اساسنامه برج مسکونی

اساسنامه برج های مسکونی +دانلود نمونه

دانلود pdf  اساسنامه برج مسکونی

 

زندگی شهرنشینی و گسترش آپارتمان نشینی با وجود تمامی مزیت هایی که با خود به ارمغان می آورد مشکلات متعددی را نیز در بر دارد که سبب می شود زندگی ساکنین در برج ها با مشکلات متعددی مواجه شوند. مدیریت برج ها به منظور کاهش تنش ها و برطرف کردن برخی از مشکلات ، دست به تنظیم اساسنامه ای می زنند که می تواند از بروز مشکلات آتی پیشگیری کند. این اساسنامه که بر اساس مشکلات و مسائل هر برج تنظیم می شوند می توانند به عنوان راه حلی هوشمندانه تلقی شوند و به زندگی برج نشین کمک شایانی کنند. امروز ما در وب سایت هومتیک قصد داریم همراه با شما نگاهی دقیق بر روی نحوه نوشتن اساسنامه انداخته و آن ها را از جنبه های مختلف مورد ارزیابی قرار دهیم.

 

اساسنامه برج مسکونی چیست؟

از ارکان اصلی که می تواند نظم و ثبات را برای برج ها به ارمغان بیاورد اساسنامه برج مسکونی می باشد که در راستای معین نمودن وظایف هر یک از ساکنین تدوین می شود. پیشنهاد می شود اساسنامه برج های مسکونی توسط یک فرد یا شرکت حقوقی نوشته شود تا از بروز مشکلات آتی پیشگیری شود. در اساسنامه برج های مسکونی معمولا موارد متعددی ذکر می شود که قوانین برج ، وظایف هیات مدیره ، نحوه مشخص شدن اعضای هیات مدیره و از همه مهمتر شرایط فروش و پیش خرید واحدها مشخص می شود. همانگونه که در اساسنامه شرکت ها عنوان می شود این تعهد ساختار اصلی یک برج می باشد که تمامی ساکنین را ملزم می کند قوانین کلی برج را قبول کرده و آن ها را رعایت کنند. در اصل قانون گذار عنوان می کند اساسنامه برج ، قراردادی است که تمامی اهالی یک برج پس از امضاء آن تعهد حقوقی را تقبل می کنند.

 

ویژگی های اساسنامه برج مسکونی

هر اساسنامه دارای مشخصه هایی است که در صورت کاستی آن ها ممکن است مشکلات عمده ای در فعالیت های برج مسکونی به وجود بیاید. از این رو بهتر است به صورت کلی نگاهی به اصلی ترین ویژگی های یک اساسنامه قابل اتکاء در برج های مسکونی بیاندازیم:

  • تمامی اساسنامه های برج ها باید ابتدا با اسم برج شروع شده و آدرس دقیق پستی همراه با کدپستی در آن ذکر شود.
  • تمامی مالکین فارغ از تعداد سهم باید اساسنامه را امضاء کرده و متعهد به قوانین ذکر شده در آن باشند.
  • شرایط برگزاری جلسات باید در اساسنامه ذکر شده و مالکین را موظف به حضور در آن ها کنند.
  • در اساسنامه باید مساحت و تعداد طبقات همراه با متراژ هر واحد بر اساس طبقه ذکر شود.
  • تمامی مسائل مرتبط با پیش خرید و فروش پیش از صدور سند باید به صورت کلی و جزئی در اساسنامه ذکر شود.
  • نحوه مشخص شدن مدیر برج باید به صورت کاملا دقیق در اساسنامه ذکر شود.

 

تشکیلات اداری اساسنامه برج مسکونی

یکی از اصول اصلی تدوین اساسنامه مشخص نمودن ارکان آن می باشد. بر اساس قانون هر اساسنامه ای باید شامل ارکان مجمع عمومی، هیئت‌ مدیره و بازرسان باشد. بر اساس طبقات و تعداد ممکن است برخی از برج ها بخش مجمع عمومی را نادیده بگیرند و اساسنامه را تنها با حضور هیئت مدیره و بازرسان تشکیل دهند که البته این مسئله بر خلاف قانون به حساب می آید. در صورتی که مجمع عمومی و اعضای آن در اساسنامه ذکر شوند ، اعضاء مجمع وظیفه دارند دو مجمع فوق العاده و عادی را در زمان های مشخص برگزار کنند. در این مجامع دستور العمل های فعالیت برج مشخص می گردند و اعضاء در جلسات هیات مدیره وظیفه دارند نسبت به انجام آن نظرات داشته باشند.

در اولین جلسه ای که اعضای هیئت مدیره برگزار می کنند اعضاء وظیفه دارند چهار عضو اصلی هیئت مدیره را که شامل رئیس و نائب رئیس ، دبیر و خزانه دار می باشد را مشخص کرده و در انتها بر اساس رای گیری از میان ساکنین مدیر ساختمان را رعایت کنند. پس از اتمام هر جلسه هیئت مدیره وظیفه دارد دستور جلسه ای را به صورت کتبی آماده کرده و تصمیمات اخذ شده را به صورت کتبی که به امضاء شرکت کنندگان در می آید را در اختیار خزانه دار یا دبیر جلسه قرار دهد. در صورت اینکه تصمیمات اخذ شده شامل حال ساکنین می شود باید یک رونوشت از آن بر روی تابلو اعلانات زده شود.

 

مشاعات در اساسنامه برج مسکونی

یکی از اصلی ترین مواردی که باید در اساسنامه برج مسکونی ذکر شود ، حد و مرز مشاعات و نحوه نگهداری از آن ها می باشد. برخی از برج ها به دلیل شرایط منحصر به فردی که دارا می باشند هزینه قبوض را به صورت مجزا و جدا از شارژ دریافت می کنند که این مسئله نیز باید در اساسنامه ذکر شود. علاوه بر این در اساسنامه مسائلی که به طور جدی می توانند مشاعات را تحت تاثیر قرار دهند ، مورد ارزیابی قرار داد و برای آن ها به دنبال راه حل های کاربردی بود. در نظر داشته باشید اساسنامه یک قرارداد بسیار جامع می باشد که تمامی شرایط برج را در نظر گرفته و بر اساس آن نسبت به بروز مشکلات پیشگیری هایی را در نظر می گیرد.

 

محاسبه و دریافت سهم مالکین در اساسنامه

در برج های مسکونی ، هزینه هایی وجود دارند که تنها بر عهده مالیکن می باشد که می تواند شامل خرید ژنراتور ، پرداخت هزینه نگهداری از ساختمان ، حیاط سازی و …. شود. این هزینه به صورت فصلی و یا ماهیانه از مالکین دریافت می شود ولی نحوه دریافت این هزینه ها باید در اساسنامه به صورت کامل ذکر شود. در برخی از برج ها به منظور تسهیل دریافت شارژ روش محاسبه شارژ واحد ها نیز ذکر می  شود که این مسئله خیلی رایج نمی باشد.

 

حقوق و وظایف در اساسنامه برج مسکونی

در اساسنامه برج می توان تمامی حقوقی که بر عهده مستاجر و مالک می باشد را به صورت کلی ذکر کرد. بر اساس همین بند در اساسنامه است که مشخص می شود در صورت خرابی و یا بوجود آمدن مشکل برای یکی از واحدها حق پرداخت هزینه تعمیر بر عهده چه کسی می باشد. در صورتی که در اساسنامه صحبتی از این مسئله پیش نیاید این مسئله بر اساس عرف کلی جامعه مشخص می شود.

 

نمونه اساسنامه برج مسکونی

به منظور اینکه شما بتوانید یک اساسنامه مدون را برای ساختمان خود تدوین کنید بهتر است ابتدا یک نمونه از اساسنامه های نوشته شده برای یک برج را مشاهده کنید. در این بخش برای شما یک نمونه اساسنامه به صورت پی دی اف آماده کرده ایم.

 

دانلود pdf  اساسنامه برج مسکونی

 

شما عزیزان همچنین می توانید به منظور مدیریت هزینه های برج از نرم افزار هومتیک استفاده کنید.

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن