مسئولیت ریزش نمای ساختمان برعهده چه کسی است؟ چه کسی باید خسارت را بپردازد؟

یکی از موارد خطرآفرینی که ممکن است تا به حال با آن رو به رو شده باشید، ریزش نمای ساختمان می باشد که علاوه بر خسارات مالی می تواند خسارت های جانی غیر قابل جبرانی را نیز به بار آورد. در این مقاله ما قصد داریم در خصوص ریزش بنای ساختمان صحبت کنیم این که در چه حالتی ممکن است این اتفاق رخ دهد و اگر با این موضوع رو به رو شدیم مسئولیت بر عهده چه کسی است و چه شخص یا نهادی باید خسارت را پرداخت کند. بنابراین تا انتهای مطلب با ما همرا باشید.

 

ریزش نمای ساختمان به چه معناست؟

سنگ نمای هر ساختمانی ممکن است به مرور زمان و بخاطر وجود عوامل محیطی گوناگون دچار مشکلاتی از جمله شل شدن سنگ در محل خود، کنده شدن سنگ و پرتاب شدن از ارتفاعاتی که در آن قرار گرفته است به سمت پایین شود و حوادث غیر قابل جبران جانی و مالی را ایجاد کند.معمولا این مشکل برای سنگ هایی ایجاد می شود که پشت صافی دارند و درصد بسیار کمی از سیمان و ملات به آن ها چسبیده است. طبق تجربه این سنگ ها بیشترین میزان ریزش را داشته اند.برای جلوگیری از وقوع چنین فاجعه ای باید صاحبان خانه از سنگهایی با پشت صاف برای انجام عملیات سنگ نما در ساختمان استفاده نکنند یا حتما از تجهیزات ایمنی برای نگه داشتن آن ها در محل خود استفاده کنند.

 

قانون ریزش نمای ساختمان به چه صورات است؟

با توجه به این موضوع که ریزش نمای ساختمان و سقوط سنگ از ساختمان مشکلات زیاد و غیر قابل جبرانی را ایجاد می کند که می توان گفت کمترین خسارت وارده مالی است.طبق مفادی که در قانون کار بیان شده است کلیه خسارت های وارده تا ۵ سال اول بر عهده سازنده و مهندسین ناظر بوده است چرا که کم کاری از جانب این اشخاص بوده است و باید تمامی جوانب احتیاط به طور کامل رعایت می کردند.اما پس از گذشت این ۵ سال تمامی مسئولیت بر عهده مدیر یا مالک اسختمان است و باید پاسخگو باشد.

 

چه کسی باید هزینه تعمیر نمای ساختمان را بپردازد؟

اما سئوالی که در این جا با آن رو به رو هستیم این است که در صورت بروز چنین اتفاقی چه کسی مسئول پرداخت هزینه های تعمیر نمای ساختمان می باشد؟ و اگر نمای بیرونی بالکن یا تراس که جز مشاعات ساختمان به حساب می آید دچار ریزش شود هزینه بر عهده همان واحد است یا کل افراد باید هزینه را پرداخت کنند؟همانطور که می دانید هر ساختمان دارای هیئت مدیره و مدیر ساختمان است و بر اساس تصمیماتی که توسط آن ها گرفته می شود اقداماتی مانند تعمیرات انجام می شود.

در پاسخ به این سوال باید بگوییم اگر قسمتی از ساختمان دچار ریزش نما شد که جز مشاعات ساختمان به حساب می آید همه ی افراد ساکن در اختمان موظف هستند تا هزینه های مربوطه را به طور کامل پرداخت کنند.اما اگر قسمتی از ساختمان دچار ریزش نما شد که مشاعات ساختمان محسوب نمی شود و به طور اختصاصی به یک واحد مربوط می شود، پرداخت هزینه ها برای تعمیر فقط بر عهده همان یک واحد می باشد.

 

درمورد ریزش نمای ساختمان چه قوانینی وجود دارد؟

اگر شما با مشکل ریزش نمای ساختمان رو به رو شدید و هر گونه نقشی در ساختمان اعم از مدیر، مالک و یا مستاجر را بر عهده دارید، قوانینی وجود دارد که باید آن ها را بدانید و رعایت کنید که به شرح زیر است:

 

۱.مسئولیت مدیر ساختمان: مسئولیت حقوقی افتادن سنگ نمای ساختمان بر روی افراد، ماشین‌های پارک شده و عبوری و جبران خسارت های مربوطه بر عهده مدیر ساختمان است و در صورت بروز هرگونه مشکلی در این مورد باید به این شخص مراجعه کنید. البته همانطور که در ابتدا بیان کردیم اگر در ۵ سال اول ایجاد نما این مشکل ایجاد شود و یا ساختمان همچنان در دست ساخت باشد و پایان کار صادر نشده باشد، مدیر و افراد باید برای پیگیری به سازنده مراجعه کنند و از او شکایت کنند.اما در صورتی که سازنده، آپارتمان را به شخص دیگری فروخته باشد، امکان شکایت از وی سلب می‌شود. مگر اینکه در زمان تنظیم مبایعه نامه، دوره تضمین و رفع عیب ساختمان با مسئولیت سازنده باشد و ذکر شود که جبران هرگونه خسارت مالی و جانی برعهده شخص سازنده می باشد.

2.مسئولیت مالکین مجتمع: در صورت وجود نداشتن صورت جلسه رسمی در خصوص تعیین مدیر ساختمان، اگر چنین مشکل یایجاد شود مسئولیت جبران خسارات برعهده مالکین مجتمع به نسبت مساحت آپارتمان (مساحت اعیانی سند) می باشد و بایستی تمامی مسئولیت ها را بر عهده بگیرند.

3.بیمه نامه: لازم است تا همه مجتمع ها دارای بیمه مسئولیت مدنی  باشند که در صورت داشتن چنین بیمه ای جبران تمام خسارت‌های مالی و جانی نسبت به شخص ثالث باشد. مشخصا درج آن در بیمه نامه الزامی است، در غیر اینصورت خسارتی پرداخت نخواهد شد.

 

برای پیشگیری از ریزش سنگ‌های نمای ساختمان چه اقداماتی انجام دهیم؟

یکی از ساده ترین روش هایی که می توان برای مقاوم سازی و جلوگیری از ریزش نمای ساختمان به کار برد استفاده از پیچ و رولپلاک است. پیچ های متفاوتی برای این کار وجود دارد که آنچه که شما باید از آن استفاده کنید از نوع ۶ سانتی می باشد که  گالوانیزه شده است. همچنین این پیچ ها خاصیت ضد زنگ دارند و در برابر عوامل جوی مقاومت خوبی را از خود نشان می‌دهد.چنانچه قصد دارید از ورود آب به داخل سنگ های نما جلوگیری کنید می توانید از بتون استفاده کنید.اگر در قسمتی از نما، نشانه هایی از ریزش را دیدید این در واقع می تواند شروع ریزش نمای ساختمان و خسارات بیشتر باشد. پس هرگز از استفاده از  پیچ و رولپلاک در سنگ نمای ساختمان دچار تردید نشوید.

خطرناک‌ترین مناطقی که احتمال ریزش نمای ساختمان در آن‌ها بیشتر از بقیه مکان ها می باشد به شرح زیر است:

  • 1. نمای بالکن‌ و پیش آمدگی‌های نما
  • 2.کلیه لبه‌های مهار نشده مانند اطراف بام، پنجره ها و دو بر ساختمان
  • 3.بالای درب ورود و خروج ساختمان . درب پترکینگ که تردد زیاد است.

نتیجه گیری:

در این مقاله سعی کردیم تمامی مواردی که در زیرش نمای ساختمان حائز اهمیت است و ضرورت دارد تا در مورد آن ها بدانید را به طور کامل بیان کنیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شود.

 

بیشتر بخوانید:
مسئولیت مدیر ساختمان در قبال حوادث آپارتمان

بهترین بیمه ساختمان و معرفی انواع بیمه برای ایمن سازی ساختمان

Loading

4/5 - (6 امتیاز)

۳ در مورد “مسئولیت ریزش نمای ساختمان برعهده چه کسی است؟ چه کسی باید خسارت را بپردازد؟”

  1. با سلام لطفا منبع قوانین رو هم ذکر بفرمایید مطابق کدام قانون تا ۵ سال مسئولیت با سازنده است؟متشکرم

  2. سلام. قانون ریزش سنگ نما باید به مسئولیت سازنده باشه.چون ما ه بدونیم که زیر سنگ نما چی کار کردن. یهو بریزه مارو بکشه. میتونن با پول کمی پیچ ورولپاک کنن سنگ نمارو و شرکت های زیادی مثل جهان فرود و میهن راپل این کارارو توی سراسر ایران انجام میدن. لطفا سازنده های عزیز پیچ ورولپلاک کنید نمارو

  3. با سلام خدمت سایت هوم تیک. سنگ نمای ساختمان ما ریزش کرده و ما پنج سال است که از سازنده تحویل گرفتیم ولی ریزش کرد و توی سر یه عابر خورد و اون فرد درجا فوت کرد. شکایت کردیم و سازنده رو مقصر کردیم. میخوام بگم به سازنده های عزیز که حتما نمارو پیچ و رولپلاک بکنند و این کار رو به یه شرکت رسمی و معتبر مانند جهان فرود یا میهن راپل بسپرند. ممنون ازینکه به فکر نمای ساختمان مردم هستید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن