ماده 59 قانون آپارتمان نشینی ، رعایت سکوت در ساختمان

ماده 59 قانون آپارتمان نشینی ، رعایت سکوت در ساختمان

ماده 59 قانون آپارتمان نشینی

در یک مجتمع مسکونی با در نظر داشتن یکسری از قوانین ، هر یک از ساکنین واحد ها نسبت به واحد مسکونی خود مختار هستند که چگونه درون آن رفتار کنند اما به شرطی که باعث آزار و اذیت دیگران نشوند . درست است که هر کس اختیار واحد آپارتمانی خود را دارد و به قول معروف ، چهار دیواری اختیاری است ؛ ولی برای حفظ آرامش خود و دیگران می‌توانید نکاتی را رعایت کنید که به ایجاد فضای آرام‌ تر و تنش کمتر در ساختمان شما بینجامد : طبق ماده 59 قانون آپارتمان نشینی ، در میهمانی شبهای غیر تعطیل بعد از ساعت 22 و در شبهای تعطیل بعد از ساعت 24 رعایت سکوت کامل ساختمان (چه از جهت صدای میهمانان و چه از لحاظ صدای موسیقی) الزامی است .

در یک واحد مسکونی تمام اعضای ساکن در آن باید نسبت به رعایت قوانین آپارتمان نشینی و رعایت فرهنگ آپارتمان نشینی و حسن همجواری ، بعضی باید ها و نباید ها را مورد توجه قرار دهند و به آنها عمل نمایند . هر چند این موارد در قانون پیش بینی نشده است ولی می تواند از قوانین مصوب هیئت مدیره هر مجتمع باشد و رعایت آنها توسط آپارتمان نشین ها موجب زندگی بهتر ، آسایش بهتر باشد و باعث جلوگیری و پیشگیری از بروز اختلاف ها و تنش های احتمالی گوناگون شود .

 

بنابراین برای آگاهی بیشتر ساکنین محترم آپارتمان ها موارد زیر توصیه جدی می گردد :

1- از ساعت 1 تا 4 بعد از ظهر و 9 شب تا 8 صبح روز بعد ایجاد هرگونه سر و صدایی که باعث آزار همسایگان می شود ممنوع است .

2- در ساعات خاصی از شبانه روز که همه در حال استراحت می باشند حتماً باید یکسری از موارد مثل پایین آوردن صدای رادیو ، تلویزیون و دیگر وسایل صوتی و تصویری از جانب همسایگان اعمال شود . ساکنین واحد های مسکونی می توانند فقط در داخل آپارتمان محل استقرار خود صدای وسایل صوتی را تا مقداری بالا ببرند که برای خودشان قابل شنیدن باشد .

3- در ساعات خاص از شبانه روز و بخصوص روزهای تعطیل که زمان استراحت مردم می باشد هرگونه کاری به خصوص کارهای ساختمانی که ایجاد صدای ناهنجار می نماید ، ممنوع می باشد ولی در برخی موارد ضروری باید با هماهنگی مدیریت ساختمان فقط در ساعت (معین و مشخص شده توسط هیئت امناء و یا مدیر مجتمع) 8 تا 13 و همچنین 15 تا 18 و 30 دقیقه روزهای غیر تعطیل انجام پذیرد .

4- مالکینی که اقدام به ساخت منازل مسکونی می کنند حتما باید نسبت به عایق کردن دیوارها و قسمت های مشترک آپارتمان اقدامات لازم را انجام دهند تا مانع از عبور صدا از طریق دیوارها و دیگر نقاط منزل شوند . در منازلی که کف آپارتمان سنگ ، سرامیک ، کاشی یا چوب باشد و راه رفتن و کشیدن اجسام همانند صندلی و … بر روی آنها در طبقه پایین صداهای ناهنجار ایجاد کند ، لازم است حداقل 75 درصد کف ، با قالی یا موکت پوشانده شود .

در یک مجتمع مسکونی رعایت سکوت و حفظ آرامش ساختمان جزء اصلی ترین امور می باشد که باید از طرف تمام ساکنین رعایت شود . امروزه یکی از دغدغه‌ های آپارتمان‌ نشینان ، عدم رعایت سکوت و سروصدای زیاد توسط برخی ساکنین است . موضوعی که اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست و در برقراری آرامش محل زندگی نقش به سزایی ایفا می‌کند . با توجه به اینکه غالب افراد از قوانین وضع شده در این مورد بی خبر هستند ، معمولا اختلافاتی به وجود می‌آید و باعث ناراحتی ساکنان آپارتمان‌ها میشود ، در حالیکه اطلاع از قوانین موجود کمک می‌کند افراد از حقوق خود و دیگران مطلع شوند و به آن احترام بگذارند . ما در این مقاله قصد داریم تا ماده ی 59 قانون آپارتمان را توضیح دهیم و به سوالاتی که پیرامون این ماده ایجاد می شود پاسخ دهیم .

 

ماده 59 قانون آپارتمان نشینی به چه موضوعی می پردازد ؟

طبق این ماده که در قانون آپارتمان نشینی به آن پرداخته شده است به موضوع رعایت سکوت و عدم ایجاد سرو صدا در یک مجتمع مسکونی می پردازد . درماده 59 عنوان شده است که ایجاد سروصدا و مزاحت صوتی برای سایر همسایگان ممنوع می باشد ، لذا طبق قانون آپارتمان نشینی تمام ساکنین آپارتمان ملزم به رعایت چنین حقوقی برای همسایگان خود هستند . رعایت نکردن این ماده از قانون می تواند منجر به عواقبی قانونی برای متخلفین شود .

 

اهمیت حفظ آرامش و سکوت در یک مجتمع مسکونی

اهمیت حفظ و آرامش و پرهیز از ایجاد سروصدا در یک مجتمع مسکونی ، بیشتر احساس می شود زیرا با توجه به تعداد افراد زیادی که در یک آپارتمان زندگی می کنند ، اگر هریک از آنها بخواهند سروصدای ناهنجاری ایجاد کنند زندگی را برای دیگران غیر قابل تحمل می کنند . یک مجتمع مسکونی محل سکونت افراد است و تمام اتفاقات و مراحل مختلف زندگی اعضای خانواده در همین محل شکل می گیرد و تأثیر می پذیرد بهتر است که همه افراد برای ایجاد آرامش و آسایش بیشتر و در عین حال حفظ و ارتقای موقعیت اجتماعی و خانوادگی خود با قوانین اجتماعی مربوط به آپارتمان ‌نشینی آشنایی کامل داشته باشند و در انجام و رعایت کامل آن بکوشند .

 

رعایت سکوت و حفظ آرامش عمومی در یک مجتمع مسکونی از چه چیزی نشات میگیرد ؟

با توجه به ارزش ها و باورهایی که در یک مجتمع مسکونی حاکم است ، ساکنین آن مجتمع نیز به این ارزش ها پایبند هستند و در زندگی آپارتمان نشینی خود از آنها بهره می برند . هر قدر فرهنگ آپارتمان نشینی در یک مجتمع حاکم باشد ساکنین آنجا از سطح آرامش بالاتری برخوردار هستند . رعایت نکردن سکوت لازم در اوقات استراحت مردم ، بالا بردن صدای وسایل صوتی و بی توجهی به حق دیگران در موارد مختلف ، فقط بخش کوچکی از رفتار‌هایی است که بعضی اوقات با آن روبرو می شویم . ایجاد سروصدا و ایجاد آلودگی صوتی در آپارتمان می تواند بر افرادی که درصدد رعایت قوانین و هنجار‌ها هستند نیز تاثیر بگذارد ، بنابراین باید با ایجاد فرهنگ سازی و وسواس در اجرای قانون آپارتمان نشینی ، اساس حفظ آرامش عمومی ساکنین را تقویت کرد . وقتی افراد ساکن در مجتمع احساس کنند در صورت انجام رفتا‌ر‌های ناهنجار مورد انتقاد و سرزنش دیگران قرار می‌ گیرند ، از انجام رفتار‌ ناهنجار خودداری می کنند و الگوی نظم عمومی را می پذیرند .

 

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می کنیم : قوانین آپارتمان نشینی سر و صدا ،چطور همسایه مزاحم را ساکت کنیم؟

 

رعایت کردن قوانین آپارتمان نشینی چه لزومی دارد ؟

در زندگی آپارتمان نشینی لزوم توجه به قوانین بیش از پیش احساس می شود . رعایت این قوانین جزء جدایی ناپذیر از از زندگی آپارتمان نشینی می باشد . رعایت نکردن حقوق و ملزومات آپارتمان نشینی ، تنش‌ها و ناملا‌یمات زیادی را دامن می ‌زند . افراد در درون خانه خود باید مراعات همسایگان را کنند و به حقوق آنها احترام بگذارند . زیرپا گذاشتن قوانین و آداب آپارتمان نشینی ، موجبات آزار دیگران و حتی خود را فراهم می‌آورد . افزایش سروصدا و آلودگی صوتی در یک مجتمع همچنین موجب هرج‌ و مرج و از هم پاشیدن اعتماد بین همسایگان می‌ شود .

 

ایجاد سروصدا و آلودگی صوتی از جانب یکی از همسایگان

برخی از افراد را می توان پیدا کرد که از همسایگان خود شاکی هستند و از مزاحمت های همسایه خود عاصی شده اند و افزایش این مزاحمت ها باعث شکایت از آنها در مراجع قانونی می شود . برخی از افراد با رعایت نکردن آسایش عمومی در یک آپارتمان باعث آزردگی سایرین می شوند . مثلا برخی از همسایگان با بالا بردن صدای وسایل صوتی خود باعث ایجاد آلودگی صوتی می شوند . در این بخش از این مقاله به راه های قانونی شکایت از همسایه و نقش مدیر ساختمان در حل آن ها را می پردازیم .

 

آیا ساکنین یک مجتمع حق دارند صدای موسیقی خود را زیاد ؟

در این مورد سوالی که مطرح می شود این است که آیا زیاد کردن صدای وسایل صوتی در آپارتمان ممنوع است یا خیر ؟ آپارتمان‌ها از آنجایی که دارای طبقات زیادی هستند و افراد زیادی در آن زندگی می کنند از قوانین و مقررات خاص خود پیروی می کند . در برخی حالات ممکن است یکی از همسایگان مراسم عروسی داشته باشند و لازم باشد صدای موسیقی را زیاد کنند در این حالت این گونه از افراد می توانند تاریخ و ساعت برگزاری مراسم خود را به اطلاع سایر همسایگان و مدیر ساختمان برسانند تا در صورت نداشتن مانع از جانب همسایگان ، مراسم خود را برگزار کنند .

 

با همسایه ای که سکوت و آرامش عمومی ساختمان را رعایت نمی کند چگونه باید برخورد کرد ؟

اولین نکته ای که در برخورد با همسایگان متخلف باید در نظر داشته باشید این است که سعی کنید موضوع را با گفتگو و بصورت مسالمت آمیز رفع کنید . ببینید آیا سروصدایی که باعث آزارتان می شود موقتی است یا خیر . از همسایه خود بخواهید برخی از کارهایی که باعث سروصدای زیاد می شود و باعث آزار شما و دیگر همسایگان می شود را در ساعاتی از روز انجام دهد که باعث مزاحمت شما نشود . بهتر است در مورد چنین مسائلی با سعه صدر با همسایگان متخلف برخورد کنید . اگر موضوع با گفتگو و بصورت مسالمت آمیز حل نشد پس می توانید موضوع را با مدیر ساختمان در میان بگذارید .

 

مدیر ساختمان در حل منازعات بین همسایگان چه مسئولیتی دارد ؟

هریک از همسایگان اگر در مورد مسائل این چنینی با همسایه متخلف خود مشکل داشته باشند بهتر است موضوع را با مدیر ساختمان در میان بگذارند . وی نیز وظیفه دارد به شکایت فرد رسیدگی کند و به واحد متخلف تذکرات لازم را بدهد .

 

چگونه می توان از همسایه متخلف شکایت کرد ؟

اگر تذکرات شما و مدیر ساختمان کارساز نشد می توانید قضیه را از طریق مراجع قضایی پیگیری کنید . زیرا آخرین راه برای بدست آوردن حق حقوقتان همیشه مراجعه به مراجع قضایی است . برای پیگیری امور قضایی و شکایت از همسایه متخلف شما می توانید با تنظیم یک شکایت ‌نامه‌ به دادسرا یا شورای حل اختلاف محل مراجعه کنید . البته فقط زمانی خودتان را درگیر روند پیچیده‌ رسیدگی به پرونده‌های قضایی کنید که همسایه متخلفتان همچنان به مزاحمت ها و ایجاد آلودگی صوتی خود ادامه می دهد .

 

مراجع قضایی در رسیدگی به چنین مسائلی چه اقدامی را انجام می دهند ؟

مراجع قضایی در برخورد با چنین مسائلی به مدارک و شواهدی که از جانب همسایه شاکی ارائه می شود توجه می کند . برای برنده شدن در پرونده باید ثابت کرد که سر و صدای همسایه بیش از حد بوده و آرامش فضای خانه به کلی مختل شده است و قبلاً هم از شخص خواسته‌ اید جلوی ایجاد سر و صدا را بگیرد . برای اثبات پرونده به مدارک معتبری نیاز است، مدارک و شواهد را می‌توان در نسخه‌هایی از اسناد مثل وجود شاهد (همسایه‌های دیگر) ، ضبط صدا و حتی شهادت شخصی ارائه داد .

 

نتیجه گیری

مطابق قانون آپارتمان نشینی و ماده 59 این قانون باید در زمینه سرو صدا در ساختمان حساس بود. رعایت حال همسایگان یکی از اساسی ترین کارها در آپارتمان محسوب می شود. مدیر ساختمان باید قبل از ساکن شدن مستاجرین یا مالکین به ایشان در زمینه قوانین سروصدا در ساختمان نکاتی را بیان کنند. بعد از سکونت اگر متخلفی از ساکنین در زمینه سر و صدا وجود داشت با ایشان صحبت شود تا مانند دیگران قانون ساختمان را رعایت کند. اگر چنین نکرد از مراجع قضایی می توان پیگیر شد و مشکل را حل کرد. معمولا امروزه خانواده ها کم جمعیت شده اند و سر وصدای کمی تولید می شود. با این حال باید توجه کرد که کوچک ترین صدا ها ممکن است به واحد های پایینی یا بالایی یا کناری منتقل شده و باعث آزار ایشان گردد.

 

 

مطالب پیشنهادی :

ماده 48 قانون آپارتمان نشینی ، رعایت نظم عمومی در ساختمان

 

Loading

3.9/5 - (10 امتیاز)

۱۰ در مورد “ماده 59 قانون آپارتمان نشینی ، رعایت سکوت در ساختمان”

  1. سلام
    باتوجه به گسترش گرایش به موسیقی و یادگیری ساز توسط خانواده ها آیا می توان از واحدی که در ساعات متعارف روز تمرین ساز انجام میدهد شکایت کرد؟

    1. ادمین هومتیک

      با سلام ، صدایی که باعث آزار همسایه ها و اطرافیان شود از نظر قانونی قابل رسیدگی است.

  2. هانیه محمدی

    با سلام
    ما طبقه اول یک ساختمان سه طبقه تک واحدی مستقر هستیم. همسایه های طبقات ۲ و ۳ هر دو از سیستم صوتی های خیلی بزرگ برای گوش دادن به موسیقی استفاده میکنند. بعد از تذکرات بسیار و برگزاری یک جلسه قانع شدند که صدای آهنگ را پایین بیاورند اما بیس و کوبش آهنگ ما را خیلی اذیت میکند. از آنجا که گوش دادن به موسیقی در این دو واحد از صبح شروع شده و تا شب تقریبا دائما در حال گوش دادن به موسیقی هستند میخواستم ازتون راهنمایی بگیرم که ما چه مقدار حق اعتراض داریم؟
    صدای آهنگ به این صورته که در راه پله کامل شنیده میشه و در منزل ما یه هاله ای ازش میاد ولی کوبیدن و بیس آهنگ کامل به خانه ما منتقل میشه. و از اونجایی که این کوبیدن دائمیه و موقتی نیست خیلی آزاردهنده است.
    در ساختمان ما مالک هستیم و دو طبقه بالا مستاجر هستند.

  3. رسول محسن زاده

    ما در آپارتمان ۳ واحدی ساکن هستیم و حتی از طرح شکایت علیه همسایه مزاحم می ترسیم چون شخصیت تهدید کننده ای دارند و ممکنه هم بدتر کنن و هم تهدید برای اعضای خونواده مون باشن، در این خصوص چاره چیه؟مزاحمتها: نامعلوم بودن زمان رفت و آمد، نامشخص بودن رابطه ساکنین همان واحد، مصرف مواد که در ادامه آن اسفند دود میکنند، کشیدن سیگار در سرویس بهداشتی، عدم رعایت بهداشت و سرایت بوی تعفن از درب آپارتمانشان، سر و صدای روابط زناشویی، بیدار ماندن تا دیروقت و غیره……

  4. با سلام
    ما در یک برج یازده طبقه در تبریز ساکن هستیم و هر طبقه هشت واحد دارد در طول سال تعدادی از مالکین واحدها اقدام به تعمیرات و تغییرات اساسی از جمله تغییرات کلی در نقشه آشپزخانه و کندن سرامیک های کف
    و دیوار توسط دستگاه برقی به نام دژبر در واحدهای مذکور می نمایند که هر کدام حداقل پانزده و یا بیست روز طول می کشد و شدیدا موجب آلودگی صوتی می شوند با عنایت به اینکه در واحدهای این برج برخی افراد ناتوان و زنان و مردان مسن و بیمار و کودکان هم ساکن هستند از آلودگی صوتی مخصوصا صدای بسیار ناهنجار دژبر در عذاب می باشند از شما درخواست می نمایم راهنمایی نمایید ما در این مورد چه اقدامی را انجام دهیم. با تشکر

  5. طبقه بالای ما هر شب ساعت سه صبح یه ساعت حموم میکنه لوله فاضلاب هم وسط ساختون و کنار اتاق خواب هست و صدای شدید آب تو لوله میپیچه و ما ازخواب میپریم

  6. باید با چند نفر از اراذل هماهنگ کنی و یه مبلغی بدی بهشون تا انقد مزاحمت ایجاد کنن براشون که خودشون از ترس این که اراذل ها متوجه بودن اونا توی خونه بشن ساکن بمونن از طریق قانونی هم میتونی به هرحال یا باید پول بدی به وکیل و تمبرقانونی و اینا یا چندتا اراذل

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن