شارژ واحد تجاری در مجتمع مسکونی

شارژ واحد تجاری در مجتمع مسکونی، نحوه محاسبه و قوانین

شارژ واحد تجاری در مجتمع مسکونی، نحوه محاسبه و قوانین

امروزه بسیار از معمارهای ایرانی در راستای تسهیل شرایط زندگی ساکنین و همچنین افزایش سوددهی خود بر آن شدند تا علاوه بر ساخت خانه های مسکونی مراکز تجاری ای را نیز در بخش همکف طراحی کنند. این بخش های تجاری بر خلاف بخش مسکونی خانه ها معمولا از ساختار متفاوتی بهره مند هستند و هزینه شارژ آن ها نیز به صورت متفاوتی محاسبه می شود. در این مقاله قصد داریم همراه با شما نگاهی به معیارهای محاسبه شارژ واحدهای تجاری در ساختمان های مسکونی انداخته و کمک کنیم بهترین روش را برای محاسبه شارژ پیدا کنید.

 

قوانین شارژ واحد تجاری

هر یک از مجتمع های تجاری دارای مجموعه قوانینی را برای خود تدوین می کند که بر اساس می تواند تمامی فعالیت های اداری و تجاری خود را بر اساس آن اداره کنند. این مجموعه دستورالعمل ها که به منظور تسهیل فرایند مدیریت و بهبود شرایط فعالیت تدوین می گردند. اصلی ترین بخش این دستورالعمل ها مبحث شارژ واحدهای تجاری می باشند که بر اساس معیارهای مختلف آن ها را باید محاسبه نمود. در برخی واحدهای تجاری مبلغ شارژ معمولات بعد از کثر تبلیغات محیطی محاسبه می گردد ، ولی در برخی دیگر بدون در نظر گرفتن این عامل هزینه از تمام واحد های دریافت می شود.

شارژ واحد تجاری در مجتمع مسکونی

عدم پرداخت شارژ مجتمع تجاری

از مشکلاتی که بسیاری از مجتمع های مسکونی که واحدهای تجاری را نیز در خود جای داده اند با آن دست و پنجه نرم می کنند ، بحث عدم پرداخت هزینه شارژ توسط واحدهای تجاری می باشد. بسیاری از واحدهای تجاری عنوان می کنند از آنجایی که این واحد های از مشاعاتی مانند گاز و آب بهره نمی گیرند لزومی به پرداخت وجود ندارد. ولی این در حالی است که واحدهای تجاری تحت تاثیر ماهیت خود مبلغ بیشتری را باید برای هزینه شارژ پرداخت نمایند.

 

نحوه محاسبه شارژ واحد تجاری در مجتمع مسکونی

از آنجایی که محاسبه شارژ مجتمع های تجاری امری بسیار حساس می باشد ، واحدهای مسکونی ای که در بخش همکف خود این واحد ها را جای داده اند به منظور محاسبه هزینه شارژ دوست دارند از نحوه محاسبه آن ها مطلع شوند. در بسیاری از مجتمع های تجاری- مسکونی هزینه شارژ هر دو بخش به صورت خاصی محاسبه می شوند. به عنوان مثال در بخش مسکونی ، بر اساس معیار هزینه ثابت + متراژ + طبقات و تعداد نفرات هزینه شارژ محاسبه می شود. ولی در صورتی که بخش تجاری نیز به بخش مسکونی اضافه شود معمولا مدیران ساختمان از معیار چندگانه برای مشخص کردن هزینه شارژ ها استفاده می کنند.

روشی اولی که برای واحدهای تجاری در مجتمع های تجاری استفاده می شود محاسبه هزینه شارژ مشاعات به صورت مشترک می باشد. در این روش هر واحد فارغ از متراژ و تعداد کارمندانی که دارد پس از کثر هزینه تبلیغات محیطی هزینه شارژ واحد تجاری خود را واریز می کند. این روش با وجود اینکه در ایران بسیار محبوب بوده است ولی تحت تاثیر اینکه عدالت را در میان واحد ها رعایت نمی کند در میان مدیران مجتمع آنچنان محبوب نمی باشد. در نظر داشته باشید در این روش حتما باید هزینه واحد های تجاری از واحد های مسکونی تفکیک شود.

در روش دوم که بیشتر به منظور حفظ عدالت در میان واحدهای تحاری اتخاذ می شود هر یک از واحد های تجاری بر اساس متراژ و طبقه ای که در آن قرار گرفته است باید هزینه شارژ را پرداخت نماید. در این روش در صورتی که یک واحد دسترسی به آب داشته باشد یا نه هزینه شارژ متفاوتی را باید پرداخت کند و همین مسئله نیز سبب می شود بسیاری از واحدهای نسبت به مصرف خود دقت نمایند.

در برخی از مجتمع های مسکونی که در آن واحدهای تجاری نیز راه اندازی شده است ، متاسفانه قابلیت تفکیک مشاعات بخش تجاری با بخش مسکونی وجود ندارد و در این صورت این مدیریت ساختمان است که باید با در نظر گرفتن معیارهای خاصی هزینه شارژ هر یک از واحدها را تعیین کرد. در این بخش ابتدا به تمامی هزینه های تبلیغات از شارژ کلی کثر می شود. سپس در صورتی که بخش های تجاری از گاز و آب استفاده نکرده باشند آن هزینه ها نیز از شارژ کلی برداشته شده و مبلغ باقی مانده با معیار نفر + طبقه + متراژ + هزینه ثابت برای واحدهای مسکونی و متراژ مغازه برای واحدهای تجاری محاسبه می شود.

شارژ واحد تجاری در مجتمع مسکونی

نکات مهم نسبت به شارژ واحد تجاری در مجتمع مسکونی

هنگام محاسبه هزینه شارژ واحدهای تجاری برخی از موارد وجود دارند که تمامی مدیران باید به آنها دقت کنند. شاید اصلی ترین مسئله که باید تمامی مدیران آن را در نظر بگیرند ، بحث تفکیک مشاعات باشد. در بسیاری از مجتمع ها مشاعات بخش مسکونی با تجاری تفکیک شده و نیاز نیست بخش تجاری هزینه زیادی برای مشاعات پرداخت نمایند. ولی در صورتی که این تفکیک صورت نگرفته باشد ، وظیفه مدیر ساختمان برای محاسبه هزینه شارژ بسیار سنگین تر می شود. از جمله دیگر مسائلی که باید در نظر گرفته شود می توان به موارد پیش رو اشاره کرد.

  • بهره گیری از گاز و آب در واحدهای تجاری
  • هزینه تبلیغات محیطی در بخش تجاری
  • هزینه برق در واحد تجاری
  • هزینه پله برقی و آسانسور در واحدهای تجاری
  • میزان استفاده از برق سه فاز

 

نرم افزار هومتیک

بهترین روش به منظور محاسبه هزینه شارژ واحدهای تجاری در مجتمع های مسکونی استفاده از نرم افزارهای مدیریت ساختمان یکپارچه می باشد که در طی چندین سال توانسته اند به عنوان یک حسابدار متمرکز عمل کند. نرم افزار هومتیک یکی از بهترین گزینه ها به منظور محاسبه هزینه شارژ ساختمان های مسکونی و تجاری می باشد.

 

 

 

مطالب مرتبط پیشنهادی:

معرفی انواع روش های محاسبه شارژ بر اساس نفرات و متراژ

شارژ ساختمان | نحوه محاسبه شارژ آپارتمان | اطلاعات کامل

نحوه اعتراض به شارژ ساختمان

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن