همه چیز در مورد چک ضمانت در قرارداد اجاره ای برای تمدید

از آنجایی که روند پیدا کردن خانه مناسب و فرآیند اسباب کشی ممکن است برای برخی از افراد تا حدودی سخت و دشوار باشد. بنابراین مستاجرین تصمیم می گیرند با رضایت موجر یک سال دیگر قرارداد اجاره خود را تمدید کنند.این فرآیند باید طبق اصول و قواعد قانونی پیش رود تا در آینده موجر و مستاجر دچار شکل نشوند و سوتفاهمی برای هیچکدام از آن ها ایجاد نشود.در این مقاله ما قصد داریم توضیح کوتاهی بر روی این موضوع داشته باشیم که تمدید قرار داد اجاره ملک به چه معناست و آیا می توان از چک ضمانت برای انجام این کار استفاده کرد یا خیر؟پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

تمدید قرارداد اجاره ملک به چه معناست؟

زمانی که مهلت قرارداد اجاره خانه به پایان می رسد با دو حالت رو به رو هستیم:در حالت اول باید به فکر خانه جدید باشیم که همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم به دلیل مشکلات و پیچیدگی هایی که دارد ممکن است برخی از افراد این راه را انتخاب نکند و به دنبال راه دوم یعنی تمدید قرارداد اجاره خانه باشند.راه های متفاوتی برای تمدید قرارداد اجاره خانه وجود دارد که ساده ترین آن ، مراجعه به بنگاه‌های معاملات املاک است. اما بعضی‌ها ترجیح می‌دهند، برای جلوگیری از پرداخت دوباره‌ حق کمیسیون، خودشان قرارداد اجاره را تمدید کنند.

 

این موضوع را در نظر داشته باشید که قبل از هرچیزی در مورد تمدید قرارداد اجاره خانه باید توافقی بین صاحب‌خانه و مستأجر وجود داشته باشد و صاحب خانه رضایت خود را اعلام کرده باشد.معمولا در زمان تمدید قرارداد اجاره نامه مواردی مانند مبلغ رهن و اجازه و تاریخ قرارداد تغییر می کند و مابقی موارد ثابت می ماند. با این حال، ممکن است در بعضی معاملات شرایط دیگری هم تغییر کرده، یا اضافه و کم شود که در این صورت حتما باید آن ها را ذکر کنیدو تمامی تغییرات ایجادشده در متن تمدید قرارداد جدید ثبت شوند.

 

چه راه هایی برای تمدید قرارداد اجاره ملک وجود دارد؟

راه های متفاوتی برای تمدید قرارداد اجاره ملک وجود دارد که در مقالات قبلی به طور کامل در خصوص آن ها صحبت کرده ایم و در اینجا فقط روش ها را مجددا نام می بریم اما برای این که در مورد هرکدام از آن ها به طور کامل به اطلاعاتی که مدنظرتان است دست یابید می توانید به مقالات قبلی ما در این زمینه مراجعه کنید.

  • تمدید قرارداد اجاره در دفتر املاک به روش های ثبت قرارداد جدید یا متمم قرارداد
  • تمدید قرارداد اجازه بدون مراجعه به دفتر املاک به صورت کتبی یا شفاهی بین موجر و مستاجر
  • تمدید قرارداد اجاره به صورت پشت نویسی

 

آیا می توان از چک ضمانت برای تمدید قرارداد اجاره ملک استفاده کرد؟

از آنجایی که پیدا کردن خانه مناسب برای مستاجرین کمی دشوار به نظر می رسد و در حالتی که موجر نیز تمایل دارد با مستاجری که نسبت به او اعتماد دارد مجددا قرارداد اجاره نامه را منعقد کند.در این موقعیت ممکن است طرفین تصمیم بگیرند که موجر می تواند برای انعقاد قرارداد جدید از چک ضمانت استفاده کند.چک های ضمانت، چک هایی است که بابت تضمین پرداخت اجاره بها ازسوی مستاجر به موجر داده می شود. یعنی مجموع اجاره بها در طول یکسال در یک چک ضمانت که به آن چک تخلیه نیز گفته می شود به موجر داده می شود.

 

البته اگر قرار است چک ضمانت برای تمدید قرارداد اجاره نامه به کار برده شود حتما باید در آن ذکر شده باشد. اگر قبلا برای تضمین چک ضامتی را در اختیار مالک قرارداده اید و می خواهید برای تمدید قرار داد مجددا از همان چک ها استفاده کنید، بهتر است این کار را انجام ندهید چرا که ممکن است برای شما مشکل ساز شود.با توجه به قانون جدید چک باید چک صیادی استفاده شود. بنابراین چک های گذشته برای قراردادهای جدید فاقد اعتبار هستند.

 

نتیجه گیری:

در این مقاله سعی کردیم اطلاعاتی در خصوص قرارداد تمدید اجاره ملک و همچنین روش هایی که برای انجام این کار وجود دارد توضیح دهیم و اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم.امیدواریم که این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد.

 

بیشتر بخوانید:

قوانین مالک و مستاجر آپارتمان از عقد قرارداد تا تخلیه

Loading

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن