پارک خودرو و موتور در مشاعات

گذاشتن خودرو و موتور در مشاعات ساختمان

باتوجه به گسترش جمعیت و افزایش شهر نشینی، افراد زیادی در حال حاضر به آپارتمان نشینی رو آورده اند. اگر شما هم در یک آپارتمان مشغول زندگی هستید احتمالا در مورد مشاعات ساختمان، درگیری ها و اختلاف هایی که در این مورد ممکن است به وجود آید، شنیده اید.ممکن است عده ای از ما ناخواسته و به دلیل نداشتن اطلاعات و عدم آشنایی با قوانین در ساختمان نشینی کارهایی را انجام دهیم که موجب بحث یا حتی درگیری شود.در این مقاله قصد داریم همه چیز در مورد قوانین و مقررات مشاعات ساختمان را بررسی کنیم و به این سوال پاسخ دهیم که گذاشتن موتور یا ماشین از نظر قانونی و فرهنگی در مشاعات ساختمان به چه صورت است.پس تا انتها با ما همراه باشید.

 

مشاعات ساختمان چیست؟

به طور کلی می توانیم بگوییم مالکیت ساختمان بر دو بخش اصلی طبقه بندی می شود:

۱.مالکیت بر قسمت های اختصاصی و خصوصی

۲.مالکیت بر قسمت مشترک که همان مشاعات ساختمان است.

 

بر مبنای تعریف کلی که در قانون تملک آپارتمان ها و در بند دوم امده است، هر بخشی از ساختمان که در سند، مالکیتی برای آن قید نشده است و عموما به صورت مشترک مورد استفاده ی تمام ساکنین قرار می گیرد مشاعات ساختمان می گویند که بخش های زیر را شامل می شود:

  1. پشت بام
  2. درب ورودی
  3. زمین ساختمان
  4. راهرو
  5. آسانسور
  6. پنجره های راهرو
  7. پله ها
  8. ورودی پارکینگ
  9. پارکینگ اضافی
  10. شوفاژخانه
  11. انشعبات مشترک
  12. تاسیسات مشترک
  13. حیاط
  14. لابی
  15. باغچه

 

اما در مقابل بخش هایی از ساختمان که مالکیت رسمی آن ها به صورت جداگانه برای هر واحد در سند درج شده باشد و مشخص می باشد، جز بخش های اختصاصی ساختمان به حساب می آید. بخش های اختصاصی ساختمان عبارتند از:

  1. هال و پذیرایی
  2. اتاق خواب ها
  3. آشپزخانه
  4. سرویس ها
  5. انباری
  6. بالکن
  7. پارکینگ (در صورتی که در  حتما سند ملک درج شده باشد)

 

نکته: بر اساس صورت جلسه ای که برای قانون مشاعات ساختمان تشکیل شده است این قانون به تصویت رسیده است که :

مشاعات ساختمان مختص به ساختمان خاصی نیست و در بین همه ی ساکنین و متصرفان قانونی آن ساختمان مشترک است. این بخش ها قابل انتقال نیستند و هر مالکی یا به اندازه مساحت آپارتمان و یا نسبت مالکیت خود، در این قسمت ها به شیوه ی مشترک و مشاعی سهم دارد.

 

ده قانون و مقررات ضروری در مورد مشاعات ساختمان که باید بدانیم!

 

1.به عنوان مورد اول باید در نظر داشته باشیم که ساکنین ساختمان باید در حد معمول از مشاعات استفاده کنند آن طور که استفاده آن ها مانعی برای استفاده سایرین نباشد و سبب آزار و اذیت سایر همسایه ها نشود. مثلا قرار دادن کفش یا لوازم اضافه در پله و حیاط ساختمان به عنوان استفاده اختصاصی تلقی می‎شود و سایر واحدها می‌توانند به آن اعتراض کنند. این موارد به ظاهر کوچک اهمیت خیلی بالایی دارند.

2.هرگونه تغییر در نقشه ساختمان بدون رضایت تمامی ساکنین و کسب مجوزهای لازم ممنوع و غیر قانونی است.

3.استفاده اختصاصی از برق و آب مشاع ساختمان ممنوع است و بقیه ی ساکنین می توانند نسبت به این مورد اعتراض کنند.

4.گذاشتن زباله در راهرو که موجب پخش بوی بد در کل ساختمان می‎شود ممنوع است و از نظر فرهنگی نیز عمل اشتباهی می باشد.

5.هرگونه تغییر شکل و رنگ در آپارتمان که موجب بر هم زدن و ناهماهنگی در نمای ساختمان شود نیز جز امور ممنوعه است، اگر قصد تغییراتی نیز دارید باید با مشورت با سایر اعضا صورت گیرد.

6.استفاده از مشاعات نباید مورد اذیت و آزار ساکنین دیگر واحدها شود؛ مثلا صاف کاری خودرو در پارکینگ یا نگه‌داری حیوانات در حیاط خلاف قانون است.

7.هیچ یک از ساکنین اجازه تصرف مشاعات را ندارد و نمی‌تواند آن را به شخص دیگری واگذار کند مگر اینکه با سایر ساکنین توافق کرده باشد و اجازه لازم را از آن ها کسب کرده باشند در این صورت قانون به او اجازه انجام این کار را می دهد.

8.اگر در یکی از واحد ها تعمیراتی صورت گیرد در مورد تمیزی و نظافت آن باید با سرایدر و سایر واحد ها صحبت و سپس تصمیم گیری های لازم انجام شود.

9.در مهمانی و جشن هایی که ممکن است برگزار شود همواره به این موضوع توجه داشته باشیم که بعد از ساعت ده شب و در روزهایی که تعطیل می باشد بعد از ساعت دوازده بایستی سکوت به طور کامل رعایت شود.

10.جابجایی مصالح ساختمانی و اسباب کشی با آسانسور ممنوع است و اگر شخصی این کار را انجام دهد با آن برخورد می شود.

 

قوانین مشاعات ساختمان در مورد پارکینگ و پارک کردن وسایل نقلیه

یکی از مهمترین موضوعاتی که همواره ممکن است سبب ایجاد بحث بین اعضای یک ساختمان شود مسائل مربوط به پارکینگ و قرار دادن وسایل نقلیه در مشاعات است که در این بخش به طور کامل آن را توضیح داده ایم:

به عنوان نکته اول باید گفت تقسیم مشاعات ساختمان از نظر پارکینگ به دو صورت انجام می شود :

راه اول ) ممکن است تعلق به صورت اختصاصی باشد به عنوان مثال پارگینکی که مساحت و موقعیت آن به طور دقیق در سند ملک درج شده است در واقع ملک اختصاصی آن آپارتمان محسوب می شود و به طور کامل در اختیار او می باشد.

 

راه دوم ) تعلق پارکینگ به هرکدام از واحد ها به صورت کاملا مشاع است، اگر دقیق تر بخواهیم بگوییم منظور این است که در صورت جلسه ای که بین واحد ها امضا شده است ذکر شده است که می توانند به صورت مشاع از پارکینگ استفاده کنند.البته در خصوص استفاده از پارکینگ و پارک کردن وسایل نقلیه ساکنین موظف هستند که همواره این موارد را رعایت کنند:

1.هر کدام از واحد های ساختمان تنها دارای یک پارکینگ هستند و تنها می توانند یک ماشین را پارک کنند و در صورتی که غیر از این اتفاق بیافتند باید به طور جدی بر خورد شود.

۲.پارک ماشین در هر مکانی به غیر از پارکینگ اختصاصی هر واحد و همچنن در قسمت های مشاع درون پارکینگ که فضایی برای رفت و آمد سایرین می باشد از نظر قانونی ممنوع می باشد.

۳.پارک ماشین و موتور بدون اجاره در قسمت پارکینگ های دیگر خلاف قانون است.

۴.اگر فردی بدون اجاره ماشین یا موتور خود را در پارکینگ دیگری قرار دهد و در صورت درخواست مالک آن بخش حاضر به ترک آن نشود جرم تلقی می شود و دارای مجازات لست و نظر شهروندی و فرهنگی نیز بسیار زشت و ناپسند است.

5.هیچکدام از واحد ها حق فروش و اجاره پارکینگ خود را ندارند مگر این که با سایر واحد ها در این مورد به توافق رسیده باشند و اجازه لازم را از آن ها کسب کرده باشند.

6.در قسمت مشاعات ساختمان کسی حق گذاشتن ماشین ندارد مگر اینکه همه اعضای آپارتمان راضی باشند. در صورتی که حتی یک نفر مخالف باشد این امکان وجود ندارد .

7.همچنین در مورد پارک کردن موتور سیکلت در قسمت مشاع قانون مشابه پارک کردن اتومبیل است و شخصی بدون اجازه سایرین نمی تواند این کار را انجام دهد.

8.برگزاری جشن و مراسم های مختلف در فضای پارکینگ مشاع ساختمان فقط با اجازه همه ساکنان امکان دارد. در غیر اینصورت، ساکن متخلف طبق قانون مجبور به پرداخت جریمه می‌شود.

9.در صورتی که مالک پارکینگ خودرو نداشته باشد و پارکینگ او بلا استفاده مانده باشد می تواند پارکینگ خود را به یکی از همسایگان خود که در مجتمع ساکن هست اجاره دهد یا آن را بفروشد . مالک جدید می تواند وسایل نقلیه خود مثل خودرو و موتور را در پارکینگ ، پارک کند .

 

هزینه تعمیر مشاعات آپارتمان به چه صورت محاسبه می شود؟

تامین مخارج مشاعات ساختمان بر عهده کلیه ساکنین ساختمان است که سهم هریک بر اساس متراژ واحد‌ها تعیین می‌شود. البته با این حال مالکان می‌توانند با توافقاتی بین خود و تنظیم قرارداد نحوه پرداخت و تقسیم سهم هر مالکی را مشخص کنند.تمام ساکنین موظف هستند سهم خود را برای تعمیر و نگهداری از مشاعات به مدیر ساختمان پرداخت کنند. براساس ماده ۴ که در قانون تملک آپارتمان‌ها، “پرداخت هزینه‌های مشترک اعم از این که ملک مورد استفاده قرار گیرد یا نگیرد، الزامی است.” یعنی حتی اگر یکی از ساکنین از برخی از قسمت‌های مشترک استفاده نمی‌کنند، باز هم  موظف است که هزینه‌های مربوط به آن قسمت را بپردازد.

 

نتیجه گیری

مشاعات در ساختمان به قسمت‌هایی از آن گفته می‌شود که متعلق به اکثریت ساکنین ساختمان است و هیچ‌کسی حق انحصاری برای تملک آن‌ها را ندارد. قانون مشاعات بر این موضوع تاکید دارد که استفاده‌ی شخصی از ملک عمومی جایز نیست، مگر این که سایر اغضای ساختمان نسبت به آن رضایت داشته باشند یعنی اگر یک شخص نتواند رضایت کل ساکنین را جلب کند، مسلما نمی تواند از امکانات مشترک ساختمان بهره‌ی شخصی بگیرد.

بنابراین، اگر ساختمان شما دارای پشت‌بام، حیاط خلوت و پارکینگ بود و تمامی قسمت هایی که جز مشاع محس.وب می شود، باید قوانین مطرح شده برای هر یک از این بخش‌ها را بدانید و بدون جلب رضایت ساکنین برای هیچ کاری اقدام نکنید.امیدواریم که این مطلب برای شما مفید قرار گرفته باشد.

 

 

مطالب بیشتر : 

مشاعات ساختمان شامل چیست؟ قانون هزینه های مشاعات

پارک موتور و ماشین در یک پارکینگ و قوانین مربوط به آن

Loading

3.3/5 - (11 امتیاز)

۱ در مورد “گذاشتن خودرو و موتور در مشاعات ساختمان”

  1. با درود فراوان
    در بعضی از سند های قدیمی نوشته شده که مالک حق پارک یک ماشین در حیاط را دارد
    آیا این نوشته از حیاط مشاع برای مالک قانونی است یا از مساعدت نمی توان برای کسی حقی قائل شد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن