آیین نامه مجتمع های اداری و تجاری

آیین نامه مجتمع های اداری و تجاری

آیین نامه مجتمع های اداری و تجاری

از مواردی که کمک می کند قانون در یک مجتمع اداری و تجاری حاکم شود وجود آیین نامه در آن مرکز می باشد. برخی از مجتمع ها بر اساس اهداف و شرایطی که دارا می باشند قوانین منحصر به فرد را برای خود در نظر  می گیرند که اجرا آن با ماهیت اصلی مجتمع در یک راستا بوده و کمک می کند افرادی که به این مجتمع مراجعه می کنند بهترین خدمات را دریافت کنند. در اصل آیین نامه ها مجموعه قوانین داخلی یک مجتمع اداری ، تجاری می باشند که کمک می کنند واحدهای متعدد در کنار یکدیگر بتوانند به خوبی به فعالیت ادامه دهند.

 

آیین نامه چیست؟

آیین نامه به مجموعه اصول و قواعدی گفته می شود که توسط افراد ذیصلاح به منظور شرایط خاصی تدوین می شوند. در اصل آیین نامه ها به منظور بهبود شرایط یک بخش یا واحد تنظیم می شوند و برای بخش های دیگر لازم الاجرا نمی باشد. اجازه دهید این مسئله را برای شما با یک مثال بهتر توضیح دهیم؛ تصور کنید در شهرداری مشغول به کار هستید مجموعه دستورالعمل هایی که برای اجرا در شهرداری یک منطقه اعلام می شود با دستورالعمل های شهرداری دیگر متفاوت می باشد که این مسئله تحت تاثیر شرایط خاص هر منطقه می باشد.

 

تفاوت قوانین و آیین نامه در مشاعات مجتمع تجاری

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از افراد پیش می آید این است که تفاوتی میان قوانین و آیین نامه وجود دارد. برای شما باید اعلام کنیم قوانین معمولا توسط یک نهاد قضایی تصویب می باشد و برای تمامی مجتمع ها لازم الاجر می باشند. بر اساس همین تعریف در اصل قوانین مختص به یک مجتمع نمی باشد و تمامی مجتمع ها وظیفه دارند آن را اجرا کنند. ولی این در شرایطی است که آیین نامه ها تنها برای یک مجتمع تدوین می شوند و ممکن است از یک مجتمع تجاری به مجتمع دیگر متفاوت باشد.

 

اصول مدیریت مجتمع تجاری

بسیاری از افراد بر این باور هستند مدیریت مجتمع های تجاری با مدیریت مجتمع مسکونی تفاوت آنچنانی ندارد ولی در اصل باید به شما بگوییم مدیریت بخش های تجاری چالش های منحصر به فرد خود را نیز دارا می باشد. بر اساس تجربه بسیاری از افراد چالش های جمع آوری شارژ ، حفظ بهداشت فردی و جمعی ، ایجاد هماهنگی بین تمامی واحدهای تجاری و از همه مهمتر رسیدگی به امور جاری در ساختمان های تجاری بسیار دشوار می باشد.

در همین راستا است که افراد به منظور بهبود شرایط تلاش می کنند در ساختمان های تجاری از اصول خاص مدیریتی بهره بگیرند. به عنوان مثال مدیران از آنجایی که با تجار در ارتباط هستند باید از میان خود آن ها نیز انتخاب شده و تصمیماتی را بر اساس شرایط موجود اتخاذ کنند. علاوه بر آن مدیران پس از بررسی شرایط حاکم بر مجتمع اداری ، تجاری وظیفه دارند آیین نامه ای را در راستای جوهره مجتمع تدوین کنند و یک نمونه از آن را در اختیار کسبه قرار دهند که جلوتر نمونه ای از آن را برای شما نشان می دهیم.

آیین نامه مجتمع های اداری و تجاری

نحوه محاسبه شارژ مجتمع تجاری

معمولا محاسبه شارژ بر اساس یک معیار خاص انجام می گیرد ، در ساختمان های مسکونی این معیارها توسط مدیریت و مجمع عمومی انجام می گیرد ولی در ساختمان های تجاری ، اداری معیارهایی که مدیریت برای دریافت شارژ ساختمان اعمال می کند بسیار متفاوت می باشد. معمولا مدیریت برای دریافت شارژ سه عامل متراژ واحد ، طبقه واحد و از همه مهم تر میزان بهره گیری از مشاعات را در نظر می گیرند. در برخی از مجتمع های اداری ، تجاری مدیریت ممکن است از معیارهای دیگری نیز برای محاسبه هزینه شارژ بهره بگیرد که این مسئله نیز در راستای آیین نامه کلی مجتمع می باشد.

 

قوانین در مشاعات مجتمع تجاری

در مجتمع های تجاری تمامی واحد ها موظف هستند از مجموعه قوانین مشاعات پیروی کنند ، این قوانین که معمولا در آیین نامه مجتمع های تجاری از آن ها صحبت می شود مشخص می کنند هر واحد از کدام بخش مشاعات می تواند بهره بگیرد و در صورت استفاده تا چه میزان باید هزینه شارژ پرداخت کنند. در واحد های تجاری معمولا به دلیل محدودیت فضا تمامی ساکنین موظف هستند از سرویس های بهداشتی مشاع استفاده کنند که این مسئله قوانین مشاعات را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

 

نکات تدوین آیین نامه مجتمع اداری تجاری

هنگام تدوین آیین نامه یک مجتمع اداری – تجاری هیات مدیره ساختمان وظیفه دارد به چند نکته کلیدی دقت کند که در این بخش قصد داریم همراه با شما نگاهی به اصلی ترین موارد آنها  بیاندازیم.

  • توجه به هزینه شارژ هر واحد
  • مشخص نمودن مشاعات
  • مشخص نمودن حد و مرز هر واحد
  • تفکیک فعالیت های اداری و تجاری
  • محاسبه متفاوت مشاعات برای واحد تجاری و اداری
  • تعیین هزینه بر اساس متراژ و طبقه

 

نمونه ای از آیین نامه یک مجتمع تجاری و اداری – دانلود

 

 

 

مطالب مرتبط پیشنهادی هومتیک:

آیین نامه انضباطی آپارتمان نشینی؛ باید ها و نبایدها

آیین نامه مدیریت ساختمان | قانون تملک آپارتمان ها و آیین نامه اجرایی آن

Loading

2.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن