آیا پارکینگ و انباری جزء متراژ آپارتمان است؟

آیا پارکینگ و انباری جزء متراژ آپارتمان است؟

یکی از مهمترین مواردی که افراد در هنگام انتخاب و خرید خانه به آن توجه می کنند، مسئله مربوط به متراژ خانه است. ابعاد حقیقی خانه یکی از اصلی ترین نکاتی است که همواره باید در رابطه با آن اطلاعات لازم و کافی را داشته باشیم. برای بسیاری از افراد این سئوال پیش می آید که آیا انباری و پارکینگ و سایر قسمت های خانه که بخشی از بنای اصلی نیستند نیز در متراژ اصلی خانه ذکر می شوند یا خیر ؟در این مقاله ما قصد داریم به این سئوال پاسخ دهیم و بخشی از قوانین مربوط به انباری و پارکینگ در خصوص آپارتمان ها را نیز بیان کنیم.پس تا انتها با ما همراه باشید.

تعریف انباری آپارتمان:

در واقع انباری بخشی از خانه می باشد که به عنوان محلی برای نگه داری وسایلی که ضرورت استفاده کمتری دارند و در خود واحد برای آن امکان نگهداری نیست مورد استفاده قرار می گیرد. در گذشته بیشتر شاهد خانه هایی بودیم که حیاط های بزرگی داشتند و می توانستیم از این فضا برای نگهداری وسایل اضافی استفاده کنیم اما در آپارتمان نشینی چنین فضایی وجود ندارد پس نقش انباری در ساختمان بسیار پر رنگ تر از گذشته است و چه بسا که بهتر است حتما انباری در واحد های آپارتمانی برای راحتی ساکنان وجود داشته باشد.

چه قوانینی در خصوص انباری آپارتمان وجود دارد؟

یکی از مواردی که در قانون تملک آپارتمان به تکرار در مورد آن صحبت شده است، مسائل مربوط به انباری می باشد.مطابقی قانونی که ذکر شده است، تمامی بخش های ساختمانی هایی که از چندین واحد تشکیل شده اند، دارای دو نوع مالکیت هستند.

الف) مالکیت اختصاصی

ب) مالکیت مشترک

مالکیت مشترک که ممکن است واژه ی مشاعات را در مورد آن نیز شنیده باشید شامل آن قسمت هایی از ملک باشد که امکان استفاده از آن برای تمام مالکان فراهم است و امری قانونی می باشد که همه بتوانند از آن مکان ها استفاده داشته باشند.اما در مقابل، مالکیت خصوصی شامل مالکیت بخشی هایی از آپارتمان است که هر شخص به تنهایی تصاحب آن بخش آن را در دست دارد و دیگران نقشی در داشتن یا استفاده از آن مکان ها را ندارنددر خصوص قسمت اختصاصی باید بگوییم که در دسته بندی زیر قرار می گیرند:

۱.خود واحد آپارتمان که شخصی مالک آن است (واحد مسکونی، تجاری و… فرقی نمی‌کند و تنها کافی است که سند به نام مالک باشد.)

۲.انباری ( یک ساختمان ممکن است انباری نداشته باشد، اگر ساختمان انباری داشته باشد، در سند حتما نوشته می‌شود.)

۳.پارکینگ ( اگر واحد پارکینگ داشته باشد جزء بخش های اختصاصی است در صورتی که در سند به آن اشاره شده باشد.)
تمام این سه مواردی که در بالا ذکر شد می تواند به صورت اختصاصی مورد استفاده قرار گیرد چنانچه در سند ذکر شده باشد و در غیر این صورت جزئی از مشاعات خواهد بود.
آیا انباری جزء متراژ آپارتمان است؟در پاسخ به این سوال باید گفت چون انباری واحدهای آپارتمانی در خارج از واحد ها می باشند لذا عموما جز متراژ واحد محسوب نمی شوند، مگر این که انباری در داخل واحد قرار گرفته باشد که در این صورت محاسبه خواهد شد.

در حالت دیگر اگر انباری در سند قید شده باشد به عنوان بخشی از متراژ در نظر گرفته می شود. در صورتی که این متراژ به طور اختصاصی در سند هر واحد ذکر نشده باشد، جزء فضای مشاع (عمومی) ساختمان به حساب می آید.

قیمت انباری آپارتمان به چه صورت محاسبه می شود؟

برای پاسخ دادن به این سوال لازم است که دو حالت را در نظر بگیریم:

 

۱.اگر انباری در سند اختصاصی آپارتمان ثبت نشده باشد:
در این صورت حق خرید و فروش و قیمت هر متر مربع از مساحت انباری، بر اساس توافق همه‌ی ساکنان صورت می‌گیرد و شخصی به صورت جداگانه و خودسر بدون مشارکت با سایرین نمی تواند این کار را انجام دهد.

 

نکته: لازم است بدانیم که حتی در صورت اختصاصی بودن انبار، اجاره، واگذاری و یا خرید و فروش آن به افرادی غیر از ساکنین ساختمان امری کاملا غیر قانونی است. در واقع، گرچه انبار جزء ملک اختصاصی صاحب‌خانه است، چون در قسمت عمومی ساختمان قرار دارد، مشمول قوانین مشاعات می‌شود. یعنی اگر به شخصی خارج از ساختمان واگذار و یا اجاره داده شود، باعث ایجاد مزاحمت و حتی ناامنی برای سایر ساکنین ساختمان می‌شود.

 

۲.اگر متراژ انباری در سند اختصاصی هر واحد ثبت شده باشد:
در این حالت هم، قیمت هر متر مربع از مساحت انباری متفاوت با هر متر مربع از خود واحد خواهد بود. این مقدار با اعمال یک ضریب (معمولاً یک دهم یا یک بیستم) در قیمت هر متر مربع خود آپارتمان حساب می‌شود.

 

نکته: انباری ساختمان ‌های مسکونی، از فضاهایی هستند که در صورت عدم ‌توجه به نکات امنیتی می ‌توانند محل سرقت، آتش‌ سوزی و نظایر آن قرار گیرند. از این ‌رو، در طراحی و نگهداری وسایل و تجهیزات در انباری لازم است که همواره نکاتی ایمنی پ احتیاطی را به بهترین شکل ممکن رعایت نمود.

تعریف پارکینگ آپارتمان:

پارکینگ که به آن توقفگاه هم می گویند، به عنوان محلی که برای نگهداری خودروها مورد استفاده قرار می گیرد، می گویند. پارکینگ می ‌تواند در فضای باز مانند جاده‌ یا در فضای بسته مانند ساختمان واقع شود که دسترسی به آن به دو صورت خصوصی یا عمومی خواهد بود.یکی از مواردی که در هنگام ساخت هر ساختمان یا آپارتمان بایستی به آن توجه شود الزام داشتن پارکینگ می باشد چرا که حقوق شهروندی ایجاب می ‌کند یک ساختمان نیاز ساکنان خود را به پارکینگ مورد نیاز فراهم کند. این موضوع، نه تنها ساختمان‌ های مسکونی بلکه مجتمع‌ های اداری و تجاری را نیز شامل می‌ شود.

انواع پارکینگ در آپارتمان ها:

آیا تا به حال می دانستید که پارکینگ ها انواع و اقسام گوناگونی دارند و می توان آن ها را در نظر میزان دسترسی، ابعاد و اندازه، تعداد وسایل نقلیه داخل پارکینگ، نوع قرار گرفتن خودروها، مواد استفاده شده در ساخت و… پارکسنگ ها را تقسیم بندی کرد؟دسته بندی پارکینگ ها به صورت زیر می باشد:

 

۱.پارکینگ کوچک، بزرگ، متوسط :
که این دسته بندی بر اساس ابعاد و اندازه می باشد. پارکینگ های کوچک مهمولا ظرفیتی برابر با 3 محل پارک برای خودرو دارند. پارکینگ های متوسط، ظرفیتی برابر با 4 الی 25 محل پارک خودرو و پاکینگ های بزرگ، ظرفیتی بیش از 25 محل پارک خودرو دارند.

 

۲.پارکینگ اختصاصی و مشاع:
که این دسته بندی بر حسب نوع دسترسی به وجود آمده است. پارکینگ‌ های اختصاصی، آن هایی هستند که محدوده آن به طور کامل در سند منزل یا اجاره نامه قید شده و مشخصا به یک واحد آپارتمانی تعلق گیرد و در مقابل پارکینک مشاع است که بین واحدهای یک آپارتمان مشترک اند و می ‌توانند از آن ها به صورت توافقی استفاده نمود.

 

۳.پارکینگ طبقاتی:
که در دسته بندی انواع پارکینگ های سرپوشیده قرار می گیرند که بیشتر در مراکز خرید بزرگ یا برج ها کاربرد دارند.

 

۴.پارگینگ خیابانی:
که می توان به پارکینگ های عمومی و روباز در نزدیکی و اطراف مکان های شلوغ و پرازدحام اشاره کرد که ممکن است رایگان یا پولی باشند.

 

۵.پارکینگ مکانیزه:
که با استفاده از ماشین آلات الکتریکی، دیجیتالی و مکانیکی، از فضای موجود به صورت حداکثری استفاده شده است و تعداد خودروهای پارکینگ هوشمند با فضایی مشابه در مقایسه با نوع غیر هوشمند آن، بیشتر است و موجب صرفه جویی در فضا و هزینه و کاهش آلودگی محیط زیست می شود.

قوانین در خصوص پارکینگ آپارتمان ها :

در برخی موارد، مالکان واحد مسکونی به دلایلی مانند نداشتن خودرو، نداشتن انباری، داشتن وسایل اضافی زیاد و دلایل دیگر، از پارکینگ به عنوان انباری استفاده می‌ کنند و برخی از وسایل و لوازم را که جایگاه آن در انباری است، در پارکینگ قرار می ‌دهند. در این باره باید دانست قرار دادن هر گونه وسیله اضافه در فضای پارکینگ خودرو در آپارتمان ‌ها، ممنوع و غیر قانونی است و در صورت چنین اقدامی، سایر ساکنان حق اعتراض و پیگیری موضوع را دارند.

آیا پارکینگ بخشی از زیر بنای آپارتمان است؟

در مجموع، می توان گفت که مالکیت پارکینگ دقیقا مشابه به انباری می باشد، می ‌تواند به ‌صورت مشاعات یا اختصاصی باشد و فقط زمانی که متراژ و جزییات کامل آن در سند قید شود، می ‌توان ادعای مالکیت داشتو جزئی از زیر بنای ملک به حساب آورده شود.
بنابراین چنانچه قصد رهن یا اجاره واحد مسکونی را داشته باشید، این موضوع که مالک مجاز است انباری و پارکینگ را در اختیار شما قرار دهد یا خیر ؟ در واقع این توافقی است، اما هنگام خرید خانه، در صورت ذکر انباری و پارکینگ در سند با مشخص بودن موقعیت، مساحت و محل دقیق، شما به عنوان مالک شناخته خواهید شد.

 

نتیجه گیری
با توجه به موارد بالا و هر آنچه که در خصوص انباری و پارکینگ در آپارتمان ها گفته شد باید مجددا یاد آور شویم که وجود انباری و پارکینگ در ساختمان ها یک نیاز محسوب می شود. از طرفی انباری و پارکنیگ بخشی از متعلقات ساختمان است و آن را نمی توان به هیچ وجه جدای از واحد مسکونی فروخت، اگر قصد دارید که هرکدام از آن ها را اجاره دهید، در صورتی مجاز به انجام این کار هستید سایر اعضا نیز با آن موافقت کرده باشند و مخالفتی در این خصوص نداشته باشند یا باید مستاجر پارکینگ یا انباری عضویی از همان ساختمان باشد که برای سایر واحد ها مزاحمتی ایجاد نشود.امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شود.

 

 

مطالب مرتبط : 

قانون انباری آپارتمان ،همه چیز درباره انباری ساختمان

استفاده از پارکینگ به عنوان انباری ،بایدها و نبایدها

قوانین پارکینگ آپارتمان ، متراژ ، شماره گذاری ، قید در سند

 

 

Loading

3.7/5 - (8 امتیاز)

۳ در مورد “آیا پارکینگ و انباری جزء متراژ آپارتمان است؟”

  1. در مطلب به همه چیز جواب داده شده بجز اینکه آیا پارکینگ و انباری جزء متراژ آپارتمان است یا نیست
    در یک کلام میگفتید بله یا خیر بسیار بهتر از این همه مطالب غیر ضروری بود

  2. سلام و درود
    انباری در جهت گذاشتن وسایل منزل و پارکینگ به عنوان پارک خودرو خود درآن و هردو بصورتی که در بین تمامی اعضای آن ساختمان چه بصورت قید در سند و چه در مواردی که ذکر شده بنام واحد فوق باشد جزه امکانات آن ساختمان محسوب میشود.پس هردو در متراژ ساختمان و امکانات آن واحد تاثیر گذار است.

  3. سلام
    پارکینگ در خانه‌ی ویلایی که فقط سقف داره و از یک سمت دیوار داره چجوری حساب میشه در زیر بنا؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن