قانون مسقف كردن حياط خلوت

قانون مسقف کردن حیاط خلوت، اطلاعات کامل

قانون مسقف کردن حیاط خلوت، اطلاعات کامل

امروزه با گسترش آپارتمان سازی و شهرنشینی بسیاری از افراد که در خانه های حیات دار زندگی می کردند به منظور اینکه بتوانند فضای بهتری در حیاط خود داشته باشند تصمیم گرفتند بخشی از حیاط خود را مسقف کرده و با این روش از آن بخش به صورت دلخواه بهره بگیرند. ولی سوالی که در این بین پیش می آید این است که آیا مالکین به منظور اینکه بتوانند این امر را اجرایی کنند باید از شهرداری و یا همسایه اجازه بگیرند یا نیلز به دریافت مجوز برای این امر نیست؟ در این مقاله ما قصد داریم نگاهی به فرایند مسقف کردن حیاط خلوت انداخته و این پروسه را از نقطه نظرات مختلف بررسی کنیم.

قانون مسقف کردن حیاط خلوت

تعریف حیاط خلوت

حیاط خلوت به بخشی از داخل آپارتمان یا حیاط خانه گفته می شود که در آن ساکنین می توانند به صورت مشاع و در برخی از شرایط اختصاصی از آن بهره بگیرند. در اصل حیاط خلوت بخشی مانند پاسیو می باشد که در آن ساکنین می توانند از آن به منظور گلخانه و یا انبار مشترک با دیگر ساکنین استفاده کنند. وجود حیاط خلوت در خانه های آپارتمانی دهه 80 بسیار رایج بود ولی پس از ساخت و ساز های مدرن این سبک به کلی تغییر ماهیت داد و امروزه کمتر از آن استفاده می شود.

قانون مسقف کردن حیاط خلوت

دلایل مسقف کردن حیاط خلوت

عوامل مختلفی در مسقف کردن حیاط خلوت موثر هستند و هر مالکی بر اساس معیارهای خود تصمیم می گیرد حیاط خلوت و یا پاسیو رو مسقف کند. ولی بر اساس تجربه معمارها برخی از دلایل تاثیر بیشتری نسبت به عوامل دیگر دارند که با هم نگاهی به این عوامل می اندازیم؛

جلوگیری از ریزش آب باران و برف در ساختمان

در صورتی که شما از افراد خبره به منظور مسقف کردن حیاط خلوت بهره بگیرید بدون شک با استفاده از ابزار مناسب فرایند آب بندی را به نحوی انجام می دهند که آب باران و برف تحت هیچ شرایطی وارد حیاط خلوت نمی شود و شما می توانید از این فضا به منظور فعالیت مختلف بهره بگیرید.

نورگیری بهینه برای ایجاد یک گلخانه

از آنجایی که بسیاری از افراد حیاط را با ابزار شیشه ای مسقف می کنند این امکان را دارند که از این مکان برای گلخانه و یا محیط هایی که به شدت به نور نیاز دارند استفاده کنند. در برخی از آپارتمان های مسکونی برخی از مدیران این محفظه را به بخش گلخانه و افرادی نیز برای بهداشت عمومی و حتی لاندری روم اختصاص داده اند.

ایجاد فضای مناسب برای نگهداری از حیوانات

در صورتی که تمامی ساکنین رضایت دهند ، شما می توانید از بخش حیاط خلوت مسقف برای نگهداری از پرنده ها و حیوانات خانگی بهره مند شوید. این مسئله که در کمتر ساختمانی مشاهده می شود در کشورهای اروپایی و حتی ترکیه بسیار رایج است و فضای خوبی را برای حفظ و نگهداری از حیوانات در اختیار افراد قرار می دهد.

استفاده از پنل های خورشیدی برای برق رسانی مشاعات

یکی از نوآوری هایی که مدیران ساختمان در طی سال های اخیر انجام داده اند استفاده از سقف حیاط خلوت برای راه اندازی پنل های خورشیدی و استفاده از آن برای برق رسانی در بخش مشاعات می باشد. این مسئله که هم اکنون قانون مشخصی ندارد از مزیت های بسیار زیادی برای ساکنین برخوردار است.

قانون مسقف کردن حیاط خلوت

قانون شهرداری در مورد حیاط خلوت

پیش از اینکه شما بخواهید سقف حیاط خلوت خود را مسقف کنید ابتدا باید با برخی از مفاهیم کلی این مبحث آشنا بوده و سپس نسبت به این مسئله اقدام کنید. شهرداری به صراحت اعلام کرده در صورتی که شما بخواهید سقف حیاط خلوت را مسقف کنید باید از پوشش های شفاف مانند شیشه استفاده کنید و در صورتی که از آجر و یا آهن بهره بگیرید خلاف قانون بوده و شامل تخلف می شود. تحت تاثیر همین مسئله هست که بیشتر حیاط خلوت ها همراه با سقف های شیشه ای و یا تاشو می باشند.

به غیر از این مسئله باید در نظر داشته باشید که هرگونه تغییری در حیاط خلوت باید همراه با رضایت هیات مدیره ساختمان و دیگر ساکنین باشد و در صورتی که آن ها نسبت به این مسئله رضایت کتبی نداشته باشند می توانند نسبت به شما شکایتی را تنظیم کنند. البته برخی از قوانین دیگر نیز وجود دارند.

  • آپارتمان های جنوبی حیاط خلوت را در شرایطی طراحی می کنند که از دیگر بخش ها متمایز بوده و بتوان آن را به راحتی مجزاء دانست.
  • در صورتی که دو واحد از یک حیات خلوت بهره می گیرند حتما باید فاصله دیوارهای آن ها از هم حداقل 6 متر باشد.
  • به منظور حفظ امنیت ساکنین باید از پایه های بسیار قوی در ساخت حیاط خلوت استفاده کرد.

قانون مسقف کردن حیاط خلوت

انواع سقف حیاط ‌خلوت

همانگونه که پیش از این نیز ذکر شد در طی چندین سال اخیر سقف های حیاط خلوت به لطف پیشرفت های ساختمانی با تحولات عظیمی روبرو بوده اند و حتی سقف هایی با پنل های خورشیدی نیز روانه بازار شده اند. در این بخش قصد داریم همراه با شما نگاهی به اصلی ترین پنل های موجود در بازار بیاندازیم:

  • حبابی
  • شیشه‌ای
  • ایرانیتی
  • سقف کشویی
  • طلقی
  • کاذب
  • سقف های پنل خورشیدی

قانون مسقف کردن حیاط خلوت

شکایت بابت سقف حیاط خلوت

ماده 160 قانون آیین دادرسی مدنی به صراحت اعلام می کند در صورتی که فردی در مال غیر منقول (بهترین نمونه مشاعات می باشد) دخل و تصرفی داشته باشد ، اهالی ساختمان می توانند با اتکاء به همین ماده نسبت به از میان بردن این دخل و تصرف اقدام کرده و این مسئله را از طریق قانونی پیگیری کنند. به منظور پیگیری این مسئله کافی است واحد شاکی به یکی از دادگاه ها و یا شعب شورای حل اختلاف مراجعه نموده و با تهیه دادخواستی نسبت به حل مسئله اقدام نماید.

 

 

هزینه مسقف کردن حیاط خلوت

هزیه مسقف کردن حیاط خلوت به شدت تحت تاثیر نرخ ارز می باشد و تحت تاثیر مواد اولیه ای که استفاده می کنید متغیر می باشد. بر اساس برآوردهای که در زمان نگارش این مقاله صورت گرفته است استفاده از سقف های شیشه ای کمترین هزینه را داشته ولی در صورتی که از سقف های حبابی نیز استفاده کنید می توانید تا حد زیادی هزینه ها را کاهش دهید.

 

 

 

مطالب مرتبط پیشنهادی:

تعریف حیاط خلوت در ساختمان ، مشاع یا شخصی؟

اصول طراحی باغچه حیاط ساختمان

Loading

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن