قانون نصب تابلو در نمای ساختمان مسکونی و اداری

قانون نصب تابلو در نمای ساختمان مسکونی و اداری

قانون نصب تابلو در نمای ساختمان مسکونی و اداری

امروزه بسیاری از افرادی که در ساختمان های مسکونی و اداری فعالیت می کنند به منظور اینکه بتوانند حیطه شغل خود را گسترش دهند نسبت به نصب تابلو اقدام می کنند. ولی بر خلاف باور عمومی که تصور می کنند برای نصب تابلو در ساختمان های مسکونی و اداری نیاز به مجوز و مقررات نیست باید به شما بگوییم مراجع ذی صلاح قوانین بسیار سختی را برای نصب این تابلوها در نظر گرفته اند که شما پیش از نصب باید به آن ها دقت کنید. در این بخش قصد داریم همراه با شما نگاهی به مهم ترین معیارهای نصب تابلوهای موجود بیاندازیم.

 

انواع تابلوها

در سطح شهر انواع تابلو ها با اهداف مختلف نصب می شوند ، ولی یکی از مهمترین و اصلی ترین تابلوهایی که در ایران رایج شده است تابلوهایی هستند که در نمای ساختمان نصب می شوند. از نظر جنس و کاربرد مهم ترین تابلوهایی که در ایران شامل تابلو وکیوم ، تابلو فلز و پایه مفتول، تابلو لایت باکس ، تابلو چلنیوم طلق دوبل الماسی ، تابلو چلنیوم ساده و تابلو چلنیوم طلق دوبل می باشند. در صورتی که شما قصد داریم که برای ساختمان خود تابلویی نصب کنید بنا به نیاز یکی از این موارد را انتخاب کنید.

قانون نصب تابلو در نمای ساختمان مسکونی و اداری

شکایت برای نصب تابلو

هنگامی که در یک ساختمان مسکونی و اداری فردی تابلویی را نصب می کند دیگر ساکنین این حق را دارند که در صورت غیر قانونی بودن این مسئله نسبت به آن شکایت کنند. در صورتی که فردی قصد دارد نسبت به این مسئله شکایتی را تنظیم کند ابتدا باید عکس های مربوط به نصب تابلو در مشاعات و نمای ساختمان را گرفته و سپس همراه با دلایل محکمه پسند به دادسرا مراجعه کند.

 

قانون نصب تابلو سردر مغازه

شهرداری و قانون گذار به منظور اینکه بتواند سازگاری را در محله ها حفظ کنند و اجازه ندهند افراد بر اساس علایق خود تابلوهایی را نصب کنند ، مجموعه قوانینی را برای نصب تابلو در نظر گرفتند که بر اساس آن افراد باید این قوانین را برای نصب تابلو در مغازه های خود رعایت کنند. قانون کشور اعلام می کند نصب تابلو بر سر در مغازه باید 25 سانتی متر از دیوار فاصله داشته و نباید نزدیک به تیر چراغ برق یا دکل مخابراتی باشد.

 

قانون نصب تابلو در نمای ساختمان اداری

به منظور حفظ هارمونی ساختمان های اداری  – مسکونی مجموعه قواعدی در نظر گرفته شده است که نسبت به قوانین نصب تابلوهای  سر در مغازه تا حدود زیادی متفاوت می باشد. در این بخش قصد داریم برای شما مهم ترین قوانین این مورد را بیان کنیم.

 

نصب تابلو با رضایت دیگر ساکنین ساختمان

همانگونه که پیش از این نیز ذکر شد نصب هرگونه تابلویی باید با رضایت تمامی ساکنین باشد و در صورتی که یکی از ساکنین نسبت به این مسئله شکایتی داشته باشد می تواند از طریق مراجه ذی صلاح این مسئله را دنبال کرده و نسبت به برداشته شدن تابلو مد نظر اقدام لازم را انجام دهند. از این رو پیشنهاد می شود پیش از اینکه تابلویی را نصب کنید ،، در مورد این مسئله با اعضای ساختمان صحبت کنید.

قانون نصب تابلو در نمای ساختمان مسکونی و اداری

حداکثر ارتفاع تابلو واحدهای اداری و آموزشی کدامیک می باشد؟

قوانین اعلام می کنند در صورتی که در یک ساختمان اداری یا آموزشی شما قصد داشته باشید تابلویی را نصب کنید ابعاد تابلو باید با دهانه ورودی متناسب باشد. با این وجود قانون گذار عرض تابلو را حداکثر 180 سانتی متر در نظر گرفته ولی ارتفاع باید ما بین 2.5 و 3.5 متر باشد.

 

مراعات ارزش های اسلامی – ایرانی

یکی از مواردی که به شدت می تواند برای شما دردسر ساز باشد بحث رعایت نکردن ارزش های اسلامی – ایرانی می باشد. در صورتی که تابلو شما حاوی مطالبی دور از شان باشد این مسئله می تواند توسط سازمان اماکن و همسایه ها پیگیری شده و برای شما مشکلات متعددی را به همراه داشته باشد. از این رو پیشنهاد می کنیم تحت هر شرایطی نسبت به رعایت این مسئله احتمام تام را داشته باشید.

 

عدم ایجاد مزاحمت برای اطرافیان

در صورت اینکه شما تابلو را در بالکن خود نصب می کنید این تابلو نباید جلوی نور ساختمان های کناری یا واحد های فوقانی را بگیرد! در نظر داشته باشید این مسئله می تواند حتی بدون شکایت همسایگان و تنها با بازدید بیرونی مشکل ساز شود ، همین مسئله در مورد پشت بام نیز صادق می باشد و تابلو شما نباید دید ساختمان و واحدها را بگیرد. در این صورت بهتر است برای جلوگیری از ایجاد مشکی نسبت به عدم مزاحمت برای اطرافیان خود اقدام لازم را انجام دهید.

قانون نصب تابلو در نمای ساختمان مسکونی و اداری

نکات مهم در زمینه نصب تابلو برای ساختمان های اداری

برخی از موارد وجود دارند که هنگام نصب تابلو افراد باید تحت هر شرایطی آن ها را رعایت کنند. این موارد که به نکات کلیدی نصب تابلو نیز مشهور شده اند در طی چندین سال اخیر بسیار مهم شده و به عنوان یک قانون کلی ایجاد شده اند. در این بخش نگاهی به این موارد می اندازیم؛

  • عدم نصب تابلو به صورت عمود بر ساختمان یا معابر
  • عدم نصب تابلو در بخش عبور عابران یا بخش های طبیعی مانند درختان
  • عدم دیوار نویسی یا تبلیغات
  • برای تابلو حتما از شیشه های نشکن استفاده کنید.

 

قوانین مربوط به نورپردازی تابلوها

با وجود اینکه نورپردازی یکی از اصلی ترین المان های بازاریابی در دنیا به حساب می آید ولی باید به نحوی استفاده شود که منجر به آزردگی و مزاحمت ساختمان های مجاور نشود. علاوه بر این ، سازمان محیط زیست و استانداردهای ملی نیز برای این مسئله مجموعه دستورالعمل هایی را در نظر گرفته است که باید تحت هر شرایط این موارد رعایت شوند.

 

 

بیشتر بخوانید:

قوانین نصب دوربین مدار بسته در مشاعات آپارتمان

 

Loading

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن