آیا مستاجر می تواند ملک را به شخص دیگری اجاره دهد؟

زماین که قرارداد اجاره نامه بین مالک خانه و مستاجر نوشته می شود تا مدیت که در قرار داد اجاره شده است ملک به طور کامل در اختیار مستاجر قرار می گیرد اما در برخی از موارد و به دلایلی مستاجر تصمیم می گیرد بریا بار دیگر ملک رابه شخص دیگری اجاره دهد. در این مقاله قرار است این مضووع را بررسی کنیم که آیا مستلاجر این حق و اجازه را دارد که بدون رضایت و در نظر گرفتن نظر صاحب ملک، خانه را به شخص دیگری اجاره داد و یا خیر؟پس برای اطلاعات بیشتر در این مورد تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

آیا مکان اجاره ملک توسط مستاجر به شخص دیگری وجود دارد؟

گاهی اوقات برای برخی از افراد این سئوال پیش می آید که آیا می توان ملک استیجاری را به شخص دیگری مجددا اجاره داد؟ یعنی شخصی که خود به عنوان مستاجر خانه ای را اجاره کرده است دوباره آن خانه را اجاره دهد؟ برای روشن شدن این موضوع اجازه دهید تا به سراغ مبحثی به نام ارکان اجاره برویم:در زمان انعقاد قرارداد اجاره نامه خانه 5 مورد وجود دارد که از اهمیت بالایی برخوردار است:

  • ۱. شخص مستأجر (یا اجاره‌کننده ملک )
  • ۲. شخص موجر (یا مالک یا اجاره‌دهنده ملک )
  • ۳. مورد اجاره (آنچه  قرار است که اجاره داده شده‌ است)
  • ۴. اجاره‌بها (که به عنوان مبلغی در نظر گرفته می شود که مستأجر باید برای استفاده از ملک به مالک پرداخت کند)
  • 5.مدت زمان اجاره (در ایت قسمت زمان آغاز و پایان قرارداد اجاره مشخص می شود)

هر ملکی که اجاره می شود باید مطابق به قانون این ۵ اصل را داشته باشد که در قرار داد به طور کامل ذکر می شود اما در خصوص اجاره ملک توسط مستاجر به شخص دیگری باید گفت که :

مطابق با ماده‌ ۴۷۴ قانون مدنی، مستأجر می‌تواند آنچه را که اجاره کرده‌ است، به فرد دیگری اجاره دهد، مگر اینکه در قرارداد این اختیار از او سلب شده باشد و به صراحت بیان شده باشد که انجام این کار غیر ممکن است. به عبارت بهتر، قانون مدنی این حق را به مستأجر داده ‌است که مورد اجاره را به فرد دیگری اجاره دهد، اما موجر و مستاجر می‌توانند در قرارداد توافق کنند و به صراحت ذکر کنند مستأجر نمی‌تواند ملک استیجاری را به فرد دیگری اجاره دهد.پس اگر مالک و مستأجر این مورد را در قرارداد ذکر نکرده باشند، مستأجر حق دارد که ملک را به شخص دیگری اجاره دهد. اما حالت دیگری وجود دارد که در قراردادی که بین دو طرف نوشته شده است این حق از مستاجر سلب شده است ولی او ملک را دوباره به شخص دیگری اجاره می دهد.

سئوالی که در این جا پیش می آید این است که تکلیف چیست؟

چنانچه مستأجر برخلاف قول و قراری که با شخص مالک داشته است و در قرارداد نیز ذکر شده است، مالک را به فرد دیگری اجاره دهد. در این حالت به دلیل این که مستأجر برخلاف توافق خود با موجر عمل کرده ‌است، بایستی مطابق با قانون مدنی و قانون روابط مالک و مستأجر عمل شود.که در ابتدا مالک باید به مستأجر فرصت دهد که قرارداد اجاره‌ دوم را فسخ کند. اگر مستأجر این کار را نکرد و به گوشزد های مالک توجهی نکرد در این مرحله شخص مالک می‌تواند قرارداد با مستاجر فسخ کند و با مراجعه به دادگاه در خواست تخلیه ملک را داشته باشد.اما اگر این کار صورت گیرد مستاجر دوم که احتمالا از موضوع اطلاعی  نداشته است دچار ضرر و زیان می شود که برای جبران خسارت و دریافت ضررهای ناشی باید به مستاجر اول مراجعه کند و حقوق خود را از او دریافت کند.

 

نتیجه گیری:

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مفیدی در خصوص اجاره دادن ملک توسط مستاجر به شخص دیگر را در اختیارتان قرار دهیم و همانطور که دیدید با دو حالت روبه رو هستیم.اگر در خصوص این مورد با مستاجر خود درگیر شدیده اید بهتر است همه چی را به طور قانونی پیگیری کنید. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

 

 

بیشتر بخوانید:

قوانین مالک و مستاجر آپارتمان از عقد قرارداد تا تخلیه

خسارت مستاجر به ملک و قوانین آن

قانون موجر و مستاجر تخلیه پیش از موعد

Loading

3.3/5 - (10 امتیاز)

۱ در مورد “آیا مستاجر می تواند ملک را به شخص دیگری اجاره دهد؟”

  1. با سلام وخسته نباشید میخواستم بدونم نحوه نگارش قرارداد مستاجر با مستاجر دومی چگونه است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن