عدم تحویل کلید ( ملک) توسط مستاجر

عدم تحویل کلید ( ملک) توسط مستاجر

ممکن است در مورد این موضوع شنیده باشید که برای برخی از افراد پیش آمده است که مدت زمان قرداد اجاره ملک به پایان رسیده است اما مستاجر از دادن کلید به مالک خود داری می کند و همچنان در ملک به سکونت مشغول است و قصد تخلیه را ندارد.در این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که در صورت بروز چنین شرایطی، مالک بایستی چه اقدامی انجام دهند و چطور می تواند این موضوع را حل و فصل کند.پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

عدم تحویل کلید به مالک توسط مستاجر

 اگر به چنین موردی برخوردید، باید بگوییم که با چند حالت رو به رو هستید :

 

حالت اول )

چنانچه مدت زمان قرار داد اجاره خانه تمام شده باشد و ملک همچنان در تصرف مستاجر باشد و قصد تخلیه  ملک را نداشته باشد ، اولین راهکار این است که موجر و مستاجر مدت زمان اجاره نامه را برای مدتی دیگر تمدید کنند که این اتفاق در صورتی رخ می دهد که موجر رضایت کامل را داشته باشد.

 

حالت دوم)

اگر موجر قصد تمدید قرار داد اجاره نامه را نداشته باشد اما با سکونت مستاجر در ملک نیز مشکلی نداشته باشد و این فرآیند با رضایت موجر باشد، مستاجر موظف است که مبلغی را تحت عنوان اجرت المثل به موجر پرداخت کند که این مبلغ بابت استفاده ای که از ملک دارد، می باشد.در خصوص این که این مبلغ چطور باید محاسبه شود باید گفت که مبلغ بر حسب عرف و مکان مورد اجاره تعیین و مشخص می شود. البته اگر چنین شرایطی پیش آید معمولا رویه کار بدین صورت است که مستاجر همان مبلغ اجاره بها را به موجر پرداخت کند.

 

حالت سوم)

اما در شرایطی که مستاجر بدون داشتن هیچ رضایتی از جانب مالک و پس از پایان مدت زمان اجاره نامه همچنان به ادامه زندگی و سکونت در ملک مشغول باشد، غاصب تلقی می شود و ضامن هرگونه نقص یا عیبی است که پیش می آید.بنابراین جهت جلوگیری از بروز مشکلات گوناگون، توصیه میگردد که مستاجر بعد از پایان مدت اجاره با مالک در خصوص ادامه سکونت در ملک صحبت کند و تعیین تکلیف نماید.

اگر مستاجر کلید را تحویل دهد اما مالک از گرفتن آن امتناع کند، حکم چیست؟

در ادامه در خصوص این موضوع باید گفت که حالت دیگری نیز وجود دارد که ممکن است قرار داد اجاره نامه به پایان رسیده باشد و مستاجر نسبت به تحویل کلید به مالک اقدام کند اما شخص مالک از گرفتن کلید امتناع کند. اگر با چنین مسئله ای رو به رو شدید مستاجر باید در ابتدا اظهارنامه ای به موجر در جهت اعلام آمادگی تخلیه ملک بدهد و سپس از طریق شورای حل اختلاف اقدام به انجام فرآیند تامین دلیل نماید. که در ادامه به شما می گوییم که تامین دلیل چیست و حکم قانون در این مورد چیست!

 

در ماده ١٣ قانون روابط موجر و مستاجر نسبت به این موضوع قانونی وجود دارد که به شرح زیر است:

“هرگاه مستاجر به علت اتمام زمان مدت اجاره نامه یا در مواردی که به تقاضای خود شخص مستاجر حکم فسخ اجاره نامه صادر شده باشد و بایستی ملک را تخلیه کند اما موجر از تحویل گرفتن ملک و کلید امتناع کند. در اینجا مستاجر وظیفه دارد که به وسیله اظهارنامه از موجر یا نماینده قانونی او تقاضا کند که برای تحویل ملک حاضر شود. ‌در صورتی که موجر ظرف پنج روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه برای تحویل ملک حاضر نشود، مستاجر باید به دادگاه محل وقوع ملک مراجعه کند و تخلیه کامل در خصوص اجاره ملک را تامین دلیل کند و کلید آن را به دفتر دادگاه بدهد.

پس از انجام این کار تسط مستاجر قرار داد اجاره ملک به طور قانونی به پایان می رشد و دفتر دادگاه برای موجر این حکم را صادر می کند که ظرف 24 ساعت باید برای تحویل گرفتن ملک و کلید حاضر شود

 

نکته: تا زمانی که مستاجر به ترتیب فوق عمل نکرده باشد و این موارد را رعایت نکرده باشد، شرایط اجاره‌ نامه همچنان برقرار است.

تامین دلیل چیست و در رابطه موجر و مستاجر به چه صورت می باشد؟

تامین دلیل  در واقع به معنای ثبت و ضبط وقایعی که رخ داده است، توسط دادگاه می باشد.و دلیلی که فرد درخواست تامن دلیل می دهد این است که در جهت حفظ اسناد و مدارک و هر امری که می تواند به عنوان دلیل و مدرک در دادگاه مورد استفاده قرار گیرد، این امر را انجام می دهد.

 

افراد در موارد مختلفی می‌توانند از شورای حل اختلاف درخواست تامین دلیل کنند. برای درک بهتر این موضوع از یک مثال استفاده می کنیم:برای مثال در نظر بگیرید که فرد ادعایی دارد و چنیدن نفر شاهد نیز دارد اما این احتمال را می دهد که در آینده آن اشخاص حضور نداشته باشند یا این افراد از شهادت دادن خودداری کنند.در این صورت فرد درخواست تامین دلیل می دهد و با انجام این کار می تواند دلایل و ادعا را ثابت کنددو دیر نگرانی در مورد از بین رفتن شواهد و مدارک نداشته باشد.

درخواست تامین دلیل به شورای حل اختلاف به چه صورت ارائه می شود؟

برای این که بتوانید درخواست تامین دلیل را ثبت کنید می توانید از فرم های چاپی آماده که برای همین مورد وجود دارند استفاده کنید و حتی این امکان وجود دارد که بتوانید درخواست خود رادر کاغذ های عادی بنویسید.و در نهایت آخرین راه این است که درخواست دهنده تامین دلیل را به صورت شفاهی مطرح کند که این اتفاق در مواردی رخ می دهد که شخص مراجعه کننده سواد و یا شرایط ثبت درخواست را ندشته باشد، درخواست را به صورت شفاهی بیان می کند و دادگاه آن را مکتوب می کند.

 

موارد زیر باید در درخواست تامین دلیل حتما اعلام شوند:

1.شخص درخواست ‌کننده باید حتما مشخصات خود و طرف مقابل را بنویسد.
2.موضوع دعوایی که برای اثبات آن تقاضای تامین دلیل داده است را به طور کامل ذکر کند.

3.شرایطی که موجب شده است فرد این درخواست را از دادگاه داشته باشد، توصیف کند.

 

نتیجه گیری:

اگر با چنین موردی رو به رو شدید در مرحله اول بهترین کار این است که با مالک صحبت کنید و باهم به یک نظر برسید ولی چنانچه مالک از گفت وگو یا پاسخ دهی امتناع کرد بهترین کار این است که به صورت قانونی پیگیری شود که تمامی مراحل در این مقاله برای شما بیان شد.

 

 

بیشتر بخوانید :

خسارت مستاجر به ملک و قوانین آن

قانون موجر و مستاجر تخلیه پیش از موعد

عدم پرداخت ودیعه توسط موجر

قوانین مالک و مستاجر آپارتمان از عقد قرارداد تا تخلیه

Loading

2.4/5 - (5 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن