معرفی محله ولنجک تهران

معرفی محله ولنجک تهران، امکانات رفاهی و نقشه

معرفی محله ولنجک تهران، امکانات رفاهی و نقشه

محله ولنجک یکی از محله های بسیار مشهور تهران است که در منطقه 1 شهرداری تهران و نزدیک به بام تهران تاسیس شده است. این محله که از نظر بسیاری یکی از بهترین و قدیمی ترین محله های تهران به حساب می آید از نظر ساختار فرهنگی شرایط بسیار منحصر به فردی دارد و برخی از افراد آن را بیشتر به دلیل میزبانی از دانشگاه شهید بهشتی به عنوان قطب فرهنگی تهران یاد می کنند. امروز در وب سایت هومتیک قصد داریم با شما نگاهی به تمامی نکات مهم محله ولنجک انداخته و آن را از نقطه نظرات مختلف مورد ارزیابی قرار دهیم.

معرفی محله ولنجک تهران

ولنجک تهران کجاست؟

ولنجک یکی از اصلی ترین محله های تهران است که در منطقه 1 و چسبیده به کوهپایه های قله مشهور توچال واقع شده است. این محله که میزبان پاساژها و مراکز تفریحی متعددی است به گفته بسیاری از افراد در طی چند سال اخیر به عنوان نماد ثروتمندی و لاکچری بودن در آمده و آن را به عنوان بهترین محله تهران یاد می کنند. اولین قدم برای ساخت و مدرن سازی ولنجک در زمان پهلوی اول آغاز شد و بعد از مدتی و با حضور سرمایه گذارهای خارجی این روند سرعت تازه ای به خود گرفت. با وجود اینکه این منطقه از زمان قاجاریه در تهران ساکنینی داشت ولی با فعالیت های رضاشاه پهلوی بود که رونق آن رواج پیدا کرد و پس انقلاب اسلامی نیز فرایند مدرن سازی آن سرعت بسیار تندی به خود گرفت.

 

تاریخچه ولنجک

برای بسیاری از تهرانی ها مهم است بدانند اسم محله مشهور ولنجک از کجا آمده است. برای شما عزیزان باید بگوییم ولنجک به معنی “محلی بسیار کوچک رها شده ” می باشد. از آنجایی که در زمان قاجاریه این محله به دلیل دورافتاده بودن خیلی قابل تردد نبوده است از این رو تهرانی ها برای این محله اسم ولنگ که مصغر کننده ک نیز همراه شده بود را انتخاب کرده بودند. ولنجک در زمان قاجاریه یکی از محله هایی بود در آن سادات مشغول به زراعت و دامپروری بودند. از آنجایی که در این محله چشمه بسیار زیبایی به اسم سار عبور می کرد ساکنین این محله نیز از شرایط جغرافیایی استفاده می کردند و میوه ها خاصی را پرورش می دادند. این ده از آنجایی که فاصله دو کیلومتری با امام زاده صالح داشت برای تهرانی ها شناخته شده بود و برخی از اشراف زادگان قاجار نیز برای شکار به این منطقه مراجعه می کردند. فیلم هایی که از سال 1368 در تهران ضبط شده نشان می دهد این محله در آن زمان تنها میزبان خانه های ویلایی همراه با باغ های متعدد بوده ولی امروزه این خانه ها با آپارتمان ها و برج های سر به فلک کشیده شده جایگزین شده است.

معرفی محله ولنجک تهران

ولنجک بالا شهر تهران است؟

شاید برای بسیاری از افرادی که با موقعیت و نقشه تهران آشنا نیستند این سوال پیش بیاید که آیا ونجک بالا شهر تهران به حساب می آید و یا شامل بخش دیگری می باشد. پاسخ به این سوال بسیار ساده است و باید به شما بگوییم در شمالی ترین نقطه تهران قرار گرفته و در اصل اصطلاح بالا شهر به این منطقه نیز گفته می شود.

معرفی محله ولنجک تهران

بهترین منطقه ولنجک

اگر از ساکنین منطقه 1 و ولنجک سوال بپرسید که بهترین نقطه این محله کجا می باشد بدون شک تمامی این بخش را به عنوان یک محله لوکس و لاکچری معرفی میکنند ولی در صورتی که از دیدگاه املاکی و قیمت زمین بخواهیم بررسی کنیم باید مناطق خیابان ولنجک، خیابان الف ، بلوار دانشجو ، خیابان ساسان ، خیابان سیزدهم و خیابان یمن را به عنوان مهمترین و گران قیمت ترین بخش های این محله عنوان کنیم.

 

نقشه ولنجک تهران

از آنجایی که دسترسی به نقشه یاب های آنلاین در تهران گاهی اوقات می تواند با مشکلات متعددی روبرو باشد بهتر است شما دید کلی ای به محله ولنجک داشته و سپس به سمت این مجموعه حرکت کنید. در این بخش قصد داریم برای شما یک نقشه گوگلی از ولنجک را به اشتراک بگذاریم.

نقشه ولنجک

مسیر ولنجک

به منظور اینکه شما بتوانید با خودروی شخصی وارد محله ولنجک شوید تنها یک راه دارید و آن نیز استفاده از اتوبان چمران است. هنگامی که شما از سمت جنوب به سمت ولنجک حرکت می کنید در سمت راست شما پل روگذری وجود دارد که مسیر ولنجک را برای شما مشخص کرد است. ولی در صورتی که از سمت شرق به سمت ولنجک حرکت می کنید باید از سمت خروجی ولنجک و توچال به سمت این محله حرکت کنید

معرفی محله ولنجک تهران

نزدیک ترین ایستگاه بی ار تی به ولنجک

افرادی که قصد دارند به سمت ولنجک حرکت کنند همیشه نمی توانند از طریق خودروهای شخصی این مهم را انجام دهند و گاهی اوقات باید از وسایل حمل و نقل عمومی برای تردد استفاده کنند. از آنجایی که ایستگاه های بی آر تی به این محله بسیار نزدیک است شما می توانید در اتوبان چمران که در بخش جنوبی محله قرار گرفته به ایستگاه بی آر تی دسترسی داشته باشید.

معرفی محله ولنجک تهران

بافت محله ولنجک

اگر بخواهیم محله ولنجک را از نقطه نظر بافت و افرادی که در آن زندگی می کنند بررسی کنیم باید به شما بگوییم اغلب افرادی که در این محله زندگی می کنند کسانی هستند که از نظر مالی تمکن بسیار بالایی دارند و جزء ثروتمندان کشور به حساب می آیند. حضور این افراد در این محله سبب شده است تا فروشندگان برندهای مختلف از سرتاسر کشور وارد این محله شده و با حاشیه سود بالا نسبت به فروش اقلام اقدام کنند. زمانی خیابان ولنجک محله به نمایش گذاشتن خودروهای گرانبها بود ولی امروزه تقریبا این کار در اندرزگو انجام می گیرد.

توچال ولنجک

جاهای دیدنی ولنجک

شاید اصلی ترین بخش تفریحی در ولنجک مربوط به بام تهران باشد که شب ها میزبان افراد بسیاری می باشد. در این منطقه است که شما می توانید افراد مختلفی را مشاهده کنید که برای سپری کردن زمان خود به این مکان می آیند و از فضای منحصر به فرد آن بهره می گیرند. علاوه بر بام تهران در ولنجک شما قله توچال را نیز دارید که یکی از بهترین و زیباترین قله های تهران به حساب می آید. افرادی که برای سپری کردن به این منطقه می آیند می توانند از تله کابین و تله سیز برای بالا رفتن و استفاده از پیست اسکی بهره بگیرند.

مرکز خرید توچال

مراکز خرید اصلی ولنجک

در این محله شما می توانید تعداد بسیار زیادی از مراکز خرید را مشاهده کرده و از برندهای مشهوری که در آنجا تاسیس شده اند خریدهای مد نظر خود را داشته باشید. یکی از مزیت های وجود این مراکز خرید دسترسی به محصولات اصل و اورجینال می باشد که در کمتر محله ای از تهران چنین امکانی برای شما فراهم شده است. از جمله مهمترین مراکز خرید این محله موارد پیش رو می باشد؛

بیمارستان طالقانی

مراکز درمانی در محله ولنجک

یکی از مهم ترین مزیت هایی که هر محله ای می تواند داشته باشد وجود مراکز درمانی مختلف در آن می باشد. شما به لطف گستره وسیع محله ولنجک می توانید تعداد بسیار زیادی مرکز درمانی را مشاهده کرده و از آن ها برای درمان خود استفاده کنید. از جمله مهم ترین مراکز درمانی ای که در این محله وجود دارد می توان به موارد پیش رو اشاره کرد؛

  • بیمارستان طالقانی
  • بیمارستان رامتین
  • دی کلینیک

 

مطالب مرتبط پیشنهادی:

معرفی محله قیطریه تهران، تاریخچه و امکانات رفاهی و نقشه

لیست محله های شمال تهران ،معرفی کامل با عکس

معرفی محله الهیه تهران، امکانات رفاهی و بهترین خیابان

معرفی محله تجریش تهران

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن