برگرداندن پول پیش به مستاجر

برگرداندن پول پیش مستاجر

برگرداندن پول پیش مستاجر می تواند یکی از اصلی ترین دعاوی حقوقی باشد که میان مستجر و موجر به وجود می آید. در اصل مستاجر زمانی که پول رهن خانه را به صورت تمام و کمال پرداخت می کند چکی را نیز به عنوان ضمانت در اختیار موجر قرار می دهد تا در صورت اینکه مشکلی در تخلیه بوجود بیاید آن چک به عنوان ضمانت عمل کند ولی در شرایطی که موجر توانایی باز پرداخت مبلغ ودیعه را نداشته باشد چه اتفاقی پیش می آید. آیا در قرارداد اجاره خانه ماده ای برای این شرایط اعلام شده است؟ مستاجر در این شرایط باید به کدام نهاد و بخش دولتی رفته و حق خود را از موجر دریافت کند. از همه مهمتر موجر باید چه زمانی و به چه صورتی پول را در اختیار مستاجر قرار دهد. امروز ما در وب سایت هومتیک قصد داریم برای شما همراهان عزیز تمامی مسائلی که پیرامون این موضوع مهم را بررسی کرده و در مورد تمامی جوانب عدم بازپرداخت پول پیش مستاجر صحبت کنیم.

 

زمان برگرداندن پول پیش مستاجر

امروزه به دلیل بالا رفتن هزینه خرید خانه بسیاری از زوج ها روی به اجاره خانه آورده و زندگی خود را با رهن یا اجاره آغاز می کنند و به همین دلیل نیز شاید نسبت به خیلی از مسائل مانند زمان پس گرفتن پول ودیعه خود اطلاع نداشته باشند. برای افرادی که تازه با قراردادهای اجاره خانه آشنا شده اند و به نوعی تازه کار هستند باید بگوییم بر اساس عرف و قرارداد زمانی که قرارداد فی مابین مستاجر و موجر به اتمام می رسد و مستاجر قصد دارد خانه را ترک کند موجر موظف است با او تسویه حساب کرده و پول او را پس بدهد. در برخی از شرایط استثناء نیز مانند فسخ قرارداد و یا بوجود آمدن مشکلات غیر منتظره موجر با حضور دو شاهد و در املاکی که قرارداد را به امضاء رسانده اند نسبت به بازپرداخت پول ودیعه اقدام نماید. صد البته این مسئله در شرایط خاص بوده و تنها با توافق دو طرف قرارداد ممکن می باشد.

 

نحوه برگرداندن پول پیش مستاجر

نحوه برگرداندن پول پیش اجاره به مستاجر

حالا که برای شما در مورد زمان بازپرداخت پول اجاره توسط موجر صحبت کردیم زمان آن نیز فرا رسیده است که در مورد نحوه پرداخت آن نیز صحبت کنیم. در اصل باز پرداخت پول رهن به این سادگی نبوده و باید نکاتی را نیز در هنگام  بازپرداخت دقت کنید که با هم نگاهی به آن ها می اندازیم:

  • هنگام بازپرداخت پول خانه موجر باید مبلغی را به عنوان تسویه حساب در نزد خود نگه دارد تا در صورت دیده شدن خساراتی همچون برداشتن شیر آلات خانه ، شکسته شدن درب و پنجره ، عدم پرداخت پول قبوض و بدهی شارژی ساختمان نسبت به پرداخت این هزینه از آن مبلغ استفاده نماید. میزان این مبلغ بیشتر بستگی به توافق دو نفره دارد و مبلغ دقیقی را قانون برای این مسئله در نظر نگرفته است.
  • مکان بازپرداخت پول نیز امروزه از اهمیت بسیار برخوردار می باشد. به منظور اینکه از هرگونه مشکل آتی جلوگیری شود بهتر است در همان بخشی که نسبت به عقد قرارداد فی مابین اقدام شده است برای اتمام آن نیز به همان مشاور املاک مراجعه کرده و قرارداد را در آنجا به اتمام برسانید. در این شرایط هر دو طرف با حضور دو شاهد به مشاور املاک مراجعه کرده و با دریافت رسید مبنی بر بازپرداخت رهن اقدام می کنند.
  • نحوه بازپرداخت هزینه نیز یکی از مسائلی است که اغلب می تواند مشکلات این مسئله را به حداقل برساند. بهترین روش برای بازپرداخت اجاره بها استفاده از دسته چک باشد. در صورتی که موجر دسته چکی ندارد می تواند با دریافت چک رمز دار بین بانکی نسبت به بازپرداخت پول خود اقدام نماید.

 

نکات مهم در برگرداندن پول مستاجر

برخی از موجرین نسبت به بازپرداخت هزینه رهن یا ودیعه اولیه بسیار سهل انگار هستند ولی باید در نظر داشته باشند عدم بازپرداخت ودیعه اولیه می تواند عواقب بسیار سنگینی را نیز به همراه داشته باشد. به عنوان مثال در برخی از مواقع مستاجر با تنظیم شکایت در شورای حل اختلاف نسبت به دیرکرد بازپرداخت اقدام کرده و می تواند خسارات بسیاری را دریافت نماید. بهتر است در املاک و هنگامی که بازپرداخت صورت می گیرد صورت جلسه ای نیز تنظیم گردد که بر اساس آن هر دو طرف  قرارداد و همچنین شاهدین آن را امضاء نمایند. نکته بسیار مهمی که موجرین باید به آن دقت کنند این است که مبلغ قرارداد باید به فردی پرداخت شود که قرارداد با او تنظیم شده است و در غیر این صورت فرد می تواند نسبت به موجر شکایت کرده و مجدد از او غرامت دریافت نماید.

 

عدم عودت ودیعه اجاره

عدم عودت ودیعه اجاره

پیش از این نیز به شما گفتیم که عدم بازپرداخت هزینه رهن می تواند برای مالکین مشکلات عدیدی را به همراه داشته باشد ولی در این بخش قصد داریم برای شما به صورت جزئی این مسئله را مورد بررسی قرار دهیم: همانگونه که موجر می تواند در صورت عدم تخلیه خانه هزینه دیرکرد دریافت کند مستاجر نیز می تواند در صورتی که هزینه رهن اولیه خود را دیر از موعد ذکر شده در قرارداد دریافت کند نسبت به این مسئله شکایت کرده و هزینه دیرکرد را از موجر دریافت نماید. بدین منظور مستاجر به اولین شورای حل اختلاف مراجعه کرده و با پر کردن فرمی شکایت خود را به صورت قانونی دنبال می کند. در صورتی که موجر باز هم نسبت به بازپرداخت مبلغ رهن اقدام لازم را انجام ندهد پس از 30 روز مستاجر می تواند نسبت به توقیف ملک او اقدام نموده و در صورت اینکه مجدد موجر از بازپرداخت هزینه سر باز بزند مستاجر با دریافت حکم جلب او می تواند حق خود را دریافت نماید. نکته بسیار حیاتی در این مسئله دریافت هزینه دیرکرد می باشد که باید توسط دادگاه محاسبه شده و سپس توسط موجر پرداخت شود.

 

کلام آخر

در صورتی که شما یکی از طرفین قرارداد هستید پیشنهاد می شود حتما نکات گفته شده در این مقاله را به دقت مطالعه کرده و نسبت به اجرای آن ها اقدام لازم را انجام دهید. امروزه به دلیل افزایش کلاهبرداری ها در بخش مسکن و اجاره برخی از افراد با سوء نیت وارد این عرصه شده و تلاش می کنند با روش های مختلف از شما به نحوی دزدی کنند.

 

مطالب بیشتر

همه چیز درباره جریمه دیرکرد اجاره خانه

آیا مستاجر می تواند ملک را به شخص دیگری اجاره دهد؟

پشت نویسی قرار داد اجاره برای تمدید به چه صورت انجام می شود؟

Loading

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن