در صورت بروز حادثه در آسانسور چه کسی مسئول است؟

در صورت بروز حادثه در آسانسور چه کسی مسئول است؟

آسانسور یک وسیله ی حمل و نقل عمودی می باشد می باشد که کاربرد مهمی در آپارتمان دارد و افراد را در طبقات مختلف ساختمان جابجا می کند . ساکنین آپارتمان هایی که فاقد آسانسور هستند در هنگام رفت و آمد در طبقات ساختمان دچار زحمت و مشکلات فراوان می شوند . با توجه به اهمیت آسانسور در ساختمان و لزوم وجود آن ، می طلبد تا این وسیله به طور مرتب مورد بازرسی قرار بگیرد تا نواقص آن شناسایی شود تا از بروز اشکالات جدی تر جلوگیری گردد . آسانسور برای اینکه بتواند بدون هیچ مشکلی به فعالیت خود ادامه دهد باید یکسری از استانداردها را در مورد آن رعایت کرد . استاندارد سازی آسانسور از چند سال پیش به این طرف در ساختمان ها اجباری شده است . در این مقاله به موضوع حوادث آسانسور می پردازیم تا بدانیم در صورت بروز حادثه در آسانسور چه کسی مسئول است ؟

 

حادثه در آسانسور

حادثه در آسانسور یکی از خطرات آپارتمان نشینی محسوب می شود. گاهی قفل شدن آسانسور بین طبقات، قفل شدن درب آسانسور یا سقوط آن در بسیاری موارد حادثه ساز است. یکی از چیزهایی که موجب ترس همگان است سقوط آسانسور می باشد. از آنجایی که آسانسور توسط تسمه یا زنجیرهایی به یک بالابر وصل است و با زدن دکمه موجب حرکت آن به پایین و بالا می شود این اتفاق ممکن است بیوفتد که تسمه یا نگه دارنده اتاقک آسانسور بریده شود و اتاقک سقوط کند. وزن زیاد آسانسور و ارتفاع آن بر میزان خسارت وارد شده بر اشخاصی که در آن هستند تاثیر دارد. مثلا آسانسور سنگین با شدت بیشتری سقوط خواهد کرد و ارتفاع آن تا طبقه اول بر شدت آن می افزاید. باید به این نکته توجه کرد که سقوط آسانسور قابل پیشگیری است. این خطر که جانی محسوب می شود با یک بازرسی مستمر و درست قابل پیشگیری است. در ادامه شما می توانید با مسئولیت ها و نکات لازم باری جلوگیری از خطرات آسانسور آشنا شوید.

 

در یک آپارتمان مسئولیت رسیدگی در قبال آسانسور بر عهده کیست ؟

رعایت اصول ایمنی و استاندارد آسانسور در یک مجتمع مسکونی امری اجباری است . از سال 1382 به این طرف استاندارد آسانسور در ساختمان ها اجباری شد و هریک از مالکین و مدیران مجتمع برای اینکه بتوانند استفاده از آسانسور را در اختیار ساکنین قرار دهند حتماً باید قبل از آن تائیدیه استاندارد آسانسور را از مراجع مربوطه دریافت کنند . در زمینه ی ایمنی و محافظت از ساکنین در مقابل خطرات آسانسور غیر ایمن ، سازمان استاندارد ملی با همکاری مستقیم با شهرداری های استان ها ، مالکین ساختمان ها را ملزم کرده اند تا برای دریافت پایان کار حتماً تائیدیه ایمنی آسانسور را دریافت کنند . بدین ترتیب مالکین و مدیران یک مجتمع آپارتمانی حتماً باید اقدامات لازم برای استاندارد سازی آسانسور را انجام دهند .

 

مدت اعتبار تائیدیه استاندارد آسانسور چقدر است ؟

مدیران و مالکان ساختمان بر اساس مقررات ملی ساختمان ، مکلفند تا با توجه به نوع مدل آسانسور هر چند وقت یکبار نسبت به سرویس آسانسور اقدام کنند . معمولا سرویس آسانسور بصورت ماهانه انجام می شود . هدف از انجام سرویس های ماهانه این است که اشکالات جزئی شناسایی شود و برای جلوگیری از خسارت های بیشتر و بروز حوادث خطرناک تر این سرویس ها بصورت مرتبت انجام شود . سرویس های ماهانه باید توسط کارشناسان و نصابان مجاز صورت گیرد . گواهی تائیدیه ای که از جانب سازمان ملی استاندارد صدور می شود به شرط اینکه سرویس های ماهانه توسط کارشناسان مجاز انجام شده باشد بصورت سالانه تمدید می گردد .

 

مسئولیت بروز حوادث در آسانسور بر عهده کیست ؟

در برخی مواقع در آپارتمان ها ، سیستم آسانسور دچار حادثه می شود و به تاسیسات آسانسور و افراد داخل آن آسیب هایی وارد میکند . اگر مدیر ساختمان نسبت به رسیدگی و سرویس آسانسور سهل انگاری کند و در موقع مناسب به کارشناسان اطلاع ندهد و آسانسور مدت ها بدون سرویس به فعالیت خودش ادامه دهد ، باعث می شود تا حادثه ای در آسانسور اتفاق بیفتد و افراد ساکن در آسانسور را غافلگیر کند و باعث آسیب رسیدن به آنها شود . مدیر ساختمان در این مورد مقصر شناخته می شود .

در موارد دیگر مدیران و مسئولان آپارتمان وظایف خود را به خوبی و در موقع مناسب انجام می دهند ولی شرکت ها و تکنسین های فنی آسانسور در انجام وظایف خود کوتاهی می کنند و موارد ایمنی را در مورد سرویس آسانسور اعمال نمی کنند که همین عامل دلیلی می شود بر بروز حوادث خطرناک تر . همیشه در موقع خرید آسانسور باید دقت لازم صورت گیرد و از بهترین و معتبرترین شرکت های سازنده خریداری شود . پارامتر های ایمنی باید در هنگام خرید در نظر گرفته شود تا بهترین و مناسب ترین آسانسور انتخاب گردد . اگر شرکت سازنده آسانسور از مواد و قطعات بی کیفیت در موقع ساخت سیستم آسانسور استفاده کند در مواقعی که این سیستم بی کیفیت منجر به حوادث جانی و مالی شود ، شرکت سازنده مسئول است و باید پاسخگو باشد .

در مورد آخر افرادی که از آسانسور استفاده می کنند ، مسئول حوادثی که برایشان اتفاق می افتد خواهند بود . این گونه افراد با وجود اطلاع از خرابی آسانسور از ان استفاده می کنند و به تذکرات ایمنی توجهی نمی کنند که همین عامل دلیلی می شود تا برای آسانسور حادثه ای رخ دهد و افراد داخل آن نیز دچار آسیب شوند .

 

اقدامات لازم برای استاندارد سازی آسانسور چیست ؟

در یک مجتمع مسکونی وظیفه ی مدیر است تا به استاندارد سازی آسانسور توجه داشته باشد و در موقع مناسب و طبق برنامه از کارشناسان مربوط به این حوزه بخواهد تا اقدامات مناسب در جهت ایمنی آسانسور را انجام دهند .

همچنین مدیر یا مدیران وظیفه دارند تا در راستای تامین هزینه های استاندارد سازی آسانسور ، بودجه ی مناسبی را برای آن اختصاص دهند . مدیر ساختمان باید از یک شرکت معتبر آسانسور را خریداری کند و در هنگام سرویس و نگهداری آن از کارشناسان مجرب که دارای صلاحیت فنی می باشند کمک بگیرند . بطور سالانه نیز از شرکت های معتبر بخواهد تا از آسانسور مجتمع دیدن کنند و نسبت به ایمنی و استاندارد سازی آن اقدامات لازم را انجام دهند . بعد از استاندارد سازی باید آسانسور را بیمه نماید .

 

 

هزینه تعمیر آسانسور بر عهده مالک است یا مستاجر؟

قانون استفاده از آسانسور در آپارتمان

آیا هزینه تعمیر و شارژ آسانسور مربوط به ساکنین طبقه همکف هم می شود؟

سرویس و نگهداری آسانسور شامل چه مواردی است؟

 

Loading

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن