میدان آزادی

محله های غرب تهران

 

تهران را بسیاری از افراد دومین کلانشهر بزرگ خاورمیانه به حساب می آورند که جمعیت آن امروزه به بیش از 8.5 میلیون نفر رسیده است. این شهر که پیش ازدوره قاجاریه تنها یک روستای کوچک بود، امروزه به حدی گسترش یافته که از آن به عنوان یکی از قطب های فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی یاد می کنند. تهران از نظر جغرافیایی و حتی شاید فرهنگی به چهار بخش عمده تقسیم می شود که هر یک از این مناطق داری ویژگی های منحصر به فردی می باشند. در این پست ما قصد داریم نگاه دقیقی به مناطق غرب تهران که دارای محله های مهمی مانند تهران ویلا، چیتگر ، جنت آباد و تهران ویلاد در آن قرار دارند بیاندازیم.

 

مناطق اصلی غرب تهران

پیش از دهه 80 غرب تهران تنها شامل دو منطقه 2  و 5 می شد ولی از آنجایی که این دو منطقه نسبت به تمامی مناطق دیگر بزرگ تر بودند شهرداری تهران تصمیم گرفت غرب تهران را به 4 منطقه 2 ، 5 ، 21 و 22 تقسیم کند. منطقه 22 که از سمت غرب به وردآورد شمالی ختم می شود شامل محله هایی همچون چیتگر شمالی ، دهکده المپیک و شهرک راه آهن می شود و منطقه 21 نیز شامل تهرانسر می شود که در ادامه این به صورت جزئی نگاهی به آن ها می اندازیم.

 

معروف‌ترین محله‌های غرب تهران

هنگامی که از محله های غرب تهران صحبت می کنیم اسامی متعددی به ذهن شما خطور می کند که در این بخش قصد داریم مهم ترین محله ها را برای شما همراه با تاریخچه معرفی کنیم.

 

شهرک غرب

از مشهورترین و قدیمی ترین محله های غرب تهران که ساخت و ساز در آن به سال 1340 باز می گردد. این محله از آنجایی که در آن سال های غربی ترین بخش تهران به حساب می آمده و توسط غربی ها (اغلب آمریکایی ها و آلمانی ها) ساخته شده است به عنوان شهرک غرب مشهور شده است. این محله که از جنوب به اتوبان همت و شیخ و فضل الله متصل است یکی از اصلی ترین مراکز اداری – تجاری و مسکونی تهران است. میدان صنعت که به قلب اصلی این محله به حساب می آید دارای ایستگاه مترو و مرکز تاکسی رانی می باشد و ساکنین این منطقه را به بخش های دیگر شهر تهران وصل می کند. از مهم ترین بخش های مهم شهرک غرب می توان به دانشگاه آزاد واحد غرب تهران ، مجتمع اداری – تجاری میلاد نور ، مرکز خرید گلستان تهران و مجتمع مهستان اشاره کرد.

 

شهرک غرب

 

سعادت آباد

بدون شک مشهورترین محله غرب تهران سعادت آباد می باشد که طرح ساخت آن از سال 1327 زمانی که سید ضیاءالدین طباطبایی این اراضی را خریداری کرد کلید خورد. این سیاست مدار و بازرگان مشهور ایرانی ابتدا از این منطقه برای کشاورزی و باغداری بهره گرفت ولی بعد از مدتی پرورش خرگوش  را در این اراضی آغاز کرد که با استقبال بسیاری از بازرگانان اروپایی روبرو شد. از سال 1368 بود که ساخت و ساز در این منطقه وارد فاز جدیدی شد و در راستای گسترش اراضی تهران سعادت آباد که در نزدیکی شهرک غرب قرار داشت به سرعت شروع به پیشرفت کرد. در طی 10 سال محله سعادت آباد که در گذشته از آن به عنوان سادات آباد نیز یاد می شد از یک محله متروکه به محله مرفه نشین تبدیل شد و امروزه بسیاری آن را قطب مراکز خرید تهران به حساب می آورند. عمده مشهوریت سعادت آباد در تهران به دلیل ساخت و سازهای مدرنی بود که معمارین برجسته ایرانی در آن آغاز کردند ولی موقعیت خاص این محله نیز بر روی محبوبیت آن تاثیر گزار بوده است.

 

سعادت آباد

 

تهران ویلا

داده های شهرسازی تهران عنوان می کنند که کلید تهران مدرن از منطقه ای به نام تهران ویلا زده شد. محمد رضا پهلوی هنگامی که قصد داشت تهران سنتی را متحول کند ساخت و سازهایی را در منطقه تهران ویلا آغاز کرد که بعد از مدتی به دلیل آغاز پروژه شهرک غرب این ساخت و ساز متوقف شد. اولین بخش از پروژه عظیم تهران ویلا در آغاز دهه 50 شمسی به بهره برداری رسید و تا به امروز نیز اهالی تهران در آن خانه ها سکونت دارند. مهم ترین بخش های این منطقه شامل پارک تهران‌ویلا و روزنامه نگاران می باشند. از نظر جغرافیایی نیز این منطقه ما بین دو بزرگراه جلال ال احمد و شیخ فصل الله نوری می باشد و شمال این منطقه را نیز محله گیشا محدود کرده است.

 

پونک

یکی از منحصر به فردترین مناطق تهران که بخشی از آن در منطقه 2 و بخشی دیگر در منطقه 5 قرار دارد. این منطقه که پیش از این جزئی از باغات تهران به حساب می آمده است و بیشتر به دلیل وجود گیاه پونه این اسم را به خود اختصاص داده است. پونک که از غرب به جنت آباد شمالی و از جنوب به باغ فیض وصل می شود. وجود دانشگاه علوم و تحقیقات ، مجتمع تجاری بوستان، مجتمع تیراژه ، برج‌های مسکونی تجاری جام‌جم همت ، بوستان نهج البلاغه و دیوان عدالت اداری از جمله ساختمان های خاص این منطقه می باشند. پونک یکی از مناطق مشهور تهران می باشد که دارای فرهنگ و ساختار خاص خود می باشد.

 

پونک

 

صادقیه

صادقیه یا آریاشهر که بسیاری آن را امروزه به عنوان یکی از 5 میدان اصلی ترین تهران یاد می کنند. صادقیه یکی از مناطق کلیدی شهر تهران است که در خود خیابان های جناح ، آیت الله کاشانی ، اشرفی اصفهانی و علامه جعفری را در خود جای داد و در اصل از آن به عنوان مرکز غرب تهران یاد می کنند. آغاز ساخت و ساز در این محله نسبت به دیگر مناطق دیگر غرب زودتر آغاز شد و اولین مرحله ساخت و ساز در آن به زمان ناصرالدین شاه قاجار باز می گردد.

در طی حکومت پهلوی به دلیل سهولت تردد افراد ساکن در  روستای کن و همچنین مجاورت این منطقه با تهران ویلا ساخت و ساز سرعت بسیار تندی به خود گرفت و زودتر از مناطقی همچون سعادت آباد رشد کرد ولی بعد از مدتی این بافت روند به روز شدن خود را از دست داد و نسبت به دیگر مناطق غرب از نظر فرهنگی و معماری رشد کندتری به خود گرفت. امروزه در میدان صادقیه که در ضلع شرقی آن پاساژ گلدیس قرار دارد به عنوان یکی از اصلی ترین مراکز غرب تهران به حساب می آید.

 

صادقیه

 

شهرک گلستان (شهرک راه آهن)

شاید تا اوایل سال 1380 کمتر فردی محله شهرک راه آهن را به عنوان محل سکونت خود انتخاب میکرد ولی امروزه این منطقه به حدی مشهور شده که از آن به عنوان قطب گردشگری تهران یاد می کنند. شهرک راه آهن در منطقه 22 تهران و در کنار سه اتوبان حکیم ، آزادگان و خرازی قرار دارد و از سمت غرب نیز به محله وردآورد ختم می شود. آغاز ساخت و ساز در این منطقه به سال 1353 و همزمان با برگزاری المپیک آسیایی تهران باز می گردد که دولت وقت ایران به منظور برگزاری مناسب این رقابت ها محله دهکده المپیک را راه اندازی کرد و از آنجایی که غرب این منطقه فضای مناسبی برای شهرسازی داشت تعاونی کارکنان شرکت راه‌آهن که این منطقه را در سال 1340 خریداری کرده بودند کلید ساخت و ساز را در آن زدند.

پس از انقلاب اسلامی و با آغاز طرح های مختلف توریستی در این منطقه تهرانی ها که سعی داشتند از آب و هوای خوب و شهرسازی نوین این منطقه لذت ببرند به سمت این محله مهاجرت کردند. امروزه به لطف ساخت و سازهای گسترده و گسترش مراکز خرید مانند ایران مال ، بام لند و مرکز خرید رز این منطقه به یکی از مقاصد گردشگری در تهران تبدیل شده است. این محله که نسبت به دیگر بخش های تهران از آب و هوای بهتری برخوردار است دارای دو بیمارستان فوق تخصصی به نام بیمارستان تریتا و آفتاب می باشد که مشهوریت آن را بیش از حد کرده است.

 

شهرک گلستان

 

شهرک اکباتان

بی شک اگر شما از تهرانی ها بخواهید 10 محله برجسته شهر خود را معرفی کنند شهرک اکباتان به عنوان یکی از این محله ها خواهد بود. شهرک اکباتان که پیش از انقلاب اسلامی ساخت و ساز آن شروع شد بخشی از پروژه سکونت کارکنان شرکت هواپیمایی هما بود که امروزه به یکی سمبل های شهر تهران تبدیل شده است. این شهرک که بنا به گفته بسیاری اولین خانه سازمانی در ایران می باشد دارای فرهنگ و آداب و رسوم خاص خود می باشد و بخشی از منطقه 5 تهران به حساب می آید.

 

شهرک اکباتان

محله جنت آباد

محله جنت آباد غرب تهران

یکی از بخش های سمبلیک غرب تهران که زمین های آن در سال 1323 توسط محمد علی نظام مافی خریداری شد و ساخت و ساز در آن نیز بعد از انقلاب اسلامی سرعت چشمگیری به خود گرفت. این محله که به سه بخش شمالی ، جنوبی و مرکزی تقسیم می شود از شمال به حصارک ، از شرق به پونک و از غرب به شهران ختم می شود. وجود بزرگراه همت ، باکری و باکری دسترسی به آن را برای تمامی ساکنین راحت کرده و آن ها می توانند در هر شرایطی با مناطق مد نظر خود رفت و آمد کنند.

 

محله شهران

شهران در غرب تهران

محله ای در غرب جنت آباد که در مجاورت رشته کوه های البرز قرار گرفته و پس از محبوب شدن جنت آباد و غرب تهران رونق بسیاری به خود گرفت. این محله که با فاصله کمی از ده کن قرار دارد از نظر فرهنگی نیز به کن بسیار شبیه می باشد. این محله که قدمت خیلی زیادی ندارد به دلیل دسترسی مستقیم به اتوبان شهید باکری به ساکنین اجازه می دهد تا به راحتی بتوانند رفت و آمد داشته باشند.

 

وردآورد

محله وردآورد غرب تهران

یکی از محله های تازه تاسیس تهران که در  انتهای اتوبان خرازی و همدانی تشکیل شده است. این محله که در راستای گسترش شهرسازی تهران ایجاد شده به عنوان محله ای دنج و رو به رشد تلقی می شود که دسترسی بسیار خوبی نیز مناطق مختلف تهران دارد. البته این محله را می تواند انتهای غرب تهران به حساب آورد. این محله نیز به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می شود که بخش شمالی آن به عنوان مروارید شهر یا شهرک دانشگاه شریف نیز شناخته می شود.

 

تهران سر

تهرانسر

یکی از منطقه هایی که با هدف ایجاد مسکن سازمانی در تهران راه اندازی شد. پس از انقلاب اسلامی به منظور اسکان کارمندان نیروی انتظامی و کمیته محله جدیدی که رو به رشد بود انتخاب گردید و ساخت و ساز در آن آغاز شد. این محله که امرزه در کنار اتوبان آزادگان قرار دارد به عنوان یکی از مناطق کلیدی غرب تهران به حساب می آید. این محله که در راستای اتوبان شهید لشکری قرار دارد امروزه نسبت به بیست سال پیش بسیار رونق یافته و بیشتر خانواده ای نظامیان را در خود جای داده است.

 

چیتگر

محله چیتگر غرب تهران

این منطقه وسیع که به دو بخش چیتگر شمالی و جنوبی تقسیم می شود یکی از جدیدترین مناطق ساخت و سازی در ایران به حساب می آید که به لطف آب و هوای خوب و وجود شاهراه های کلیدی تهران به یکی از انتخاب های اصلی افراد تبدیل شده است. در این بخش از تهران شما می توانید خانه های سازمانی بلند را مشاهده کنید که در دیگر بخش های تهران کمتر دیده می شوند.

 

دهکده المپیک

از محله های بسیار قدیمی در تهران که آغاز ساخت و ساز در آن به اواخر دهه 40 خورشیدی و پیش از آغاز المپیک آسیایی در آنجا باز می گردد. در این محله که مهندسین ایتالیایی ساخت و ساز آن را بر عهده داشتند یک منطقه مسکونی برای ورزشکاران بود که پس از انقلاب اسلامی به کلی تغییر ماهیت داد. در این منطقه امروزه خانه های ویلایی قرار دارد که وجود پارک جوان مردان زیبایی منحصر به فردی به آن داده است.

 

ستارخان

محله ستارخان غرب تهران

یکی از بلندترین خیابان های منطقه غرب تهران که خیابان انقلاب را به میدان صادقیه متصل می کند. در راستای این خیابان تویل نیز ساخت و سازهای متنوع اداری ، تجاری و مسکونی صورت گرفته و از نظر فرهنگی این محله بسیار شبیه به محله گیشا و تهران ویلا می باشد.

 

سه راه تعاون (شهر زیبا)

در تقاطع بزرگراه باکری و اتوبان حکیم محله ای قرار دارد که از آن به عنوان سه راه تعاون یاد می شود. این محله که از نظر ساختار شهر سازی و خانه سازی بسیار شبیه به جنت آباد می باشد یکی از محله هایی می باشد که زمانی متعلق به آقای مافی بوده است. امروزه در این محله نیز خانه های ویلایی کم کم جای خود را به مجتمع های چند منظوره می دهد.

 

بلوار فردوس

منطقه ای که از میدان صادقیه شروع شده و تا اتوبان باکری نیز ادامه دارد. این منطقه که قدمت آن به بیش از 50 سال می رسد به عنوان بورس غذا و رستوران داران نیز به حساب می آید و از نظر امکانات در سطح بسیار بالایی قرار دارد. بسیاری از افراد محله بلوار فردوس را به عنوان یکی از بهترین مناطق غرب تهران به حساب می آورند.

 

 

بیشتر بخوانید:

محله های شرق تهران

محله های شمال تهران

معرفی گران ترین محله های تهران در سال ۱۴۰۱

لیست کامل شهرک های تهران

معرفی مشهور ترین پاساژ های تهران

معرفی بزرگ ترین مرکز خریدهای تهران

معرفی شهرک چیتگر

Loading

3.6/5 - (7 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن