معرفی انواع انتن تلوزیون

معرفی انواع آنتن تلویزیون (هوایی ، رومیزی ، نقاط کور)

یکی از دغدغه های زمان کودکی ما در موقع دیدن تلویزیون و برنامه کودک، بحث آنتن و گرفتن بدون برفک کانال ها بود. به همین خاطر بعد از هر باد و یا باران، یکی از اعضای خانواده به پشت بام یا بالکن می رفت و برای تنظیم آنتن تلاش می کرد و ما هم به دلیل نبودن تلفن، یکی از پایین داد میزد و شرایط آنتن دهی را گزارش می داد. امروزه بعد از گذشت چندین سال، تکنولوژی آنتن به کلی تغییر کرده و دیگر با ظهور کانال های دیجیتال شرایط استفاده از تلویزیون نیز به کلی متحول شده است. حالا با هم قصد داریم نگاهی به آنتن ها تلویزیون انداخته و آن ها را از نقطه نظرات مختلف بررسی کنیم.

 

آنتن تلویزیون چیست؟

آنتن دیجیتال، یک وسیله جانبی برای تلویزیون یا خانه شماست که برای دریافت سیگنال های الکترومغناطیسی ارسال شده از ایستگاه های پخش محلی، استفاده می شود. آنتن های دیجیتال سیگنال ها را به شکل داده به تلویزیون منتقل می کنند تا پخش زنده را نمایش دهند. به جای استفاده از ماهواره یا کابل برای دریافت سیگنال، آنتن های دیجیتال از پخش های هوایی (OTA) استفاده می کند. بر خلاف کابل یا ماهواره، پخش‌های OTA در سطح غیرفشرده و شفاف منتقل می‌شوند. به این معنی که تلویزیون HD را با بالاترین کیفیت تصویر و صدای موجود تجربه خواهید کرد.

 

انواع آنتن تلویزیون

همانگونه که پیش از این گفتیم، آنتن های تلویزیون در طی چند سال گذشته به کلی تغییر کرده اند و شما هم اکنون حق انتخاب بسیاری نسبت به گذشته دارید. به عنوان مثال، در گذشته تنها به آنتن های هوایی شاخک دار دسترسی داشتید. ولی امروزه دیگر براساس نیاز، تعداد بسیار زیادی آنتن در بازار وجود دارد که می توانید از میان آن ها بهترین گزینه را انتخاب کنید. در این بخش بر اساس عوامل مختلف، آنتن های مختلف را ارزیابی می کنیم:

 

آنتن هوایی

این آنتن ها اصلی ترین دلیل قطع شدن بازی های فوتبال و برنامه های کودک ما بودند. تا سال ها این آنتن ها تنها گزینه ما ایرانی ها بودند که البته با مشکلات زیادی هم همراه بودند. این آنتها را بسیاری از افراد به عنوان نسل اول آنتن های تلویزیونی قلمداد می کنند که شکل و ظاهر آنها نیز به کلی تغییر کرده است. اگر تحقیقات ما درست باشند، این آنتن از زمان ظهور مرحوم منوچهر نوذری در ایران وجود داشته و تا اواخر دهه 80 که گیرنده های دیجیتال به بازار معرفی شدند، گزینه اصلی بود. تحت تاثیر شرایط جامعه و بر اساس قانون کوچک شدن قطعات، آنتن های هوایی نیز در طی چند سال اخیر بسیار کوچک شده اند و به شکل های کنونی رسیده اند. از آنجایی که در برج های بسیار مرتفع نیاز به آنتن های مرکزی قدرتمند به شدت احساس می شود، هنوز نیز از آنتن های هوایی بزرگ ولی مستحکم استفاده می شود.

 

آنتن هوایی ثابت

آنتن های هوایی، خود به دو دسته اصلی تقسیم می شوند که هر یک در شرایطی مورد استفاده قرار می گیرند. آنتن های هوایی ثابت همان نمونه های سنتی بودند که ما در خانه های قدیمی از آن ها استفاده می کردیم و شما یک بار آن ها را نصب کرده و در صورت بروز مشکلی باید نسبت به جابجایی آن اقدام میکردید. این آنتن ها گیرندگی بسیار قوی ای داشتند، ولی به دلیل قرار گرفتن در معرض باد و باران ممکن بود با اختلالات زیادی روبرو شوند.

انتن هوایی ثابت

آنتن هوایی گردان

یکی دیگر از آنتن های هوایی است که از اوایل دهه 80 در ایران بسیار رایج شد و می توانستید از داخل خانه با یک کنترل آن را به حرکت درآورده و بر اساس نیاز موقعیت آن را تغییر دهید. این آنتن برای خانه هایی که ممکن بود در معرض شدید باد و باران قرار بگیرند، بهترین گزینه به حساب می آید.

انتن هوایی گردان

آنتن سرخود

پس از معرفی آنتن های هوایی بسیار بزرگ که از جنس آلمینیوم به بازار معرفی شدند، برخی از برند های تلویزیون بر آن شدند که برای رضایت کاربران خود از آنتن های سرخودی که همراه تلویزیون روانه بازار می شدند، رونمایی کنند. این آنتن ها تنها در تلویزیون های بسیار قدیمی کاربرد داشتند و دیگر تولیدشان به کلی متوقف شده است.

آنتن سرخود

آنتن رومیزی

این آنتن دقیقاً مدلی است ک من برای خانه خودم انتخاب کرده ام که به دلیل راحتی نصب و عدم نیاز به نصب در بیرون خانه، بهترین گزینه می باشد. این آنتن در نزدیکی پنجره و یا تلویزیون قرار می گیرد و می توانید تصاویر را در صورت عدم وجود اختلالات با کیفیت بالا دریافت کنید. این آنتن ها برای افرادی که شرایط نصب بر روی سقف و یا بالکن را ندارند، بهترین گزینه است.

انتن رومیزی

آنتن دیجیتال

یکی از انقلاب های بزرگی که در عرصه آنتن های تلویزیونی رخ داد، ظهور گیرنده های دیجیتال بود که تمامی تصاویر را به صورت دیجیتال دریافت می کنند. این گیرنده های دیجیتال شاید در قیاس با دیگر آنتن ها بسیار ضعیف تر بودند، ولی در شرایطی که نزدیک به پنجره باشند، کیفیت خوبی خواهند داشت.

انتن دیجیتال

نکات مهم برای نصب آنتن تلویزیون

اگر به خانه جدید رفته باشید و ندانید چگونه آنتن خانه خود را نصب کنید، در این شرایط باید از یک اصول کلی پیروی کرده تا با کمترین مشکل مواجه شوید. اولین نکته در مورد آنتن های رومیزی است که حتما باید از دستگاه هایی که نویز می اندازد، به دور باشد. به عنوان مثال وجود تلفن های همراه فعال در کنار این آنتن ها می تواند تداخل زیادی ایجاد کند. در صورتی که قصد دارید از آنتن های هوایی استفاده کنید، به شما پیشنهاد می کنیم از وسایلی استفاده کنید که استحکام اولیه را داشته باشند.

 

راهنمای خرید آنتن تلویزیون

اولین موردی که به عنوان کاربر باید به آن دقت کنید، بحث موقعیت محیطی شماست. به عنوان مثال در برخی از خانه های قدیمی مانند خانه های جنوب شهر تهران، استفاده از آنتن های رو میزی به دلیل شرایط محیطی پاسخگو نمی باشند و باید از آنتن های هوایی استفاده کنید. به همین دلیل اولین قدم برای شما مشخص کردن نیازهای محیطی و بررسی شرایط است.

 

بهترین آنتن تلویزیون برای نقاط کور

بر اساس تجربه خودم، در شهرستان ها و محیط هایی که آنتن دهی ضعیف است، استفاده از آنتن های هوایی ثابت بهترین گزینه است. در صورتی که در بخش های بلند هستید (شهر اردبیل و روستاهای اطراف این شرایط را دارد) استفاده از آنتن های گردشی نیز می تواند گزینه مناسبی باشد.

 

مطالب مرتبط:

آنتن مرکزی ساختمان چیست؟ مزایا و معایب آنتن مرکزی

ماهواره یا دیش مرکزی چیست و چه فوایدی دارد؟

همه چیز درباره اینترنت مرکزی ساختمان

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن