شکایت از همسایه تجاری

یکی از مشکلات رایجی که بین مردم با یکدیگر و حتی بین مردم و شهرداری وجود دارد در خصوص نحوه و شرایط استفاده از امکان مسکونی می باشد. زیرا برخی از افراد بدون داشتن مجوز های لازم کاربری ساختمان از حالت مسکونی به تجاری را تغییر می دهد و در در واحد خود که در ساختمان مسکونی قرار گرفته است به انجام کارهای تجاری می پردازند.مطابق طرح جامع شهر نحوه استفاده از اراضی و منطقه‌بندی مربوط به حوزه‌های مسکونی، صنعتی، بازرگانی، اداری و کشاورزی و… از قبل تعیین و مشخص شده است و در این مقاله قرار است در مورد این موضوع صحبت کنیم که آیا می توانیم در واحد های مسکونی، فعالیت های تجاری انجام داد و اگر چنین موردی را مشاهده کردیم چطور می توانیم پیگیری کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

شکایت از همسایه تجاری در واحد مسکونی به چه صورت است؟

همانطور که در بند 24 از ماده 55 در قانون شهرداری بیان شده است:  صدور پروانه برای تمامی ساختمان‌ها و ساخت و ساز هایی که در شهر انجام می‌شود در حیطه فعالیت های شهرداری  می باشد.مطابق با این قانون چنانچه در ساختمانی که سند آن مسکونی است، فعالیت های تجاری صورت گیرد. شهرداری موظف است تا با این قضیه برخورد کند و پس از احراز تخلف مالک یا مستأجر، در ارتباط با تعطیل محل کسب و پیشه از جانب کمیسیون اتخاذ تصمیم های لازم صورت گیرد.

البته برای انجام این کار چنین استثنا وجود دارد که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم:

 

۱.دارا بودن حقوق مکتسبه :

اگر ملکی قبل از لازم الاجرا شدن بند 24 از ماده 55 قانون شهرداری در حالت مسکونی بوده است اما سابقه ی فعالیت تجاری نیز داشته است، می تواند فعالیت خود را ادامه دهد.

 

2.صدور جواز کسبی از شهرداری:

اگر صاحب ملک یا مستاجر بتواند جواز لازم برای انجام فعالیت تجاری در ساختمان مسکونی را از جانب شهرداری کسب کند می تواند فعالیت های خود را در این زمینه ادامه دهد اما فقط با در دست داشتن مجوز.

 

3.مشاغل مستثنی‌شده در قوانین:

بنابر قوانین برخی از مشاغل می توانند در ساختمان های مسکونی فعالیت تجاری انجام دهند که به شرح زیر می باشند:

  • دفتر وکالت
  • مطب
  • دفتر اسناد رسمی و ازواج و طلاق
  • دفتر روزنامه و مجله
  • دفتر مهندسی

 

نتیجه گیری:

چنانچه غیر از مواردی و مشاغلی که در اینجا ذکر کردیم، فعالیت دیگیر در ساختمان مسکونی صورت کیرد که جنبه ی تجایر داشته باشد و سبب ایجاد مزاحمت و آزار برای همسایه ها شود، آن ها می توانند به طور قانونی و از طریق مراجع قضایی این موضوع را پیگیری کنند و برای رفع آن اقدام کنند.

 

 

بیشتر بخوانید :

تغییر کاربری خانه از مسکونی به تجاری

رعایت حقوق همسایه در آپارتمان ،مزاحمت ممنوع!

Loading

3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن