان محله جوادیه ۲۰ متری می باشد که در مراسمات مذهبی شور و حال خاصی را به خود میگیرد.

 

فلاح

فلاح

یکی از محله های قدیم تهران که سالها پیش همانند سه راه آذری به عنوان باغات و بخش کشاورزی در جنوب تهران شناخته می شد ولی امروزه با تغییر نام به ابوذر سال‌ها است کاربرد مسکونی دارد و یکی از مناطق بسیار مذهبی تهران قلمداد می شود. دلیل نامگذاری این محله به عنوان فلاح تحت تاثیر موسس این منطقه یعنی آقای داوود فلاح بوده که این داستان به دهه ۳۰ هجری شمسی باز می گردد. برخلاف باور بسیاری از تهرانی‌ها محله فلاح در منطقه ۱۷ قرار گرفته و بخشی از منطقه ۱۶ نمی باشد!

 

شهرک ولیعصر

شهرک ولیعصر

شهرک ولیعصر به عنوان یکی از منحصر به فرد ترین محله های تهران یاد می شود در منطقه ۱۸ تهران تاسیس شده و آن را شهرک یافت آباد نیز معرفی می کنند.  دلیل شهرت این محله وجود بوستان ها و اماکن ورزشی می باشد که سبب شده در جنوب شهر به عنوان مرکز تفریحی برخی از افراد به حساب بیاید. اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید بعد از ساعت ۱۲ به بیرون رفته و تهران گردی کنید شهرک ولی عصر برای شما این امکان را فراهم آورده تا بتوانید غذا های فست فود ۲۴ ساعته را تجربه کنید.

 

شاپور

شاپور

از مناطق سنتی تهران که بازارچه شاپور و آب میوه فروشی های آن بسیار مشهور می شود. این منطقه که در زمان پهلوی به دلیل پسر شاه نامگذاری شده است پس از انقلاب اسلامی به وحدت اسلامی تغییر نام داد. در این خیابان شما اداره مرکزی آگاهی و مرکز پوست رازی را مشاهده می کنید. دسترسی به این خیابان بسیار ساده می باشد و شما می توانید از طریق اتوبوس و تاکسی ها به این منطقه دسترسی داشته باشید.

 

افسریه

افسریه

افسریه از قدیمی ترین و اصلی ترین محله های جنوب تهران می باشد که از غرب به بزرگراه بسیج و از جنوب به شهرک والفجر ختم می شود این منطقه که بیشتر برای نظامی ها طراحی شده است امروزه تغییر بافت داده و یکی از محله های سنتی و رو به رشد جنوب تهران می باشد. بسیاری از ساختمان های افسریه خانه های ویلایی با قطعات ۱۲۰ متری می باشد که امروزه به دلیل شهرسازی مدرن تغییر ساختار داده و آپارتمان های جدید جای این خانه های ویلایی را گرفته است.

 

 

 

مطالب مرتبط پیشنهادی:

لیست محله های شمال تهران ،معرفی کامل با عکس

محله های شرق تهران

محله های غرب تهران

 

Loading

4.5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن